فهرستی از ستاره پرزرق‌وبرق هالیوود که باید تماشا کنید

هفت فیلم برتر الیزابت تیلور

۲۷ فوریه سالگرد تولد یکی از مستعدترین و مشهوترین ستاره‌های تاریخ سینما است

بدون اغراق یکی از مشهورترین، پرزرق‌وبرق‌ترین و البته مستعدترین ستارگان تاریخ سینما بود. شمایل تخس و شیطنت‌آمیز الیزابت تیلور با آن چشم‌های رنگی و آن جواهرات مشهور؛ به عنوان یک دخترِ همیشه‌جوان در ذهن دوستداران سینما مانده و از آن آدم‌هایی است که نمی‌توان او را قلبا «پیر» دانست حتی با تصویر بالای همین متن! به بهانه تولد این اسطوره درگذشته هالیوود می‌خواهیم ۷ عنوان از بهترین فیلم‌های او را به شما معرفی کنیم.

اگر الیزابت تیلور زنده بود، امروز ۹۰ سال می‌شد، اما در ۷۹ سالگی رفت تا یکی از آخرین ستارگان متولدشده در عصر طلایی هالیوود هم از دست رفته باشد. تیلور تقریبا ۶ دهه درخشید، از ۱۹۴۲ تا ۲۰۰۲ فعالیت کرد و در دوران اوج بازیگری‌اش در دهه ۶۰، دو جایزه اسکار گرفت.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

فیلم چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟ | ۱۹۶۶ | Who’s Afraid of Virginia Woolf?

شاهکار «مایک نیکولز» باعث شد تا تیلور دومین اسکارش در عرصه بازیگری را دشت کند. او در این فیلم طیف کاملی از احساسات انسانی را در یکی از کامل‌ترین اجراهای زندگی‌اش بروز داد. فیلم نخستین فیلم مایک نیکولز مشهور و اقتباسی از یکی از نمایش‌نامه‌های «ادوارد آلبی» است. فیلم داستان شب‌نشینی عجیب یک زوج میان‌سال (با بازی تیلور و همسر واقعی‌اش «ریچارد برتون») با یک زوج جوان است که به معاشرتی پرالتهاب و توام با سرزنش تبدیل می‌شود. هردو بازیگر زن فیلم جایزه اسکار بردند و فیلم سه اسکار دیگر هم گرفت.

ضمنا دوبله فارسی فیلم یکی از شاهکارهای تاریخ دوبله فارسی است و به عقیده منتقدان سینمای ایران، می‌توان آن را در زمره ۵ دوبله برتر فارسی جای داد.

الیزابت تیلور در فیلم چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟

فیلم غول | ۱۹۵۶| Giant

غول از دو جهت فیلم مهمی در تاریخ سینماست. «جرج استیونس» به خاطر کارگردانی فیلم اسکار گرفت و فیلم آخرین حضور «جیمز دین» کبیر روی پرده سینما بود (و دومین نامزدی اسکاری پیاپی پس از مرگش). اما حتی حضور جیمز دین و یادآوری مرگ تلخ و زودهنگامش قبل از اکران فیلم هم نمی‌تواند روی بازی خوب تیلور در فیلم سایه اندازد.

«بیک بندیکت» ثروتمند (راک هادسون) پس از بازگشت از سفر، با زنی زیبا به نام «لزلی» (الیزابت تیلور) ازدواج می‌کند، اما در ادامه داستان با ورود جوانی جاه‌طلب به نام «جت» (جیمز دین) که جوینده نفت است، زندگی بیک و لزلی دست‌خوش تغییر می‌شود.

تماشای آنلاین فیلم غول

فیلم گربه روی شیروانی داغ | ۱۹۵۸ | Cat on a Hot Tin Roof

یک اقتباس درجه‌یک از یکی از بهترین نمایشنامه‌های «تنسی ویلیامز» در رابطه نه‌چندان دوستانه و پر از تنش یک زن بازیگوش و اغواگر (تیلور) و شوهری ورزشکار که حالا برای فرار از رفتارهای نابخردانه همسرش به مصرف الکل روی آورده است.

بازی‌های عالی نیومن و تیلور هرچند برای‌شان اسکار به همراه نداشت، اما فیلم ۶ اسکار گرفت، از جمله اسکار بهترین فیلم را. ضمن این‌که صداپیشگی مرحومان «چنگیز جلیلوند» و «ژاله کاظمی» به جای نیومن و تیلور دست‌کمی از بازی‌های آن‌ها ندارد!

فیلم گربه روی شیروانی داغ

فیلم جین ایر | ۱۹۴۴ | Jane Eyre

عجب فیلم باشکوهی! اقتباسی درخشان از رمانی به همین نام نوشته «شارلوت برونته» به کارگردانی «رابرت استیونسون» که «اورسون ولز» و «جون فونتین» در آن بازی می‌کنند!

اگر در عنوان‌بندی انگلیسی فیلم نامی از الیزابت تیلور دیدید تعجب نکنید، او هنگام بازی در فیلم کودک بود و اسمش هم در عنوان‌بندی اریجینال فیلم نیامد! اما به‌هرحال در فیلم حضور کوتاهی دارد و به همین دلیل آن را یکی از بهترین فیلم‌های تیلور محسوب کرده‌ایم.

الیزابت تیلور

فیلم این سرگرمی است! | ۱۹۷۳ | Entertainment

فیلم را نمی‌توان یک فیلم داستانی دانست، بلکه مستندی است درخشان درباره کارنامه طلایی سال‌ها فعالیت کمپانی «مترو گلدوین مایر». در این فیلم شماری از ابرستاره‌های هالیوود، از خاطرات حضورشان در فیلم‌های موزیکال ۵۰ سال فعالیت درخشان کمپانی ام‌جی‌ام می‌گویند.

تیلور راوی فیلم است و در آن ستارگانی نظیر فرد آستر، جین کلی، لیزا مینلی، فرانک سیناترا (چه نام‌هایی اسماعیل!)، جیمز استوارت و… حضور دارند.

 

فیلم ولوت ملی | ۱۹۴۴ | National Velvet

در پنجمین فیلم بلند دوران جوانی خود، تیلور ۱۲ ساله در نقش Velvet Brown، دختر کوچک پرشوری که قصد پرورش اسب مسابقه ای برنده جایزه را دارد، بازی کرد. این فیلم برنده دو جایزه اسکار از جمله بهترین تدوین و بازیگر نقش مکمل زن (آن ریور) شد.

یکی از نقاط قوت فیلم حضور «میکی رونی» جوان و دوست‌داشتنی در نقش یک ولگرد دائم‌السفر است که بعد از آشنایی با خانواده براون، تصمیم می‌گیرد ولوت را در راه رسیدن به هدفش یاری کند. فیلم در سایت تخصصی سینمایی Rotten Tomatoes امتیاز کامل ۱۰۰ را دارد.

فیلم ولوت ملی

فیلم سود کم پدر | ۱۹۵۱ | Father’s Little Dividend

فیلم دنباله کمدی موفق «پدر عروس» است و به درام زناشویی خانواده «بنکس» ادامه می‌دهد. اکنون که پدرسالار «استنلی» (اسپنسر تریسی) با ازدواج دخترش «کی» (تیلور) کنار آمده، از احتمال پدربزرگ شدن ناراحت است.

یک کمدی رمانتیک بامزه، خوش‌ساخت و شرافتمندانه که نامزدی «بهترین دستاورد کارگردانی» را از انجمن کارگردانان آمریکا برای کارگردانش «وینسنت مینلی» به ارمغان آورد.

فیلم سود کم پدر

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil