نگاهی به تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما درباره «مادر بودن»

بهترین فیلم ها درباره مادر

مادران نه تنها در زندگی واقعی، که روی پرده سینما هم جزو جذاب‌ترین شخصیت‌های سینمایی هستند. از مادران بد و بی‌مسئولیت بگیرید تا آن‌‌دسته از مادران که می‌شود برای‌شان تقدس قائل شد.
«مادری» در سینما جلوه‌های مختلفی داشته و این جلوه‌ها بارها در فیلم‌های مختلف و توسط کارگردانان بزرگ به اشکال تکان‌دهنده‌ای به تصویر کشیده شده است. به مناسب فرا رسیدن روز مادر تصمیم گرفتیم ۸ فیلم خوب تاریخ سینما را که «مادران» در آن نقش‌های پررنگ یا خارج از کلیشه‌ای را ایفا کرده‌اند به شما معرفی کنیم.

فیلم جایی که می‌رویم | ۲۰۰۸ | Away We Go

بهترین فیلم درباره مادر را باید از فیلم سام مندس شروع کرد. والدین آینده، «ورونا» و «برت» سه ماه فرصت دارند تا در این درام دلخراش جاده‌ای «سم مندس»، محلی را که قرار است خانواده جدید و سه‌نفره‌شان را در آن تشکیل دهند، انتخاب کنند. آن‌ها در جریان این سفر طولانی بین ایالات مختلف با دوستان، اقوام و همکاران قدیمی خود مجددا ارتباط برقرار می‌کنند و طی این سفر تذهیب‌نفس‌گونه، به مرور از دو جوان ۳۰ساله به والدهایی بالغ و مسئولیت‌پذیر تبدیل می‌شوند.

یک مراقبه گرم و مشتاقانه درباره مادر شدن قریب‌الوقوع و ترس‌ها، ناامیدی‌ها و شادی‌های ناشی از آن.

فیلم جایی که می‌رویم

فیلم پسرانگی | ۲۰۱۴ | Boyhood

اجرای استادانه «پاتریشیا آرکت» در نقش یک مادر مجرد مطلقه در حماسه‌ای که «ریچارد لینک‌لیتر» طی ۱۲ سال درباره بلوغ ساخت، برایش اسکار، گلدن گلوب و احترام مجدد صنعت سینما را به همراه داشت.

فیلم درباره پسرانگی است، اما این مادر قصه است که در نقش «اولیویا» -زنی که پسرش «میسون» و دخترش «سامانتا» را در شرایطی بسیار سخت بزرگ می‌کند – در مرکز صحنه می‌درخشد. مادر این فیلم ممکن است در مورد تمام ابعاد آموزش، مشکلات مالی، روابط ناسالم و سمی پاسخی در سینه نداشته باشد، اما عزمی جزم دارد تا به فرزندانش در حل این مشکلات کمک کند.

فیلم پسرانگی

فیلم زنان قرن بیستم | ۲۰۱۶ | ۲۰th Century Women

نامه‌ای عاشقانه از سوی «مایک میلز» کارگردان فیلم به مادرش که مادر متعارفی نبود، در بستر قصه‌ای که تقریبا حدیث نفس زندگی کارگردان است.

در این فیلم «انت بنینگ» در نقش «دوروتیا» ظاهر شده که مدیر پانسیونی است که شخصیت‌های مختلفی در آن زندگی می‌کنند: یک عکاس خانم، یک دخترک نوجوان سرکش و آزاده و پسر خودش «جیمی». «جیمی» در چنین خانه‌ای و تحت تربیت فمینسیتی این زنان عجیب پرورش پیدا می‌کند و توسط تضادهای موجود در روحیات آن‌ها احاطه می‌شود.

فیلم زنان قرن بیستم

فیلم شیر | ۲۰۱۶ | Lion

سارو (شیرو)، کودکی است که در یک خانواده فقیر هندی زندگی می‌کند، روزی با خوابیدن در قطاری از خانواده‌اش دور می‌شود و برادر، مادر و خواهرش را گم می‌کند و بعد از مدتی ول‌گردی و گدایی، توسط یک خانواده استرالیایی به سرپرستی گرفت می‌شود.

داستان واقعی زندگی یک پسربچه ۵ ساله هندی که بعد از این ماجراها تصمیم می‌گیرد به هندوستان باز گردد و خانواده واقعی‌اش را پیدا کند. فیلم در ستایش ارزشمند بودن خانواده است. چه خانواده بیولوژیک انسان باشد، چه آنان که فرزندی را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند. «نیکول کیدمن» در این فیلم در نقش مادر «سارو» یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های عمرش را انجام داده است.

تماشای آنلاین فیلم شیر

فیلم لیدی برد | ۲۰۱۷ | Lady Bird

در پاییز سال ۲۰۰۲، «کریستین مک‌فرسون» دانش‌آموزی کالیفرنیایی است که به خودش نام «لیدی برد» داده و آرزو دارد که علی‌رغم مشکلات اقتصادی خانواده‌اش، در کالج معتبری در «شهری با فرهنگ» در جایی از ساحل شرقی حضور یابد. مادرش «ماریون» اغلب به او می‌گوید که نسبت به آن‌چه که دارد ناسپاس است.

یک نمایش واقعی و تکان‌دهنده از یک رابطه مادر-دختری که با چیره‌دستی توسط «گرتا گرویگ» به تصویر کشیده شده است. رابطه‌ای پرتنش، اما توام با تحسین متقابل.

فیلم لیدی برد

فیلم لانه خرگوش | ۲۰۱۰ | Rabbit Hole

نقش مادران در سینما همیشه منحصر به رابطه مادری-فرزندی آن‌ها نیست و ممکن است بعد زناشویی زندگی آنان را هم شامل شود. در بین فیلم‌هایی که به بررسی جایگاه مادری در روابط زناشویی پرداخته‌اند، دو فیلم موضوعی بسیار هولناک دارد و در مورد مادرانی است که پس از مرگ دل‌خراش فرزندان‌شان، رابطه‌شان با همسرشان دستخوش تغییرات و صدمات جبران‌ناپذیر و پیچیده‌ای می‌شود.

یکی از این فیلم‌ها «ضدمسیح» (دجال) «لارس فون‌تریه» است و آن یکی «لانه خرگوش» ساخته «جان کامرون میچل». فیلم درباره زوجی خوشبختی است که زندگی و رابطه‌شان بعد از مرگ دلخراش فرزندشان در یک تصادف زیرورو می‌شود.

بهترین فیلم درباره مادر | نیکول کیدمن در فیلم Rabbit Hole

فیلم تالی | ۲۰۱۸ | Tully

شب‌های بی‌خوابی، روزهای تنهایی و روان‌پریشی پس از زایمان برای «مارلو» (شارلیز ترون) مادر سه فرزند عادی شده، تا این‌که او با «تالی» (مکنزی دیویس)، پرستار بچه‌ای که زندگی او را تغییر می‌دهد ملاقات می‌کند.

درام مهیج «جیسون رایتمن» سومین همکاری او با «دیابلو کودی» نویسنده باهوش و طناز هالیوود است. «تالی» به طرز وحشیانه‌ای در مورد مشکلات مادر شدن در عصر حاضر صادق است و انتظارات اجتماعی را که مارلو با آن مبارزه و در نهایت بر آن‌ها غلبه می‌کند، عالی تشریح کرده است.

تماشای آنلاین فیلم تالی

فیلم وداع | ۲۰۱۹ | The Farewell

شاهکاری دیگر از سینمای شرق آسیا که جزو لیست بهترین فیلم درباره مادر قرار می‌گیرد. فیلمی که به شکلی دل‌پذیر، غم‌انگیز، مفرح و تکان‌دهنده‌ای برآمده از خود «زندگی» است! «بیلی» دختر چینی‌الاصلی که از کودکی همراه والدینش از چین به آمریکا مهاجرت کرده، عاشق مادربزرگش است و هر روز تلفنی با او صحبت می‌کند. روزی در بحبوحه زندگی پرمشغله‌ بیلی، از چین خبر می‌رسد که مادربزرگ به سرطان درجه سه ریه مبتلا شده و چند هفته‌ای بیشتر در قید حیات نخواهد بود.

خانواده بدون آن‌که به مادربزرگ چیزی بگویند، به بهانه برگزاری مراسم عروسی یکی از نوه‌ها راهی چین می‌شوند تا چند صباحی را به خوشی در کنار مادرسالار خانواده بگذرانند. بیلی که روحیه‌ای آمریکایی پیدا کرده، از این‌که مادربزرگش از همه‌جا بی‌خبر و خوشحال است، غصه می‌خورد و تصمیم می‌گیرد واقعیت ماجرا را به او بگوید، اما با شنیدن یک ضرب‌المثل تکان‌دهنده چینی، از این کار منصرف و با خانواده‌اش همراه می‌شود: «چینی‌ها اعتقاد دارند افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند می‌میرند، اما نه از سرطان. بلکه این ترس از مرگ است که جان آن‌ها را می‌گیرد.»

تماشای آنلاین فیلم وداع

بهترین فیلم های خواهر برادری سینما

بهترین فیلم های عاشقانه و رمانتیک

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil