وقتی حسن فتحی آغازگر موج سریال‌هایی تاریخی می‌شود

مرور عاشقانه‌هایی از دل تاریخ

بعد از اینکه حسن فتحی با ساخت سریال عاشقانه-سیاسی شهرزاد در سال ۱۳۹۴ توجه‌ها را جلب کرد و موج عجیبی به راه انداخت، بسیاری از کارگردان‌ها تصمیم گرفتند از جذابیت بستر تاریخی برای روایت یک داستان عاشقانه استفاده کنند. به همین دلیل هم در نیمه دوم دهه ۹۰، بازار ساخت سریال‌های تاریخی عاشقانه داغ شد. مروری داریم بر سریال‌های عاشقانه تاریخی که در فاصله میان دو اثر حسن فتحی، یعنی شهرزاد و جیران ساخته شده‌اند.

لیست دوست‌داشتنی بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی

سریال شهرزاد | ۱۳۹۴

اولین سریال حسن فتحی برای شبکه نمایش خانگی، یک یک درام عاشقانه تاریخی بود که در بستر حوادث سیاسی دهه سی اتفاق می‌افتاد. فتحی بعد از ساخت چند سریال تاریخی در تلویزیون، حالا در ساخت عاشقانه «شهرزاد»، دستش به لحاظ استفاده از لباس و گریم‌ها تا حد زیادی بازتر بود و خیلی خوب از این وضعیت بهره گرفت. مثلث عشقی میان شهرزاد و قباد و فرهاد، مهم‌ترین عنصر جذابیت سریال بود اما در کنار این مثلث عشقی، مسائل سیاسی آن دوران نظیر ماجرای کودتای ۲۸ مرداد، اوضاع نظمیه، فعالیت‌های سیاسی دانشجویان آن زمان و… را هم در برمی‌گرفت.

ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد

سریال بانوی عمارت | ۱۳۹۷

«بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد عاشقانه‌ای بود که در بستری از وقایع دوران قاجار روایت می‌شد. شخصیت اصلی سریال دختری بود که به دنبال یک رابطه عاشقانه وارد عمارت یک شازده قجری می‌شد. حمیدنژاد در کنار این داستان عاشقانه، به مهمترین حادثه سیاسی آن زمان یعنی ترور ناصرالدین‌شاه توســط میرزا رضا کرمانی، اوضاع آشــفته بعد از ترور، قدرت گرفتن برخی عناصر پیرامونی، نمایش قدرت فراماسونرها در ایران و… هم پرداخته بود. از آنجایی‌که تمام این اتفاق‌های تاریخی در بستر روابطی عاشقانه پیش می‌رفت و همه عناصر ازجمله داستان و انتخاب بازیگران و گریم‌ها و لباس‌ها و… به‌درستی در کنار هم قرار گرفته بودند، در زمان پخش بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سریال بانوی عمارت

سریال گیله‌وا | ۱۳۹۸

گیله‌وا به کارگردانی اردلان عاشوری، زندگی اجتماعی مردم را در بستر اتفاق‌های تاریخی سال ۱۲۹۷ به تصویر می‌کشید. به‌نوعی روی سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و به‌خصوص مردم خطه گیلان در صدسال قبل تمرکز داشت و در خلال این ماجرا روایتی عاشقانه را هم به نمایش می‌گذاشت. «گیله‌وا» موفق شد بخشی از جنایت‌های انگلیس را در آن دوره زمانی پیش روی مخاطبانش بگذارد. «گیله‌وا» می‌توانست به سریالی پرمخاطب و ماندگار تبدیل شود اما کم بودن تعداد قسمت‌ها باعث شد داستان آنطور که باید بسط پیدا نکند و مخاطبان هم مجالی برای تمرکز روی آن نداشته باشند.

تماشای آنلاین سریال گیله وا

سریال وارش | ۱۳۹۸

ســریال «وارش» به کارگردانی احمد کاوری با نگاهی به رمان مهاجران هاوارد فاست ساخته شده بود. البته فقط بخش اول سریال با اتفاق‌های داستان همخوانی داشت. فصل اول زندگی زنی به نام وارش را در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ روایت می‌کرد. فصل دوم شامل اتفاق‌های مربوط به دهه ۵۰ بود. وارش بعد از یک رابطه عاشقانه وارد زندگی می‌شد و با یک نوزاد، همسرش را از دست می‌داد. حالا باید از دست اربابی عاشق فرار می‌کرد تا زندگی‌اش را حفظ کند. «وارش» به لحاظ داستان‌پردازی موفق ظاهر شد و به خصوص در فصل اول توانســت توجه مخاطبان را به‌خوبی جلب کند.

تماشای آنلاین سریال وارش

سریال از یادها رفته | ۱۳۹۸

سریال از یادها رفته به کارگردانی بهرام بهرامیان، درباره وقایع سال ۱۳۱۹ بود. در کنار داستان اصلی، به ماجرای کشف حجاب و کشتار مسجد گوهرشاد هم پرداخته بود. داستان با حال و هوای عاشقانه شروع شد اما نهایتا تغییر مسیر داد و با ورود شخصیت‌های جدید و اتفاق‌های مختلف، نتوانست آن‌طور که باید جریان‌ساز شود و مخاطبان را تا پایان با خود همراه کند. یک‌سوم ابتدایی سریال به خاطر مثلث عشقی خاص و قراردادن رضا یزدانی و حسین یاری مقابل هم، تا حدودی مورد توجه قرار گرفت. گرچه همان زمان همه خیلی‌ها آن را با سریال «شهرزاد» مقایسه کردند و معتقد بودند برای بالا بردن جذابیت، روی الگوی آن ســریال موفق حسن فتحی پیش رفته است.

سریال از یادها رفته

سریال بوم و بانو | ۱۳۹۹

سریال بوم و بانو به کارگردانی سعید سلطانی در دوره پهلوی اول روایت می‌شد و تا حدودی برگرفته از داستان «چشم‌هایش» بزرگ علوی بود. عشق استاد نقاش به شاگردش و به میان آمدن پای رقیب، محور اصلی سریال بود که در بستر وقایع سیاسی آن دوران به تصویر کشیده می‌شد «بوم و بانو» به واسطه سوژه‌ی جذاب و روابط عاشقانه پراحساسی که داشت می‌توانست به اثری ماندگار بدل شود اما سعید سلطانی آنطور که باید در آمیختن روابط عاشقانه با مسائل سیاسی موفق عمل نکرد و نهایتا نتوانست موفقیت «پس از باران» را در این سریال تکرار کند.

مرجع خبرها و اطلاعات سریال جیران

تماشای آنلاین سریال بوم و بانو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil