نقد و معرفی کامل فیلم مادر/ اندروید

رستگاری در واپسین لحظه‌های فروپاشی

مادر/ اندروید یک فیلم علمی تخیلی پسا آخرالزمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ است. در این گزارش به خلاصه داستان و نقدهای این فیلم پرداختیم که می‌تواند به تماشای بهتر فیلم کمک کند.

متسون تاملین برای اولین تجربه خود،  نویسندگی و کارگردانی مادر/اندروید را بر عهده داشته است.  کلویی مورتز، اسکار والبرگ، رائول کاستیلو، استیو ام رابرتسون و آلجی اسمیت در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. سال ۲۰۲۰ برای متسون تاملین بسیار موفقیت‌آمیز بود، زیرا او توانست استعداد و قدرت خود را در نویسندگی با نوشتن دو کار موفق «پروژه قدرت» و «ماهی کوچک» به رخ بکشد.

 

مادر/اندروید چطور ساخته شد؟

او برای کارگردانی مادر/اندروید از دنیایی که درگیر مشکلات و جنگی ناخواسته شده استفاده می‌کند و داستانی را پیش می‌برد که در حال به تصویر کشیدن آینده‌ای جدید برای جهان است. آینده‌ای که در آن، دنیا توسط ربات‌های شرور اداره می‌شود و نسل بشر در حال نابودی است. به نظر می‌رسد داستان سراسر جنگ و ترس از نابودی باشد، اما تاملین با هنرمندی قدرت عشق را در تاریکترین زمان‌ها به تصویر می‌کشد. مادر/اندروید فیلمی پرسرعت و اکشن نیست و در عوض زمان خود را صرف پیش بردن داستان دلنشینش می‌کند. این فیلم اخرالزمانی،  زامبی‌ها را با دشمنان مدرن‌تر و جدیدتری جایگزین می‌کند و مقصد و هدف نهایی و دراماتیک فیلم ارزش صبر و حوصله‌ای را که برای تماشایش به خرج می‌دهید، دارد.

فیلم مادر اندروید

خلاصه داستان فیلم مادر/اندروید

مادر/اندروید به مقابله و مبارزه انسان با هوش مصنوعی می‌پردازد. داستان از آن‌جایی آغاز می‌شود که هوش مصنوعی، که در خدمت زندگی بشر بوده و زندگی انسان‌ها را آسان‌‌‌تر کرده است بر علیه بشر قیام می‌کند. در این دنیای پسا آخرالزمانی که توسط هوش مصنوعی تهدید و تخریب می‌شود، یک زن باردار به نام جورجیا و نامزدش سم، ناامیدانه به دنبال امنیت هستند. آن‌ها موفق می‌شوند که از موج حمله اولیه ربات‌ها فرار کنند و تلاش می‌کنند تا با عبور از یک مسیر جنگلی به بوستون برسند و چند روز قبل از به دنیا آمدن فرزندشان با گذشتن از موانع و سختی‌های بسیار از این جنگ ناخواسته دور شوند. آن‌ها به امید دستیابی به امنیت، سفر مخاطره آمیز خود را آغاز می‌کنند تا  به «سرزمین هیچ کس» که پناهگاهی در برابر شورش اندروید است بروند. با آغاز سفرِ این زوج از مسیر جنگل، روند فیلم مقداری تغییر می‌کند و با اینکه دنیا در حال نابودی است، دغدغه اصلی فیلم، بارداری جورجیا و خطرات و تاثیراتش بر زندگیشان است.  جورجیا و سم، به این امید که قبل از زایمان به مکان امنی برسند، در نهایت یک پناهگاه به ظاهر امن در یک اردوگاه نظامی پیدا می‌کنند، جایی که یک دکتر مهربان از آن‌ها حمایت می‌کند.

اندرویدها را در ابتدای فیلم به عنوان خدمتکار در یک میهمانی می‌بینیم که کاملا برنامه‌ریزی شده، مطیع و با ظاهری شبیه به انسان‌ها در حال انجام کارهای خدماتی هستند. جایی که جورجیا و سم هم در آن حضور دارند و در حالی که هنوز با شوک خبر بارداری جورجیا، که زندگی‌شان را تغییر خواهد داد، دست و پنجه نرم می‌کنند ناگهان و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای، شورش اندرویدها پیش می‌آید و در نتیجه این درام صمیمی با اعمال خشونت آمیز ترکیب می‌شود. تاملین کاراکترهای اصلی داستان را در یک ساعت با دو مساله که زندگیشان را متحول خواهد کرد، روبرو می‌کند.

 

مشاوره برای بازی در نقش یک زن باردار

می‌توان این نقد را به فیلم وارد کرد که در لحظات پایانی همه چیز خیلی سریع پیش می‌رود، اما در عین حال این روند سریع آسیبی به تکامل و شکل گیری شخصیت‌های داستان وارد نمی‌کند. مادر/اندروید ممکن است آنقدر که ادعا می‌کند و مردم انتظار دارند، علمی و تخیلی نباشد اما همچنان سرگرم کننده است. کلوئی مورتز برای بازی‌اش در نقش یک زن باردار با زنان باردار زیادی مشورت و ملاقات کرد و به عنوان داوطلب مدتی در یک مهدکودک روش‌های مراقبت از بچه‌ها را یادگرفت. او همچنین از یک زایشگاه بازدید کرده و درکلاس‌های آموزشی مادران باردار شرکت کرده است.

سال گذشته، تاملین در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر درباره پیشرفت سریع خود و ورودش به حرفه کارگردانی گفت:« وقتی وارد حرفه فیلم‌سازی می‌شوید، دنیایی از قهرمانان و داستان‌ها را در اختیار دارید و در ابتدای کار حتما با خود می‌گویید من می‌خواهم فیلم‌هایی مانند دیوید فینچر یا پل توماس اندرسون بسازم، اما پس از مدتی  به این نقطه می‌رسید که با دنبال کردن مسیر آن‌ها تنها موفقیتی که به دست می‌آورید کپی کردن کارهایشان است و نمی‌توانید اثر هنری بزرگی خلق کنید. در واقع علت اصلی این که این افراد اینقدر درخشان ظاهر شده‌اند این است که روش مختص به خودشان را دارند و می‌دانند چگونه تفکرات و نظراتشان را در ساخته‌هایشان پیاده کنند. شما با تماشای یک اثر رد پای این افراد را می‌توانید حس کنید. تلاش من بر این است که بتوانم سبک و شیوه مخصوص به خودم را در نویسندگی و کارگردانی خلق کنم، تا افراد با دیدن آنها متوجه بشوند که متسون تاملین در این اثر نقش داشته است. این بالاترین تعریف و تحسینی است که کسی می‌تواند در حال حاضر نسبت به من داشته باشد.»

 

تاریخ اکران فیلم مادر/اندروید و امتیاز منتقدان

فیلم در ۱۷ دسامبر از طریق پلتفرم Hulu منتشر شد.  اما اخیرا نتفلیکس امتیاز پخش آن را به دست آورده و  ۷ ژانویه سال ۲۰۲۲ منتشرش خواهد کرد. وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز  بر اساس ۲۵ نقد امتیاز ۴.۹ از ۱۰ را برای این فیلم در نظر گرفته است. ۲۸ درصد از نقدها مثبت بوده‌اند و  عموم منتقدان نظرشان این است که: «مادر/اندروید با توجه به بودجه محدودش، بالاتر از حد انتظار ظاهر می‌شوند، اما این درام علمی تخیلی در زمینه داستان‌گویی کمتر موفق است.» امتیاز این فیلم در وبسایت متاکریتیک بر اساس ۱۱ نقد ۴۲ از ۱۰۰ است.

فیلم مادر/اندروید

منتقدان درباره مادر/اندروید چه می‌گویند؟

 Paste | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

ارورا آمیدون | مادر/اندروید عنوان مبهمی برای این فیلم است که مقصودش را نهایتا نمی‌تواند شفاف بیان کند. تاملین دو مسیر اصلی برای پیش بردن داستانش داشته است. اول اینکه با بهره بردن از بارداری جورجیا به تفاوت‌های ظریف احساسی و شیوه مدیریت انسان‌ها در مقابل ربات‌ها بپردازد. دوم اینکه بارداری به هیچ وجه در مضامین فیلم تاثیرگذار نباشد، و در عوض به عنوان یک انگیزه بی نهایت قوی برای قهرمانان ما عمل بکند تا از دست مهاجمان خود فرار کنند. تاملین مسیر دوم را که یک مسیر احساسی و هیجانی است انتخاب می‌کند، اما این بدان معنا نیست که گزینه دوم امکان یک فیلم خوب – یا حتی عالی – را از بین می‌برد. با وجود انتخاب مسیر احساسی، تاملین برای فیلم اش وزن عاطفی کافی در نظر نمی‌گیرد و از این نظر مخاطب را جذب نمی‌کند. به عنوان مثال، بیننده فیلم، توقع شخصیت پیچیده‌تری از جورجیا دارد اما این اتفاق نمی‌افتد. البته که این به علت ضعف در بازیگری نیست و به نظر من بازی مورتز بهترین بخش فیلم است. بازی او حتی در مواقعی که دیالوگی ندارد به حدی حرفه‌ای است که دائما استرس درونی او را که ناشی از بارداری است به ما یاداوری می‌کند. ‌مادر/امدروید به عنوان یک فیلم اکشن و درام متقاعد کننده عمل می‌کند.

 نیویورک تایمز | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

لانا ویلسون | مادر/ اندروید یک فیلم عجیب و غریب است اما صحنه‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند این داستان پراکنده  را در ذهن خود جمع کنید، با این حال در برخی از صحنه‌ها بیننده علت خیلی از اتفاقات را متوجه نمی‌شود. فیلم بیش از اینکه به ماجرای جنگ بین اندرویدها و انسان‌ها بپردازد، داستان مادر شدن جورجیا را جلو می‌برد. بزرگترین دلیل این اتفاق می‌تواند بازی درخشان مورتز در نقش جورجیا باشد که به شدت به زیبایی فیلم افزوده است.

We Got This Covered | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

اسکات کمپبل | مادر/ اندروید فیلم علمی تخیلی که بسیاری انتظار دارند نیست، اما با این وجود، این فیلم به عنوان اولین تجربه تاملین بسیار قابل احترام است. اگرچه برخی اتفاقات در فیلم قابل پیش‌بینی هستند اما در بیشتر صحنه‌ها، داستان فیلم به زیبایی پیش می‌رود و نظر بیننده را جلب می‌کند. پیشرفت سریع تاملین ملموس است، اگر به دنبال تماشای یک فیلم اکشن هستید، مادر/ اندروید انتخاب خوبی نیست اما به عنوان یک فیلم علمی تخیلی تفکر برانگیز ارزش تماشا دارد.

لس آنجلس تایم | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

میشاییل اوردونا | یکی از اثرات شیوع ویروس کرونا بر صنعت فیلم‌سازی در این دو سال اخیر می‌تواند افزایش فیلم‌های کاراکتر محور نسبت به پروژه‌های عظیم با تعداد زیاد بازیگر باشد. مادر/ اندروید یکی از همین ساخته‌هاست که بر بازی خوب مورتز استوار است. با وجود اینکه بازی هر دوکاراکتر اصلی خوب است و داستان ریشه‌های عاطفی بسیاری دارد، اما نمی‌تواند یک فیلم تخیلی قوی باشد. برای لذت بردن از فیلم باید روی رابطه‌ جورجیا و سم و تلاش آن‌ها برای امن نگه داشتن نوزادشان متمرکز شوید و از دیگر جزئیات چشم بپوشید. تاملین در جایی گفته است که این داستان شبیه به سفر والدین او در رومانی جنگ زده در دوران بارداری مادرش است.

ورایتی | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

دنیس هاروی | فیلم‌نامه تاملین برای دربرگرفتن چندین مضمون و مفهوم، معرفی شخصیت‌های جدید و چرخش های داستانی شایسته تقدیر است. اما دلیل قانع کننده‌ای برای خیلی از اتفاقات وجود ندارد و علیرغم سخت‌کوشی بازیگران اصلی، کاراکترها و داستان فیلم متاسفانه فاقد عمق عاطفی لازم برای رسیدن به یک پایان دراماتیک و تاثیرگذاز هستند.

تماشای آنلاین فیلم مادر/اندروید

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil