مروری بر تعداد مخاطبان فیلم‌های اکران شده

پانته‌آ بهرام؛ اسفندماهیِ هزار چهره

سیزدهم اسفند سالروز تولد اوست

پانته‌آ بهرام در سال ۱۳۴۸ به دنیا آمد. او برای اولین بار بازیگری در سینما را در یک پلان به عنوان سیاهی لشگر در فیلم «هامون» آغاز کرد. سپس ۷ سال بعد در سال ۱۳۷۵ در نقش کوتاهی در فیلم «زشت و زیبا» ساخته احمدرضا معتمدی ظاهر شد اما از فیلم «عینک دودی» محمدحسین لطیفی (۱۳۷۸) بود که نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی را تجربه کرد. بهرام یک سال پس از «عینک دودی» در سریال «مسافر» ساخته سیروس مقدم نقش یک معتاد (منیژه گریه رو) را ایفا کرد و با این سریال بود که بیشتر دیده شد و به شهرت رسید.
سیزدهم اسفندماه سالروز تولد پانته‌آ بهرام است. به همین مناسبت مروری آماری داشتیم بر تعداد مخاطبان آثار سینمایی اکران شده او در سینماهای ایران.

اینجا می‌خوانید نهفتن فهرست

آخرین حضور پانته‌آ بهرام روی پرده نقره‌ای در اکران عمومی به نقش کوتاه و متفاوت با گریمی متفاوت‌تر در فیلم «شنای پروانه» برمی‌گردد. او امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر در فیلم «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی حضور داشت. فیلم کیمیایی سال ۱۴۰۱ در سینماها به روی پرده خواهد رفت. پانته‌آ بهرام در تالار افتخاراتش یک سیمرغ بلورین دارد برای بازی در نقش مکمل فیلم «بچه‌های ابدی» به کارگردانی پوران درخشنده و یک تندیس زرین جشن خانه سینما برای نقش‌آفرینی در نقش مکمل فیلم «چهارشنبه سوری» ساخته اصغر فرهادی.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

فیلم زشت و زیبا | شروعی کوتاه

فیلم فلسفی و خاص «زشت و زیبا» ساخته احمدرضا معتمدی با نقش‌آفرینی گلچهره سجادیه، سعید پورصمیمی و مهدی فتحی و با حضور کوتاه پانته‌آ بهرام در سال ۱۳۷۷ به روی پرده سینماها رفت و حدود ۲۴ هزار بیننده داشت و در رتبه صد و هشتم جدول پرمخاطب‌‌ترین‌های آن سال قرار گرفت.

فیلم عینک دودی | پربیننده‌‌ترین فیلم بهرام با حضوری کوتاه

«عینک دودی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که از زوج پرطرفدار آن سال‌ها ایرج طهماسب و فاطمه معتمدآریا بهره برده بود سه چهره جدید را معرفی کرد: پانته‌آ بهرام در نقش وکیل، فقیهه سلطانی در نقش مینا و حسن شکوهی در نقش نامزد مینا. از این میان هر سه موفق شدند خودی نشان دهند و از این میان پانته‌آ بهرام تحسین برانگیز ظاهر شد.

فیلم در سال ۱۳۷۹ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر را به سالن‌های سینما کشاند. همین فیلم و همین حضور کوتاه شد پربیننده‌‌ترین فیلم کارنامه سینمایی پانته‌آ بهرام تا پایان سال ۱۴۰۰. رده ششم جدول پرمخاطب‌‌ترین‌های سال به فیلم «عینک دودی» رسید. در سالی که «شوکران»، «دست‌های آلوده»، «شور عشق»، «زیر پوست شهر» و «تکیه بر باد» رده‌های اول تا پنجم جدول پربیننده‌‌ترین‌ها را از آن خود کرده بودند.

 

فیلم توکیو بدون توقف | یک کمدی و اینبار تکیه بر صدر جدول

کمدی «توکیو بدون توقف» که دومین حضور سینمایی مهران مدیری پس از فیلم «دیدار» بود در سال ۱۳۸۲ به روی پرده سینماها رفت. پانته‌آ بهرام در این فیلم یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده داشت. با حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تماشاگر فیلم «توکیو بدون توقف» صدرنشین جدول پربیننده‌‌ترین‌های سال شد.

فیلم بانوی من و غوغا | میانه‌های جدول و زیر سایه «توکیو بدون توقف»

در همان سال ۱۳۸۲ پانته‌آ بهرام دو فیلم دیگر در اکران عمومی داشت. «غوغا» ساخته سعید سهیلی و «بانوی من» به کارگردانی یدالله صمدی. بهرام در هر دو فیلم نقش اصلی داشت. «غوغا» نزدیک به ۳۳۰ هزار بیننده داشت در رده دوازدهم ایستاد و «بانوی من» ۱۸۵ هزار تماشاگر جذب کرد و در رتبه هفدهم جدول پرمخاطب‌‌ترین‌های سال ۱۳۸۲ قرار گرفت.

 

فیلم چهارشنبه سوری | موفق در جشنواره و اکران عمومی در فیلمی از اصغر فرهادی

فرهادی در زمستان سال ۱۳۸۳ سومین ساخته سینمایی‌‌‌‌اش با نام «چهارشنبه سوری» را با نقش‌آفرینی حمید فرخ نژاد، هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی و پانته‌آ بهرام جلوی دوربین برد.

فیلم در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر با استقبال فراوان مواجه شد. بخصوص هر چهار بازیگر فیلم تحسین‌برانگیز ظاهر شدند تا جایی که هدیه تهرانی به سیمرغ رسید و ۳ بازیگر دیگر نامزد دریافت جایزه شدند. اصغر فرهادی هم سیمرغ بهترین کارگردانی و فیلم منتخب تماشاگران را به خانه برد. فیلم، بلافاصله پس از پایان جشنواره به اکران عمومی رسید. به همین دلیل نیمی از زمان اکران آن در سال ۱۳۸۴ و نیمی دیگر در سال ۱۳۸۵ گذشت. «چهارشنبه سوری» در مجموع توانست نزدیک به ۷۰۰ هزار بیننده داشته باشد و به دلیل حضور در دو جدول، رتبه مشخصی برای آن نمی‌توان متصور شد.

 

فیلم بچه‌های ابدی و اقلیما | کسب سیمرغ و عدم استقبال تماشاگران

پانته‌آ بهرام در فیلم «بچه‌های ابدی» ساخته پوران درخشنده بازی کرد و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر شد.

«بچه‌های ابدی» در سال ۱۳۸۶ در حالی که شهاب حسینی و الهام حمیدی را در نقش‌های اصلی داشت، در سینماها به روی پرده رفت و تعداد بیننده‌هایش به ۶۰ هزار نفر هم نرسید و رتبه سی و سوم جدول پرتماشاگرترین‌های سال از آن فیلم پوران درخنشده شد.

بهرام در سال ۱۳۸۵ در فیلمی ساخته محمدمهدی عسگرپور در نقش اصلی و در کنار بازیگرانی چون حسین یاری، احمد مهرانفر و هنگامه قاضیانی هم بازی کرد. فیلم تنها نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم فجر شد و دستاورد دیگری نداشت. در اکران سال ۱۳۸۶ هم تنها حدود صد هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رده بیست و هشتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به «اقلیما» رسید.

پانته آ بهرام در پستچی سه بار در نمی زند

فیلم پستچی سه بار در نمی‌زند | حسن فتحی و فیلمی سخت و پیچیده

پانته‌آ بهرام در سال ۱۳۸۷ در فیلمی از حسن فتحی با نام «پستچی سه بار در نمی‌زند» ایفای نقش کرد. فیلم در سالی که «درباره الی…» (اصغر فرهادی)، «تردید» (واروژ کریم مسیحی)، «وقتی همه خوابیم» (بهرام بیضایی)، «بی پولی» (حمید نعمت الله)، «عیار ۱۴» (پرویز شهبازی) و چند فیلم خوب دیگر در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، تا حدودی موفق شد نظر نویسندگان و منتقدان و همینطور داوران جشنواره را جلب کند.

در اکران عمومی سال ۱۳۸۸ اما با وجود بهره‌مندی از بازیگرانی چون علی نصیریان، محمدرضا فروتن، باران کوثری، امیر جعفری، لیلا زارع و رویا تیموریان نتوانست آنچنان موفق باشد و با حدود ۲۳۰ هزار مخاطب رده بیستم جدول پرتماشاگرترین‌های سال را از آن خود کند.

 

فیلم طهران: روزهای آشنایی | فیلمی از داریوش مهرجویی؛ همین کافی است

داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۸ یکی از اپیزودهای فیلم «طهران تهران» را با نام «طهران: روزهای آشنایی» با بازیگرانی چون پانته‌آ بهرام، قربان نجفی، مهتاج نجومی، فریده سپاه منصور، غلامرضا نیکخواه، کتایون امیرابراهیمی کارگردانی کرد. فیلم آنچنان که باید جایگاه ویژه ای در کارنامه سینمایی مهرجویی به دست نیاورد.

«طهران: روزهای آشنایی» در کنار دیگر اپیزود این فیلم با نام «تهران: سیم آخر» ساخته مهدی کرم پور که با چهره‌هایی چون رضا یزدانی، طناز طباطبایی، رعنا آزادی ور، برزو ارجمند، فرهاد قائمیان و سروش صحت در سال ۱۳۸۹ اکران عمومی شد و ۱۲۲ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه بیست و هفتم جدول پربیننده‌‌ترین‌های سال به این فیلم رسید.

 

فیلم بدرود بغداد و خواب‌های دنباله‌دار | نقشی سخت اما گیشه‌ای برهوت زده

پانته‌آ بهرام در سال ۱۳۸۸ در دو فیلم دیگر بازی کرد: «بدرود بغداد» ساخته مهدی نادری که بهرام نقشی سخت که به زبان عربی هم صحبت می‌کند را بر عهده داشت و «خواب‌های دنباله دار» به کارگردانی پوران درخشنده که در این فیلم در نقش یکی از معلم‌های مدرسه بازی کرد.

هر دو فیلم در گیشه شکست خوردند. «خواب‌های دنباله دار» در سال ۱۳۸۹ به روی پرده سینماها رفت و نزدیک به یازده هزار مخاطب را جذب کرد و «بدرود بغداد» که نماینده ایران در اسکار هم بود در سال ۱۳۹۰ اکران شد و حدود ۵ هزار بیننده داشت.

فیلم هیچ | یک بازی سخت و ماندگار در فیلمی از عبدالرضا کاهانی

پانته‌آ بهرام در سال ۱۳۸۸ در فیلمی از عبدالرضا کاهانی در نقش یک زن نیمه لال نقش‌آفرینی کرد به نام «هیچ» و یک بازی تحسین برانگیز به کارنامه سینمایی‌‌‌‌اش اضافه کرد. بازیگران مطرح دیگری هم در فیلم «هیچ» حضور داشتند: مهدی هاشمی، باران کوثری، نگار جواهریان، احمد مهران‌‌‌فر، مهران احمدی، صابر ابر و مرضیه برومند.

فیلم که به بخش مسابقه جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر راه پیدا نکرده بود با اینکه استحقاقش را داشت، در سال ۱۳۸۹ بر پرده سینماها به نمایش درآمد و با وجود داستان جذاب و حضور بازیگران شناخته شده‌‌‌‌اش تنها ۱۲۲ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند و در رده بیست و هشتم جدول پربیننده‌‌ترین‌های سال ایستاد.

 

فیلم اسب حیوان نجیبی است | حضوری قدرتمند تنها با صدا

پانته‌آ بهرام در دومین همکاری‌‌‌‌اش با عبدالرضا کاهانی پس از «هیچ» در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» حضوری افتخاری داشت. او نقش هما همسر برزو (پارسا پیروزفر) را در فیلم بازی کرد که فقط صدایش را در دو سه سکانس می‌شنویم.

«اسب حیوان نجیبی است» که چهره‌های مطرحی چون رضا عطاران، حبیب رضایی، پارسا پیروزفر، مهران احمدی، مهتاب کرامتی، باران کوثری، ماهایا پطروسیان، بابک حمیدیان، اشکان خطیبی، احمد مهران‌‌‌فر و کارن همایون‌‌‌فر در آن ایفای نقش کرده بودند، در سال ۱۳۹۰ در سینماها به نمایش درآمد و حدود ۳۶۰ هزار مخاطب را جذب سالن‌های سینما کرد و رتبه نهم جدول پرمخاطب‌‌ترین‌های سال را به خود اختصاص داد.

 

فیلم بی‌خود و بی‌جهت | سومین همکاری پیاپی موفق با عبدالرضا کاهانی

پانته‌آ بهرام در سومین همکاری پیاپیش‌‌‌‌اش با عبدالرضا کاهانی باز هم نقشی متفاوت از دو همکاری قبلی ایفا کرد. رضا عطاران، نگار جواهریان و احمد مهران‌‌‌فر دیگر بازیگران فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» بودند.

فیلم کاهانی باز هم به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرد و در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد و جالب اینجاست که عنوان بهترین فیلم جشنواره را به انتخاب نویسندگان و منتقدان به دست آورد.

فیلم بی‌خود و بی‌جهت در سال ۱۳۹۱ در سینماها به نمایش درآمد و با توجه به حضور رضا عطاران و برخی موقعیت‌های کمدی که فیلم دارد نتوانست بیش از دویست و یازدهم هزار تماشاگر را به سالن‌ها بکشاند البته با توجه به رتبه یازدهمی که فیلم به دست آورد نشان می‌دهد که آن سال فیلم‌ها چندان مورد توجه واقع نشدند. سالی که غیر از «کلاه قرمزی و بچه ننه» هیچ فیلمی نتوانست یک میلیون بیننده داشته باشد.

فیلم‌های میگرن، روز روشن و تراژدی | حضور در سه فیلم اولی نفروش

پانته‌آ بهرام در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ در چهار فیلم اول کارگردان‌هایشان بازی کرد. «میگرن» (مانلی شجاعی‌‌‌فرد)، «روز روشن» (حسین شهابی)، «گس» (کیارش اسدی زاده) و «تراژدی» (آزیتا موگویی). سه فیلم اول با توجه به اینکه بازیگران شناخته شده ای هم در گروه بازیگرانشان داشتند (رضا کیانیان، هنگامه قاضیانی، افشین هاشمی، گوهر خیراندیش، هدایت هاشمی و شاهرخ فروتنیان در «میگرن» و مهران احمدی، روناک یونسی، مهران احمدی، امیررضا دلاوری در «روز روشن») مجموع فروششان به ۴۰ هزار نفر هم نرسید و در رتبه‌های بالاتر از چهل جدول پرمخاطب‌‌ترین‌های سال اکرانشان (۱۳۹۱ و ۱۳۹۲) قرار گرفتند.

«تراژدی» ساخته آزیتا موگویی هم با توجه به حضور بهرام رادان، حسین یاری، مهدی هاشمی، رویا نونهالی و پیام دهکردی در سال ۱۳۹۳ هم نتوانست بیش از ۷۰ هزار تماشاگر داشته باشد و در رده سی و دوم جدول پربیننده‌‌ترین سال‌های بایستد.

 

فیلم من مادر هستم | باز هم بدون حضور در جشنواره

پس از حضور در سه فیلم از عبدالرضا کاهانی که هیچیک در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور نداشتند، بهرام در یکی از بهترین آثار فریدون جیرانی به نام «من مادر هستم» بازی کرد که این فیلم هم بدون حضور در جشنواره با نقش‌آفرینی هنرمندانی چون فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، باران کوثری، حبیب رضایی و امیرحسین آرمان در سال ۱۳۹۱ در سینماها به نمایش درآمد و اتفاقا با استقبال نسبی مخاطبان روبرو شد. نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه پنجم جدول پرتماشاگرترین های سال به «من مادر هستم» رسید.

 

فیلم بیگانه | در نقش «بلانش» در «اتوبوسی به نام هوس»

بهرام توکلی در سال ۱۳۹۲ و پس از موفقیت «اینجا بدون من» و «آسمان زرد کم عمق» نزد نویسندگان و منتقدان سراغ بازسازی یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان رفت: «اتوبوسی به نام هوس» ساخته الیا کازان. پانته‌آ بهرام هم در ادامه تجربه گرایی‌‌‌‌اش در ایفای نقش‌های متفاوت و سخت در نقش بلانش که ویوین لی در فیلم کازان ایفایش می‌کرد بازی کرد و تا حدودی هم موفق بود.

«بیگانه» اما نه در جشنواره و نه در گیشه با استقبال مواجه نشد. نزدیک به ۳۵ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه سی و پنجم جدول پرمخاطب‌‌ترین‌های سال به فیلم «بیگانه» رسید.

 

فیلم طبقه حساس و کوچه بی‌نام | دو سال پیاپی و بازی در دو فیلم پرفروش

پانته‌آ بهرام در دو سال پیاپی در فیلمی از کمال تبریزی («طبق حساس») در نقش کوتاهی و در فیلمی ساخته هاتف علیمردانی در نقشی تاثیرگذار و محوری بازی کرد. هر دو فیلم در دو دوره پیاپی جشنواره حضور داشتند و به موفقیت‌هایی هم رسیدند. رضا عطاران برای «طبقه حساس» و باران کوثری برای «کوچه بی نام» صاحب سیمرغ بلورین شدند.

«طبقه حساس» در سال ۱۳۹۳ در سینماها به نمایش درآمد و با ۹۴۰ هزار تماشاگر در رده دوم جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گرفت. «کوچه بی‌نام» هم در سال ۱۳۹۴ اکران شد و نزدیک به ششصد هزار بیننده را روانه سالن‌های سینما کرد و رتبه پنجم جدول پربیننده‌‌ترین‌های را از آن خود کرد.

فیلم گذر موقت، بلوک ۹ خروجی ۲ و شاید عشق نبود | سه فیلم ناموفق در اکران عمومی

پانته‌آ بهرام در سال ۱۳۹۶ سه فیلم روی پرده سینماها داشت که هر سه در گیشه شکست خوردند. فیلم‌های «گذر موقت» ساخته افشین هاشمی، «بلوک ۹ خروجی۲» به کارگردانی علیرضا امینی که پس از ۴ سال اکران می‌شد و «شاید عشق نبود» ساخته سعید ابراهیمی‌فر که تولیدش ۱۳ سال طول کشید. مجموع بیننده‌های هر سه فیلم به ۳۰ هزار بیننده هم نرسید و رتبه‌های بالای ۶۰ برای دو فیلم اول در جدول پرتماشاگرترین‌های اکران اصلی و رتبه نوزدهم در جدول پربیننده‌های گروه هنر و تجربه برای فیلم «شاید عشق نبود» برای این آثار ثبت شد.

 

فیلم شنای پروانه | بازگشت به صدر جدول با چهره و بازی متفاوت و تحسین‌برانگیز

پانته‌آ بهرام در فیلم تحسین برانگیز «شنای پروانه» اولین ساخته محمد کارت در نقشی کوتاه با چهره ای متفاوت اما تحسین‌برانگیز بازی کرد و درخشید.

فیلم در دوران کرونا اکران نصفه و نیمه‌ای داشت و در مجموع توانست با ۲۰۰ هزار تماشاگر در صدر جدول پربیننده‌های سال ۱۳۹۹ بایستد.

 

فیلم خائن کشی |  باید منتظر بمانیم …

پانته‌آ بهرام در سال ۱۴۰۰ در اولین حضورش در سینمای کیمیایی نقش کوتاهی در فیلم «خائن کشی» بر عهده داشت. فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۴۰۰) حضور داشت و اظهار نظرهای متفاوتی را به خود دید.

باید منتظر بمانیم و ببینیم مخاطبان از جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی چگونه استقبال می‌کنند.

 

جدول تعداد مخاطبان آثار اکران شده پانته آ بهرام

نام فیلم سال

ساخت

سال

اکران

تعداد

تماشاگران

رتبه در جدول پرتماشاگرترین ها
عینک دودی ۱۳۷۸ ۱۳۷۹ ۱,۶۱۹,۵۰۰ ۶
توکیو بدون توقف ۱۳۸۱ ۱۳۸۲ ۱,۳۲۵,۹۹۳ ۱
طبقه حساس ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۹۳۹,۱۸۸ ۲
چهارشنبه سوری ۱۳۸۴ ۱۳۸۴ ۶۸۰,۷۸۳ ۰
کوچه بی نام ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۵۹۷,۶۹۴ ۵
من مادر هستم ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۴۰۰,۰۲۷ ۵
اسب حیوان نجیبی است ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۳۵۳,۵۸۷ ۹
غوغا ۱۳۸۱ ۱۳۸۲ ۳۳۳,۲۴۱ ۱۲
پستچی سه بار در می زند ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۲۲۹,۵۲۴ ۲۰
بی خود و بی جهت ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۲۱۱,۱۰۵ ۱۱
شنای پروانه ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۲۰۰,۳۷۷ ۱
بانوی من ۱۳۸۱ ۱۳۸۲ ۱۸۵,۰۱۳ ۱۷
طهران: روزهای آشنایی ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۲۲,۷۷۲ ۲۷
هیچ ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۲۲,۲۱۸ ۲۸
اقلیما ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱۰۰,۲۳۰ ۲۸
تراژدی ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۶۵,۶۸۴ ۳۲
بچه های ابدی ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۵۸,۸۴۸ ۳۳
بیگانه ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۳۴,۲۹۴ ۳۵
گذر موقت ۱۳۹۴ ۱۳۹۶ ۲۳,۸۸۶ ۶۶
زشت و زیبا ۱۳۷۷ ۱۳۷۸ ۲۳,۶۸۸ ۱۰۸
میگرن ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۱۸,۷۰۷ ۴۹
روز روشن ۱۳۹۱ ۱۳۹۱ ۱۶,۶۸۲ ۴۱
خواب های دنباله دار ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۰,۹۹۰ ۵۹
بدرود بغداد ۱۳۸۸ ۱۳۹۰ ۴,۶۶۸ ۷۳
بلوک ۹ خروجی ۲ ۱۳۹۲ ۱۳۹۶ ۳,۶۰۸ ۸۱
شاید عشق نبود ۱۳۸۳ – ۱۳۸۵ ۱۳۹۶ ۱,۷۳۹ ۱۹

تماشای آنلاین فیلم های پانته آ بهرام

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil