به مناسبت ۸۹ سالگی مشهورترین میمون تاریخ سینما

۷ حقیقت غول‌پیکر درباره کینگ کنگ

۲ مارس سالگرد اکران فیلم کینگ‌ کنگ است

۸۹ سال قبل، در دوم ماه مارس سال ۱۹۳۳ بود که «هشتمین عجایب هفت‌گانه جهان» در سینمایی در منهتن نیویورک به مردم دنیا معرفی شد. اگرچه قیمت بلیت در آن زمان بین ۳۵ تا ۷۵ سنت متغیر بود، اما کینگ کنگ تنها در ۴ روز و فقط در شهر نیویورک ۸۹۹۳۱ فروش کرد، آن‌هم در دوره «رکود بزرگ» که کسی دل‌ودماغ رفتن به سینما را نداشت. از آن زمان به بعد این سلبریتی غول‌پیکر بارها در سینما ظاهر شد و حتی علیه گودزیلا هم جنگید. اما این نسخه ابتدایی و اریجینال کینگ کنگ بود که تاثیری عظیم بر صنعت سینما گذاشت و پای جلوه‌های ویژه نسبتا مدرن را به هنر هفتم باز کرد.
حال که این غول عاشق‌پیشه وارد نودمین سال زندگی خود شده، در قالب ۷ حقیقت نگاهی به تولید تاریخی، جلوه‌های پیشگامانه و میراث گسترده فیلم می‌اندازیم.

سورپرایز «فی رای» درباره هم‌بازی‌اش

وقتی «مریان سی.کوپر» تهیه‌کننده فیلم به «فی رای» ستاره زن نقش اول فیلم گفت که قرار است با بلندترین و چشم‌وابرومشکی‌ترین بازیگر هالیوود هم‌بازی شود، «رای» از فکر بازی در مقابل «کری گرانت» قند توی دلش آب شد و خبر نداشت که این یار قشنگ قدبلند مشکی‌پوش، کسی نیست جز یک میمون بدقواره و ترسناک به نام کینگ کنگ! زمان درگذشت رای در سال ۲۰۰۴، چراغ‌های ساختمان مشهور «امپایر استیت» به افتخار صحنه‌ای که او و کینگ کنگ باهم از ساختمان بالا رفته بودند کم‌نور شد.

نخستین فیلمی که بازاکران شد

استودیوی RKO برای کسب سرمایه بیشتر از این تولید عظیم، سه‌بار دیگر فیلم را در سال‌های ۱۹۳۸، ۱۹۴۲ و ۱۹۵۲ اکران کرد. در نسخه سال ۱۹۳۸ بعضی از صحنه‌ها از فیلم درآورده شد، ولی در نسخه ۱۹۵۲ صحنه‌های جدیدی در فیلم قرار گرفت.

کینگ کونگ

دستپخت شاگرد ادیسون

فکر می‌کنید مسئول جلوه‌های ویژه فیلم چه کسی بود؟ «ویلیس اوبراین» یکی از کارمندهای «توماس ادیسون». ادیسون که از سابقه اوبراین در شیرین‌کاری‌های سینمایی آگاه بود، سال ۱۹۱۶ او را مامور ساخت چند فیلم کوتاه استاپ‌موشن کرد. فیلم‌هایی که هرکدام تمرینی برای ساخت جلوه‌های ویژه یکی از انقلابی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بودند.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

پیشرو در استفاده از موسیقی

«ماکس اشتاینر» اتریشی‌الاصل که قبلا روی موزیکال‌های برادوی کار کرده بود و بعدها به عنوان «پدر آهنگ‌سازی فیلم» مورد ستایش قرار گرفت، توسط کوپر (تهیه‌کننده و کارگردان فیلم) اجازه یافت تا برای فیلم یک قطعه موسیقی کامل (با هزینه شخصی کارگردان) بسازد. تا قبل از این فیلم، آهنگ‌سازان قطعاتی که قبلا ساخته شده بود را با کسب اجازه از صاحب اثر روی فیلم قرار می‌دادند، اما با کینگ کنگ، سینما صاحب موسیقی اریجینال شد. اشتاینر برای هر شخصیت موتیف و ملودی‌های اختصاصی طراحی کرد و به حق لقب پدر آهنگ‌سازی فیلم را به خودش اختصاص داد.

کینگ کنگ

تولد صحنه مهم به خاطر خرافات

صحنه حمله کینگ کنگ به یک قطار تنها به یک دلیل مضحک و احمقانه فیلمبرداری و به فیلم اضافه شد: کوپر خرافاتی بود. ماجرا از این قرار است که وقتی فیلمبرداری به پایان رسید، کل راش‌ها شامل ۱۳ حلقه فیلم شد، کوپر هم که عدد ۱۳ را بسیار نحس می‌دانست فریاد کشید که «هیچ فیلمی از من با ۱۳ حلقه بیرون نخواهد آمد» و بعد صحنه حمله به قطار را به فیلم اضافه کرد. البته پس از تدوین نهایتا تعداد حلقه‌ها به ۱۱ عدد رسید، اما این صحنه به یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های فیلم تبدیل شد.

نیویورک باعث رشد کینگ کنگ شد

به گفته «ریچ کورل» مورخ فیلم، وقتی فیلمبرداری صحنه‌های شهر نیویورک شروع شد، کوپر به این نتیجه رسید که کینگ کنگ باید خیلی بزرگ باشد، چون نیویورک خیلی بزرگ است. بنابراین در حالی‌که در برآوردهای اولیه (و فیلمنامه) قد کینگ کنگ ۵.۵ متر در نظر گرفته شده بود، در فیلم نهایتا به ۷.۵ متر رسید و تبدیل شد به یک موجود واقعا غول‌پیکر در ابعاد نیویورک!

صدای کنگ، دستپخت شیر و ببر

«موری اسپیواک» مسئول خلق جلوه‌های صوتی فیلم برای خلق صدای کینگ‌ کنگ، صدای ده‌ها حیوان وحشی را ضبط کرد. اما موقع کار در اتاقش متوجه شد که ترکیبی از صدای ببر و پلنگ، بهترین صدای ممکن برای کینگ کنگ است. این مخلوط کردن صدا به هیچ عنوان معمولی و سردستی نبود؛ اسپیواک صدای غرش ببر را در حالی‌که برعکس در حال پخش بود با صدای غرش شیری که به حالت عادی و رو به جلو پخش می‌شد مخلوط کرد و زوزه منحصربه‌فرد هیولا را ساخت.

تماشای آنلاین کیمگ کونگ در فیلیمو

این‌ها را هم بخوانید

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم