فهرست مفصل فیلم هایی که باید دید

بهترین فیلم های ۲۰۲۱

درست است که با دیدن لیست زیر (فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف، از درام و کمدی گرفته تا فیلم‌های مارول) از همین حالا شوق دیدن‌شان را داریم، اما با وجود تمام زمانبندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده هیچ معلوم نیست که سینماها چه زمانی آنها را اکران کنند. فرایند تولید بعضی از این فیلم‌ها چندین‌بار به تعویق افتاده است و حالا با کمی خوش‌بینی می‌توانیم امید داشته باشیم که این ۶۲ فیلم را در ۱۲ ماه پیش‌رو تماشا کنیم.

فهرست بهترین فیلم های سال 2021 نمایش فهرست

فهرست بهترین فیلم های ۲۰۲۳

فهرست بهترین فیلم های ۲۰۲۲

فیلم مالکوم و مری | Malcom & Marie

جان دیوید واشنگتن، بازیگر فیلم‌های بلکککلنزمن (با عنوان اصلی BlacKkKlansman) و انگاشته (با عنوان اصلی Tenet) به همراه زندیا، بازیگر فیلم‌های فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه (با عنوان اصلی Spiderman: Far From Home) و فیلم سرخوشی (با عنوان اصلی Euphori )، در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. مالکوم یک فیلمساز است و ماری یک بازیگر. داستان از جایی شروع می‌شود که این زوج از اولین اکران یکی از فیلم های مالکوم به خانه برمی‌گردند. اما شبی که قرار بود جشن بگیرند و در کنار هم شاد باشند تبدیل می‌شود به شبی طولانی که مشکلات یکی‌یکی سر باز می‌کنند و رابطه‌شان را به چالش می‌کشند. سام لوینسون کارگردان این فیلم (به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱) نقش‌ها را طوری ترتیب داده که دیدن بازی این دو ستاره همچون یک کلاس بازیگری است و هردوی آنها در ایفای نقش خود کاملاً خوش درخشیده‌اند.

 

فیلم خروج فرانسوی | French Exit

فرانسیس پرایس ثروتمند (با بازی میشل فایفر) وقتی متوجه می‌شود که دیگر چیزی از ثروتش برای او باقی نمانده است، همان کاری را می‌کند که هر نیویورکی ورشکسته انجام می‌دهد: یک قایق تفریحی لوکس اجاره می‌کند و به همراه پسرش (با بازی لوکاس هجز) به پاریس می‌رود. کارگردان این فیلم آزازل جیکوبز (کارگردان The Lovers) کمدی موقعیت جالبی را خلق کرده که البته لحظات عجیبی هم دارد؛ مثل روحی که در کالبد گربۀ آنها حلول کرده است. کاراکتر میشل فایفر، یک زن متمول اما بداخلاق و آسیب‌پذیر نیز در طول فیلم دستخوش تحول می‌شود و از کسی که تا پیش از این در نازپروردگی زندگی کرده ویژگی‌های عجیب و غریبی را می‌بینیم.

 

فیلم یهودا و مسیح سیاه | Judas and the Black Messiah

این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ داستان زندگی فرد همپتون رئیس حزب پلنگ سیاه در دهۀ ۱۹۶۰ در محلۀ ایلینویز و خیانت یکی از نزدیکترین افراد او یعنی ویلیام اونیل که یکی از خبرچین‌های FBI بوده را روایت می‌کند. دنیل کولایا در نقش رهبر حزب، لاکیت استنفیلد در نقش اونیل و دومینیک فیشبک در نقش همسر همپتون ایفای نقش می‌کنند.

 

فیلم دنیایی که در پیش است | The World to Come

فیلم در قرن هجدهم و در یکی از مناطق روستایی نیویورک اتفاق می‌افتد. زنی به نام ابیگل (با بازی کارتین واترستون) از زندگی یکنواخت خود با همسرش (با بازی کیسی افلک) خسته شده است. اما با آمدن تایلی (با بازی ونسا کربی) همسر همسایۀ جدیدشان (با بازی کرستوفر آبوت)، یک‌مرتبه همه چیز تغییر می‌کند. داستان عاشقانۀ مونا فاستوولد در فستیوال فیلم ونیز سال گذشته نیز با استقبال خوبی مواجه شد و همچنین نشان داد که واترستون و کربی هردو از بازیگران درخشان نسل خود هستند.

کارتین واترستون در نمایی از فیلم دنیایی که در پیش است

فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی | The United States vs. Billie Holiday

لی دنیلز جدیدترین اثر خود را در قالب یک درام-بیوگرافی جلوی دوربین برده است. این فیلم که یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ است روایت کنندۀ دورانی است که بیلی هالیدی توسط ادارۀ فدرال مواد مخدر تحت تعقیب قرار گرفته بود. در این فیلم آندرا دی در نقش بیلی بازی می‌کند و برخلاف انتظار استعداد خوانندگی درخشانی هم دارد! تراوانته رودز بازیگر فیلم مهتاب (با عنوان اصلی Moonlight) نیز در نقش جیمی فلچر حضور دارد، که در انتها معلوم می‌شود با بیلی رابطه‌ای عاشقانه داشته است.

آندرا دی در نمایی از فیلم بیلی هالیدی

فیلم بوگی | Boogie

تاریخ اکران:‌ ۵ مارس این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ داستان پسری به نام آلبرت چین معروف به بوگی را روایت می‌کند که با وجود تمام سختگیری‌های خانواده‌اش راه خود را می‌رود. ستارۀ تیم بسکتبال دبیرستان، یکی از بزرگترین استعدادهای این رشتۀ ورزشی است. او متعلق به دومین نسل از آسیایی-آمریکایی‌هاست که می‎‌خواهد در میان دوگانگی فرهنگی، انتظارات والدین، یک رابطۀ عاشقانه و حسادت‌های هم تیمی‌ها، جایگاه خودش را در جهان پیدا کند. ادی هانگ، نویسنده و مجری که حالا کارگردان این فیلم است، داستانی جدید و جذاب را ارائه کرده و تیلور تاکاهاشی در نقش یک ورزشکار تحت فشار به‌خوبی ظاهر شده است. خوانندۀ مشهور هیپ هاپ یعنی پاپ اسموک هم به‌عنوان یکی از دشمنان بوگی ایفای نقش کرده است. تیلور تاکاهاشی در فیلم بوگی

فیلم سفر به آمریکا | Coming 2 America

تاریخ اکران: ۵ مارس ادی مورفی محبوب همچنان در اوج! پادشاه اکیم که قرار است به زودی به عنوان پادشاه زاموندا تاجگذاری کند، خبردار می‌شود پسری که سالهاست گمش کرده (با بازی Jeremy Fowler) در شهر کویینز زندگی می‌کند. بنابراین به همراه دستیار مورد علاقه‌اش سمی (با بازی آرسنیو هال) به یک ماجراجویی جدید می‌رود. کریگ برور (کارگردان فیلم دولمایت اسم من است (با عنوان اصلی Dolemite is my name!)) کارگردان این فیلم است و بازیگرانی چون لزلی جونز، تریسی مورگان، کیکی لین و وزلی اسنایپس در آن ایفای نقش می‌کنند.

 

فیلم هیچکس | Nobody

تاریخ اکران: ۲۶ مارس این فیلم، داستان هاچ هنسل (با بازی باب اودنکر، بازیگر اصلی سریال بهتره با ساول تماس بگیری) را روایت می‌کند که در حال حاضر یک مرد خانواده است، اما سال‌ها پیش در سازمانی خلافکار با افراد خطرناکی کار می‌کرده. یک روز وقتی که دو سارق روس وارد خانۀ او در حومۀ شهر می‌شوند، تصمیم می‌گیرد که استعدادهای قدیمی‌اش را دوباره رو کند. این فیلم به کارگردانی ایلیا نایشلر و تهیه‌کنندگی دیوید لیچ ساخته شده است.

 

فیلم آنهایی که برای من آرزوی مرگ می‌کنند | Those who wish me dead

تاریخ اکران: ۱۴ می پسر نوجوانی که شاهد یک قتل بوده به یک کمپ در جنگل فرستاده می‌شود. وقتی که دو برادر قاتل (با بازی نیکلاس هولت و آیدان گیلن) تعقیبش می‌کنند تا او را بکشند، پسرک چاره‌ای ندارد مگر اینکه به مشاور ارشد کمپ (با بازی جان برنتال) و یک آتش‌نشان محلی (با بازی آنجلینا جولی) اعتماد کند تا بتواند زنده بماند. اتفاق افتادن همۀ این حوادث در دل یک جنگل بزرگ باعث می‌شود که فیلم بیش از پیش هیجان‌انگیز شود. این فیلم بر اساس رمان پر فروش مایکل کوریتا نوشته شده که خودش هم در تیم نویسندگان فیلم حضور دارد. کارگردانی فیلم نیز بر عهدۀ تیلور شریدان است.

نقد فیلم THOSE WHO WISH ME DEAD

فیلم ارتش مردگان | Army of the Dead

تاریخ اکران:‌ ۲۱ می زک اسنایدر یکبار دیگر ما را با خود همراه می‌کند تا فیلمی آخرالزمانی را ببینیم که اینبار با ژانر سرقت ترکیب شده است. داستان فیلم ارتش مردگان دربارۀ گروهی از مزدوران است که تصمیم می‌گیرند با ورود به شهر ممنوعۀ لاس‌وگاس که محل شیوع زامبی‌هاست، جان خود را به خطر بیاندازند و بزرگترین سرقت جهان را انجام دهند. دیو باتیستا، الا پورنل، آنا دلا رگوئرا و ماتیاس شوایگهوفر از جمله بازیگران این فیلم هستند.

تیگ ناتارو در فیلم ارتش مردگان

فیلم یک مکان ساکت: قسمت ۲ | A Quiet Place: Part II

تاریخ اکران:‌ ۲۸ می این فیلم در ادامۀ فیلم ترسناک جان کراسینسکی ساخته شده که در سال ۲۰۱۸ سر و صدای زیادی به راه انداخت. داستان فیلم از همان جایی شروع می‌شود که قسمت قبلی پایان یافت و اولین آبوت (با بازی امیلی بلانت) به دنبال یک سرپناه و خانه‌ای امن برای خانواده‌اش می‌گردد. در این بین به غریبه‌ای برمیخورد (با بازی کیلین مورفی) و متوجه می‌شوند که به جز موجودات قبلی، هیولاهای دیگری نیز انتظارشان را می‌کشند. شاید طرفداران سریال مردگان متحرک (با عنوان اصلی The Walking Dead) بهتر بدانند داریم در مورد چه چیزی حرف میزنیم!

جان کرازینسکی در فیلم یک مکان ساکت ۲

فیلم گزارش فرانسوی | The French Dispatch

یک فیلم جدید از وس اندرسون! این فیلم داستان روزنامه‌نگارانی است که در ادارات فرانسوی یک روزنامۀ آمریکایی کار می‌کنند! از داستان که بگذریم، این فیلم پر از ستاره است (نفس‌ها در سینه حبس): بیل مورای، فرانسیس مک دورمنت، تیموتی شالامی، لی سیدوکس، الیزابت ماس، جفری رایت، بنیسیو دل تورو، کیت وینسلت، سرشا رونان، ویلم دفو . . . و این لیست اسامی همچنان ادامه دارد! موسیقی و طراحی صحنه و لباس نیز بدون شک تحسین‌برانگیز خواهد بود. همه برای دیدن این فیلم هیجان داریم.

 

فیلم ولوت آندرگراوند | The Velvet Underground

تاد هاینز داستان Velvets را برای ما تعریف می‌کند و اینکه چه شد که گروهی از جوانان نیویورکی عاشق موسیقی در دهۀ ۶۰ گروهی را تشکیل دادند که تبدیل شد به یکی از مشهورترین گروه های موسیقی راک جهان. شاید جذاب‌ترین مستندی که امسال منتظرش هستیم همین فیلم باشد.

 

فیلم در ارتفاعات | Into the Heights

فیلم در ارتفاعات اقتباسی است از تئاتری به همین نام نوشتۀ لین مانوئل میراندا که یکی از آثار موفق همیلتون میراندا محسوب می‌شود و توانست در سال ۲۰۰۸ چهار جایزۀ تونی را از آن خود کند. این فیلم موزیکال که به کارگردانی جان ام. چو ساخته شده داستان صاحب مغازه خواربار فروشی در محله‌ای لاتین در نیویورک را روایت می‌کند که رویای این را دارد که بار خودش را ببندد. ملیسا باررا در نقش ونسا، کارگر یک سالن است که او را دوست دارد، لزلی گریس خواننده و ترانه‌نویس در نقش نینا زن جوانی است که نمی‌داند باید به دانشگاه برگردد یا به زندگی‌اش ادامه دهد و کوری هاوکینگز در نقش بنی دوست او است که احساس می‌کند در جامعۀ لاتین نیویورک بیگانه است. جیمی اسمیتز، استفانی بیتریز، مارک آنتونی، دافنه رابین-وگا و لین مانوئل همگی در نقش‌های خود درخشیده‌اند.

 

فیلم لوکا | Luca

طرفداران انیمیشن La Luna که در سال ۲۰۱۱ نامزد اسکار بود به گوش باشند! انریکو کاساروسا کارگردان این انیمیشن، امسال با داستان جذاب دیگری ما را سرگرم خواهد کرد. انیمیشن لوکا در مورد پسری است که در ریورا ایتالیا با بهترین دوست خود آشنا می‌شود، اما در مورد هویت واقعی او راز تاریکی وجود دارد، چون ظاهرا این پسر ۱۱ ساله یک هیولای دریایی از دنیای دیگر است که زیر آب زندگی می‌کند. این داستان مهیج باعث شده از همین حالا منتظر اکران این انیمیشن جذاب باشیم!

 

فیلم سریع و خشن ۹ | F9

طرفداران سری فیلم های Fast and Furious که عاشق سرعت، ماشین‌ها، جاسوس‌ها و دزدها هستند یکبار دیگر منتظرند تا فیلمی جذاب با کارگردانی جاستین لین و بازی وین دیزل، لوکاس بلک و تیرس گیبسون، هلن میرن، شارلیز ترون، لوداکریس، و ناتالی ایمانوئل را ببینند و اما باید تا ۲۵ ژوئن برای دیدن آن صبر کنند! البته خبرهایی هم پیچیده که جان سینا و کاردی بی هم قرار است به فیلم سریع و خشن ۹ ملحق شوند. باید صبر کنیم و ببینیم!

 

فیلم زولا | Zola

توئیت‌های داغ سال ۲۰۱۵ را در مورد سفرهای جاده‌ای، رقصنده‌های عجیب و غریب و بزهکاران یادتان هست؟ بله! این فیلم بر اساس همین توئیت‌ها ساخته شده. این مجموعه توئیت، روایتگر جزئیات سفر جهنمی ۴۸ ساعتۀ یک دختر پیشخدمت اهل دیترویت و دوست رقصنده و عجیبش معروف به زولا، به فلوریدا بود و در آن ماجراهایی برای این دو اتفاق می‌افتاد. این فیلم توسط جانیکا براوو کارگردانی شده و تیلور پیج و رایلی کیو بازیگران اصلی آن هستند. فیلمنامۀ این اثر نیز توسط جانیکا براوو و جرمی او هریس نوشته شده است.

 

فیلم بیوه سیاه | Black Widow

به درخواست طرفداران، قرار است اسکارلت جوهانسون، بازیگر یکی از نقش‌های اصلی انتقام‌جویان (Avengers)، این بار در فیلمی ایفای نقش کند که ناتاشا رومانوف (کاراکتر او) نقش اصلی و محوری آن است و معروف است به بیوۀ سیاه. داستان فیلم بین اتفاقات فیلم جنگ داخلی (Civil War) و فیلم جنگ ابدیت (Infinity War) جریان دارد و ناتاشا رومانوف به روسیه برمی‌گردد تا به یک سری امور خانوادگی رسیدگی کند. در این داستان با مادر او (با بازی ریچل وایس)، و خواهر تشنه به خونش (فلورنس پیو) همراه هستیم. خلاصه که این فیلم پر است از صحنه های هیجان‌انگیز و در عین حال خشن و پر سروصدا. کارگردانی فیلم را کیت شورتلند ( کارگردان فیلم سندروم برلین یا Berline Syndrome) بر عهده دارد.

 

فیلم هرج و مرج فضایی: میراث جدید | Space Jam: A New Legacy

یکبار هم که شده بیخیال مقام و قهرمانی باشیم و ببینیم که کدام یکی بهتر است: مایکل جوردن یا لبران جیمز؟ داستان فیلم در ادامۀ فیلم ۱۹۶۶ ساخته شده و یک فیلم/ انیمیشن اکشن و هیجان‌انگیز در مورد لبران جیمز و پسرش دان است. لبران و پسرش خود را در یک واقعیت مجازی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود محبوس می‌بینند. لبران باید برای رهایی خود تیم لونی تونز شامل باگزبانی، دافی داک، میگ‌میگ، توئیتی و دیگران را برای یک مسابقۀ بسکتبال آماده کند تا در برابر تیمی از بازیکنان دیجیتالی قرار بگیرند.

فیلم پیر | Old

تعجبی ندارد که هنوز اطلاعات چندانی در مورد آخرین فیلم ترسناک ام. نایت شیامالان به گوش‌مان نرسیده است، زیرا او کارگردانی است که همیشه ترجیح می‌دهد تا قبل از اکران فیلمش حرفی در مورد آن نزند. در هر حال، شایعاتی وجود دارد که می‌گوید فیلم جدید کارگردان فیلم حس ششم (The Sixth Sense) داستان خود را از رمان گرافیکی Sandcastle اثر پی‌یر اسکار لوی و فردریک پیترز الهام گرفته است. فیلم، قصۀ خانواده‌ای را تعریف می‌کند که برای تعطیلات به یک جزیره رفته‌اند، اما یک‌مرتبه متوجه می‌شوند که با روند خیلی سریعی دارند پیر می‌شوند و تمام عمرشان قرار است در ۲۴ ساعت بگذرد. از جمله بازیگران این فیلم می­‌توان به الیزا اسکانلن، توماسین مکنزی، الکس ولف، ویکی کریپس، کن لئونگ و ایمون الیوت اشاره کرد.

 

فیلم شوالیه سبز | Green Knight

فیلم شوالیۀ سبز ما را به دوران شاه آرتور می‌برد که افرادی مثل سر گاواین (با بازی دو پاتل) در دربار شاه خدمت می‌کردند. در این افسانه، شاه آرتو و شوالیه‌هایش وارد ماجرایی خطرناک با یک شوالیۀ سبز می‌شوند. دیوید لوری کارگردانی این فیلم را به عهده دارد و از دیگر بازیگران آن می­‌توان جوئل اجرتون، آلیشیا ویکندر و شان هریس اشاره کرد.

 

فیلم نه روز | Nine Days

شما به دنیا می‌آیید، زندگی می‌کنید و می‌میرید. اما با این حال، مردی خوشتیپ (وینستون دوک، ستارۀ فیلم‌های Black Panther و US) باید ۹ روز با شما مصاحبه کند تا ببیند که آیا لایق زندگی کردن در کالبد یک انسان هستید یا نه. ادسون اودا، فیلمساز ژاپنی-برزیلی با ساختن این فیلم سوالی فلسفی را مطرح می‌کند: زنده بودن به چه معناست؟ آیا زیبایی انسان بودن به قدری زیاد است که درد هستی را فراموش کنیم؟ اصلاً قبل از اینکه انسان باشیم، چه بوده‌ایم؟ زازی بیتز، بندیکت وونگ، تونی هیل و بیل اسکاشگورد ما را به این سفر فلسفی دعوت کرده‌اند.

 

فیلم جوخه انتحار | The Suicide Squad

خب بله، شاید فیلم جوخه انتحار که سال ۲۰۱۶ ساخته شد خیلی به فیلم های برگرفته از کتاب‌های کمیک شباهت نداشت، اما حالا پس از چند سال، کارگردان معروف، جیمز گان، قرار است ادامۀ این فیلم رابه شکلی متفاوت روی پردۀ سینما ببرد. مارگو رابی در نقش هارلی کویین، ادریس البا در نقش بلاداسپورت و جان سینا در نقش peacemaker بازی می‌کنند.

 

فیلم بایوس | Bios

این فیلم فضایی آخرالزمانی را به تصویر کشیده که در آن، جهان از مصائب و اتفاقات بسیاری رنج می‌برد. تام هنکس در نقش یک مخترع معروف به همراه سگ وفادارش زندگی می‌کند، اما از آنجایی که مرگش نزدیک است، روباتی را طراحی می‌کند تا پس از مرگ او از سگش مراقبت کند. او باید تا پیش از تمام شدن زمانش به ربات آموزش دهد تا به اندازۀ کافی شبیه انسان به نظر برسد، و سگ خود را نیز متقاعد کند تا آن روبات را به‌عنوان مراقب بپذیرد.

 

فیلم بزرگداشت | Respect

این فیلم داستان زندگی آرتا فرانکلین خوانندۀ افسانه‌ای سبک‌های Soul و R&B را روایت می‌کند که در سال ۲۰۱۸ از دنیا رفت. بدون شک جنیفر هادسون شایسته‌ترین فرد برای ایفای این نقش است. فیلم بزرگداشت، زندگی فرانکلین را روزهای آغازین او در خوانندگی تا منتشر کردن مشهورترین ترانه‌هایش و همچنین تاثیری که بر روی روند حقوق مدنی داشت به تصویر می‌کشد. بازی در این نقش برای هادسون می‌تواند تجربه‌ای خارق‌العاده باشد.

 

فیلم بیتلز: برگرد | The Beatles: Get Back

دهه‌ها بود که تمام آنچه در مورد آلبوم Let It Be گروه بیتلز می‌دانستیم خلاصه شده بود در مستندی با همین نام که در سال ۱۹۷۰ ساخته شد و بر فروپاشی این گروه چهارنفره متمرکز بود. حالا پس از چندین سال پیتر جکسون ما را به دورانی می‌برد که جان، پائول، رینگو و جرج در استودیوی موسیقی‌شان ترانه‌ها را ضبط می‌کردند و دوستی و صمیمیت‌شان چیزی بسیار فراتر از تصور ما بود. این فیلم تصویری عمیق و واقعی از گروه بیتلز ارائه می‌دهد که می‌تواند برای طرفدارانش بسیار جذاب باشد.

 

فیلم هدف بعدی پیروزی است | Next Goal Wins

پیش از اینکه تایکا وایتیتی ادامۀ فیلم ثور (Thor) را بسازد، نیوزلندی به سراغ فیلمی ورزشی رفته که داستان یک مربی فوتبال هلندی (با بازی مایکل فاسبندر) را روایت می‌کند که استخدام شده تا تیم آمریکایی سامائو را به میادین برگرداند.

 

فیلم بالا رو نگاه نکن | Don’t Look Up

یک شهاب سنگ دارد به زمین نزدیک می‌شود و تنها لئوناردو دیکاپریو و جنیفر لارنس می‌توانند بشر را نجات دهند! آدام مک‌کی، نویسنده و کارگردان این فیلم است و دو ستارۀ آن در نقش منجمانی هستند که تلاش می‌کنند تا به مردم کرۀ زمین در مورد خطری که تهدیدشان می‌کند هشدار دهند. اگر فقط همین را در نظر بگیریم که مجبور کردن مردم به ماسک زدن در طول پاندمی کووید ۱۹ چقدر دشوار است، بیشتر می‌توانیم به فضای فیلم پی ببریم. حالا تصور کنید که چه کسانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند! کیت بلانشت، مریل استریپ، متیو پری، تایلر پری، آریانا گرنده، جونا هیل، کریس ایونس، تیموتی شالامی و…

 

فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه | Shang-chi and the Legend of the Ten Rings

او را استاد کونگ‌فو می‌نامیدند و یکی از شخصیت‌های کتاب‌های کمیک دهۀ ۱۹۷۰ بود. حالا شانگ چی آخرین قهرمان دنیای سینمایی مارول است. سیمو لیو ستارۀ فیلم سوپر مارکت کیم (با عنوان اصلی Kim’s Convenience) مردی است که مشت‌ها و پاهایش سلاح‌های او هستند. تونی لیونگ شخصی مرموز در پشت پردۀ سازمان تروریستی ده حلقه است. میشل یئو و رونی چنگ (Daily Show) هم در طول فیلم بر سر راه قهرمان قصۀ ما قرار می‌گیرند.

 

فیلم آمرزیدگان فراوان شهر نیوارک | The Many Saints of Newark

این فیلم در ادامۀ سریال سوپرانوز (با عنوان اصلی The Sopranos) ساخته شده؛ داستان خانواده‌ای معروف به خانوادۀ سوپرانو که در اواخر دهۀ ۶۰ و اوایل ۷۰ در نیوجرسی زندگی می‌کردند و نماد قدرت و ابهت بودند. بله داریم در مورد همان سوپرانوی معروف صحبت میکنیم! الساندرو نیوولا، جان ماگرو، کرو استول و ری ایوتا از بازیگران این فیلم هستند. دیوید چیس کارگردان سریال سوپرانوز یکی از نویسندگان این فیلم‌نامه است و آلن تیلور کارگردانی آن را بر عهده دارد.

 

فیلم هرچه سخت‌تر زمین‌می‌خورند | The Harder They Fall

این فیلم دنبالۀ داستان نت لاو است که متوجه می‌شود قاتل والدینش از زندان آزاد شده‌ است و گروه قدیمی‌اش را دور هم جمع می‌کند تا از او انتقام بگیرد. رجینا کینگ، دلروی لیندو، جاناتان میجرز و ادریس البا در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. همین کافی است تا منتظر این فیلم مهیج و جذاب باشیم.

 

فیلم تل‌ماسه | Dune

این فیلم که در ژانر ماجراجویی و علمی-تخیلی ساخته شده داستان پل آتریدیس را روایت می‌کند؛ داستانی احساسی و حماسی از جوانی مستعد که باید به یکی از خطرناک‌ترین سیاره‌های جهان سفر کند تا مردم و خانواده‌اش را نجات دهد. اما از سویی دیگر، نیروهای شیطانی نیز قرار است برای به دست آوردن منابعی با ارزش وارد این سیاره شوند. کارگردان فیلم دنیس وینلو است (کارگردان فیلم بلید رانر با عنوان اصلی Bladerunner) و بازیگرانی مثل جیسون موموآ، زندیا، خاویر باردم، اسکار آیزاک، تیموتی شالامی در آن ایفای نقش می‌کنند.

 

فیلم زمانی برای مردن نیست | No Time to Die

جیمز باند یکبار دیگر با دنیل کریگ به روی پردۀ سینما می‌آید. این فیلم اکشن و مهیج داستان یک مامور M16 است که حالا بازنشسته شده و در ساحل جامائیکا در حال استراحت است، اما وقتی دوست قدیمی‌اش فلیکس لیتر (با بازی جفری رایت) که از عوامل سیا نیز هست به دیدارش می‌آید، او دوباره باید سرکار برگردد تا دانشمند ربوده شده را از دست یک گروه خطرناک و شرور نجات بدهند. آنا د آرماس نیز در این فیلم بازی می‌کند، و جمع بازیگران فیلم چاقوکشی (با عنوان اصلی Knives out) یکجورهایی جمع است! رامی مالک هم نقشی منفی در فیلم دارد. همۀ اینها در کنار کارگردانی کری فوکوناگا (کارگردان فیلم های جانوران بدون کشور ( Beasts of No Nation) و فصل اول سریال کارگاه حقیقی (True Detective) فیلم را تبدیل به اثری کرده که همچنان برایش انتظار می‌کشیم.

 

فیلم هالیوود می‌کشد | Halloween kills

تعداد فیلم‌هایی که بتواند در دنباله یا بازسازی با اسلشر کلاسیک Halloween ساختۀ جان کارپنتر (۱۹۷۸) برابری کنند زیاد نیست. فیلم جدیدی که به این مجموعه خواهد پیوست و دوازدهمین فرانچایز هالیوود است Halloween Kills نام دارد، به کارگردانی دیوید گوردون گرین و نویسندگی دنی مک براید و اسکات تیمز. فیلم هالیوود می‌کشد داستان فیلم هالیوود ۲۰۱۸ را دنبال می‌کند و برای دیدن آن باید تا ماه اکتبر صبر کنیم.

 

فیلم آخرین دوئل | The Last Duel

این فیلم داستانی واقعی در فرانسۀ قرون وسطی است و در ژانر تاریخی و درام ساخته شده. در قرن چهاردهم، پس از اینکه ژاک لو گریس متهم به تجاوز به همسر بهترین دوست خود یعنی ژان دو کاروژ می‌شود، دستور داده می‌شود که این دو دوست با یکدیگر دوئل کنند. آدام درایور، مت دیمون و بن افلک در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

دیشب در سوهو | Last Night in Soho

ادگار رایت، کارگردان فیلم شان می‌میرد (با عنوان اصلی Shaun of the Dead) و فیلم بیبی درایور (با عنوان اصلی Baby driver) و بسیاری دیگر از فیلم‌هایی که بارها و بارها تماشا کرده‌اید، گفته است که فیلم اخیرش که در ژانر مهیج و روانشناختی ساخته شده و در دهۀ ۶۰ لندن اتفاق می‌افتد، از فیلم‌های دلهره‌آوری مثل فیلم الان نگاه نکن (Don’t look now) و فیلم انزجار (Repulsion) الهام گرفته شده است. داستان این فیلم در مورد زن جوان و مدرنی است (با بازی توماسین مک‌کنزی) که به دختری علاقه‌مند به مد (با بازی آنیا تیلور جوی) در ارتباط است. مت اسمیت، ترنس استامپ و دایانا ریگ از بازیگران دیگر این فیلم هستند.

 

فیلم بدون حرکت ناگهانی | No Sudden Move

فیلم جنایی و هیجان‌انگیز No Sudden Move به کارگردانی استیون سودربرگ در مورد گروهی از خرده خلافکاران دهۀ ۱۹۵۰ است که برای ربودن چیزی استخدام می‌شوند، اما وقتی نقشه درست پیش نمی‌رود، می‌خواهند ببینند که چه کسی و چرا آنها را استخدام کرده است. دان چیدل، بنیسیو دل تورو، دیوید هاربر، ری لیوتا، جولیا فاکس و برندن فریزر از بازیگران این فیلم هستند.

 

فیلم قدرت سگ | The Power of the Dog

فیلم جدید جین کمپیون که اقتباسی از رمان توماس سویج است داستان دو برادر را روایت می‌کند که یکی از آن‌ها (با بازی بندیکت کامبرباچ) باهوش و ظالم است و دیگری ساده‌لوح اما مهربان (با بازی جسی پلمونز) و سالهاست که در مونتانا زندگی می‌کنند. با ورود یک زن بیوه (با بازی کریستن دانست) به داستان و ازدواج او با یکی از آنها آتش اختلاف را میان دو برادر روشن می‌کند.

 

فیلم تیک تیک . . . بوم | Tick Tick . . . BOOM

داستان فیلم تیک تیک . . .بوم به کارگردانی لین منیوا میراندا در دهۀ ۹۰ میلادی جریان دارد و داستان یک آهنگساز تئاتر مشتاق در شهر نیویورک است که قصد دارد کتاب و تئاتر بزرگ Superbia را بنویسد. اندرو گارفیلد، ونسا هاجنز، الکساندرا شیب، بردلی ویتفورد و جودیت لایت از بازیگران این فیلم هستند. خالق همیلتون با این فیلم تاثیر بزرگ لارسون بر کار خود را نشان داده است و موجب شده تا این فیلم حس و حال شخصی‌تری داشته باشد.

این فیلم در ادامۀ سریال سوپرانوز (با عنوان اصلی The Sopranos) ساخته شده؛ داستان خانواده‌ای معروف به خانوادۀ سوپرانو که در اواخر دهۀ ۶۰ و اوایل ۷۰ در نیوجرسی زندگی می‌کردند و نماد قدرت و ابهت بودند. بله داریم در مورد همان سوپرانوی معروف صحبت میکنیم! الساندرو نیوولا، جان ماگرو، کرو استول و ری ایوتا از بازیگران این فیلم هستند. دیوید چیس کارگردان سریال سوپرانوز یکی از نویسندگان این فیلم‌نامه است و آلن تیلور کارگردانی آن را بر عهده دارد.

جاناتان میجرز در فیلم هر چه قوی تر، سخت تر زمین میخوری

فیلم اترنالز | The Eternals

این فیلم در چهارمین فاز مارول ساخته شده و یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ است و دارای شخصیت‌ها، تیم‌ها و همچنین سیاره‌های جدید است. تراژدی غیرقابل‌انتظاری موجودات خارجی قدیمی را که هزاران سال است روی زمین زندگی می‌کنند مجبور می‌کند تا از محیط امن خود بیرون بیایند و با دشمن قدیمی انسانی‌شان متحد شوند. کلوئی ژائو (کارگردان فیلم عشایر (با عنوان اصلی Nomadland) کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و بازیگران آن آنجلینا جولی، سلما هایک، کیت هرینگتون، ریچارد مدن و کمیل نانجیانی هستند. 

 

فیلم شکارچیان روح : بعد زندگی | Ghostbusters: Afterlife

داستان این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ حدود ۳۰ سال پس از پایان فیلم شکارچیان اشباح (با عنوان اصلی Ghostbusters 2) محصول سال ۱۹۸۹ را روایت می‌کند و در مورد خانواده‌ای است که به ارتباط پدربزرگ خود با گروه معروف شکارچیان پی می‌برد. فین وولفهارد (بازیگر فیلم آن با عنوان اصلی It و فیلم چیزهای عجیب با عنوان اصلی Stranger things) و مکنا گریس (بازیگر فیلم I Tonya) از بازیگران این فیلم هستند و پائول رود نیز نقش یک معلم علوم را بازی می‌کند که سعی می‌کند در مبارزه با نیروی ماوراءالطبیعه که زندگی افراد را در شهر به خطر انداخته‌اند به بچه‌ها کمک کند. جیسون رایتمن، پسر ایوان رایتمن، کارگردانی این فیلم کمدی-ترسناک-اکشن را به عهده دارد.

 

فیلم شاه ریچارد | King Richard

همه ونوس و سرنا ویلیامز قهرمانان تنیس را می‌شناسیم، حالا قرار است داستان مربی آنها را بشنویم. ویل اسمیت در نقش ریچارد داو ویلیامز، پدر و مربی این دو دختر بازی می‌کند که به لطف برنامۀ ۷۸ روزۀ خود به آنها کمک می‌کند تا هردوشان به قهرمانانی در سطح جهانی تبدیل شوند. کارگردان این فیلم که یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ است رینالدو مارکوس گرین است.

 

فیلم تراژدی مکبث | The Tragedy of Macbeth

شکسپیر، جوئل کوئن، دنزل واشنگتن و فرانسیس مک دورمند همه اینجا جمع‌اند! جوئل کوئن اینبار به تنهایی و جدا از برادرش دست به کارگردانی زده و اقتباسی از نمایشنامۀ معروف شکسپیر یعنی مکبث انجام داده است. جالب است بدانید که این فیلم به شکل سیاه و سفید ساخته شده است. شان پاتریک توماس، کری هاوکینگز و هری ملینگ (بازیگر سریال گامبی وزیر (با عنوان اصلی Queen’s Gambit) دیگر بازیگران این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ هستند.

 

فیلم کوچه کابوس | Nightmare Alley

گی‌یرمو دل‌تورو فیلمی را روی پرده می‌برد که دنبالۀ رسمی فیلم برندۀ اسکارش یعنی فیلم شکل آب (با عنوان اصلی The Shape of Water) است و در واقع اقتباسی است از رمان ویلیام لیندسی گرشام. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ ، در مورد مردی حیله‌گر و کلاهبردار است (با بازی بردلی کوپر) که به کمک یک زن جوان (با بازی رونی مارا ) و یک روانشناس (با بازی کیت بلانشت) از افراد ثروتمند و ضعیف کلاهبرداری می‌کند. مشتاقیم ببینیم که دل تورو قرار است با این فیلم نوآر چه کند و چه چیزی قرار است ببینیم!

 

فیلم داستان وست ساید | West Side Story

فیلمنامۀ این فیلم بر اساس نمایشنامۀ وست ساید بوده و استیون اسپیلبرگ قرار است این نمایش کلاسیک برادوی را به شکلی سینمایی در قرن بیست‌ویکم روی پرده ببرد. در این فیلم عاشقانه انسل الگورت، ریچل زیگلر، ریتا مورنو و کوری استول نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

فیلم اسپایدر من : دور از خانه | Spider-Man: No Way Home

پس از موفقیت فیلم مرد عنکبوتی با بازی تام هالند شاهد ساخته شدن قسمت‌های بعدی نیز بودیم. با این حال، چیزی که شاید غافلگیرتان کند این که این بار با چندین مرد عنکبوتی روبرو هستیم: علاوه بر آلفرد مولینا و جیمی فاکس که نقش‌های منفی فیلم را برعهده دارند، شایعاتی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه توبی مگ‌گوایر و اندرو گارفیلد قرار است با شخصیت پیتر پارکر به فیلم برگردند. پس از همین حالا باید آمادۀ تماشای یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ باشیم.

 

فیلم ماتریکس ۴ | ۴ Matrix

تا وقتی که قسمت بعدی جان ویک ساخته شود، می‌توانیم کیانو ریوز محبوب را در ماتریکس ببینیم. هنوز هیچکس در مورد داستان فیلم ماتریکس ۴ اطلاعی ندارد، اما فقط می‌دانیم که کیانو ریوز و کری آن ماس قرار است با شخصیت‌های خود یعنی نئو و ترینیتی بازگردند. از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به پریانکا چوپرا، یحیی عبدالمتین دوم، جاناتان گروف و نیل پاتریک هریس اشاره کرد. لانا واچوفسکی کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و نویسندۀ آن دیوید میشل، نویسندۀ فیلم اطلس ابر (با عنوان اصلی Cloud Atlas) است. انتظار برای یکی از پرطرفدارترین و بهترین فیلم های ۲۰۲۱ همچنان ادامه دارد.

معرفی ماتریکس جدید؛ رستاخیز ماتریکس

فیلم بلوند | Blonde

بازیگران بسیاری تاکنون در سینما و تئاتر در نقش مریلین مونرو ایفای نقش کرده‌اند، اما اینطور که شنیده می‌شود بازی آنا د آرماس قرار است منحصربفرد و شاهکار باشد! این فیلم که اقتباسی از رمان جویس کارول اوتس است و در لیست بهترین فیلم های ۲۰۲۱ قرار می‌گیرد، به زندگی و تراژدی غم‌انگیز مریلین مونرو می‌پردازد. بازیگران دیگر این فیلم آدرین برودی، بابی کاناوله و کسپر فیلیپسون هستند که به ترتیب در نقش‌های آرتور میلر، جو دیماجیو و جان اف کندی ایفای نقش می‌کنند. اندرو دومینیک، کارگردان فیلم قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل (The Assassination of Jesse James)، کارگردانی این فیلم را برعهده دارد.

 

فیلم شیوا بیبی | Shiva Baby

اگر فیلم الماس‌های تراش نخورده (Uncut Gems) را دیده‌اید و دلتان بازهم یک فیلم پر از تنش و استرس می‌خواهد، باید شیوا بیبی را ببینید. البته این فیلم اصلاً ترسناک یا اکشن نیست! داستان فیلم دربارۀ دختری بیست‌وچندساله است که در مراسم شیوا (مراسم سوگواری یهودیان) به‌طور اتفاقی مردی را می‌بیند که با او رابطه دارد، و متوجه می‌شود که او متأهل است. اما این ایدۀ به ظاهر ساده یا پیش پا افتاده خیلی زود تبدیل به سناریویی می‌شود که حسابی درگیرتان می‌کند و ممکن است حرصتان هم بدهد، البته از نوع خوبش! اما سلیگمن در به‌کارگیری المان‌های تنش‌زا در میان روایت داستان به شکلی خلاق عمل کرده تا اضطراب کاراکتر را به مخاطب منتقل کند، و راشیل سینوت نیز در نقش دنیل بازی فوق‌العاده‌ای از خودش ارائه داده. راستی! فراموش کردیم که بگوییم ژانر این فیلم کمدی است.

 

فیلم عجیب و غریب | Freaky

فیلم‌هایی که در آنها قربانی یک‌مرتبه جان می‌گیرد و به دنبال کسانی می‌افتد که مایۀ عذاب و ناراحتی‌اش بوده‌اند همیشه جذاب هستند. کریستوفر لاندون که پیش از این با ادغام دو فیلم روز گراندهاک و خانه‌ای در انجمن خواهری در روز مرگت مبارک به شهرت زیادی رسید، این بار نیز دو فیلم جمعه سیزدهم و جمعۀ عجیب‌وغریب را باهم ترکیب کرده و عناصر کمدی و خنده‌دار آن را به فیلم جدیدش اضافه کرده است. کاترین نیوتون در نقش میلی یک دختر دبیرستانی خجالتی ظاهر شده که در مدرسه و خانه دچار مشکلاتی است. حالا در شهری که میلی در آن زندگی می‌کند یک افسانه قدیمی درباره قاتلی روانی به نام قصاب، پس از قتل چهار دانشجو سر زبان‌ها بازگشته است. در یک‌شب سرد که میلی منتظر مادرش است، طعمۀ بعدی این قاتل می‌شود. اما سلاح جدید قصاب که خنجری باستانی به نام لادولاست، دارای قدرتی مخفی است که باعث تغییر جسم قربانی و قاتل می‌شود. به این ترتیب صبح روز بعد، میلی در جسم قصاب از خواب بیدار می‌شود و قصاب در کالبد یک دختر نوجوان دبیرستانی، و اگر این طلسم در مدت ۲۴ ساعت شکسته نشود این دو به همین شکل باقی خواهند ماند! فکر می‌کنیم شما هم برای دیدن این فیلم اسلشر کمدی کنجکاو شده باشید!

نقد فیلم عجیب وغریب

فیلم عجیب و غریب

فیلم پدر | Father

پدر، فیلمی که به‌واسطۀ نوع داستانش با بقیه فیلم‌های این لیست متفاوت است. این فیلم داستان مردی است که به میانۀ هشتادسالگی رسیده و دچار زوال عقل شده. فلورین زیلر در اولین تجربۀ کارگردانی‌اش، ما را ۹۷ دقیقه به درون ذهن کاراکتر اصلی می‌برد، و چیزی که جذاب است اینکه مخاطب هیچ‌گاه متوجه نمی‌شود چه چیز واقعیت است و چه کسی راست می‌گوید زیرا شخصیت‌ها می‌آیند و می‌روند و همۀ آنها از دریچه نگاه آنتونی دیده و تفسیر می‌شوند. درواقع شناختی که ما از شخصیت‌ها به‌دست می‌آوریم از زاویه شناخت آنتونی هاپکینز است. هاپیکنز در این فیلم نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ای دارد که جایزۀ اسکار را نیز برایش به ارمغان آورد. دیدن این فیلم شاید کار آسانی نباشد و ما را از نظر احساسی درگیر کند، اما واقعاً ارزشش را دارد. فیلم پدر را می‌توان یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین فیلم های ۲۰۲۱ در نظر گرفت.

نقد و بررسی فیلم پدر

فیلم زن جوان آتیه‌دار | promising Young Woman

فیلم زن جوان آتیه‌دار در بین بینندگان و منتقدین به جایگاهی رسید که شاید هیچکس فکرش را نمی‌کرد. کری مولیگان در این فیلم رمانتیک، کمدی، ترسناک و درام نقش کسی را بازی می‌کند؛ دانشجوی انصرافی رشته پزشکی که حالا در یک کافه کار می‌کند و شب‌ها دامش را برای مردهای هوسران پهن می‌کند تا انتقام بهترین دوستش را از آنها بگیرد. نقشۀ کسی خوب و بدون نقص پیش‌ می‌رود، تا روزی که رایان (با بازی بو برنهام) یکی از همکلاسی‌های سابقش را پس از سال‌ها ملاقات می‌کند؛ و این همان‌جایی است که امرالد فنل عنصر انتقام‌جویی و عواقب آن را، که همیشه هم باب میل ما نیست، به شکلی دیگر وارد داستان می‌کند. این فیلم ترکیبی از تلخی و شیرینی را دارد که هردوی اینها کنار هم باعث می‌شوند که فیلم را بهتر درک کنیم و حس خوبی از تماشایش داشته باشیم. این فیلم یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ است.

 

انیمیشن میچل‌ها دربرابر ماشین‌ها | The Mitchells Vs The Machines

انیمیشن جدید مایکل رایاندا به تهیه‌کنندگی فیل لرد و کریس میلر به خانواده‌ای مدرن می‌پردازد که اعضای آن رابطۀ چندان نزدیکی با یکدیگر ندارند و تازه قرار است که درگیر فاجعۀ رباتیک هم بشوند! این انیمیشن محصول تیم سونی پیکچرز است و با ترکیب دو سبک دوبعدی و سه‌بعدی ساخته شده. داستان انیمیشن از جایی شروع می‌شود که پدر خانواده تصمیم می‌گیرد تا برای صمیمی‌تر شدن روابط خانوادگی همه با هم به یک سفر بروند، و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، سفری پردردسر، خنده‌دار و هیجان‌انگیز را در پیش دارند. آنها یک‌مرتبه مأموریت جدیدی پیدا می‌کنند و باید زمین را نجات دهند، پس چاره‌ای ندارند مگر اینکه باهم متحد شوند. میچل‌ها دربرابر ماشین‌ها از آن دست فیلم‌هایی است که هم کودکان و هم بزرگ‌ترها از دیدنش لذت خواهند برد.

تماشای انیمیشن میشل‌ها و ماشین‌ها

فیلم صدای متال | Sound of Metal

منتقدین فیلم‌ها اغلب به ندرت اسمی از طراحان صدا می‌آورند، اما کاری که نیکلاس بکر در فیلم دیدنی داریوس ماردر انجام داده است به قدری درخشان بود که بسیاری آن را تحسین کرده‌اند، و خالی از لطف نیست که اشاره کنیم بکر برای این طراحی برندۀ جایزۀ اسکار نیز شد. او ما را به درون ذهن روبن (ریز احمد) که نوازندۀ درام سبک هوی متال است می‌برد. تمام صداهایی را که او می‌شنود ما هم می‌شنویم، و به این ترتیب همزمان با او متوجه می‌شویم که دارد شنوایی‌اش را از دست می‌دهد. فیلم ماردر تجسم همان جملۀ معروف است که می‌گوید «با آجرهایی که زندگی به سمتت پرتاب می‌کند بنایی محکم بساز.» نقش‌آفرینی ریز احمد کاملاً باورپذیر است، و ما شاهد تکاملی روحی در روبن هستیم، که او را از خشم و انکار به نوعی درک می‌رساند. «صدای متال» درامی زیبا با پایانی امیدوارکننده است که تماشایش می‌تواند حس خوبی درونتان ایجاد کند.

Sound of Metal

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil