نقد و معرفی فیلم جاودانگان

دنیای مارول ما را احاطه کرده است

گفت‌وگو با آنجلینا جولی را اینجا بخوانید

جاودانگان ، فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی است که در سال ۲۰۲۱ توسط کلوئی ژائو که با فیلم پیشین خود نومدلند (سرزمین خانه به دوش‌ها) خوش درخشید ساخته شده است. در این نوشتار گزارشی از حواشی فیلم جاودانگان و نظرات منتقدان را جمع آوری کردیم که می خوانید.

عوامل و سازندگان فیلم جاودانگان

در فیلم جاودانگان بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند جما چان در نقش سرسی، ریچارد مدن در نقش ایکاریس، کمیل نانجیانی در نقش کینگو، لیا مک‌هیو در نقش اسپرایت، برایان تایری هنری در نقش فاستوس، لورن ریدلاف در نقش مکاری، بری کیوگن در نقش درویگ، دان لی در نقش گیلگامش، هریش پاتل در نقش کارون، کیت هرینگتون در نقش دین ویتمن، سلما هایک در نقش آجاک و آنجلینا جولی در نقش تینا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم «جاودانگان» در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۶ مهر ۱۴۰۰) در سالن تئاتر دالبی که در منطقه هالیوود شهر لس‌آنجلس قرار دارد، برای اولین‌بار نمایش داده شد.
این فیلم نقدهای ضد و نقیضی از سوی منتقدان دریافت کرده‌است. درونمایه و جلوه‌های بصری فیلم با ستایش منتقدان همراه بوده‌است اما ریتم، مدت زمان و اشکالات عمده در شخصیت‌پردازی فیلم، مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

 

خلاصه داستان جاودانگان

۵ هزار سال پیش از میلاد، ده ابرقدرت انسان‌نما، معروف به جاودانگان (اترنالز) توسط سلستیال آریشم از سیاره‌ی خود المپیا برای محافظت از بشریت در برابر همتایان شیطانی خود یعنی دِویانت‌ها به زمین فرستاده می‌شوند. درطی هزاران سال، آن‌ها از بشریت در برابر خطرات ناشی از این موجودات محافظت کرده‌اند اما اجازه نداشتند در رشد جمعیت جهان مداخله کنند. پس از کشته‌شدن آخرین دِویانت در سال ۱۵۰۰، شکافی در درون گروه ایجاد شد، زیرا که نظرات آن‌ها در مورد مسئولیت‌شان در قبال مردم متفاوت بود. جاودانگان پانصد سال آینده را عمدتاً جدا از یکدیگر سپری خواهند کرد و منتظر آریشم خواهند بود تا آن‌ها را به سیاره‌ی اصلی خود بازگرداند…

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم «جاودانگان»

وب سایت گاردین

مارک لات | اگر کسی امیدوار بود که کلوئی ژائو کارگردان برنده اسکار فیلم «نومدلند» با وارد شدن به دنیای سینمایی مارول، تغییری رادیکال در مسیر کاری‎‌اش بدهد با دیدن فیلم «جاودانگان» متوجه می‌شود که سخت در اشتباه بوده است. کارگردانی او صمیمانه و پر از ظرافت است. او ارتباطات شکننده انسانی را با گرما و طبیعت گرایی به تصویر می‌کشد.

وب سایت نیتامیز

مانوئلا دارگیس | تلاش‌های کلوئی ژائو در دقت و صمیمت اجراها و لحظات و سکانس‌های جذابی که خلق کرده است مشهود است. به نظر می‌رسد توان او منعکس کننده نبردی است که ابرقهرمان‌های دوست داشتنی فیلمش برای در دست گرفتن کنترل کامل سرنوشت خود درگیر آن هستند. آنجلینا جولی با ظاهر پرزرق و برق، جذاب و آرایش چشمگیر خود در کنار سلما هایک، جما چان، دان لی، برایان تایری هنری، کومیل ناجیانی در این فیلم به خوبی ظاهر شده است.

وب سایت اسکرینرنت

مالی فریمن | با اینکه فیلم «جاودانگان» بیشتر مؤلفه‌های فیلم‌های مارول را دارد اما این پروژه‌ی حماسی، ابرقهرمانی ژائو، به هیچ وجه شبیه فیلم‌هایی که دنیای سینمایی مارول تا به امروز تولید کرده بود، نیست. سبک منحصربه فرد و نگاه ویژه کلوئی ژائو در سکانس به سکانس فیلم مشهود است.

برگزیده یک نقد بلند بر فیلم جاودانگان | وب سایت راجر ایبرت

کریستی لمیر | کارگردان فیلم، کلوئی ژائو، نقش زیبایی‌شناختی متمایز خود را در «جاودانگان» به نمایش گذاشته است. نتیجه کار فیلمی است نسبتاً پرجاذبه و تاثیر گذار اما کمی آشفته و گنگ که در طول دو ساعت و سی و هفته خود، مخاطب را سردرگم می‌کند اما با وجود این که بازیگرانش دستچین شده و مستعدند، جهانی که فیلم به تصویر کشیده است، منسجم نیست. افسانه و اسطوره‌هایی که می‌بینیم احمقانه‌اند و با وجود گذشت یک ساعت از فیلم و اطلاعاتی که مخاطب دریافت می‎‌کند هنوز آنچنان از قصه سردرنیاورده است و موارد بسیاری در فیلم برایش پر از ابهام است از طرفی ممکن است برایش مهم هم نباشد.
کلوئی ژائو برخلاف اکثر آثار مارول به جای استفاده بیش از حد از جلوه‌های ویژه برای مکان‌ها، سعی کرده تا فیلمبرداری را در لوکیشن‌های واقعی انجام دهد. همین مساله باعث شده که صحنه‌های فیلم واقعی و زنده به نظر بیایند.

سبک و امضای منحصر به فردِ ژائو که برای فلیم پیشین خود، نومدلند (سرزمین خانه به دوش‌ها) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی شده است در تازه‌ترین اثرش به خوبی مشهود است.

برای کسانی که انتخاب ژائو برایشان انتخابی جالب و جذاب بود و کنجکاو بودند که نسخه‌ام سی یوی (دنیای سینمایی مارول که محور مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی است) او چگونه از آب در خواهد آمد، با دیدن این فیلم شگفت زده خواهند شد. او با همکاری با فیلمبردارش بن دیویس، که فیلم‌های «نگهبانان کهکشان»، «دکتر استرنج» و «کاپیتان مارول» را نیز فیلم‌برداری کرده است، مدام فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که به مخاطبش این فرصت را بدهد تا خودش را با ریتم فیلم هماهنگ کند، مکثی کند و از لحظه‌های ناب فیلم و طبیعت‌گرایی و سکونش لذت ببرد. بیننده به سادکی می‌تواند گرمای مناطق بادخیز استرالیا را احساس کند. سکانس اکشن فیلم که در جنگلی در شب اتفاق می‌افتد، به‌ویژه خیره‌کننده است.

ژائو و همکاران فیلمنامه نویسش، پاتریک بورلی و رایان فیرپو و کاز فیرپو به شکلی ناشیانه، مفهوم زمان را در داستان دستکاری می‌کنند تا بتوانند داستان گروهی از موجودات فناناپذیر را که مخفیانه بر روی زمین زندگی می‌کنند را روایت کنند. هرکدام از آن‌ها توانایی‌های خاص خود را دارند، اما در مجموع، آن‌ها به خوبی سرشت هوشمندانه‌ای را که در فیلم‌های مارول بسیار معمول است، به اشتراک می‌گذارند.

ائو و همکاران فیلمنامه‌نویسش، پاتریک بورلی و رایان فیرپو و کاز فیرپو به شکلی ناشیانه، مفهوم زمان را در داستان دستکاری می‌کنند تا بتوانند داستان گروهی از موجودات فناناپذیر را که مخفیانه بر روی زمین زندگی می‌کنند، روایت کنند. هرکدام از آن‌ها توانایی‌های خاص خود را دارند، اما در مجموع، آن‌ها به خوبی سرشت هوشمندانه‌ای را که در فیلم‌های مارول بسیار معمول است، به اشتراک می‌گذارند

انتخاب بازیگران فیلم و ویژگی‌هایی که از خود به نمایش می‌گذارند قابل توجه است. تیم بازیگران فیلم آنقدر بزرگ است که به نوعی به پربازیگرترین فیلم مارول شهرت دارد و همین تعدد شخصیت‌ها باعث شده تا شاید نتوانند عملکرد کامل و رضایت بخشی را از خود ارائه دهند.

از سلما هایک در نقش آجاک، رهبر گروه اتنرنالز و جما چان در نقش سرسی گرفته تا برایان تایری هنری در نقش فاستوس و هاز سلیمان به عنوان یک زوج همجنس گرا و لورن ریدلوف در نقش ماکاری و نهایتاً آنجلینا جولی در نقش تینا، یک جنگجوی وحشی که از بیماری روانی نیز رنج می‌برد و لیا مک هیو که در نقش اسپرایت ظاهر شده است.

در داستان «جاودانگان» یک نژاد بیگانه و جاودانه، پس از هزاران سال مخفی‌شدن پدیدار می‌شوند تا از زمین در برابر همتایان شیطانی خود به‌نام دیوینت محافظت کنند. این نژاد خاص از هزاران سال پیش به صورت مخفی روی زمین زندگی کرده و دارای قدرت‌های فرا انسانی مثل توانایی پرواز کردن است. جریان فیلم به صورتی پیش می‌رود که مخاطب نمی‌تواند تا پایان به درستی آن را دنبال کند. در طول تاریخ، جاودانگان Eternals اینجا بودند و با مبارزه با منحرفان و پیشرفت آهسته فناوری تا یک نقطه خاص به بشریت کمک کرده‌اند. آن‌ها تا یک مدت زمان ویژه‌ای این کار را انجام دادند، زیرا دستورات دیگری به آن‌ها داده شد: در صورتی که پای منحرفان درمیان نباشد، از هرگونه دخالت در امور انسان‌ها جلوگیری کنند.

گویا این فرمان از سوی سلستیال‌ها صادر شده و به همین دلیل است که گروه اترنالز در هیچ یک از رویدادهای بزرگی که تا به حال در مارول دیدیم شرکت نکرده‌اند.
در تمام طول این مدت، آن‌ها مخفیانه بشریت را هدایت می‌کنند و با هیولاهای درنده و پرخاشگر معروف به Deviants (منحرفان) مبارزه می‌کنند. اما یک رویداد فاجعه‌آمیز آن‌ها را مجبور می‌کند تا زندگی راحتی را که برای خود ساخته‌اند ترک کنند و دوباره دور هم جمع شونو از ابرقدرت‌های خود برای متوقف کردن جهان آخرالزمانی استفاده کنند. برای دنبال کردن «جاودانگان» نیازی نیست عمیقاً غرق در افسانه‌های مارول یا سریال‌های کمیک سه‌گانه جک کربی (نویسنده آمریکایی) باشید. جدا از اشاره کوتاهی که به تانوس می‌شود، این فیلم بیشتر شبیه یک فیلم مستقل است تا بسیاری از فیلم‌های‌ام سی یو.
با این اوصاف، مسلماً اگر از طرفداران فیلم باشید، لذت بیشتری از دیدن آن خواهید برد و سکانس‌های پایانی آن نیز برای شما اهمیت بیشتری خواهند داشت.

 

امتیازات فیلم جاودانگان

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت آی ام دی بی: ۶.۸ از ۱۰
  • میانگین رضایت فیلم «جاودانگان» بر اساس نظر منتقدان سایت متاکریتیک: ۵۲ درصد نظر براساس ۶۲ نقد
  • میانگین رضایت فیلم «جاودانگان» بر اساس نظر کاربران سایت متاکریتیک: ۶.۶
  • میانگین رضایت فیلم «جاودانگان» بر اساس نظر منتقدان سایت راتن تومیتوز: ۴۷ درصد براساس نظر ۳۷۴ منتقد
  • میانگین رضایت فیلم «جاودانگان» بر اساس نظر مخاطبان سایت راتن تومیتوز: ۷۸ درصد براساس نظر مخاطبان

آنجلینا جولی از جاودانگان می‌گوید

  • بهترین بخش بازی در نقش یک ابرقهرمان‌ام سی یو برای شما چه بود؟

بهترین بخش بازی در نقش یک ابرقهرمان در «ام سی یو»، گروه دوست داشتنی بود که انقدر خوش شانس بودم که به آن‌ها ملحق شدم و توانستم بخش کوچکی از این گروه ابرقهرمان باشم. شاید گفتنش عجیب باشد اما کیفیت انسانی که داشتیم برایم مهم و جالب بود. درست است که ما در فیلم انسان نیستیم اما چیزهای بسیاری در مورد ما وجود دارد که…مثلاً این که ما کامل و برتر نیستیم و همین‌ها ما را پیچیده و جالب می‌کند.

  • وقتی برای اولین بار لباس‌ها را پوشیدید چه احساسی داشتید؟ و چه نکته‌ای در مورد آن بیشتر برای‌تان جالب بود؟

اولین باری که لباس‌ها را پوشیدم کمی احساس ناراحتی می‌کردم. به خاطر این که با آن‌ها راحت نمی‌توانستم راه بروم و آزادی عملم را گرفته بود. فکر می‌کنم یه کمی خجالت می‌کشیدم. طرفداران این مجموعه برای من قابل احترام‌اند و این فشار همیشه وجود دارد که می‌خواهی به اندازه کافی خوب ظاهر شوی. برای همین کمی مردد بودم اما از طرفی وقتی با بقیه بودم و می‌دیدم که دیگران فوق العاده‌اند اعتماد به نفس پیدا می‌کردم و این باعث خوشحالی‌ام بود. از طرفی پوشیدن این لباس‌ها همیشه بخشی از جنبه مفرح بازیگری است و برای من مشکلی ایجاد نکرد.

  • کار کردن با کلوئی ژائو چطور بود؟

من تجربه خارق العاده‌ای با کلوئی ژائو داشتم. او آدم مسئول و متعهدی است. با در نظر گرفتن این نکته که این فیلم، یک بیگ پروداکشن بود، او با توانایی مدیریتی بالای خود بر همه امور تسلط داشت. این‌ها اصلا کار آسانی نیست. تصور کنید خلق ده شخصیت ابرقهرمان متفاوت با ده داستان مختلف، هدایت بازیگران، داستان پیچیده‌ای که در تاریخ می‌گذرد و تسلط بر یک گروه بزرگ و هدایت آن‌ها چقدر می‌تواند پیچیده باشد اما او عاشق سینما است و از طرفی یکی از طرفدارام‌ام سی یو است. به کار کردن با او می‌بالم.

بهترین فیلم های ۲۰۲۲

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil