معرفی فیلم قلعه سقوط می‌کند

برو، پول را پیدا کن، زنده برگرد

قلعه سقوط می ­کند یک فیلم اکشن آمریکایی به کارگردانی دولف لاندگرن و نویسندگی اندرو کنائر است. این فیلم با بازی اسکات ادکینز، دولف لاندگرن لوک هاکس، و جیم چندلر اخیرا اکران شده است.

خلاصه داستان فیلم قلعه سقوط می کند

در فیلم قلعه سقوط می کند پس از دهه‌ها بی‌توجهی، بیمارستان قدیمی شهر که نمادی از گذشته آن است، مملو از دینامیت و آماده تخریب است. اما هیچ‌کس نمی‌داند که رهبر زندانی یک باند، ۳ میلیون دلار پول نقد را که از رقبای خود دزیده، در ساختمان متروکه بیمارستان پنهان کرده است. اکنون، سه طرف درگیر این ماجرا شده‌اند. یک کارگر بقه‌آبی و مبارز سابق که در حین کار در ساختمان به صورت اتفاقی پول را پیدا می‌کند، یک نگهبان زندان که برای پرداخت هزینه‌های درمان سرطان دخترش حاضر است هر کاری انجام بدهد و یک باند بی‌رحم که ادعا می‌کنند صاحبان واقعی این پول هستند. در حالی که ساختمان بیمارستان نود دقیقه دیگر منفجر می‌شود و زمان به سرعت می‌‌گذرد. چه کسی این پول‌ها را تصاحب خواهد کرد و آیا آن‌ها زنده از آنجا بیرون خواهند آمد؟

شخصیت‌­های اصلی در فیلم قلعه سقوط می­ کند ۲ مرد ناامید هستند که هر دو زندگی پر از مشکل و دردسری دارند و برای نجات خودشان از شرایط دشواری که در آن به سر می­‌برند جان خود را به خطر می­‌اندازند. داستان از این قرار است که بیمارستان متروکه­ بلندی‌های قلعه پس از دهه­‌ها بی‌توجهی به آن، پر از دینامیت شده و قرار است تخریب شود. اما هیچ‌کس نمی‌داند که یک رهبر گانگستر، پیش از به زندان افتادن ۳ میلیون دلار پول نقد را درون این ساختمان مخفی کرده است. اکنون ۳ گروه خود را به آب و آتش می‌زنند تا به این پول دست پیدا کنند و فقط ۹۰ دقیقه برای یافتن آن و بیرون آمدن از ساختمان فرصت دارند. یک مبارز سابق (با بازی اسکات ادکینز) که به علت مشکلات مالی‌اش به عنوان کارگر ساختمانی کار می‌کند، یک نگهبان زندان (با بازی دولف لاندگرن) که دختر نوجوانش به سرطان مبتلا شده و هزینه‌های درمانش سرسام‌آور است، و یک باند حرفه‌ای و بی رحم که ادعا می­‌کنند مالکان حقیقی این پول هستند.

برنامه تخریب بیمارستان شروع می­‌شود و هر ۳ گروه، در حالی‌که تنها ۹۰ دقیقه تا تخریب کامل ساختمان زمان باقی مانده است، جان خود را به خطر انداخته و برای پیدا کردن این پول شروع به تلاش می­‌کنند.

تماشای آنلاین فیلم قلعه سقوط می کند

در قلعه سقوط می کند چه خبر است؟

فیلم قلعه سقوط می ­کند چهارمین فیلمی است که اسکات ادکینز و دولف لاندگرن در آن با هم هم­بازی می­‌شوند، بنابراین توقعات از این فیلم بالا است و البته این فیلم تا حد زیادی این توقعات را برآورده می­‌کند. بازی اکشن اسکات ادکینز نیازی به تعریف ندارد و مانند بازی­‌اش در فیلم One Shot طرفداران اکشن را راضی نگه می­‌دارد. در صحنه­‌هایی که میزان اکشن فیلم به بالاترین حد خود می­‌رسد، هیجان و حرکاتی که اسکات وارد فیلم می­‌کند دیدنی است و مبارزات او بسیار حرفه­‌ای به نظر می­‌رسند. اما شخصیت او در این فیلم یک ابر قهرمان نیست و ضعف­‌ها و نقص­‌هایی دارد بنابراین شما می‌توانید به جای «ماشین جنگی» که اسکات ادکینز به آن معروف است، جنبه انسانی آسیب‌پذیر او را ببینید. با این حال داستان بیشتر حول محور ماجرای سرطان دختر دولف می­‌چرخد.

لایه­‌ها و مفاهیم داستانی ظریفی در فیلم وجود دارد که شاید انتظار دیدن آنها را در یک فیلم اکشن نداشته باشیم. فیلم قلعه سقوط می­ کند در مقایسه با فیلم­‌های قبلی این کارگردان یک سرو گردن بالاتر است. فیلم از زمانی که در اختیار دارد به خوبی استفاده می­کند تا شخصیت‌هایش را بسازد و ابعاد مختلف وجودی آن‌ها را به نمایش بکشد و  زمینه­‌های رسیدنشان به بیمارستان و جست‌وجویشان برای پول را نشان دهد تا بتواند همراهی و همدلی بیننده را جلب کند. قلعه سقوط می­‌کند در کنار داستان اصلی خود به برخی اتفاقات و مسائل اشاره می­‌کند که قابل تحسین است، به عنوان مثال به تصویر کشیدن شهردار و مسئولانی که تخریب یک ساختمان متروکه و قدیمی را جشن می­‌گیرند و نمایش ناآگاهی آن­ها از شرایط و مشکلاتی که کارگران با آن­ها دست و پنجه نرم می­‌کنند هوشمندانه است. هرچند قلعه سقوط می­ کند یک فیلم اکشن است، اما توجه‌اش به این مسائل شایسته توجه و تحسین است.

ادکینز، بدون شک یکی از بهترین نقش­‌های دوران زندگی خود را ایفا می­‌کند، یک مبارز قوی که مجبور شده با توجه به شرایط سنی و برخی مسائل، شغل سابق خود را رها و کارگری کند. شاید در نیمه اول فیلم میزان اکشن آن کم به نظر برسد اما با جلو رفتن و نزدیک شدن به انتهای آن وقایع اکشن بیشتر می­‌شوند. با وجود اینکه قلعه سقوط می­‌کند فیلمی نیست که جهان را متحیر کند اما فیلمی حرفه­‌ای و دوست‌داشتنی است. در این میان نقش دولف لاندگرن به عنوان بازیگر و کارگردان فیلم غیرقابل انکار است. دولف با تلاش و توانایی نه تنها نقش خود را به بهترین شکل ایفا می­‌کند، بلکه باعث می­‌شود بازی ادکینز بسیار جذاب‌تر و بهتر از همیشه به چشم بیاید.

تماشای آنلاین فیلم قلعه سقوط می کند

نظر منتقدان درباره فیلم قلعه سقوط می کند

فیلم در همین مدت بسیار کوتاه نمایش خود نقدهای خوبی دریافت کرده است:

 Film-Forums | امتیاز  ۳و نیم از ۵

مت ریفاشنایدر | فیلم قلعه سقوط می­ کند سهم خود را در دنیای فیلم‌­های اکشن انجام می­‌دهد. بازی و کارگردانی دولف لاندگرن بسیار خوب و بازی ادکینز عالی است. فیلم برای کسانی که اندکی عمیق‌تر فکر کنند بیشتر از یک اثر معمولی اکشن خواهد بود. روابط بین شخصیت‌های اصلی داستان و روند تکاملی کاراکتر آن‌ها بسیار خوب به تصویر کشیده می­‌شوند. در واقع بسیای از مشکلات و مفاهیم انسانی در قالب این فیلم اکشن منتظر شماست که به خودتان فرصت و مهلت عمیق اندیشیدن و داشتن دید وسیع را می­‌دهید. از دیدن کاراکترها و اتفاقات نمادین لذت ببرید.

 Bulletproof Action | امتیاز ۶۷ از ۱۰۰

تاد جینز | قلعه سقوط می­ کند بهترین اثر دولف لاندگرن نیست و شاید  اگر تنها تمرکزش را بر روی یکی از نقش­‌هایش به عنوان بازیگر یا کارگردان می‌گذاشت نتیجه بهتری می‌گرفت، اما تماشای تلاش انسان­‌های ناامیدی که تنها راه نجات خود را یافته­‌اند، تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. طرفداران فیلم­‌های اکشن ممکن است مانند من، توقع صحنه­‌های اکشن بیشتری داشته باشند چون موضوع فیلم پتانسیل آن را فراهم می­‌کند. بازی اسکات ادکینز یکی از بهترین نقش­‌آفرینی­‌هایش محسوب می­‌شود.

فهرست برترین فیلم اکشن های سال ۲۰۲۱

J.B. Spins

جو بندل | ساختمان­‌های متروکه و بیمارستان­‌های قدیمی همیشه سوژه بسیار جذابی برای فیلم­‌های ترسناک و ژانر وحشت هستند اما این‌دفعه یک داستان اکشن در یکی از این مکان­‌ها اتفاق می­‌افتد. دولف لاندگرن و اسکات ادکینز زوج بسیار خوبی برای این فیلم هستند. ادکینز هنر خود را در صحنه­‌های اکشن به رخ می­‌کشد در حالی که دولف در صحنه­‌هایی که با دخترش بازی دارد بسیار خوب عمل می­‌کند. مکان فیلمبرداری یکی از نقاط قوت فیلم است و در برخی از صحنه­‌ها ممکن است خشونت زیادی ببینید اما تماشای این فیلم را به طرفداران اکشن توصیه می­‌کنم.

 Voices From The Balcony | امتیاز  ۳ و نیم از ۵

جیم مورازینی | قلعه سقوط می­ کند یک فیلم اکشن قوی است که پس از پشت سر گذاشتن بخش های ابتدایی، به اندازه کافی توجه شما را جلب­ می­‌کند. زوج ادکینز و لاندگرن هم به عنوان دشمن و هم به عنوان متحدان ناخواسته، فضای بسیار خوبی را در داستان ایجاد می­‌کنند. با حضور ادکینز و با توجه به توانایی او، می­‌توانست صحنه‌های اکشن فیلم بیشتر باشد اما همچنان کیفیت مبارزات و صحنه­‌های اکشن بسیار بالاست و در اجرای آن­ها دقت شده است.

The Action Elite | امتیاز ۳ از ۵

ایون | هر دو شخصیت اصلی ما دلسوز هستند، و ما در تمام طول مدت در کنار آن‌ها هستیم و امیدواریم که آن‌ها موفق شوند زیرا با مشکلات بسیار واقعی سروکار دارند که همه ما می‌توانیم درک کنیم. شرورها به اندازه کافی منفور هستند که دقیقاً همان چیزی است که از فیلمی مانند این انتظار دارید. بعد از بخش ابتدایی فیلم و شروع مبارزه در یک باشگاه، کمی طول می‌کشد تا اکشن واقعی شروع شود، اما شخصیت‌ها و داستان طوری تنظیم می­‌شوند که ما خطرات را درک می‌کنیم. نیمه دوم فیلم قطعاً با اکشن بیشتر، نیمه­ برتر است و صحنه‌های مبارزه به خوبی طراحی شده‌اند.

 

امتیازهای سایت های سینمایی به قلعه سقوط می‌کند

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۴ از ۱۰
  • میانگین رضایت فیلم قلعه سقوط می کند بر اساس نظر منتقدان سایت راتن تومیتوز: ۸۳ درصد بر اساس ۶ نقد
  • میانگین رضایت فیلم قلعه سقوط می‌کند بر اساس نظر کاربران سایت راتن تومیتوز: ۶۰ درصد

بهترین فیلم های ۲۰۲۲

صحبت‌های کارگردان و بازیگر فیلم قلعه سقوط می‌کند

خطرات و آسیب‌های صحنه‌های اکشن

دولف لاندگرن کارگردان فیلم درباره این فیلم می‌گوید: «دوست داشتم خودم آن را بسازم چون مدتی بود کارگردانی نکرده بودم. من و اسکات، فیلم دیگری می‌خواستیم بسازیم که شکست خورد. من دنبال یک پروژه دو نفره بودم. این سناریو را دوباره نوشتم تا هر دو شخصیت سمپاتیک باشند. می‌خواستم که آن دو (مایک و اریکسون) در مقابل‌ یکدیگر قرار بگیرند و سپس همراه شوند. می‌خواستم یک فیلم کوچک را امتحان کنم که هم درام و هم اکشن داشته باشد. اسکات بخش بزرگی از این پروژه بود. او آدمی کمال‌گرا و یک مبارز بزرگ است. بازیگران زیادی نمی‌توانند مانند اسکات مبازره کنند. او یک طراح مبارزه دارد که کلیپ‌هایش را برای او می‌فرستاد و همچنین او با بچه‌های بدلکار تمرین می‌کرد. ما فقط ۱۷ روز برای فیلمبرداری داشتیم و باید با زیرکی پروژه را با سرعت پیش می‌بردیم. جراحی‌های زیادی داشته‌ام. در ارتش سوئد و هنرهای رزمی به خودم آسیب زده‌ام و صدمه‌های زیادی از جمله شکستگی مچ پا، بینی و جراحی مفصل ران را تجربه کرده‌ام. در اینجا می‌خواستم نقش مردی را بازی کنم که یک زندانبان و یک پدر است. او یک ورزشکار حرفه‌ای نیست. من فکر کردم که ترجیحم این است که در این مسیر حرکت کنم. مانند کلینت ایستوود که در خط آتش در نقشی در سن و سال خودش بازی می‌کرد. در این سن هنوز در وضعیت مناسبی هستم، اما خوب است که تماشاگران برای شما احساس تاسف بکنند و نگرانتان بشوند.»

چالش‌های فیلمبرداری قلعه سقوط می‌کند

اسکات ادکینز بازیگر نقش اول این فیلم سینمایی درباره تجربه حضور در این فیلم می گوید: «من قبلا در چندین فیلم با دولف کار کرده بودم. بنابراین ما یک‌دیگر را به خوبی می‌شناختیم. کار کردن با او تجربه بسیار خوبی بود. او به من این اجازه را می‌داد که در صحنه‌های اکشن همکاری زیادی داشته باشم. ما ساعت‌ها در اسکایپ درباره داستان، شخصیت‌ها و چیزهایی از این دست صحبت می‌کردیم. اریک لیندن در کنار اینکه به عنوان اپراتور دوربین فعالیت می‌کند، یک بدلکار است. داشتن چنین شخصی بسیار ارزشمند است. زیرا معمولا شما سعی می‌کنید به اوپراتور دوربین درباره طراحی صحنه‌های مبارزه آموزش بدهید، اما کسی که سابقه بدلکاری دارد، ریتم و زمان‌بندی صحنه‌های مبارزه را می‌فهمد و می‌تواند حرکات مبارز را پیش‌بینی کند نه اینکه فقط همه چیز را در یک قاب عریض ثبت کند. بالا رفتن از پله‌ها با تمام تجهیزات فیلمبرداری در این ساختمان که واقعا در شرف نابودی قرار داشت بسیار سخت بود. هیچ آسانسور و بالابری وجود نداشت. ما مجبور بودیم مدام از پله‌ها بالا و پایین برویم. در پایان زانوهایم درد می‌کردند.»

تماشای آنلاین فیلم قلعه سقوط می کند

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil