بررسی فیلم هاراگیری؛‌ خشم قربانیان نبرد‌های بیهوده

فیلم «هاراگیری» شاید یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ ژاپن باشد.

فیلم «هاراگیری» ، شاید یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ ژاپن باشد. استادهای قدیمی سینمای ژاپن، کوروساوا، کوبایاشی، میزوگوچی و اوزو هرکدام با نوع نگاهشان در جنبش‌های بعدی سینمای کشورشان تاثیر فراوانی گذاشتند.

هاراگیری و کوبایاشی بیش از همه، بر روی جریان‌های افسارگسیخته و هنجار گریز سینمای ژاپن موثر بودند؛ جریان‌هایی که بعدها به «سینمای صورتی» تبدیل شدند یا «آرت هاوس»های عجیبی مانند فیلم‌های اوشیما را رقم زدند. این موضوع تااندازه‌ای جدی بوده است که اوشیما بارها در مورد تاثیر کوبایاشی و به‌خصوص فیلم «هاراگیری» بر سینمایش، صحبت کرده است.

«هاراگیری»، در ابتدا قصه ساده‌ای دارد: یک سامورایی رونین به منزل اربابی می‌رود و از او می‌خواهد تا جایی مناسب برای خودکشی به او دهد؛ چراکه سامورایی‌های بی‌ارباب در سده‌های قبل ژاپن دست به این عمل یا همان هاراگیری می‌زدند. البته این سامورایی که دیگر دست از جانش شسته است، نقشه‌های دیگری برای ارباب پذیرنده‌اش دارد.

«هاراگیری»، خشن‌ترین و انقلابی‌ترین فیلم کوبایاشی است و حتی از بُعد تکنیکی هم، روی دیگری از توانایی‌های او محسوب می‌شود. اگرچه کنترل و وسواس بیمارگونه‌ای در دقیق بودن تمامی میزانسن‌ها همچنان احساس می‌شود ولی استفاده از تکنیک‌هایی مثل زوم‌های کند، تراولینگ‌های دقیق و لانگ‌شات‌های اُوِرهِدی که از حیاط می‌بینیم، ما را برای انفجار پایانی فیلم آماده می‌کند.

در فیلیمو تماشا کنید: سامورایی در برلین

با وجود این‌که مفهوم رونینی که علیه اربابش می‌شورد حتی در همان سال‌ها هم خیلی تازه نبود ولی جسارت کوبایاشی در هنگام پرداختن به خشونت رابطه ارباب و سامورایی داشته و در عین حال استفاده از ریتم آرام و میزانسن‌های خنثی و ساکن در تقابل با نمایش زجر آخرین نسل مبارزان سنتی ژاپن، هاراگیری را به تجربه‌ای نفس‌گیر تبدیل می‌کند.

در طی سال‌ها، خوانش‌های فراوانی از فیلم درخشان کوبایاشی ارائه شده است؛ برای مثال، اینکه برآشوبیدن رونین در واقع نمادی از تغییرات و خشمی است که جوانان ژاپن در آن سال‌ها نسبت به سنتی‌ها احساس می‌کردند، اینکه فیلم درباره نقطه حساسی از تاریخ است که یک بار دیگر و درست مانند دهه پنجاه ژاپن، نسبی بودن مفاهیمی اخلاقی مانند شرافت، باعث شکاف بزرگی میان طبقات شده است و مهم‌تر از همه طغیان مردمی که گرسنه و خسته مانده‌اند تا اربابان‌شان به نبردی بیهوده بروند، نبردی که آن‌ها تاوانش را پرداخت خواهند کرد. فیلم هاراگیری، بیش از هرچیز می‌تواند نشان‌دهنده رابطه مردم و سنتی‌ترهای ژاپن در دهه پنجاه باشد و از این حیث قابل مطالعه است.

یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای سینمای ژاپن را با کیفیت HD و دوبله‌ای فوق‌العاده در فیلیمو ببینید.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. احمد چودری می‌نویسد

    یادی از دوبله فوق العاده قوی و زیبای این فیلم کنیم که مرحوم احمد رسول زاده مدیریت دوبلاژ آن را بعهده داشتند
    صدای جادوانه شادروانان ایرج ناظریان ، نصرت اله حمیدی . هوشنگ مرادی . جلال مقامی ، شهروز ملک آرایی
    دراین بین فقط ایرج رضایی و مینو غزنوی در قید حیات هستند

  2. احمد منصوری می‌نویسد

    این فیلم رو خیلی دوست داشتم البته این گونه فیلم های سنتی ژاپنی که در دهه های پنجاه و شصت میلادی در ژاپن ساخته می شدند و صد البته با آن دوبلاژ عالی دهه های چهل و پنجاه خودمان رنگ و بویی دیگر به خود می گرفت که ما ایرونی های دهه های قدیمی تر باید واقعا به این هنرمندان عزیز کشور مان ( پیش کسوتان دوبله ) ایران خیلی باید ببالیم چراکه اگر این هنرمندان عرصه دوبلاژ نبودند آنقدر فیلم های خارجی و مخصوصاً ژاپنی برای ما حائز اهمیت نبودند ممنون از سایتتون

fosil