نقد و معرفی کامل انیمیشن بازگشت به اوت‌ بک Back to the Outback

حیوانات وحشی و خطرناک و مهربان باغ وحش سیدنی

در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰، نتفلیکس اعلام کرد که فیلم انیمیشن بازگشت به اوت بک اولین نمایش جهانی خود را در اواخر سال ۲۰۲۱ خواهد داشت. در اکتبر ۲۰۲۱، مشخص شد که این فیلم برای اکران در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ تنظیم شده است. همچنین در ۳ دسامبر، قبل از پخش و انتشار آن در نتفلیکس، یک اکران محدود در سینما داشت. در طول مدت یک هفته پس از اکران جهانی، این فیلم در ۶۴ کشور، از جمله استرالیا و ایالات متحده، به  لیست ۱۰ برنامه‌ برتر در نتفلیکس رسید و…
در این مطلب به حواشی و نقدهای منتقدان درباره انیمیشن بازگشت به اوت بک اشاره کردیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

خلاصه داستان انیمیشن بازگشت به اوت بک

داستان انیمیشن بازگشت به اوت بک Back to the Outback از این قرار است که گروهی از مرگبارترین و خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا که در خانه خزندگان در یک باغ وحش نگه‌داری می‌شوند از اینکه انسان‌ها به چشم هیولاهای وحشی به آن‌ها نگاه می‌کنند خسته و درمانده شده و تصمیمی جسورانه می‌گیرند تا از باغ‌‌وحش محل نگهداری خود فرار کنند و به محلی به نام اوت بک بروند. جایی که آن‌ها می‌توانند بدون اینکه به خاطر نیش و چنگشان قضاوت شوند، به راحتی زندگی کنند. ناآشنا بودن این گروه با محیط خارج از باغ وحش، آن‌ها در موقعیت‌های بسیار جالبی قرار می‌دهد و لحظات طنز بسیاری ایجاد می‌کند.

رهبر گروه ماری به نام مدی است که بسیار سمی اما مهربان است و به قول معروف قلبی از طلا دارد! در حالی که یک مارمولک خاردار خطرناک به نام زوئی، یک عنکبوت مودار دوست داشتنی به نام فرانک، و یک عقرب حساس به نام نایجل، او را همراهی می‌کنند. اما وقتی دشمن آنها، پسر زیبا، (که یک کوآلای بامزه اما نفرت انگیزو بدجنس است)، به طور غیرمنتظره‌ای به پروژه فرار آن‌ها می‌پیوندد، مدی و باند چاره‌ای جز بردن او با خود ندارند. بنابراین سفر جاده‌ای خنده‌دار و سرگرم کننده آن‌ها در سراسر استرالیا آغاز می‌شود در حالی که توسط یک نگهبان باغ‌وحش به نام چاز و دستیارش مینی می، تعقیب می‌شوند.

در یکی از صحنه‌ها، گروه فراریِ ما، در حالی که در بندر سیدنی در زیر آسمان پرستاره شبانه، و نورهای درخشانی که از خانه اپرا در همان نزدیکی ساطع می‌شوند، شناور هستند، وقتی با یک کوسه برخورد می‌کنند، بسیار وحشت می‌کنند. اما به زودی متوجه می‌شوند که کوسه نیز حیوانی کاملاً دوست‌داشتنی است و مانند آن‌ها گرفتار قضاوت‌ها و تصویرسازی‌های غلط شده!  در واقع، در این مرحله، کارگردانان مشترک، کلر نایت و هری کریپس سعی می‌کنند به شکل کاملا نامحسوسی به پیام خود مبنی بر اینکه زیبایی واقعی در درون است اشاره کنند که برعکس آن نیز صدق می‌کند: زشتی واقعی در درون است.

بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۲

عوامل و سازندگان انیمیشن بازگشت به اوت بک

بازگشت به اوت بک یک انیمیشن کمدی محصول سال ۲۰۲۱ کشور استرالیا است که کارگردانی آن را کلیر نایت و هری کریپس به صورت مشترک برعهده داشته‌اند. این انیمیشن محصول مشارکت استرالیا و ایالات متحده است و صداپیشگان آن را ایزلا فیشر، تیم مینچین، اریک بانا، گای پیرس، میراندا تپسل، آنگوس ایمرای، کیث اربان، و جکی وییور تشکیل می‌دهند و آکیوا گلدزمن به عنوان مدیر اجرایی در این پروژه مشارکت داشته است که سابقه کارگردانی Winter’s Tale را نیز در کارنامه کاری خود دارد. موسیقی متن در انیمیشن‌ها معمولا نقش بسیار مهمی در جذابیت بیشتر آن‌ها دارد، موسیقی متن عالی این فیلم توسط روپرت گرگسون-ویلیامز ساخته شده است.

 

ایده انیمیشن از کجا آمد؟

هری کریپس که نویسنده و کارگردان این انیمیشن است در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده اعلام کرده است که ایده اصلی این انیمیشن چند سال قبل به ذهن او رسیده و منجر به ساخت انیمیشن کوتاه Bilby در سال ۲۰۱۸ شده است. اما تفاوت بازگشت به اوت‌بک در این است که برخلاف Bilby  روی حیوانات بامزه متمرکز نمی‌شود و راه رفته را تکرار نمی‌کند: «تمرکز روی حیوانات ترسناک و خطرناک و تلاش برای دوست‌داشتنی جلوه دادن آن‌ها کار سختی بود و بیشتر تهیه‌کنندگان نمی‌توانستند این مساله را بپذیرند که یک مار، سردسته دوست داشتنی یک گروه از حیوانات باشد. آن‌ها معتقد بودند چون مارها را نمی‌توان بغل کرد پس نمی‌توانند شخصیت جذابی برای همراه کردن مخاطب باشند.»

در ابتدا، با وجود اینکه نتفلیکس هم بابت انتخاب نوع حیوانات نگرانی‌هایی داشت، کریپس و نایت هر دو از اینکه می‌توانستند برای اولین تجربه کارگردانی خود با نتفلیکس، که بزرگترین شبکه پخش خانگی است، همکاری کنند ابراز خوشحالی فراوان کردند و گفتند که از نتفلیکس ممنون هستند چون  تهیه‌کنندگان دیگر، این امکان و فرصت را در اختیار آن‌ها نمی‌گذاشتند: «این مساله که نتفلیکس این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا ما چنین مخاطب بزرگ و جهانی‌ای داشته باشیم بسیار شگفت‌انگیز است.»

انیمیشن بازگشت به اوت بک

امتیاز منتقدان به انیمیشن بازگشت به اوت‌بک

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، بازگشت به اوت بک در حال حاضر بر اساس ۱۵ بررسی، با میانگین امتیاز ۶.۳۰ از ۱۰ دارای تاییدیه ۸۷ درصدی است. این فیلم بر اساس ۵ منتقد، میانگین وزنی امتیاز ۵۸ از ۱۰۰ را در متاکریتیک دارد که این امتیاز نشان‌دهنده «نقدهای متوسط» است.

 

نظر منتقدان درباره انیمیشن بازگشت به اوت بک

Indie Wire | امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

جود درای | در کودکی به ما آموخته‌اند که هرگز یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنیم، اما درباره حیوانات چه طور؟ آیا به ما آموخته‌اند که سخت پوستان را  از روی ظاهر ترسناکشان قضاوت نکنیم؟ انیمیشن بازگشت به اوت بک نتفلیکس اگرچه، شخصیت‌هایش  بیشتر از اینکه دوست داشتنی باشند ترسناک‌اند و  در گروه فیلم‌های ماجراجویی کودکان است، اما از آن فراتر رفته و لحظات طنز و خنده‌دار زیادی را در پیام گرم و مبهم خود قرار می‌دهد. این فیلم جدیدترین محصول در لیست رو به رشد نتفلیکس از انیمیشن‌های کودک محور است که به وضوح برای رقابت با غول‌های انیمیشن طراحی شده است و حتما موفق خواهد بود زیرا نتفلیکس در این زمینه هیچ وقت ریسک نمی‌کند. قهرمانان ترسناک ما، در طول ماجراجویی‌های خود،  از شبکه زیرزمینی گسترده‌ای از موجودات زشت دعوت می‌کنند که به کمک آن‌ها بیایند و در نهایت با کمک آن‌ها موفق می‌شوند.  پیام انیمیشن  برای هر بچه‌ای مثل روز روشن است، و به نظر من بسیاری از بزرگسالان نیاز دارند که پیام اخلاقی این انیمیشن را برای خود یادآوری کنند: هرگز هیچ موجودی را از روی ظاهرش قضاوت نکنید!

The New York Times | امتیاز:۷۰ از ۱۰۰

ناتالیا وینکلمن | در این ماجراجوییِ انیمیشنی جذاب، گروهی از خزندگان از باغ وحشی در استرالیا در جستجوی یافتن مکانی بهتر برای زندگی و جایی که آن‌ها را اشتباها قضاوت نکنند، فرار می‌کنند. بازگشت به اوت بک یک انیمیشن در مورد حیواناتی که از اسارت استرالیا می‌گریزند، ما را به یاد (ماداگاسکار) می اندازد با این تفاوت که در این جا باید گورخرها و زرافه‌هایی را که در فضای باز می‌چرخند فراموش کنید. در بازگشت به اوت بک، قهرمانان ما موجودات کوچک‌تر و در عین حال ترسناک‌تری هستند که در باکس‌های شیشه‌ای محبوس شده‌اند. ماری که به علت سمی بودن و خطرناک بودن بیش از اندازه از سوی بازدیدکنندگان هیولا خوانده می‌شود با دلی شکسته تصمیم می‌گیرد شرایط را تغییر دهد. اگر چه پیام اصلی و قصه فیلم ممکن است کلی و تکراری به نظر برسد اما جزئیات عالی و طنز بامزه موجود در آن باعث گرمی داستان می‌شود.

Movie Nation | امتیاز:۶۳ از ۱۰۰

راجر مور | اگرچه موضوع فیلم آنقدرها هم بکر و تازه نیست، اما بسیار سرگرم کننده است و صحنه‌های طنز بامزه عالی کم ندارد. بازگشت به اوت بک یک انیمیشن مناسب، خوش ساخت و تمیز برای لذت بردن کودکان است که در عین حال می‌تواند درباره اهمیت حیات وحش و اخلاق درست به آن‌ها آموزش بدهد. این انیمیشن ممکن است بزرگسالان را به وجد نیاورد.

The Guardian | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

لوک بوک‌ مستر | کمدی اصلی در انیمیشن جدید نتفلیکس  بازگشت به اوت بک این است که دسته‌ای از حیوانات ناطق که قرار است مرگبارترین موجودات استرالیا باشند – از جمله مار، عقرب و تمساح – در واقع موجودات دوست داشتنی و بی خطری هستند که به طور ظالمانه‌ای به دلیل شکل ظاهری‌شان و باورهای عمومی، به اشتباه مردم آن‌ها را هیولا تصور می‌کنند. این گروه در باغ وحش سیدنی زندگی می‌کنند و توسط یک مار آبی براق به نام مدی رهبری می‌شوند که وقتی می‌شنود کودکی از او به عنوان هیولا یاد می‌کند به شدت ناراحت می‌شود. مثبت‌ترین نکته انیمیشن می‌تواند فیلم‌نامه غیرقابل توصیف و صحنه‌های درخشان و تصاویر زیبا باشد اما توقع اینکه نظر هر دو گروه  بزرگسالان و کودکان را جلب کند نداشته باشید.

تماشای آنلاین انیمیشن بازگشت به اوت بکبهترین انیمیشن های جهان

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil