برای درگذشت یکی از شمایل کلاسیک هالیوود

۵ فیلم برتر سیدنی پواتیه

یک بازیگر بزرگ دیگر از دست رفت. یکی از معدود بازماندگان سینمای کلاسیک هالیوود که طی ۶ دهه فعالیت، جایگاهی رفیع در تاریخ سینما برای خودش دست‌وپا کرد. «سیدنی پواتیه» Sidney Poitier جز به یادگار گذاشتن چندین نقش‌آفرینی به‌یادماندنی در تاریخ سینما، یک خط‌شکن بزرگ هم بود. او اولین بازیگر سیاهپوست مردی بود که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد (برای فیلم «ستیزه‌جویان») شد و نیز اولین بازیگر سیاهپوست مردی بود که ۶ سال بعد مجسمه طلایی اسکار را به خانه برد و راه را برای دیگر هم‌نژادی‌هایش جهت «دیده‌شدن» و «تشویق‌شدن» در هالیوود باز کرد.
پواتیه دیروز در سن ۹۴ سالگی در منزل در لس‌آنجلس از دنیا رفت و مرگش باعث شد تا ۷ تا از بهترین فیلم‌های او را به شما معرفی کنیم.

فهرست بهترین فیلم ها با موضوع تبعیض نژادی

ستیزه‌جویان | The Defiant Ones |1958

نخستین نقطه عطف بازیگری و اولین نقش‌آفرینی تاثیرگذار سیدنی پواتیه در ساخته «استنلی کریمر» به نام ستیزه‌جویان رقم خورد. فیلم داستان فرار دو زندانی سفیدپوست (تونی کرتیس) و سیاهپوست از زندان که مجبورند برای رهایی و نجات جان‌شان در کنار هم کار و زندگی کنند، چون دستان‌شان به یکدیگر زنجیر شده است. پواتیه برای بازی در این فیلم جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به خانه برد و به عنوان نخستین بازیگر مرد، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نیز شد.

فیلم The Defiant Ones

فیلم زنبق‌های مزرعه | ۱۹۶۳ | Lilies of the Field

ماشین هومر اسمیت (سیدنی پواتیه) یک کارگر دوره‌گرد در راه خراب می‌شود. او کنار می‌زند تا از چند راهبه اهل آلمان شرقی که در آنجا هستند، آب بگیرد. راهبه‌ها در فکر ساختن کلیسایی هستند و اسمیت را هدیه‌ای از جانب خدا می‌دانند که قرار است در ساخت کلیسا به آن‌ها کمک کند. او پس از کشمکش‌های پیاپی، از آنجایی که مسیحی معتقدی است، حاضر به ساخت کلیسا می‌شود.

این همان فیلمی است که نه تنها برای سیدنی پواتیه، که برای هالیوود تاریخ‌ساز شد. این بازیگر موقر و باصلابت برای بازی در این فیلم توانست نخستین مرد سیاهپوستی شود که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را می‌گیرد. ضمن این‌که او به دومین سیاهپوست تاریخ بدل شد که این جایزه را گرفته است. قبلی «هتی مک‌دنیل» بود که به خاطر بازی در فیلم «برباد رفته» اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را گرفته بود.

فیلم زنبق‌های مزرعه

فیلم در گرمای شب | ۱۹۶۷ | In the Heat of the Night

درام جنایی نورمن جیسون یکی از مشهورترین فیلم‌های سیدنی پواتیه است. فیلمی با مضمون نژادپرستانه در مورد یک کارآگاه سیاهپوست پلیس در فیلادلفیا که به اتهام واهی قتل یک شخص دستگیر می‌شود و باید با یک کارآگاه سفیدپوست (راد استایگر) که رئیس پلیس جدید شهر است، مقابله کند. این فیلم بهترین فیلم سال بود و موفق شد ۶ جایزه اسکار (از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد) را به خانه ببرد.

فیلم در گرمای شب

فیلم به آقا، با عشق | ۱۹۶۷ | To Sir, with Love

درامی خوش‌پرداخت به کارگردانی «جیمز کلاول» که در آن سیدنی پواتیه ایفاکننده نقش معلمی ایده‌آل‌گراست که به صورت موقت راهی مدرسه‌ای در محله «ایست‌اند» لندن می‌شود. در این مدرسه بین معلم و دانش‌آموزان رام‌نشده‌اش تنش و تقابلی غیرقابل پیش‌بینی شکل می‌گیرد و این تقابل منجر به شکل‌گیری درامی قابل تامل می‌شود. فیلم براساس داستان واقعی و خودزندگینامه‌نوشت یک معلم به نام «ای.آر برث‌ویت» ساخته شده است.

فیلم به آقا، با عشق

فیلم حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید؟ | ۱۹۶۷ | Guess Who’s Coming to Dinner

یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های استاد، این کمدی-درام دیدنی است که در آن ۳ تن از بزرگ‌ترین بازیگران تاریخ ایفای نقش می‌کنند: کاترین هپبورن، اسپنسر تریسی و سیدنی پواتیه.

سیدنی پواتیه در این فیلم نقش «دکتر پرنتیس» را بازی می‌کند که به تازگی همسرش را از دست داده و در جریان سفری تفریحی به هاوایی، عاشق «جوانا» (با بازی هپبورن) می‌شود.جوانا دکتر را برای ملاقات به خانواده‌اش به سان‌فرانسیسکو می‌برد، اما آن‌ها خیلی نگاه مثبتی به یک ازدواج بین نژادی ندارند. این فیلم به خاطر موضوع ازدواج بین نژادی بسیار جنجال‌برانگیز و نمایشش در ۱۷ ایالت آمریکا ممنوع شد!

فیلم حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید؟

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. علیرضا می‌نویسد

    بایداورادرشرایط ودرزمانهای مختلف زندگی درحال گزارازنژادپرستی درامریکاواروپا مدرن دیدکه انسانی باعزت نفسی بالاودوست داشتنی وانتخاب نقشهای خاص وویژه که نه تنهاضد نژادپرستی بلکه برابری فرصت زندگی ورفتارانسانی وارتقاع فرهنگی برای همه انسانها به ویژه سیاه پوستان همانند یک نویسنده خوب جهانی اثارسینمایش باقی وجذاب ودیدتی بخصوص
    برای سینماگران وسینمادوستان خواهدمانداوخوش درخشید چنانکه شکسپیرگفت عالم صحنه نمایش است هرکس نقش خودرابازی میکند وازصحنه خارج میشود

fosil