برای ستاره پرفراز و نشیب سینمای جهان

۵ فیلم جان تراولتا که حتما باید تماشا کنید

۱۸ فوریه سالگرد تولد جان تراولتا است

در فیلم‌هایی مثل «گریس» و «تب شنبه شب» که به‌واسطه حضور در آن‌ها ستاره شد، چنان جوان و شاداب است که آدم باور نمی‌کند کسی مثل او قرار است روزی پیر شود. جان تراولتا اما خیلی زود تسلیم چین و چروک‌های ناشی از افزایش سن شد و با چند جراحی پلاستیک، قیافه‌ای عروسکی و عجیب پیدا کرد. او که یکی از پرفرازونشیب‌ترین کارنامه‌های بازیگری در هالیوود را دارد، حالا ۶۸ ساله شده است. عده‌ای از طرفدارانش او را با نقش‌های موزیکال و سرخوشانه‌اش به یاد دارند و عده‌ای ترجیح می‌دهند او را با نقش‌آفرینی‌اش در فیلم‌های گنگستری به خاطر آورند.
به مناسبت تولد ستاره‌ای که خیلی قدر استعدادش را ندانست، می‌خواهیم ۵ انتخاب از بهترین فیلم‌های جان تراولتا را به شما معرفی کنیم.

قبل از خواندن بهترین فیلم های جان تراولتا بدانید که نقطه مشترک او در دو طیف کاملا متضاد از شخصیت‌هایی که بازی کرده (نقش‌های موزیکال و سرخوشانه یا نقش‌آفرینی در فیلم‌های گانگستری)، «شیرینی» ذاتی اوست. او چه گنگستر باشد و چه جوانی خوش‌به‌حال و رقاص، شیرین است و نمی‌توان از لطفی که در چهره‌اش ذوب شده چشم‌پوشی کرد.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

پالپ فیکشن | ۱۹۹۴ | Pulp Fiction

مهم‌ترین پیچ کارنامه جان تراولتا در اولین و آخرین همکاری‌اش با تارانتینوی جویای نام، در بهترین فیلم کارنامه هردوی‌شان رقم خورد. تراولتا تا پیش از پالپ فیکشن جوانک ژیگولویی بود که در فیلم‌های موزیکال دبیرستانی/کالجی می‌رقصید و غرق در شور و شیطنت‌های دوره جوانی بود. اما با بازی در شاهکار تارانتینو، کت‌وشلوار سیاه گنگستری حسابی به قامتش نشست و مشخص شد می‌توان در نقش‌های جدی‌تری هم از او بهره گرفت.

البته «وینسنت وگا» (نقشش در پالپ فیکشن) گنگستر عبوسی نیست. کاراکترش کاملا از شیرینی و طنازی تراولتا بهره برده و آن سرخوشی مشهورش را در یکی از بهترین سکانس‌های فیلم در قالب یک رقص معرکه به نمایش می‌گذارد. تراولتا در فیلمی که دستشویی رفتن برایش شگون ندارد (کاراکتر او هربار در فیلم به دستشویی می‌رود، یک اتفاق بد می‌افتد!)، بهترین بازی عمرش را به تاریخ سینما هدیه داده است.

تماشای آنلاین فیلم پالپ فیکشن

تب شنبه شب | ۱۹۷۷ | Saturday Night Fever

سومین فیلم او و اولین نقش‌آفرینی پررنگش در سینما، سکوی پرتابش به عنوان یک ستاره جوان تازه‌نفس در دوره‌ای بود که هالیوود ستارگان جوان چندان مطرحی نداشت. حضور او در «تب شنبه شب» جریان‌ساز بود و باعث آغاز «عصر دیسکو» در سینما شد. تراولتا در فیلم نقش یک جوان ۱۹ ساله بروکلینی را بازی می‌کند که روزها در یک فروشگاه ابزارفروشی کار می‌کند، اما شب‌ها پادشاه میدان رقص در یک دیسکو محلی است!

این فیلم یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی متن فیلم در تمام دوران را با آهنگ‌های گروه مشهور Bee Gees به جهان موسیقی هدیه داد. هنگامی که عصر دیسکو به پایان رسید، کمی از محبوبیت تراولتا کاسته شد، اما در زمان خود، این فیلم نه تنها در گیشه موفق بود، که تحسین زیادی برای تراولتا به دست آورد. او با بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار شد و منتقدان حضورش را به عنوان یک بازیگر مهم به رسمیت شناختند.

جان تراولتا در فیلم تب یکشنبه شب

گریس | ۱۹۷۸ | Grease

موفقیت «تب شنبه شب» آن‌قدر زیاد بود که هالیوود بلافاصله ستاره آن فیلم را برای بازی در یک موزیکال رمانتیک دیگر به‌کار گرفت. جالب است تراولتا که مثل اکثر ستارگان بزرگ هالیوود زمانی در «برادوی» بازیگر صحنه بود، کارنامه‌اش در برادوی را با بازی در یکی از نقش‌های فرعی تئاتری که براساس نمایشنامه «گریس» روی صحنه رفته بود آغاز کرد!

وقتی قرار شد نسخه سینمایی گریس ساخته شود، کسی تردید نداشت که این نقش به قامت جان تراولتا دوخته شده است. فیلم روایتگر عشق دختری خوب و مثبت به یک پسر بد و یاغی است. فیلم پر از صحنه‌های موسیقی و حرکات موزون بود و ترانه‌های این یکی هم به پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های بازار موسیقی آمریکا در آن دوره تبدیل شد.

جان تراولتا در فیلم گریس

انفجار | ۱۹۸۱ | Blow Out

برای هواداران پرشمار تراولتا که عادت به دیدن ستاره مورد علاقه‌شان در حال جست‌وخیز و عشق و عاشقی داشتند، حضور در یک نئو-نوآر تیره و پیچیده به کارگردانی شخصی چون «برایان دی‌پالما» یک غافلگیری تمام‌عیار بود.

این انتخاب عجیب و ساختارشکنانه این‌بار منتقدان را متقاعد کرد که تراولتا می‌تواند برای بازی در هر نقشی خوب باشد. «انفجار» اقتباسی نوین و مستقیم از فیلم «آگراندیسمان» ساخته «میکل‌آنجلو آنتونیونی» بود (جالب این‌جاست که اسم انگلیسی هردو فیلم یکی است!) و تراولتا در آن نقش یک تکنسین جلوه‌های صوتی سینما را بازی می‌کند که هنگام ضبط جلوه‌های صوتی برای یک فیلم ترسناک درجه‌سه، به‌طور تصادفی شواهدی را که حاکی از ترور یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، ضبط می‌کند.

تغییر شکل تراولتا از بازیگر فیلم‌های رنگی‌رنگی به یک تریلر هیچکاکی، جایگاهش در سینما را تثبیت کرد. فیلم اگرچه به‌شکل بسیار محدودی اکران شد، اما حالا تبدیل به یک فیلم «کالت» شده و طرفداران زیادی دارد.

تماشای آنلاین فیلم انفجار

تغییر چهره | ۱۹۹۷ | Face/Off

طرفداران جدی‌تر سینما شاید به ما خرده بگیرند که جایگاه پنجم این فهرست می‌توانست به فیلم‌هایی نظیر «کابوی شهری» یا «کری» یا حتی «شورتی را بگیرید» برسد، اما «تغییر چهره» یکی از تمیزترین و خوش‌ساخت‌ترین اکشن‌های تاریخ سینماست و از آن‌جایی که تراولتا نقش بسیار مهمی در تبدیل فیلم به چیزی که هست داشته، به این فیلم جذاب ادای دین خواهیم کرد.

داستان فیلم حتی روی کاغذ هم پیچیده است! یک مامور وظیفه‌شناس پلیس با بازی تراولتا که پسرش توسط یک تبهکار تروریست با بازی «نیکلاس کیج» کشته شده، تصمیم می‌گیرد برای نزدیک شدن به باند تبهکاری آن تروریست، طی یک عمل جراحی صورت سردسته باند را به صورت خودش پیوند بزند.

از آن طرف هم با اصرار آن تبهکار به پزشک این پروژه پیچیده، صورت مامور پلیس به صورت سردسته باند پیوند می‌خورد و زندگی این دو باهم عوض می‌شود و هر دو باید هم را در ظاهر قبلی خودشان شکار کنند! نقش‌آفرینی جان تراولتا در فیلم نفس‌گیر است، به‌خصوص وقتی تبدیل به گنگستر می‌شود.

جان تراولتا در فیلم تغییر چهره

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil