یک ضدقهرمان جذاب از جهان دی سی

همه آنچه می‌خواهید درباره بلک آدام بدانید

فیلم ابرقهرمانی بلک آدام Black Adam بر اساس داستان‌های شخصیتی به همین نام از کتاب‌های مصور دی‌سی شکل گرفته است؛ و البته فیلمی فرعی (اسپین‌آف/ Spin-off) از «شزم!» Shazam است و یازدهمین فیلم در جهان توسعه‌یافته دی‌سی DCEU به شمار می‌رود و اولین قسمت از فاز اول آن.
ژاومه کویت-سرا اسپانیایی‌الاصل فیلم را کارگردانی کرده است که پیش از این با فیلم‌های ترسناک «خانه مومی» و «یتیم» و تریلرهایی با بازی لیام نیسن چون «ناشناس» و «بدون توقف» بیش‌تر شناخته می‌شد. البته او قبل از «بلک آدام» بلاک‌باستر دیگری را هم با نام «گشت‌وگذار در جنگل» در سال ۲۰۲۱ کارگردانی کرده بود که بازیگر مرد اصلی آن فیلم نیز دواین جانسن – ملقب به راک – است؛ فیلمی ماجراجویانه و فانتزی که انتظارها را برآورده نکرد. «بلک آدام» با بودجه‌ای ۱۹۵ میلیون دلاری تولید شده است.

خلاصه داستان فیلم بلک آدام

خلاصه قصه فیلم بلک آدام Black Adam را اینطور تعریف کرده‌اند که؛ ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، پادشاهی ستمگر، تاج ساباک را به وجود می‌آورد که به دارنده‌اش قدرت فوق‌العاده‌ای می‌دهد. برده جوانی پس از اقدام به راه‌اندازی یک شورش، از قدرت شزم بهره‌مند می‌شود که او را به قهرمانی به نام تِث-آدام بدل می‌کند. او پادشاه را می‌کشد و به حکمرانی‌اش پایان می‌دهد. در زمان حال، باستان‌شناسی به نام آدریانا با کمک برادرش کریم و همراهانش تاج ساباک را پیدا می‌کنند؛ اما دارودسته اینترگنگ از راه می‌رسند و آدریانا مجبور می‌شود طلسمی را بخواند که به بیداری تث-آدام می‌انجامد.

تماشای آنلاین فیلم بلک آدام در فیلیمو

فهرست عوامل و بازیگران فیلم بلک آدام

کارگردان: ژاومه کویت-سرا، فیلمنامه‌نویسان: آدام ژِتیکیل، روری هِینس و سهراب نوشیروانی، مدیر فیلمبرداری: لارنس شِر، تدوینگران: جان لی و مایکل ال. سِیل، آهنگساز: لورن بَلف.

بازیگران: دواین جانسن (تِث-آدام/ بلک آدام)، آلدیس هاج (کارتر هال/ هاکمن)، نوا سِنتینایو (آلبرت روستاین/ اتم اسمَشِر)، سارا شاهی (آدریانا توماز)، پیئرس برازنِن (کنت نلسن/ دکتر فِیت) و…

نویسنده ایرانی فیلم بلک آدام

سهراب نوشیروانی نویسنده ایرانی آمریکایی بلک آدام ۲۰۲۲ است که علاوه بر نوشتن فیلمنامه یک فیلمبردار توانمند نیز هست. او پیش از این فیلمنامه‌نویسی موریتانیایی، به کارگردانی کوین مک‌دانلد، را نیز در کارنامه خود داشته است. او همچنین یکی از نویسندگان و مدیران تولید فیلم تماس اضطراری است که در این اثر دومین همکاری خود با دویین جانسون را تجربه می‌کند.

 

چند نکته درباره فیلم Black Adam

  • ابتدا در سال ۲۰۱۷ به جردن پیل (کارگردان برنده جایزه اسکار فیلم‌های ترسناک «دور شو» و «نُچ») پیشنهاد شد که این فیلم را کارگردانی کند؛ اما او نپذیرفت و گفت: «من طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانی نیستم و از این موضوع بیزارم که این فرصت را از کارگردانی بگیرم که عاشق ساختن چنین فیلم‌هایی است.»
  • دواین جانسن زمانی از طرفدارانش پرسید که کدام شخصیت این داستان را باید بازی کند: شزم ابرقهرمان یا بلک آدام آدم‌بد؟ و آن‌ها دومی را انتخاب کرده بودند.
  • ابتدا قرار بود از شخصیت بلک آدام در فیلم سال ۲۰۱۹ «شزم!» رونمایی شود اما بعدا تصمیم بر این شد که او در فیلم خودش برای اولین بار دیده شود.
  • اولین پیش‌نمایش (تریلر) فیلم، روز هشتم ژوئن ۲۰۲۲ عرضه شد؛ هم‌زمان با ۱۱۲ سالگی سی. سی. بِک که یکی از خالقان شخصیت‌های شزم و بلک آدام است.
  • «بلک آدام» ابتدا درجه نمایشی «آر» (R: تماشای فیلم برای زیر هفده سال با همراهی والدین یا بزرگ‌ترها ممکن است) را به خاطر چند صحنه مرگ مهیب گرفته بود؛ اما اغلب این مرگ‌ها از فیلم حذف شدند تا درجه نمایشی «پی‌جی-۱۳» (PG-13: زیر سیزده سال با همراهی والدین) کسب شود که تامین‌کننده مقاصد تجاری فیلم بود.
  • لیام نیسن که پیش از این در چهار فیلم با ژاومه کویت-سرا همکاری کرده بود، برای ایفای نقش کنت نلسن/ دکتر فِیت در نظر گرفته شده بود.
  • ارمی همر و الکساندر اسکاشگورد برای ایفای نقش هاکمن در نظر گرفته شده بودند.

فیلم بلک آدام با بازی دواین جانسون

نظر منتقدان درباره بلک آدام

راجرایبرت‌دات‌کام | امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

مت زولر سایتس | «بلک آدام» که بازی چشمگیری از دواین جانسن را به نمایش می‌گذارد، فیلمی دیدنی و حتی باشکوه است که یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی دی‌سی تا امروز به شمار می‌رود.

کولایدر | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

راس بونِیم | «بلک آدام» مسیر جهان توسعه‌یافته دی‌سی را به‌کل اصلاح نمی‌کند اما فیلم جدید دلگرم‌کننده‌ای است در این جهان بزرگ. کویت-سرا می‌دانسته که چطور این ضدقهرمان و دنیای تاریکش را عرضه کند که جواب بدهد و در ضمن، یکی از نویدبخش‌ترین شخصیت‌های مجموعه همیشه در حال گسترش دی‌سی را به‌درستی واقعیت ببخشد.

اسکرین دیلی | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

تیم گریئرسن | جدیدترین فیلم از مجموعه جهان توسعه‌یافته دی‌سی، بیش از حد تسلیم قراردادهای ژانرش شده و فیلمی است مملو از شوخی‌های دم‌دستی و صحنه‌های اکشن طبق انتظار پرزرق‌وبرق، اما بعضی بازی‌های قانع‌کننده و هیجان و احساسات یک فیلم درجه دو (بی مووی) که ژاومه کویت-سرا به فیلم هدیه کرده است، به اندازه کافی جبران مافات کرده‌اند.

واشینگتن پست | امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

مایکل اوسالیوِن | اشتباه نکنید: «بلک آدام» با فصل‌های اکشن قابل پیش‌بینی، صحنه‌های مبارزه خسته‌کننده و قربانی کردن یکی از شخصیت‌های اصلی (که انگار در این روزگار لازم است) پیش می‌رود؛ اما چاشنی سیاست رادیکال است که آن را کمی بامزه کرده است (این مضمون که آیا مبارزان آزادی باید طبق قواعد جنگ بازی کنند؟). البته مشخص نیست که این ویژگی برای متمایز کردن «بلک آدام» در این روزگار – که تا همین جا هم بیش از حد فیلم ابرقهرمانی دارد – کافی است یا نه.

ورایتی | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | این پروژه که به شکلی غافلگیرکننده فکورانه است (هرچند با کلی مصالح اضافی)، جانسن را از بزرگ‌ترین قدرت فراطبیعی‌اش، یعنی حس شوخ‌طبعی او، محروم کرده است؛ و البته فرصتی را برای او به ارمغان آورده که با قیافه‌ای جدی نقش شخصیتی را بازی کند که تناقض‌های جالبی هم دارد.

پیرس برازنان و دواین جانسون

گاردین | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

پیتر بردشا| استفاده از دواین جانسن به‌درستی صورت گرفته است و به‌واسطه او می‌شود به پتانسیل فیلم ابرقهرمانی به عنوان یک اکشن کمدی فراواقع‌گرایی (سوررئالیستی) پی برد. شرم‌آور است که تمام قهرمانان جمع‌آوری‌شده توسط دی‌سی که وارد عمل می‌شوند، واقعا در حد او قرار نمی‌گیرند؛ گرچه حضور کوتاه وایولا دیویس قابل توجه است.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

جان دیفور | جانسن یک ضدقهرمان و جامعه‌ستیز جذاب را خلق کرده است؛ و حریفان خود را مثل مجموعه پیکسل‌های کم‌وزنی که آن‌ها را ساخته لت‌وپار می‌کند؛ و این پروژه دلی هم به‌خوبی در خدمت این شخصیت قرار می‌گیرد و او را عازم ماجراجویی‌هایی می‌کند که ای‌کاش کم‌تر از این قابل پیش‌بینی بودند.

رولینگ استون | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

دیوید فیئر | مشکل فیلم – که انبوهی از جلوه‌های ویژه را در خود جای داده – در هر چیزی است که پیرامون ستاره‌اش در جریان است. حتی با استانداردهای اتفاقی جهان توسعه‌یافته دی‌سی هم «بلک آدام» یک آش شله‌قلمکار به حساب می‌آید.

نیویورک تایمز | امتیاز ۲۰ از ۱۰۰

مایا فیلیپس | زمانی که عنوان‌بندی پایانی فیلم از جلوی چشمان شما می‌گذرد، اگر همچنان درگیر این سوال هستید که چه چیزی یک قهرمان بد یا ضدقهرمان خوب را تعریف می‌کند، بدانید که فیلم دست‌کم این موضوع را روشن می‌کند: چطور می‌شود یک فیلم ابرقهرمانی بد ساخت.

سن فرانسیسکو کرانیکل | امتیاز ۰ از ۱۰۰

میک لاسال | جدی می‌گویم که «بلک آدام» را نبینید. واقعا دل‌تان را خوش نکنید. من حتی نمی‌خواهم اقرار کنم که شما با یک فیلم واقعی هم طرف نیستید، اما به فرض این‌که باشید، بدترین فیلم سال است؛ و یکی از بدترین فیلم‌هایی که من در زندگی‌ام دیده‌ام.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان درباره فیلم بلک آدام

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخشی از نظرهای چند منتقد شناخته‌شده را هم مطالعه کنید:

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۷.۱ از ۱۰ ۴۲ هزار و ۳۳۴ کاربر
متاکریتیک منتقدان برتر ۴۰ از ۱۰۰ بر اساس ۴۷ نقد
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۵.۱ از ۱۰ بر اساس ۲۱۶ نقد

تیزر و پوستر فیلم بلک آدام

پوستر فیلم بلک آدام

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil