به بهانه چهل و یکمین سالروز تولد ستاره‌ای که باهوش بودن را به ستاره بودن ترجیح داد

ناتالی پورتمن؛ چند نکته که شاید نمی‌دانید

۹ ژوئن سالگرد تولد بازیگر، گوینده، کارگردان و تهیه‌کننده هالیوودی است

بازیگر، گوینده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که زمانی در نقش ماتیلدای آسیب دیده و رها شده در فیلم لئون قلب‌های تماشاگران را از آن خود کرده بود، امروز چهل و یک ساله می‌شود. اولین کسی که در دهه ۱۹۸۰ به دنیا آمده و برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شده است. کسی که فعالیت در حرفه‌ای را که در آن موفق بود، برای مدتی متوقف کرد تا رویاهای خود را برای رسیدن به تحصیلات هاروارد دنبال کند و حالا در هر دو کار خود متعهد و پرشور است و همین او را به یک الگوی قوی برای زنان تبدیل می‌کند. او یک ستاره نوجوان (در فیلم لئون)، یک هنرپیشه کالت (در فیلم قوی سیاه) و قهرمان فرنچایزهای میلیون دلاری (در فیلم جنگ ستارگان، مارول) بوده است. ناتالی پورتمن در دهه چهارم زندگی‌اش یکی از بهترین جایگاه‌های شغلی در هالیوود را دارد. صنعتی که می‌دانست چگونه در آن حرکت کند تا در لیست اسباب بازی‌های شکسته دهه ۹۰ قرار نگیرد.
اینجا می‌توانید نکات جالبی از زندگی و کار و مسیری که این ستاره طی کرده بخوانید.

چطور پورتمن برای بازی در فیلم لئون انتخاب شد؟

ناتالی پورتمن با بازی در فیلم لئون حرفه‌ای در سال ۱۹۹۴ در حالی که تنها ۱۱ سال داشت مسیر درخشان سینمایی خود را آغاز کرد. قرار گرفتن بین ۲ هزار دختر امیدوار و انتخاب شدنش، یکی از آن موقعیت‌های خوش شانسی بود که نتیجه داد و جهان را با استعداد بزرگی آشنا کرد. پورتمن در ۱۰ سالگی توسط نماینده یک شرکت مدلینگ کشف شد.

کودکی بسیار جدی و مصمم که مدلینگ را خسته‌کننده می‌دانست، در عوض تصمیم گرفت که بازیگر شود. خیلی زود با یک کمپ هنرهای تئاتر در لانگ‌آیلند آشنا و در تولیدات محلی آنها ظاهر شد. یک سال بعد، او نقش ماتیلدا را در فیلم لئون: حرفه‌ای لوک بسون دریافت کرد. نقشی سخت و بحث‌برانگیز که بعدها ثابت شد یکی از بهترین بازی‌های کودک در سینما است. با توجه به سن کمی که داشت، ابتدا توسط تاد تالر، بازیگردان، برای نقش ماتیلدا رد شد.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

اما در تست دوم، در مقابل کارگردان، بسون، وقتی صحنه‌ای را اجرا کرد که در آن ماتیلدا برای از دست دادن برادرش ابراز تأسف می‌کند، بسون شدیدا تحت تأثیر عمق احساسات ارائه شده قرار گرفت و او را برای این نقش انتخاب کرد. تصویر پورتمن از ماتیلدا، کودکی که به طور طبیعی بالغ شده است، هم تحسین‌برانگیز و هم مسحورکننده است و بین یک نگرش بی‌پروا و چاهی از احساسات عمیق در چرخش است.

لئون داستان دختری ۱۲ ساله است که خانواده‌اش را به قتل رسانده‌اند و به همسایه و قاتل پناه می‌برد. بسون و پورتمن با این داستان، پرتره‌ای منحصربه‌فرد و گاهی دردسرساز از دختری می‌کشند که به دنبال آموزش قاتل برای انتقام از مرگ برادر کوچکترش است. البته پورتمن توانایی بیش از حدی برای به تصویر کشیدن این بلوغ و پیچیدگی نقش داشت. اجرای او به قدری خارق‌العاده بود که سال بعد، تماشاگران بازی او را در نقش دخترخوانده آل‌ پاچینو در فیلم کلاسیک مایکل مان دیدند. در عرض چند سال او در جنگ ستارگان: تهدید شبح (۱۹۹۹) به مادر جوان لوک اسکای واکر، تبدیل شد.

ناتالی پورتمن

مصائب نقش ماتیلدا وکابوس‌های ناتالی پورتمن

‌رچند بازی در نقش ماتیلدا شروع درخشانی برای ناتالی نوجوان بود و در ادامه مسیر حرفه‌ای او تأثیر زیادی داشت، اما ماتیلدا در کنار همه خوش‌یمنی‌اش برای ناتالی تجربه‌ای ناگوار بود که به یک کابوس تبدیل شد. او در این سن کم، برای بازی خوبش نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرد، اما تجربه‌اش به یک درام وحشتناک تبدیل شد.

ناتالی پورتمن احساس می‌کند که از او یک لولیتا ساخته شده است و در نتیجه اولین فیلمش به هویت جنسی‌اش آسیب‌زده ‌است. او زمانی که میهمان پادکست دکس شپرد بود، افشاگری‌های تکان‌دهنده‌ای انجام داد. پورتمن گفت: «من قطعاً آگاه بودم که به طور عمده در آن نوع روزنامه‌نگاری که مربوط به زمان اکران فیلم‌هاست، داشتم مثل شخصیت لولیتا به تصور کشیده می‌شدم. اما با نشان دادن یک شخصیت جدی‌تری از خودم در ملاءعام، با این موضوع برخورد کردم. بسیاری از مردم تصور می‌کردند هرچه بزرگتر می‌شوم جدی و مغرور و محافظه‌کار می‌شوم. اما من آگاهانه این ویژگی‌ها را پرورش دادم زیرا راهی برای ایجاد احساس امنیت در من بود. چون به نظرم اگر کسی به شما احترام بگذارد، شما را هدف قرار نخواهد داد.»

ناتالی پورتمن احساس می‌کند که این فیلم منجر نگاه جنسیتی به او و ایجاد این حس در کودکی‌اش شده است که به تمایلات جنسی‌اش در هنگام بزرگ شدن آسیب زده و آن را از بین برده است.

قوی سیاه پورتمن

حقایقی جالب در مورد ناتالی پورتمن

  • ناتالی پورتمن در ۱۹۸۱ در اورشلیم به دنیا آمد و زمانی که نوزادی بود به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. او دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و اسرائیلی است. چند زبانه است و انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، عبری، اسپانیایی و ژاپنی را بسیار روان صحبت می‌کند.
  • از ۸ سالگی گیاهخوار بوده و از سال ۲۰۰۹ وگان شده است. در بیست و هفتمین جایزه سالانه Environmental Media Awards، پورتمن توضیح داد که سبک زندگی وگان را بر اساس اهمیت سه انتخاب ما در روز (سه وعده غذایی) برگزیده است. او گفت حتی یک بار انتخاب در روز یا یک بار در هفته هم روی زمین تأثیر می‌گذارد.
  • ناتالی پورتمن در سال ۲۰۰۳ در رشته روانشناسی از هاروارد فارغ‌التحصیل شد. او یک بار گفته بود: من به دانشگاه می‌روم. برایم مهم نیست که موقعیت شغلی‌ام را خراب کند. ترجیح می‌دهم باهوش باشم تا یک ستاره سینما.
  • رفتن به هاروارد برای پورتمن استرس‌زا بود. او احساس می‌کرد باید بیشتر سخت کار کند و ثابت کند که به جای شهرتش، بر اساس هوش خودش موفق شده است. او احساس می‌کرد که اگر در کلاس نظر احمقانه‌ای داشته باشد، حتی احمقانه‌تر از آن به نظر می‌رسد. یکی باید به او می‌گفت که اساساً همه وقتی دانشجوی سال اول هستند یک لحظه احمقانه دارند.
  • پورتمن بسیار با استعداد است با نمره هوش (IQ) ۱۴۰. او همچنین ۲ مقاله تحقیقاتی در مجلات علمی منتشر کرده است؛ یکی در سال ۱۹۹۸ زمانی که دانش‌‌آموز دبیرستان بود و دیگری در سال ۲۰۰۲ و در دوران تحصیل در هاروارد.

ناتالی پورتمن

  • در دوران دانشجویی در هاروارد در بحث سیاسی بین اسرائیل و فلسطین فعال بود. او در قالب یک مقاله انتقادی در مورد اقدامات اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها پاسخی به هاروارد کریمسون نوشت.
  • او اعتراف کرده‌ است؛ برخلاف سایر بچه‌های اطرافش زمانی که بزرگ می‌شد، همیشه احساس متفاوتی داشت. پورتمن گفته: من جاه‌طلب‌تر بودم. می‌دانستم چه چیزی را دوست دارم و چه چیزی را می‌خواهم و خیلی سخت کار کردم. من بچه خیلی جدی و مصممی بودم.
  • هنگامی که در سال ۱۹۹۹ جنگ ستارگان: تهدید شبح، اکران شد، پورتمن ۱۷ ساله افتتاحیه بزرگ آن را از دست داد زیرا فردای آن روز در دبیرستانش امتحان داشت.
  • پورتمن برای حرفه‌اش هر کاری را انجام نمی‌دهد؛ او ابتدا فیلمنامه هرجا به جز اینجا را رد کرد زیرا باید برهنه ظاهر می‌شد. از آنجایی که سوزان ساراندون اصرار داشت که بدون پورتمن کار نخواهد کرد، بنابراین فیلمنامه برای سازگاری با بازیگر جوان اصلاح شد.
  • بازی او در نقش نینا سایرز در فیلم قوی سیاه تحسین منتقدان را به همراه داشت و اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را در میان جوایز دیگر از جمله دومین جایزه گلدن‌گلوب او به همراه داشت.
  • پورتمن در زمان فیلمبرداری قوی سیاه دچار مشکلات زیادی شد. اول دنده‌اش شکست. سپس مچ پایش آسیب دید در حالی که هیچ پزشکی سر صحنه فیلمبرداری حضور نداشت، زیرا بودجه تولید اجازه آن را نمی داد. او همچنین برای این نقش ۲۰ پوند وزن کم کرد و تا ۱۶ ساعت در روز تمرین می‌کرد. او همچنین هزینه تمام آموزش‌های باله خود را برای این فیلم پرداخت کرد.
  • قبل از اینکه نقش خود را در جنگ ستارگان: تهدید شبح بازی کند، هرگز حتی چشمش به سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان هم نیفتاده بود.
  • ناتالی پورتمن جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن درام و اسکار بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم قوی سیاه و جایزه گلدن‌گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم نزدیک‌تر دریافت کرد. او دو نامزدی جایزه اسکار دیگر دریافت کرده است: بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم نزدیک‌تر و بهترین بازیگر زن برای جکی و دو نامزدی گلدن‌گلوب دیگر: بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای هر کجا جز اینجا ۱۹۹۹ و بهترین بازیگر زن درام برای جکی.

تولد ناتالی پورتمن

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil