انتشار نسخه غیرقانونی دوباره این فیلم را سر زبان‌ها انداخت

برادران لیلا؛ معرفی و نقد اولیه به فیلم

+نظر منتقدان جشنواره کن 2022 درباره فیلم سعید روستایی

فیلم برادران لیلا سومین ساخته سینمایی سعید روستایی است. این فیلم با ترکیبی از بهترین بازیگران سینمای ایران یکی از پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز این سال‌ها بود. فیلمی که البته به دلیل خواسته‌های کارگردان از حضور در جشنواره فجر انصراف داد و بعد از حضور در جشنواره کن و حاشیه‌هایش در ایران، حالا نسخه غیرقانونی آن دست به دست می‌شود. اینجا معرفی و نقد و بررسی منتقدان جهانی را می‌خوانید.

در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۱ بود که خبر رسید فیلم برادران لیلا Leila’s Brothers یکی از فیلم‌های بخش اصلی مسابقه جشنواره کن است و قرار است در کنار فیلمسازان مطرح دیگر، نام سعید روستایی هم بدرخشد. حضور این فیلم در بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۲۲ از این رو حائز اهمیت است که بعد از سال‌ها فیلمسازی غیر از اصغر فرهادی در یکی از جشنواره‌های مطرح سینمای جهان حضور پیدا کرد …و حالا در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۱ انتشار نسخه غیرقانونی فیلم برادران لیلا بار دیگر فیلم سعید روستایی را سر زبان‌ها انداخت. چه سرنوشتی در انتظار این فیلم خواهد بود؟

خلاصه داستان فیلم برادران لیلا

رسانه‌های فرانسوی در آستانه برگزاری این جشنواره از خلاصه داستان فیلم روستایی رونمایی کردند؛ داستان فیلم درباره زنی است به نام لیلا (ترانه علیدوستی) که در سن چهل سالگی، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و ۴ برادرش کرده است. خانواده‌ای که در شرایط تحریم ایران دائما در حال بحث و زیر فشار قرض‌های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می‌کنند که خرج زندگی خود را دربیاورند، در این شرایط لیلا نقشه‌ای می‌چیند…

  • زمان نسخه جشنواره‌ای فیلم برادران لیلا: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه (رکورددار طولانی‌ترین فیلم جشنواره کن ۲۰۲۲)
  • زمان نسخه منتشر شده فیلم برادران لیلا: ۲ ساعت و ۳۳ دقیقه

 

بازیگران و عوامل فیلم برادران لیلا

اما فهرست بازیگران اصلی فیلم برادران لیلا از این قرار است؛ ترانه علیدوستی (لیلا)، سعید پورصمیمی (اسماعیل/پدر)، فرهاد اصلانی (پرویز)، پیمان معادی (منوچهر)، نوید محمدزاده (علیرضا)، محمدعلی محمدی (فرهاد)، نیره فراهانی (مادر) و مهدی حسینی‌نیا (بایرام) بازیگران اصلی فیلم سعید روستایی هستند.

نویسنده و کارگردان: سعید روستایی / تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی / مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش / تدوین: بهرام دهقانی / گریم: ایمان امیدواری / موسیقی: رامین کوشا / عکاس: امیرحسین شجاعی

فیلم برادران لیلا

نقد و بررسی منتقدان در جشنواره کن درباره فیلم برادران لیلا

پیتر دبروژ | ورایتی

درام رمان‌گونه سعید روستایی که اولین فیلم انتخابی از او برای رونمایی در جشنواره کن است، داستانی نزدیک به ۳ ساعت را درباره خانواده‌ای فقیر روایت می‌کند و در این میان، ترانه علیدوستی در یک ترکیب بازیگران مردانه، صحنه را از آن خود کرده است… برخی تماشاگران غربی روستایی را با تصویر دیگری از یک خانواده آشفته در فیلم «ابد و یک روز» (۲۰۱۶) به جا می‌آورند ولی او برای من با تریلر پلیسی فوق‌العاده‌اش «متری شش‌ونیم» (۲۰۱۹؛ نزدیک‌ترین فیلم ایرانی به «ارتباط فرانسوی» که هنوز در ایالات متحده اکران نشده) در کانون توجه قرار گرفت. سعید روستایی که متولد ۱۹۸۹ است، نماینده نسل جدیدی از فیلمسازان مؤلف سینمای ایران است؛ و آن قدر زیرک است که انتقادهای اجتماعی‌اش را در عمق بافت داستان‌های امروزی جاسازی کند تا موجبات ناراحتی مسئولان کشورش را فراهم نکند، دست‌کم تا این لحظه!

سبک سعید روستایی – که با دیالوگ‌های هم‌پوشان و موقعیت‌های اجتماعی خفقان‌آور و زاویه دیدی متغیر مایه‌دار شده است – تفاوتی تمام‌عیار با فیلم‌های ایرانی سرراست و متمرکزی دارد که تا امروز در عرصه جهانی عرضه و دیده شده‌اند

سبک روستایی – که با دیالوگ‌های هم‌پوشان و موقعیت‌های اجتماعی خفقان‌آور و زاویه دیدی متغیر مایه‌دار شده است – تفاوتی تمام‌عیار با فیلم‌های ایرانی سرراست و متمرکزی دارد که تا امروز در عرصه جهانی عرضه و دیده شده‌اند؛ خواه قصه‌های حکایت‌گونه مجید مجیدی بوده‌اند یا درام‌های محبوب اصغر فرهادی که سادگی و بی‌آلایشی نسبی‌شان، آن‌ها را به خوراک‌های بین‌المللی مناسبی بدل کرده است. فیلمی مثل «برادران لیلا» در قیاس با این فیلم‌ها می‌تواند خیلی ظالمانه به نظر برسد، به‌خصوص که بدون فراهم‌سازی بستر لازم، فشارهای جامعه ایران را به تماشاگر منتقل می‌کند.

در «برادران لیلا» هر کسی چیزی را پنهان کرده است؛ و نه لزوماً به شکلی فریب‌آمیز و بیش‌تر از این بابت که شرایط را برای خودشان کمی راحت‌تر کنند. در یکی از صحنه‌های ابتدایی فیلم، تولد فرزند جدیدی جشن گرفته می‌شود. به پدربزرگ می‌گویند او پسر است ولی وی باورش نمی‌شود چون این ششمین نوه او است و هر ۵ دفعه قبلی پسرانش به او دروغ گفتند و وانمود کردند که بچه پسر است که چنین نبوده است. جشن در خانه پدربزرگ برپا شده و یکی از پسران از آشپزخانه پدر غذا می‌دزد تا برای خانواده‌اش ببرد… اگر چنین داستانی به نظر شما کمی احساساتی و آبکی به نظر می‌رسد، با اطمینان می‌توان گفت که سبک روستایی باعث شده روی پرده اصلاً چنین احساسی شکل نگیرد. کارگردان این صحنه‌ها را با انرژی و تحرکی مستندگونه خلق کرده است و به‌عمد از مجازهای ملودرام اجتناب می‌کند، حتی زمانی که به نظر می‌آید استفاده از آن‌ها ممکن بود روایت را جذاب‌تر و درگیرکننده‌تر کند… در پایان روستایی ما را با این سوال تنها می‌گذارد: وقتی اعضای خودخواه و منفعت‌طلب یک خانواده از یکدیگر حمایت نمی‌کنند، چه‌طور می‌توان انتظار داشت که یک جامعه عملکرد درستی داشته باشد؟

جردن مینتزر | هالیوود ریپورتر

یکی از بهترین فیلم‌های جنایی-تبهکاری که در سال‌های اخیر ساخته شده، درام پلیسی و حماسی سعید روستایی نویسنده و کارگردان با عنوان «متری شش‌ونیم» است؛ فیلمی که داستانش در تهران امروز روی می‌دهد و مملو از فساد و معتادان و پلیس‌هایی است که مبارزه می‌کنند تا شهر از کنترل‌شان خارج نشود. «متری شش‌ونیم» از آن نوع تریلرهای از نظر اخلاقی پیچیده و مملو از اکشنی است که دیگر در هالیوود ساخته نمی‌شود یا اگر هم ساخته شود برای تلویزیون است و مثلاً «میکروفن مخفی» (The Wire) نام دارد. «متری شش‌ونیم» هرگز در ایالات متحده اکران نشد که این امر به اندازه محیطی – که خیلی خوب و دیدنی در فیلم تصویر شده – مجرمانه است.

گرچه آثار فرهادی جست‌وجوگرتر و دلالت‌گرترند اما سعید روستایی به‌شدت جسورانه عمل می‌کند و مثلاً صحنه‌هایی را در فیلمش دارد که صدها هنرور را به نمایش می‌گذارد و از نظر مقیاس، بزرگی آثار سسیل بی. دمیل را به یاد می‌آورند

حالا سومین فیلم بلند روستایی که همان‌قدر حماسی و البته صمیمانه و آشنا به نظر می‌رسد درامی است درباره خانواده‌ای از طبقه کارگر؛ فیلمی که خوش‌بختانه به یکی از نویدبخش‌ترین استعدادهای جدید سینما فرصت می‌دهد تا پس از رونمایی از فیلمش در جشنواره کن، بیش‌تر در کانون توجه قرار بگیرد. «برادران لیلا» به فیلمی می‌ماند که از یک رمان حجیم سده نوزدهم به قلم امیل زولا یا چارلز دیکنز در قالب یک داستان سه‌ساعته سینمایی خلاصه شده است؛ فیلمی که ماجراهای ۵ برادر و خواهر را دنبال می‌کند که تقلا می‌کنند تا در ایرانی مملو از خودخواهی و بی‌رحمی غرق نشوند؛ جامعه‌ای که در شیادی، اختلاف طبقاتی و رقابت‌های خانوادگی غوطه‌ور است و اقتصادش در آستانه فاجعه قرار دارد.

فیلم برادران لیلا مملو از بازی‌های فوق‌العاده از ترکیب بازیگرانی است که اغلب‌شان در «متری شش‌ونیم» هم بازی کرده‌اند. این‌ها همه نشان می‌دهد که روستایی ۳۲ساله آن‌قدر فیلمساز توانمندی است که آشکارا می‌توان روی او حساب باز کرد. این‌جاست که فیلم‌های اصغر فرهادی به یاد می‌آیند (هر دو کارگردان بارها با پیمان معادی همکاری کرده‌اند که یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران به شمار می‌رود)؛ گرچه آثار فرهادی جست‌وجوگرتر و دلالت‌گرترند اما سعید روستایی به‌شدت جسورانه عمل می‌کند و مثلاً صحنه‌هایی را در فیلمش دارد که صدها هنرور را به نمایش می‌گذارد و از نظر مقیاس، بزرگی آثار سسیل بی. دمیل را به یاد می‌آورند.

نقد سید احسان عمادی بر فیلم برادران لیلا

پیتر بردشا | گاردین

(امتیاز ۴ از ۵ ستاره) فیلم‌ساز ایرانی سعید روستایی یک درام خانوادگی شخصیت‌محورِ بزرگ و جذاب به سبک ایتالیایی-آمریکایی با بازی‌های قوی، یک جشن عروسی عظیم و نشان‌هایی یادآور «روکو و برادرانش» (لوکینو ویسکونتی) و «پدرخوانده» (فرانسیس فورد کوپولا) را خلق کرده است؛ و حتی مایه‌هایی از آرتور میلر هم در داستان وجود دارد.
ترانه علیدوستی که (برای ما) با بازی‌هایش در آثار اصغر فرهادی شناخته می‌شود، در نقش لیلا بازی متفاوتی دارد… خشم شدت‌گیرنده لیلا نسبت به میانمایگی تحقیرآمیز پدر و برادرانش -و فرسودگی ناشی از تلاش برای نجات آن‌ها از دست خودشان- انرژی احساسی است که به فیلم قدرت بخشیده است و بستر لازم برای رسیدن به فصل اوجی جشن عروسی را فراهم می‌کند. علیدوستی بازی فوق‌العاده ارایه داده است که یکی از بازی‌های درجه‌یک ترکیب بازیگران عالی فیلم به شمار می‌رود.

نشست خبری فیلم برادران لیلا در جشنواره کن ۲۰۲۲

گزیده حرف‌های عوامل فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۲

فیلم برادران لیلا در ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه چهارم خرداد ۱۴۰۱ در جشنواره کن به نمایش درآمد و در ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه با چشم‌های اشکبار مخاطبان با تشویق ۷ دقیقه‌ای حاضران در سالن مواجه شد. نشست خبری فیلم سینمایی برادران لیلا در محل کاخ جشنواره کن با حضور سعید روستایی کارگردان، پیمان معادی، ترانه علیدوستی، سعید پورصمیمی و نوید محمدزاده برگزار شد. اینجا گزیده‌ای از حرف‌های عوامل را خیلی کوتاه می‌خوانید:

  • خبرنگاری درباره زمان طولانی فیلم پرسید، روستایی پاسخ داد: نسخه اولیه فیلم بیش از ۳ ساعت بود و سعی کردیم در تدوین‌ها آن را کوتاه کنیم. امیدوارم بتوانم فیلم را در زمان مناسب در سینماهای ایران اکران کنم.
  • سعید روستایی درباره طبقه متوسط در ایران هم گفت: در ۱۵ سال اخیر طبقه متوسط به خاطر شرایط اقتصادی ضعیف‌تر و باریک‌تر شده. ما حتی داریم می‌بینیم که خانه‌ها هر روز کوچک‌تر و نوع غذا خوردن هم عوض می‌شود. همه این‌ها در سرنوشت آدم‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • نوید محمدزاده درباره ماجرای فرش قرمز گفت: به نظرم واکنش‌ها بیشتر مثبت بود و واجب است که به عشق احترام بگذاریم.
  • خبرنگاری درباره موضع‌گیری‌های ترانه علیدوستی پرسید و او پاسخ داد: من هم یک شهروند ایران هستم و در مقابل اتفاقات باید واکنش نشان بدهم. البته که این مواضع کامل و کافی نیست.
  • علیدوستی همچنین درباره سرمایه آثاری چون شهرزاد و برادران لیلا گفت: ما خیلی درباره سرمایه‌گذاران نمی‌دانیم و البته باید بعد از ماجرای سریال شهرزاد دقت بیشتری کنیم. ما با تهیه‌کننده قرارداد امضا کردیم و دست من نیست که بخواهم بدونم سرمایه‌گذار چه کسی است. من این کار را توجیه نمی‌کنم اما باید از این به بعد دقت بیشتری کنیم.
  • خبرنگاری درباره تهیه‌کنندگی روستایی در فیلم برادران لیلا پرسید و روستایی در پاسخ گفت: من و پیمان معادی قرار بود سر فیلم متری شش و نیم تهیه‌کنندگی کار را انجام دهیم. اما پروسه تایید مجوز طول کشید. اما شرایط برای تهیه‌کنندگی این فیلم ایجاد شد. گرفتن مجوزها در ایران شرایط ویژه خودش را دارد.
  • پیمان معادی بازیگر فیلم نیز درباره ابعاد تاثیرات تورم در ایران گفت: مسائل معیشتی در ایران باعث شده است بسیاری از افراد طبقه رفاه خود را تغییر دهند. الان وقتی یک یخچال خراب می‌شود هزینه تعمیر آن بسیار بالا است. وقتی مردم به خاطر تورم درگیر معیشت هستند دیگر نمی‌توانند به مسائل مهم‌تر فکر کنند و این شرایط را سخت می‌کند.

جشنواره کن ۲۰۲۲؛ آخرین خبرها و حاشیه‌ها

حاشیه‌های ساخت فیلم جدید سعید روستایی

  • این دومین همکاری هومن بهمنش و سعید روستایی بعد از فیلم متری شش و نیم است.
  • ترانه علیدوستی اولین تجربه همکاری با روستایی را دارد و پیش از این علیدوستی با فیلم فروشنده در جشنواره کن حاضر شده بود.
  • نوید محمدزاده و پیمان معادی ۲ بازیگر ثابت سه فیلم روستایی تا امروز بودند.
  • در اخبار اولیه که از فیلم منتشر شد نام محمدرضا گلزار به عنوان یکی از بازیگران فیلم مطرح شد اما در ترکیب نهایی بازیگران حضور ندارد.
  • پس از پذیرش فیلم در جشنواره کن سعید روستایی در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد فیلم را به زودی و پس از پایان جشنواره کن در ایران اکران می‌کند. روستایی همچنین اعلام کرد حاضر نیست حتی یک فریم از فیلمش سانسور شود.
  • وزیر ارشاد مدتی پس از جشنواره کن گفت: فیلم برادران لیلا بدون دریافت مجوز اکران به جشنواره کن رفت و عوامل آن به دلیل عدم رعایت قانون مشمول ضوابط تنبیهی می‌شوند. وقتی سازمان سینمایی به دست اندرکاران فیلم اعلام می‌کند که باید مجوز اخذ شود ولی آنها بدون اعتنا به این مساله، این کار را انجام می‌دهند، به طور طبیعی باید قانون اجرا شود.
  • در ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ و همزمان با پخش این فیلم در یکی از وی‌او‌دی‌های فرانسوی زبان، نسخه با کیفیت ولی غیرقانونی فیلم برادران لیلا در ابعاد وسیع منتشر شد. این فایل، زیرنویس و باند دوبله فرانسوی دارد.

 

پوستر و عکس های صحنه و پشت صحنه فیلم برادران لیلا

سعید پورصمیمی و پیمان معادی در فیلم برادران لیلا

پیمان معادی و سعید پور صمیمی در فیلم برادران لیلا

نوید محمدزاده و پیمان معادی در فیلم برادران لیلا

ترانه علیدوستی در فیلم برادران لیلافرهاد اصلانی، پیمان معادی و نوید محمدزاده در فیلم برادران لیلانوید محمدزاده در فیلم برادران لیلاپیمان معادی و نوید محمدزاده در فیلم برادران لیلا

نوید محمدزاده در فیلم برادران لیلا

ترانه علیدوستی در فیلم برادران لیلا

نمایی از فیلم تازه سعید روستایی

فیلم برادران لیلا کارگردان سعید روستایی

ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده در فیلم برادران لیلا

ترانه علیدوستی در فیلم برادران لیلا

فیلم برادران لیلا

سعید پورصمیمی در فیلم برادران لیلا سعید روستایی

ترانه علیدوستی در فیلم برادران لیلا

پیمان معادی و نوید محمدزاده در فیلم برادران لیلا

عکس های پشت صحنه برادران لیلا

نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، هومن بهمنش، سعید روستایی و پیمان معادی در پشت صحنه فیلم برادران لیلا

هومن بهمنش، پیمان معادی، سعید روستایی، سعید پورصمیمی و نوید محمدزاده در پشت صحنه فیلم برادران لیلا

پیمان معادی، سعید روستایی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و هومن بهمنش در پشت صحنه فیلم برادران لیلا

پیمان معادی و سعید روستایی در پشت صحنه فیلم برادران لیلا

پوستر اصلی و پوستر شخصیت های فیلم سعید روستایی

پوستر فیلم برادران لیلا سعید روستایی

پیمان معادی در فیلم برادران لیلانوید محمدزاده در فیلم برادران لیلا

ترانه علیدوستی در فیلم برادران لیلا

محمدعلی محمدی در فیلم برادران لیلا

عکس های فرش قرمز فیلم برادران لیلا در جشنواره کن ۲۰۲۲

عوامل فیلم برادران لیلا در جشنواره کن

فرش قرمز فیلم برادران لیلا در جشنواره کن 2022پیمان معادی و ترانه علیدوستی در فرش قرمز فیلم برادران لیلا در جشنواره کن 2022فرش قرمز فیلم برادران لیلا در جشنواره کن 2022ترانه علیدوستی و پیمان معادی در فرش قرمز فیلم برادران لیلا در جشنواره کن 2022سعید پورصمیمی و پیمان معادی در فرش قرمز فیلم برادران لیلا در جشنواره کن 2022حضور عوامل فیلم برادران لیلا در جشنواره فیلم کن 2022 پیش از آغاز نمایش فیلم

عکس های فتوکال فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۲

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

25 نظر
  1. محمد می‌نویسد

    پدر منم دقیقا همینجوریه چندتا بچه دم بخت بیچاره تو خونه ایم ک از بی پولی هرچی میدوئیم به هیچجا نمیرسیم ولی بابامون تموم پولاشو تو سپرده بانک کرده و نه خودش خورده و نه به بچه هاش میده،یه حیوون بدون جفت مریض میشه ما انسانیم پسر یا دختری ک ۴۰ سال ازدواج نکرده دیگه میخام بمیره بره خلاص شه توروخدا اگه نمیتونید تربیت کنید اگه نمیتونید پدری کنید مادری کنید […] بچه بدنیا نیارید طرف میخاد پرورش مرغ بزنه میره کتابشو میخونه چطور شماها بدون هیچ آگاهی بچه بدنیا میارید

  2. رویا می‌نویسد

    از کجا میشه دید این فیلم و ؟

  3. مهدی می‌نویسد

    ۱. در همه کشورها فیلم های منتقدانه نسبت به وضعیت اداره کشورها ساخته و پخش می‌شود. لذا به هموطنانی که به این مسئله اعتراض دارند و می‌گویند چرا اینچنین فیلمی ساخته شده و … بهتر است اندکی در همین فیلیمو بین فیلم‌های خارجی ساخته شده بگردند و بعد انتقاد بی‌اساس کنند.
    ۲. عده ای از هموطنان اعتراض دارند که این فیلم بخش اندکی از جامعه ایران است که توصیه می‌کنم حتما از روستاها و حاشیه و شهرها که اکثریت جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اطلاعات کسب کنند. البته که در بهترین و ثروتمندترین خانواده هم این مسئله قداست و دیکتاتوری وجود دارد فلذا چشم ها را باید شست تا بتوانی واقعیات را ببینی حتی اگر آن واقعیات زندگی خودت نباشد.
    ۳. عده ای از هموطنان به سیلی زدن دختر به پدر ایراد گرفتند! سوالی میپرسم ازشان: مدتی پیش در کوچه کناری ما، پدری معتاد بعد از مصرف مواد، دختر و همسر بیچاره‌اش رو دنبال کرده بود در کوچه و آن‌ها جیغ میکشیدند و فرار می‌کردند. خب هموطن! نظرت چیست؟ دختر خانواده باید می‌ایستاد پدر کتکش بزند یا سرش را ببرد؟
    ۴. قداست متعلق به خداوند یکتاست ولاغیر. کفر نگیم.

  4. رسول می‌نویسد

    این فیلم رو ساعت ۱۹ دیدم و الان که ساعت ۵ صبحه هنوز ناراحتم انگار که تیری به قلبم خورده باشه این دقیقا روایت خوانواده ۱۱ نفری ماست که پدر ۷ برادر و دو خواهرم را به فنا داد

  5. سنگدل می‌نویسد

    حقیقت محض انگار کارگردان این فیلم زندگینامه منو به تصویرکشید.
    بی مسئولیتی پدر ومادر واقعا فاجعه آور است چه بسا اگر همین پدر ب فرزندانش کمک میکرد این مشکلات پیش نمی آمد.نجات یک فرد نجات یک اجتماع است

  6. هنرور می‌نویسد

    ذات و رسالت هنر بیان حقایق است و سعید روستایی و همراهان هنرمندش به خوبی این کار را انجام داده‌اند.
    امید که از این دسته آثار فاخر بیشتر منتشر شود
    به امید رهایی از جهل، فساد و دروغ

  7. وارش می‌نویسد

    با سلام خدمت همه هم وطنان عزیز.
    یک واگویه و یک مثال مستند و حقیقی از اداره یک کشور.البته مقصود بنده نکته مهمی که هیچ کدام از منتقدین به آن اشاره نکردند است.
    پدر داستان یک دیکتاتور متوهم و آرمانتیسک.برادران لیلا،مردمی کم سواد و کمکار وپرتوقع.مادر ،جماعتی مطیع و نگرانه منافع خویش.ودر آخر لیلا،انگشت شماران دلسوزانه جامعه،که همیشه سپر تمامی تهمت ها میشود وبه گونه ای اسنوبال قلعه حیوانات در انزوا.

  8. فاطمه می‌نویسد

    خیلی خوب بود و عالی بود
    نشون دادن وقایع جامعه که یه آدم عادی با این وضع دلار و سکه همش بالا میره نمیتونه برای خودش کارو کسابی راه بندازه
    بعد یسری میان میگن بدبختی جامعه رو چرا نشون میدن:(((((

  9. حجت می‌نویسد

    بسیار فیلم خوبی بود. نشان دادن ناهنجاریها وطن فروشی نیست. حتما هنرمند روشنفکر کسی است که در مقابل ناهنجاریها اجتماعی حساس است و با هنرش نور میتاباند بر روی معضلات اجتماعی و راهی برای برون رفت از گرفتاریها نشان میدهد. در هر صورت از همه بازیگران و دست اندرکاران این فیلم نهایت تشکر را دارم.

  10. ایدا می‌نویسد

    فیلم خیلی عالی بود ممنون از بازیگران

  11. یک ایرانی واقعی می‌نویسد

    با سلام
    بعضی از دوستان نظرات عجیب و غیر منطقی نوشته بودند لازم دونستم که مسائلی رو بیان کنم اولا اینکه در تمام کشور ها فیلم هایی با بیان وقایع و حقایق تلخ جامعه ساخته میشه مثل فیلم شیندلر لیست که راجب هیتلر است شرایط خیلی بد اون زمان رو نشون میده و این فیلم هم واقعا حقایق رو نشون میده اینکه بعضی ها اینا رو سیاه نمایی میدونن خنده داره داره چون وجود دارن خانواده های زیادی که این نوسانات اقتصادی دودمانشان رو به با داده و کسانی که سال ها تلاششون با این نوسانات از بین رفته و هیچ شده این خیلی مسخرس که ما راجب مشکلی که داره اذیتمون میکنه حرف نزنیم چون کسی نفهمه و البته این فیلم بی کفایتب مسئولین رو هم به خوبی نشون میده و واقعا خوبتمام این مشکلات رو بیان میکنه که البته دارای جنبه های اجتماعی فوقلعاده ای هم هست مثل رفتار مادر و پدر لیلا با اون در کل فیلم واقعا خوبی بود

  12. سهیل می‌نویسد

    هر چی فیلم داغون نشون بده ایرانو شانس جایزه بردنش تو خارج بیشتره
    واقعان شرم اوره هر چی کلاهبردار معتاد شیاده تو این فیلم جا کردن به اسم مردم ایران تو قالب فیلم
    این فیلمایه که با اهداف سیاسی ساخته میشه هیچ کمکی به مردم نمیکنه جز بزر نا امیدی پاشیدن

  13. جواد می‌نویسد

    خودتحقیری بد دردیست…
    رونوشت به دست اندرکاران این فیلم و این پلتفرم که دست به تبلیغش زده

  14. امیر می‌نویسد

    درود بر شرفتون خیلی حال کردم
    عااالی وضعیت مردم نشان داده شد

    واقعا می خواستم تهش بلند شم دست بزنم
    حرف دلم بود
    هر کی خلاف این بگه از حقیقت بویی نبرده…………

  15. حامد می‌نویسد

    واقعیت شده خود تخریبی

  16. سعید میرزاآقایی می‌نویسد

    سلام …………در فرهنگ ایرانی با سیلی صورت را سرخ نگه داشتن وجود داره و این اشتباهه ما باید یاد بگیریم با ماسک تمدن چند هزارساله و خود فریبی زندگی نکنیم و واقعیت مردم ما در این فیلم نمایش داده شده و اشکالی هم نداره.

    باید برای درست شدنش کاری اساسی انجام بدیم.

  17. محسن شهرابی می‌نویسد

    سلام. این فیلم در پازل برنامه های غربی برای تخریب وجهه ایرانی ساخته شده و سیاه نمایی جامعه به حد اعلی خود رسیده است. یکی از آثاری که به راحتی در حوادث اخیر و تخریب جامعه به راحتی قابل شناسایی است. ووقطبی سازی و تخریب ارزش های جامعه. وارونه سازی واقعیات و جاجا نمودن هنجارها. ضدیت سازی و نغییر نمودهای ارزشی.
    این فیلم در ادامه سایر آثار خودتخریبی دیگر مانند ابد و یک روز و غیر و ذالک که به مذاق دشمنان خوش بیاید ساخته می شود و مجوزی می شود برای دریافت گرین کارت عوامل سازنده.

  18. محسن فراهانی می‌نویسد

    برادران لیلا در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. این فیلم قبل از نمایش در جشنوارهٔ کن پروانه نمایش دریافت نکرد و در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، سازمان سینمایی کشور آن را توقیف کرد. این سازمان گفته که این فیلم «حتی یک مورد» از اصلاحیات را رعایت نکرده‌است.

  19. حسن می‌نویسد

    […] که فکر می کنید دیگر کشورها از مشکلاتشان فیلم نمی سازند.
    کشورهای دیگر نه تنها از بیچارگی های مردمشان فیلم می سازند بلکه به کارگردان های کشورهای دیگر هم چنین اجازه‌ای را می دهند که درباره کشورشان فیلم بسازند و توقیف و سانسور هم نمی شوند.

  20. علی می‌نویسد

    یک سلیبریتی ایرانی همیشه در تلاشه تا با بدبخت نشون دادن مردم کشورش به دنیا به پول و جایگاه و اسکار برسه ،نمیدونم چرا؟کاری که هیچ کدام از بازیگران سرشناس دنیا انجام نمیدن.اون ور دنیا سرشناس ترین بازیگرها میرن سرپرستی ۶کودک رو از آفریقا به عهده میگیرن بی هیچ چشم داشتی ،اونوقت اینا تلاش میکنن که با بدبخت نشون دادن مردم ایران با تاریخ چند هزار ساله ،به جایگاه و مقام برسن . واقعا که.

  21. محمد می‌نویسد

    مردم مشکلات اقتصادی زیاد دارند ولی کار این سلبریدیها به دست آوردن پول و شهرت و جایزه از رنج مردم کشورشان است
    جالبه غربیها مردم ایران سالها تحریم میکنند وفشار حداکثری اقتصادی میدهند بعد با دست دیگشون به فیلمهایی که مشکلاتو نشون بده جایزه میدن!

  22. عباس می‌نویسد

    یه فیلم قوی و کامل، واقعیت‌ها جامعه را نمایش می‌دهد بسیار زیباست امیدوارم زودتر اکران شود, مرسی از عوامل فیلم

  23. یک ایرانی می‌نویسد

    ما از شما متنفریم،شما لکه ننگ این کشورید

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      یک وقت اشتباه نگرفتید؟

  24. آرمینه می‌نویسد

    فیلمی در ژانر فلاکت. برای نشان دادن بدبختی و ذلت مردم کشورم….گویی این مردم هیچ نقطه مثبت و مفید و ارزشمندی به زعم این تیم ندارند….
    از بدبختی مردم می گویند…از فقر از بیچارگی!….از هر چیزی که با آن دستمزد های میلیاردی نه تجربه اش کرده اند و نه برایشان مهم است و نه گامی برای رفعش برمیدارند…
    فقط با بیان آن ژست آزادیخواهی می گیرند و ادای روشنفکری درمی آوردند و القصه اینهم میشود پله ای در نردبان کسب شهرت و پول درآوردنشان…
    مردم بدشان می آید از این جماعت …
    بدشان می آید…

fosil