معرفی انیمه وقتی مارنی آنجا بود When marnie was there

مرثیه غمناک استودیو جیبلی

غیرممکن است که انیمه وقتی مارنی آنجا بود (When Marnie Was There) را تماشا کنید و آن را به عنوان مرثیه‌ای غمگین از استودیو جیبلی ندانید. این ملودرام لطیف، آموزه‌ای دلنشین است برای پذیرفتن گذشته، پذیرفتن تفاوت‌ها و در آغوش کشیدن اندوه تا زجر تنهایی را تبدیل به آسودگی کنیم و هر چه یله‌تر زندگانی را سپری کنیم. انیمه وقتی مارنی آنجا بود بسیار آرام پیش می‌رود تا جایی که با مشخص شدن ماجرا قلب تماشاگر را به درد می‌آورد.

بهترین انیمه‌های ژاپنی

انیمه وقتی مارنی آنجا بود یک ملودرام تماشایی است که روایتی ملموس از تنهایی دخترکی نوجوان به نام آنا را به‌تصویر می‌کشد و مضامین آن دوستی و تلاش برای حفظ تعادل عاطفی و اهمیت و احترام به انسان‌هاست. این انیمه اثری دیگر از کارگردان حاذق هیروماسا یونه‌بایاشی است که انیمه‌های تماشایی آریتی، ماری و گل ساحره را نیز در کارنامه خود دارد؛ البته داستان و ماجرای انیمه وقتی مارنی آنجا بود با اختلاف بهترین اثر هیروماسا یونه‌بایاشی تا به امروز است که نامزد بهترین انیمیشن، در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار شد.

هیروماسا انیمه وقتی مارنی آنجا بود را مثل مرثیه‌ای غمناک با نمناکی اشکی از سر حظ و اندوه توامان، در نگاه بیننده می‌نشاند؛ این انیمه تمایل دارد پذیرفتن و همراه شدن با زندگی را آموزش دهد و یادآوری کند همچنان که گذشته مهم و تاثیرگذار است اما آدمی از حال و از زندگی امروزش است که قدرت می‌گیرد و در پی چراهایی که او را به گذشته پرتاب می‌کند، تباه می‌شود و در قهقرای تنهایی و روزگار خاکستری گرفتار می‌آید.

تماشای انیمه وقتی مارنی آنجا بود با زیباترین صحنه‌ها و ترکیب رنگ‌ها همراه است؛ این اثر همان چیزی است که از استودیو جیبلی انتظار داریم.

توی این دنیا یک حلقه سحرآمیز نامرئی وجود داره، جایی که درون و بیرون رو شامل میشه، این آدم‌ها درون‌اند و من انگار بیرون از این حلقه‌ام!

خلاصه داستان انیمه وقتی مارنی آنجا بود

مانند بسیاری از انیمه‌های جیبلی، وقتی مارنی آنجا بود (When Marnie Was There) نیز بر تغییر مکان متمرکز است؛ آنا، دختری نوجوان و تنهاست که در جمع همسن و سالانش بُر نمی‌خورد و کم و حرف و کمی افسرده است. مادر آنا بسیار نگران وضعیت اوست و تصمیم می‌گیرد برای تعطیلات تابستان او را به دهکده‌ای نزد خاله و شوهر خاله‌اش بفرستد.

آنا فرزندخوانده‌ای است که والدینش مدت‌ها پیش مرده‌اند، او گاهی دچار حمله آسم می‌شود و نسبت به خودش احساس خوبی ندارد.
ورود به دهکده برای آنا آغازی برای فصلی جدید در زندگی اوست، فصلی نو که در آن وهم و حقیقت باهم آمیخته شده‌اند و دگرگونی روبه‌رو شدن با آن در نهایت هنگامی است شفابخش و التیام‌دهنده برای روح و جسم آنای نوجوان.

دهکده برای آنا پر از زیبایی‌های بصری است و او که عادت به نقاشی کشیدن دارد هربار جذب منظره‌ای از این محیط می‌شود و آنچه از رنگ‌ها پیش چشمش برپا کرده را روی صفحه سفید دفترش پیاده می‌کند؛ در این میان اما منظره امارت متروکه در آن‌سوی برکه برای او کششی عجیب دارد.

اهالی دهکده بر این باورند که آن امارت بزرگ و زیبا در تسخیر ارواح سرگردان است اما آنچه آنا از این خانه می‌بیند تصویری است از خانه دوست!

انیمه وقتی مارنی آنجا بود
مارنی، دخترک مو بلوند و زیبایی که در این امارت زندگی می‌کند با آنا دوست می‌شود، برخلاف آنا که همیشه موهای کوتاه و لباس اسپرت بر تن دارد، موهای مارنی مثل آبشاری طلایی بر شانه‌هایش ریخته‌ و همیشه پیراهن‌های دخترانه زیبا برتن دارد؛ البته تفاوت مارنی و آنا تنها در ظاهر نیست، هرچه آنا آرام و کم‌حرف است، مارنی بازیگوش و اهل شیطنت‌های کودکانه است، او نترس است و روی لبه قایق می‌ایستد و خلقیات جسورانه‌ای دارد، درست آنچه که در آنا کمرنگ و بی‌رمق است را به وفور در مارنی تماشا می‌کنیم.

مارنی صمیمی‌ترین دوست آنا می‌شود و آنا می‌خواهد به هر قیمتی این دوستی را حفظ کند. دوستی مارنی برای او شادی می‌آورد و اشتیاق را در دلش زنده می‌کند؛ اما بعد از مدتی همه‌چیز تغییر می‌کند! آنا در دوراهی باور و وهم می‌ماند و سخت در فکر فرو می‌رود!

سوال‌هایی که برای آنا پیش می‌آید این است که آیا مارنی یک روح است؟ یا دوستی خیالی؟ یا یک چیز دیگر؟
خطوط بین واقعیت و خیال در پرده دوم شروع به محو شدن می‌کند. آنا نمی‌تواند نام پدر و مادر واقعی خود را به خاطر بیاورد؛ مارنی ناپدید می‌شود، یا شاید هم آنا؟ تقریباً انگار آنا و مارنی در خیال یکدیگر زندگی می‌کنند و در آنجاست که حقیقت دارند، هیچ کدام واقعی و هیچ‌یک روح نیستند. هر دو دختر همان چیزی هستند که دیگری نیاز دارد. مارنی به آنا شادی می دهد. آنا به مارنی امنیت می‌دهد. آنها به یکدیگر کمک می‌کنند تا دنیای غم‌انگیزشان قابل تحمل شود.

امتیازهای انیمه وقتی مارنی آنجا بود

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۵ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۹۱ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز: ۸۸ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت متاکریتیک: ۷۲ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت متاکریتیک: ۷.۹ از ۱۰

تیزر رسمی انیمه وقتی مارنی آنجا بود

 

تماشای آنلاین انیمه وقتی مارنی آنجا بود

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 نظر
  1. M می‌نویسد

    اونی که موهاش طلائیه روحه
    روح بچگی مادر بزرگ اون یکی دختره

  2. برای آزادی می‌نویسد

    رسما مغزم سوت کشید
    این چی بود؟
    قشنگ بود ولی مغزم در حال سوختنه کدوم روحن؟

  3. maedeh می‌نویسد

    خیلی خیلی قشنگه

  4. زن زندگی آزادی می‌نویسد

    ولی خدایی این انیمه خیلی قشنگ بود:))))

  5. تهرزی شیپر رزی و تهیونگ شیپ می‌نویسد

    خیلی غم‌انگیز بود من خیلی گریه کردم😑😭

fosil