جورج کلونی این‌بار چه فیلمی برای طرفدارانش آماده کرده است؟

همه چیز درباره فیلم کافه امید

فیلم کافه امید به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جورج کلونی، برگرفته از داستان زندگی و خاطرات جی آر مورینگر است. پسری که بدون چشیدن طعم داشتن پدر زندگی‌اش را می‌گذراند. این درام اولین نمایش بین‌المللی خود را در جشنواره فیلم BFL لندن در ۱۰ اکتبر برگزار کرد و امتیاز ۶.۴ را در IMDB دریافت کرده است.

خلاصه داستان فیلم کافه امید

داستان فیلم کافه امید The Tender Bar در دهه ۱۹۸۰ در کارولینای شمالی می‌گذرد؛ پسر ۹ ساله‌ای به نام جی آر زندگی می‌کند که پدرش خانواده‌شان را ترک کرده است. او مجبور شد جای خالی پدر را با پدربزرگ و عمویش چارلی پر کند. تنها آرزوی مادرش این است که موفقیت فرزندش را ببیند…

بهترین فیلم های ۲۰۲۲

بازیگران و عوامل فیلم

در فیلم کافه امید بازیگرانی چون بن افلک، تای شرایدن، لی لی ریپ،کریستوفر لوید و برایانا میدلتو بازی می‌کنند. این پروژه، جدیدترین فیلم کارگردانی شده توسط بازیگر مطرح هالیوودی جرج کلونی است.

 

منتقدان درباره فیلم کافه امید چه می‌گویند؟

سایت دبلیو. اس. جی

جان اندرسون |  نمی‌توان شخصیت‌ها را کلیشه‌ای در نظر گرفت زیرا آنها از خاطرات زندگی واقعی آقای مورینگر برآمده‌اند اما آقای کلونی و فیلمنامه‌نویسش، ویلیام موناهان (رفتگان) نتوانسته‌اند به درستی شخصیت‌ها را به گونه‌ای بپرورانند که کاملا برای مخاطب ملموس باشد. به طوری که حفره‌های زیادی در روایت و در اتمسفر فیلم به چشم می‌خورد.

سایت راجر ایبرت

ادی هندرسون | عمو بن یا بهتر است بگوییم، عمو چارلی ، یک بار را در لانگ آیلند به نام The Dickens Bar اداره می‌کند. او به برادرزاده جوانش جی آر، هنر مرد بودن را آموزش می‌دهد. این درس‌ها ضروری‌اند، زیرا به خاطر غیبت پدر جی آر که با نام مستعار the voice (مکس مارتین) در رادیو به عنوان یک دی جی فعالیت می‌کند، مشکلات او روز به روز تشدید می‌شوند.

نمی‌توان شخصیت‌ها را کلیشه‌ای در نظر گرفت زیرا آنها از خاطرات زندگی واقعی آقای مورینگر برآمده‌اند اما آقای کلونی و فیلمنامه‌نویسش، نتوانسته‌اند به درستی شخصیت‌ها را به گونه‌ای بپرورانند که کاملا برای مخاطب ملموس باشد. به طوری که حفره‌های زیادی در روایت و در اتمسفر فیلم به چشم می‌خورد

جی آر هر زمان که بتواند به رادیو گوش می‌دهد در حالی که او و مادرش (لیلی راب) در عجبند که پدر دقیقاً کجاست. با توجه به اینکه ایستگاه‌های رادیویی در سال ۱۹۷۳ از نظر لوکیشن مشخص بودند یافتن او نباید انقدر سخت باشد. از طرفی مادر دوست دارد که پسرش وارد دانشگاه ییل شود و پدربزرگ ترجیح می‌دهد مادر، جی آر و عمو چارلی را از خانه خود بیرون کند. وقتی که مادر به او می‌گوید چه پدر بی‌رحمی بوده است، او در جواب می‌گوید: «تو دوباره بر می‌گردی» در ادامه می‌بینیم که جی آر به راحتی وارد دانشگاه ییل می‌شود و بعدتر عاشق زنی ثروتمند می‌شود و به رویای خود برای نویسنده شدن نزدیک می‌شود….

نمی‌دانم فیلمنامه ویلیام موناهان چقدر به خاطرات جی‌آر مورینگر وفادار است اما امیدوارم کتاب محتوای بیشتری داشته باشد و از عناصر کلیشه‌ای که در فیلم شاهد آنها هستیم به دور باشد.

سایت ای دبیلیو

جاشوا راث کوف | این فیلم حول محور شخصیت جی آر می‌چرخد. ابتدا به عنوان یک نوجوان ۱۱ ساله تنها و منزوی (دانیل رانیری) که با مادرش که طلاق گرفته و احساس شکست می‌کند (لیلی ریب) به خانه پدری‌اش باز می‌گردد سپس به عنوان یک دانشجو و مرد جوان (تای شریدان) که راهش را در جهان نویسندگی حرفه‌ای باز می‌کند. ریش‌ها و ژاکت‌ها در طول سال‌ها تغییر می‌کنند اما این مسیر برای هر که فیلم «تقریبا مشهور» را دیده باشد (فیلمی به کارگردانی کامرون کرو و محصول سال ۲۰۰۰ میلادی) آشنا خواهد بود و فیلیپ سیمور هافمن بداخلاق در نقش عمو لستر بنگ، مربی‌ای که بیشتر از هر شخصیت دیگری روی پرده می‌درخشد و جذاب است برایش تداعی خواهد شد.

 فیلم کافه امید

برگزیده نقد بلند سایت نیتامیز درباره فیلم

ای.ا. اسکات | هر بچه‌ای باید یک عمو چارلی داشته باشد. این همان احساسی است که جی آر در اوایل فیلم کافه امید بیان می‌کند و مخالفت با آن سخت است. در پایان این فیلم که به کارگردانی جورج کلونی و اقتباسی از خاطرات جی آر مورینگر است که در سال ۲۰۰۵ نگاشته، مشخص می‌شود که منظور جی آر، به سادگی، این است که هر کودکی باید بزرگسالی داشته باشد که او را بی‌قید و شرط دوست داشته باشد: کسی که به خوبی گوش می‌دهد، توصیه‌های خوب می‌کند و به سوالات سخت تا حد امکان صادقانه پاسخ می‌دهد.

هر بچه‌ای باید یک عمویی شبیه عموی فیلم داشته باشد اگر این عمو بن افلک باشد که چه بهتر! عمو چارلی در  لانگ آیلند بارتندر است که به دوستان و خانواده‌اش وفادار است و شیفته ماشینش است که یک کادیلاک کانورتیبل سبز آبی زیبا است. کمی شبیه کاراکتر چاکی سالیوان در «ویل هانتیگ نابغه» که بن افلک در آن نقش دوست صمیمی ویل هانتینگ را بازی می‌کرد. او دوست دارد مشروب بنوشد، سیگار بکشد، جک بگوید و شوخی کند و فلسفه ببافد اما رسالتش در زندگی این است که در کنار جوان آینده دار آسیب پذیری باشد که هیچ کسی را ندارد.

بن افلک در این فیلم به خوبی ظاهر شده است. ما او را بیشتر از دریچه چشم پسر می‌بینیم، به عنوان شخصیتی قهرمان، خیرخواه، تا حدی مرموز اما طرز رفتار و برخورد خویشتندارانه، خسته‌کننده و ملال آور. بن افلک ابعادی فراتر از آن چیزی را که کودک می‌تواند درک کند، نشان می‌دهد

افلک در این فیلم به خوبی ظاهر شده است. ما او را بیشتر از دریچه چشم پسر می‌بینیم، به عنوان شخصیتی قهرمان، خیرخواه، تا حدی مرموز اما طرز رفتار و برخورد خویشتندارانه، خسته کننده و ملال آور. بن افلک ابعادی فراتر از آن چیزی را که کودک می‌تواند درک کند، نشان می‌دهد. ریزه کاری های ظریفی که در اجرای افلک می‌بینیم کمک می‌کند تا فیلم در انتقال احساسات موفق عمل کند.

چیزی که در مورد چارلی باید گفت این است که او یک پدر جایگزین است. پدر واقعی جی آر (مکس مارتینی) یک دی جی غیرقابل اعتماد، عمدتاً غایب و خود شیفته است. او گاهی اوقات تماس می‌گیرد، به ندرت خودی نشان می‌دهد و عمدتاً فقط صدایش را از رادیو می‌شنویمجی آر و مادرش دوروتی (لیلی راب) به خانه والدینش در منهاست نقل مکان می‌کنند. برادر دوروتی، چارلی نیز در آنجا زندگی می‌کند و همچنین تعدادی دیگر از پسرعموها و خواهران و برادران‌شان. ما چیز زیادی در مورد آنها نمی‌دانیم. تمرکز بر روابط جی آر با دوروتی و چارلی و جستجوی او برای یافتن پدرش است.

چارلی، جی آر را به خواندن و سپس نوشتن تشویق می‌کند.دوروتی مصمم است پسرش را به هاروارد یا ییل بفرستد و در نیمه دوم فیلم، مخاطب، جی آر با بازی تای شریدان را تا نیوهیون دنبال می‌کند‌. جایی که او دوست پیدا می‌کند (رنزی فلیز) و عاشق می‌شود (یکی از  همکلاسی‌هایش با بازی برایانا میدلتون). او رویاهای مادرش در مورد ورود به دانشکده حقوق را کنار می‌گذارد تا روی نوشتن تمرکز کند.

او رمانی درباره دوران جوانی خود به تصویر می‌کشد اما همه به او می‌گویند که «دنیای نشر به سمت خاطره‌نویسی رفته است» جی آر مورینگر واقعی قبل از نوشتن فیلم کافه امید سالها به عنوان روزنامه نگار در لس آنجلس تایمز کار کرده بود اما کلونی و فیلمنامه نویس، ویلیام موناهان، بیشتر به روح کتاب وفادارند. این فیلم به جای اینکه زندگی آشفته جی آر را به یک پلات منظم سوق دهد، سراسر زندگی‌اش را مانند یک سنگ صاف روی سطح یک دریاچه به تصویر می‌کشد. از طرفی به این معنا است که به عمق مسائل و ریزه کاری‌ها وارد نمی‌شود و از آن‌ها سطحی می‌گذرد و با موارد دراماتیکی مانند ترک پدر، بیماری مادر، عشق نافرجام، اعتیاد به الکل با احتیاط ژرفی برخورد می‌شود.

امتیازات فیلم کافه امید

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌آم‌دی‌بی: ۶.۴ از ۱۰
  • میانگین رضایت «باریستا» بر اساس نظر منتقدان سایت راتن تومیتوز: ۵۱  درصد بر اساس نظر ۱۰۹ منتقد
  • میانگین رضایت فیلم کافه امید بر اساس نظر مخاطبان سایت راتن تومیتوز: ۶۰ درصد براساس نظر مخاطبان
  • میانگین رضایت فیلم کافه امید بر اساس نظر منتقدان متاکریتیک: ۵۴ درصد براساس نظر ۳۳ منتقد

 

گپی با بازیگر فیلم کافه امید

اسکرین رنت: «تجربه کار با این گروه فوق العاده بود. ما همگی خیلی راحت با هم دوست و صمیمی شدیم. برای همین کار کردن با هم برای‌مان ساده‌تر شد. پشت صحنه فیلم فضای آرام بخشی حکمفرما بود.جورج کلونی و بن افلک داستان سرایان خوبی هستند. فقط کافی بود داستان‌های فوق العاده آن‌ها را یکی پس از دیگری گوش می‌کردم. هر دوی آنها حس شوخ طبعی قابل توجهی دارند. بودن در کنار آنها واقعاً مفرح بود. آنها بچه‌های بسیار کنجکاوی هستند. هر روز وقتی صحنه فیلمبرداری را ترک می‌کردم با شعف و پر از انرژی به خانه می‌رفتم. تمام افراد پشت صحنه به من روحیه می‌دادند. فضا و روابط فوق‌العاده جذابی در پشت‌صحنه وجود داشت و تمام این امیتازات باعث می‌شود فکر کنم که دلم می‌خواهد این تجربه دوباره تکرار شود.»

تماشای آنلاین فیلم کافه امید

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil