نگاهی به نکات مهم قسمت اول سریال جیران

سرآغاز قصه‌ای عاشقانه

سریال جیران بعد از مدت‌ها انتظار سرانجام ۲۴ بهمن منتشر شد. حسن فتحی در دومین تجربه سریال سازی در نمایش خانگی به سراغ یک قصه عاشقانه دیگر رفت تا بعد از شهرزاد روایتگر داستانی دیگر بر بستر یک رخداد تاریخی باشد. جیران با یک فضاسازی در یک روستای خیالی و قصه عشق دو جوان روستایی روایتش را آغاز می‌کند. عشق خدیجه به سیاوش شروع کننده یک درام مهیج است. درامی که رگه‌هایی از واقعیت درون آن وجود دارد و فیلمساز سعی کرده است زاویه دوربینش را ابتدا با عاشقانه‌های روستایی آغاز کند تا داستان عشق پادشاه به دختر فقیر بهتر در ذهن ثبت شود.
در ادامه سعی می‌کنیم نکات مهم این قسمت را با هم مرور کنیم تا بدانیم چرا جیران یک سریال مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

سکانس برتر قسمت اول سریال جیران

در قسمت اول در میان تمامی تصاویر قسمت اول سریال جیران شاید یک سکانس بیشتر از بقیه صحنه‌ها جلب توجه می‌کرد و عنوان سکانس برتر را از آن خود کرد؛ سکانس حضور ملک بانو خواهر شاه با بازی غزل شاکری در پشت‌بام و حضور سراسیمه شاه و دیالوگ‌های رد و بدل شده میان آن دو صحنه‌های تاثیرگذاری را به یادگار گذاشت.

همه چیز درباره سریال جیران

تولید حرفه‌ای

اولین نکته‌ای که با تماشای قسمت اول سریال جیران به ذهن متبادر می‌شود تولید حرفه‌ای و استاندارد سریال است. از منظر بصری و پروداکشن می‌توان این سریال را با آثار روز دنیا هم تراز دانست و همین‌که بدانیم این تولید حرفه‌ای در بخش خصوصی شکل گرفته است به ارزش‌های آن بیشتر واقف می‌شویم.

طراحی صحنه

آنچه که در همان سکانس‌های نخستین سریال بیش از هر چیزی به چشم می‌آید، طراحی صحنه دقیق و چشم‌نواز دکورهای روستا و کاخ ناصری است. استفاده درست و به جا از ظرفیت‌های مکان‌هان بکر روستایی و دکورهای کاخ‌های سلطنتی بر عظمت تولید سریال افزوده است.

رادان در نقش ناصرالدین شاه

موسیقی تیتراژ

حسن فتحی در انتخاب خواننده‌ برای تیتراژ آثارش همواره خوش‌سلیقگی کرده است. از تیتراژ پهلوانان نمی‌میرند با صدای محمد اصفهانی تا مدار صفر درجه و شب دهم با صدای علیرضا قربانی از یک سو و بهره‌مندی از ظرفیت محسن چاووشی و سینا سرلک در محبوبیت شهرزاد نشان می‌دهد موسیقی تیتراژ برای فتحی اهمیت زیادی دارد. حالا فرض کنید از همکاری فردین خلعتبری و همایون شجریان چه اتفاق خوشایندی قرار است رخ دهد. مطمئن باشید خیلی زود قطعه‌های سریال جیران هیت می‌شود.

دیالوگ نویسی

حضور احسان جوانمرد در مقام فیلمنامه‌نویس در کنار فتحی بر غنای دیالوگ‌ها و ادای درست آن‌ها کمک کرده است. توجه به دو نوع گویش محلی و کوچه بازار در تضاد با گویش دربار شاه و تفاوت‌های آن نشان از هوشمندی نویسنده و کارگردان در توجه کردن به جزئیات است.

بازی‌های برتر قسمت اول سریال جیران

در میان انبوه حضور بازیگران مطرح و سرشناس در سریال جیران شاید بد نباشد که در هر قسمت به برترین بازیگر اشاره کنیم. در قسمت اول حضور متفاوت مهدی پاکدل و مونولوگ اجرای حکم قصاص از برترین فصل‌های بازیگری در قسمت اول بود.

 

سریال جیران هنوز در ابتدای راه است و مخاطب باید به قوام قصه و شکل‌گیری هسته مرکزی درام فرصت کافی بدهد. آنچه تا اینجا از جیران شاهد بودیم تصویری پرصلابت از رشد سریال سازی در عرصه نمایش خانگی است که می‌تواند موجب اعتماد مخاطب و ارتقای سطح سلیقه آن‌ها شود.

درباره جزئیات بیشتر پیرامون تاریخ نگاری و اهمیت داستان پردازی در نوشته‌های بعدی همزمان با پخش قسمت‌های بعد صحبت خواهیم کرد.

تماشای آنلاین سریال جیران حسن فتحی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

7 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    از قسمت اول سانسور شده ای خداا سریال های ایران همش سانسوره امیدوارم دیگه پیش نیاد

  2. سارینا می‌نویسد

    سلام این عکس اولی که از سیاوش و خدیجه گزاشتین که کنار هم روی چمن با دامن قرمز خوابیدن و سکانسش که یه تیکه ازش توی تیزر رسمی سریال بود آیا از سریال کلا سانسور شده یا توی قسمتای بعدی فلش بک میبینم چون من تا الان که قسمت چهارمو دیدم خیلی منتظر این سکانس بودم خیلی ممنون میشم جوابمو بدین

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      کنار گذاشته شده.
      🙁

  3. بهار می‌نویسد

    از قسمت اول فهمیدم قراره عاشق این سریال شم خیلی دوسش دارم

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      خداروشکر؛ ما هم میدونستیم دوستش خواهید داشت…

  4. محسن می‌نویسد

    عالی بوددددد

  5. بهار می‌نویسد

    اتفاقا درباره بازی های قسمت اول به چشم می خورد که بهرام رادان و مهدی پاکدل هر دو هنوز کامل به درک اون نقش نرسیده بودند و در پی انس گرفتن با ماهیت نقش بودند که به یقین در ادامه این اتفاق میفتد…
    برترین بازی از نظر من بازی درجه یک مریلا زارعی در نقش مهدعلیا و همچنین امیر جعفری که به خوبی نقش هایشان را ایفا کردند⭐️

fosil