نقد و معرفی کامل سریال کتاب بوبا فت The Book of Boba Fett

رستگاری در جنگ ستارگان

سریال امریکایی کتاب بوبا فت بخشی از فرنچایز «جنگ‌های ستاره‌ای» به حساب می‌آید و در اصل، مجموعه‌ای است که از سریال «مندلورین» مشتق شده است؛ سریال‌هایی که هر دو را جان فاورو برای «دیزنی پلاس» ساخته است. در این گزارش به نقدها و حواشی این سریال و اشاره آن به فیلم محبوب جنگ ستارگان اشاره کردیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

سریال کتاب بوبا فت شخصیت بوبا فت که سرکرده تبهکاران و یک شکارچی جایزه‌بگیر است، از مجموعه «مندلورین» خارج کرده و در این‌جا به او میدان عمل کاملی داده است. در داستان این سریال، شخصیت‌های بوبا فت و فِنِک شَند (دستیار و همراهش) می‌کوشند در دنیای تبهکاران کهکشان با تسخیر قلمروی جابای هات، اسم‌ورسمی برای خود پیدا کنند. خط زمانی داستان، هم‌زمان با وقایع «مندلورین» و «آسوکا» روی می‌دهد و بلافاصله پس از رویدادهای «بازگشت جِدای» است.

درباره خالق سریال؛ جان فاورو

این بازیگر، کمدین و فیلمساز امریکایی ۵۵ ساله، فعالیت‌های سینمایی خود را به عنوان بازیگر آغاز کرد و در فیلم‌هایی مثل «رودی» (دیوید اَنسپا، ۱۹۹۳)، «خوش‌گذران» (داگ لایمن، ۱۹۹۶؛ که علاوه بر بازی در آن، فیلم‌نامه را هم نوشت)، «برخورد شدید» (میمی لدر، ۱۹۹۸)، «تعویضی‌ها» (هاوارد دویچ، ۲۰۰۰)، «دِردِویل» (مارک استیون جانسن، ۲۰۰۳)، «جدایی» (پِیتِن رید، ۲۰۰۶)، «گرگ وال استریت» (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳) و «سرآشپز» (۲۰۱۴ که تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی آن را هم انجام داد) نقش‌های اغلب مکملی را بازی کرد.

جان فاورو در مقام فیلمساز، یکی از مهم‌ترین چهره‌های جهان سینمایی مارول است. او تهیه‌کنندگی و کارگردانی و ایفای نقش هپی هوگن را در قسمت‌های اول و دوم «آیرن‌من» (۲۰۰۸ و ۲۰۱۰) انجام داد. فاورو در مقام تهیه‌کننده اجرایی و/یا بازیگر در این فیلم‌های ابرقهرمانی هم کار کرده است: «انتقام‌جویان» (۲۰۱۲)، «آیرن‌من۳» (۲۰۱۳)، «انتقام‌جویان: عصر اولتران» (۲۰۱۵)، «اسپایدرمن: بازگشت به خانه» (۲۰۱۷)، «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸)، «انتقام‌جویان: پایان بازی» (۲۰۱۹)، «اسپایدرمن: دور از خانه» (۲۰۱۹) و «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» (۲۰۲۱).

البته او در مقام کارگردان فیلم‌های دیگری را هم در کارنامه دارد، از جمله «الف» (۲۰۰۳)، «زاتورا: ماجرای فضایی»‌ (۲۰۰۵)، «کابوی‌ها و بیگانه‌ها» (۲۰۱۱)، «کتاب جنگل» (۲۰۱۶) و «شیر شاه» (۲۰۱۹).

سریال کتاب بوبا فت

نکته‌هایی درباره تولید سریال کتاب بوبا فت

  • پیش از این‌که «لوکاس‌فیلم» ساخت سریال‌هایی چون «مندلورین» را در اولویت قرار بدهد، چند تلاش برای ساخت فیلمی در مجموعه «جنگ‌های ستاره‌ای» حول شخصیت بوبا فت صورت گرفت.
  • تِمورا موریسن و مینگ-نا وِن نقش‌های خود – به‌ترتیب بوبا فت و فنک شند – در سریال «مندلورین» و دیگر آثار قبلی در جهان داستانی «جنگ‌های ستاره‌ای» را یک بار دیگر در «کتاب بوبا فت» بازی کرده‌اند.
  • موسیقی متن این سریال را هم مثل «مندلورین»، لودویگ گورانسون خلق کرده است. البته او در «کتاب بوبا فت» تم‌های موسیقایی را تصنیف کرد و باقی کار را به جوزف شرلی سپرد. گورانسون سوئدی، موسیقی متن فیلم‌های «ایستگاه فروت‌وِیل» (۲۰۱۳)، «کرید ۱ و ۲» (۲۰۱۵ و ۲۰۱۸)، «ونوم» (۲۰۱۸) و «تنت» (کریستوفر نولان، ۲۰۲۰) را در کارنامه دارد. او برای موسیقی متن «بلک پنتر» برنده جایزه گرمی و اسکار بهترین موسیقی اریژینال شد. گورانسون برای موسیقی «مندلورین» هم برنده جایزه امی پرایم‌تایم شد.

 

امتیاز منتقدان و تماشاگران به سریال کتاب بوبا فت

«کتاب بوبا فت» که از ۲۹ دسامبر (هشتم دی) عرضه‌اش آغاز شده و هفت قسمت آن تا نهم فوریه ۲۰۲۲ (بیستم بهمن) در دسترس قرار خواهند گرفت، روی‌هم‌رفته نظر مثبت اغلب منتقدان را کسب کرده است؛ منتقدانی که در کل، بیش‌تر بازی‌ها و جلوه‌های بصری سریال را تحسین کرده‌اند اما به ضرباهنگ آن – بر اساس قسمت اول – خرده گرفته‌اند. پیش از خواندن خلاصه‌هایی از نظر ۲ منتقد برجسته، آرا و امتیازهای کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و منتقدان «متاکریتیک» و «راتن تومیتوز» را هم مرور می‌کنیم:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ثبت‌نام‌کرده ۸.۳ از ۱۰ ۶۶۱۴
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۵۹ از ۱۰۰ ۱۶
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۷ از ۱۰ ۴۶

نظر منتقدان درباره سریال کتاب بوبا فت

سن فرانسیسکو کرانیکل | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

زکی حسن |  ۳۸ سال پس از سقوط بوبا فت در دهان هیولای سارلَسی در «بازگشت جِدای»، اولین قسمت از سریال جدید «دیزنی پلاس» و «لوکاس‌فیلم» با عنوان «کتاب بوبا فت»، ۳۸ دقیقه را صرف توضیح این موضوع می‌کند که این شکارچی جایزه‌بگیر چه‌طور موفق به فرار از دست هیولای نام‌برده شد. جدیدترین محصول مغزهای متفکری که «مندلورین» را خلق کردند (و البته این سریال هم از همان مجموعه مشتق شده) تقریباً به دلیل خواست صرف طرفداران ساخته شده است؛ اما وقتی پایگاه طرفداران محصولی به اندازه فرنچایز «جنگ‌های ستاره‌ای» گسترده و تمام‌عیار باشد، مشکل خاصی در میان نیست.

وقتی «دیزنی پلاس» در سال ۲۰۱۹ «مندلورین» را به نمایش گذاشت (اولین سریال زنده در کهکشان محبوب و دوردست جرج لوکاس)، به عنوان تلاشی برای میدان دادن کوتاه‌مدت به شخصیت بوبا فتا دیده شد تا طرفداران پس از چند دهه بتوانند تجدید دیداری با این شکارچی جایزه‌بگیر مرموز – که حالا شمایل فوق‌العاده‌ای پیدا کرده – داشته باشند. همه چیز فوق‌العاده پیش رفت چون هم پدرو پاسکال در نقش اصلی «مندلورین» بازی تحسین‌شده‌ای داشت و هم شخصیت گروگو (یا همان بیبی یودا) واقعاً ستایش‌برانگیز بود. به این ترتیب «مندلورین» نه‌فقط از سحرآمیزی توصیف‌نشدنی دنیای «جنگ‌های ستاره‌ای» برخوردار شد بلکه جای خودش را هم در این جهان داستانی تثبیت کرد؛ و حالا مشخص شده است که این جایگاه، فرصتی را هم برای شخصیتی به همراه آورد که الهام‌بخش مندلورین بود: بوبای بد و گنده.

در اولین قسمت سریال کتاب بوبا فت اتفاق تازه چندانی روی نمی‌دهد ولی خالقانش پس از موفقیت «مندلورین»، ظاهراً فرصت اجرای باطمأنینه ایده‌های‌شان در هفت قسمت این سریال را به دست آورده‌اند. فعلاً که قسمت اول با موفقیت، تماشاگران را با سرگذشت شخصیت اصلی‌اش آشنا کرده است و یک شخصیت جذاب جدید را به دنیای آشنای «جنگ‌های ستاره‌ای» هدیه داده که بازیگر مناسبی هم نقشش را بازی کرده است.

سریال کتاب بوبا فت

 راجرایبرت‌دات‌کام | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

نیک الن | شکارچی جایزه‌بگیر محبوب همه علاقه‌مندان در سه‌گانه اصلی «جنگ‌های ستاره‌ای»، بالاخره صاحب قلمروی خودش، یک سریال، شد و در این مجموعه بسیار کنجکاوی‌برانگیز با نام سریال کتاب بوبا فت قرار است مسیر پرفرازونشیب خودش را به سوی رستگاری طی کند. این شخصیت در فصل آخر «مندلورین» دوباره به ما معرفی شد تا پس از سال‌ها از سرنوشت او باخبر شویم اما وقتی همه چیز به معنی واقعی هیجان‌انگیز شد که در پایان «مندلورین» سریال خود بوبا فت رونمایی شد؛ و حالا در قسمت اول، نه‌فقط شاهد چگونگی فرار او از گودال مرگباری هستیم که در آن سقوط کرده بود بلکه گنگستری خشن را می‌بینیم که دچار اختلال اضطرابی پس از سانحه شده است و به‌ندرت حرف می‌زند؛ و شخصیتی به نام فِنِک شَند (که خودش لایق یک سریال اختصاصی است) که کمک حال اوست… دیدن فقط یک قسمت از هر سریالی – همیشه – برای اظهار نظر درباره کیفیت کلی آن بیش از حد زود است اما می‌توان ایده‌هایی را در قالب امیدواری مطرح کرد؛ به‌خصوص این موضوع که شخصیت اصلی همچنان جای کار بیش‌تری دارد و صحنه‌های بازگشت به گذشته (فلاش‌بک‌ها) و اندک دیالوگ‌های او، به معرفی هویت بوبا فت در گذشته مربوط می‌شوند. علاوه بر این، او وقتی به عنوان حاکمی آرام، بخشنده و سنجیده، سخن می‌گوید یک ارباب جنایتکار تازه جلوه نمی‌کند و به‌نوعی یکنواخت و ملال‌آور است. در ضمن جالب است که ببینیم تمورا موریسن در نقش بوبا فت، چه‌طور می‌تواند فردیت لازم را برای این شخصیت به ارمغان بیاورد، درست همان طور که پدرو پاسکال در «مندلورین» انجام داد و یکی از دلایل موفقیت سریال بود.

رابرت رودریگز که در کارگردانی چند قسمت از «مندلورین» فصل‌های مبارزه دیدنی و الهام‌بخشی را خلق کرده بود، در قسمت اول «کتاب بوبا فت» با مجموعه‌ای از صحنه‌های تعقیب‌وگریز کوتاه، آن طور که باید فرصتی در اختیار نداشته است و همچنان جای کار دارد؛ بماند که بعضی صحنه‌های درگیری و مبارزه هم تا حدودی تصنعی به نظر می‌رسند یا اگر ایده(های) جالبی دارند از نظر طراحی و فیلم‌برداری چندان کار خاصی در خلق آن‌ها صورت نگرفته است.

تماشای آنلاین سریال کتاب بوبا فت

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil