۹ حقیقت از زندگی و ۱۰ نقل قول خواندنی

وودی آلن؛ دنیای سورئال یک نابغه بالفطره

اول دسامبر سالروز تولد این اسطوره تمام ناشدنی سینماست

هرچند می‌گویند اول دسامبر تولد واقعی او نیست و در واقع در ۳۰ نوامبر به دنیا آمده اما -انگار- اول دسامبر را به عنوان روز تولد خود انتخاب کرده تا بتواند شماره یک باشد. وودی آلن کارگردان، نویسنده، بازیگر، کمدین و آهنگسازی است که بیش از ۶ دهه فعالیت حرفه‌ای او شامل چندین فیلم برنده جایزه اسکار می‌شود و در ۵۰ سال گذشته در ساخت خیلی از بهترین فیلم‌هایی که روی پرده رفته نقش داشته است. اما او بازیگر نقش اول زندگی عجیب و غریب خودش است. می‌خواهیم ۹ حقیقت جالب از این زندگی عجیب و غریب آلن را در سالروز تولدش با شما در میان بگذاریم.

مادر سختگیر یک وودی

آلن استوارت کانیگزبرگ در اول دسامبر ۱۹۳۵ در برانکس به دنیا آمد و در بروکلین نیویورک بزرگ شد. او یک خواهر کوچکتر به نام لتی دارد. از آنجا که پدر و مادرش با هم کنار نمی‌آمدند، وودی آلن دوران کودکی سختی را سپری کرد و با مادر سختگیر و دمدمی مزاجش رابطه پیچیده‌ای داشت. مادرش کتابدار و پدرش پیش‌خدمت بود. اصل و نسب وودی روسی و اتریشی است. او یهودی است و در کودکی اغلب آلمانی صحبت می‌کرده.

چه کسی به تحصیلات اهمیت می‌دهد؟

وودی آلن به مدرسه دولتی رفت. حدود ۸ سال در مدرسه عبری حضور داشت و از دبیرستان میدوود در کالج بروکلین فارغ‌التحصیل شد. او در زمان دانش آموزی بیسبال را بیشتر مدرسه دوست داشت و البته استعداد استثنایی در تردستی و شعبده‌بازی داشت.

جوکر بالفطره

در ۱۵ سالگی جوک نوشتن را برای ستون روزنامه آغاز کرد تا پولی به دست آورد. در نتیجه از او برای پیوستن به برنامه توسعه نویسنده NBC در سال ۱۹۹۵ دعوت شد و از همه مهم‌تر اینکه توانست ۲۵ دلار در هفته دستمزد دریافت کند. این برایش یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شد. وودی آلن به ۱۵ ساعت کار در روز و نوشتن معروف بوده. در یکی از گزارش‌ها درباره زندگی‌اش، تخمین زده شد که تنها در سال ۱۹۶۲ بیش از ۲۰ هزار جوک برای کتاب های مصور نوشته است.

وودی آلن در جوانیوودی آلن یا استندآپ کمدین؟

به مدت ۹ سال از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۹ تعداد زیادی استندآپ کمدی اجرا کرد و سطح کارش را ارتقا داد. اما در اولین تلاشش برای حضور در صنعت سینما، موفقیت‌آمیز از آب درنیامد؛ در سال ۱۹۶۵ -یعنی درست در ۳۰ سالگی‌اش- به عنوان فیلمنامه نویس به یک پروژه سینمایی پیوست که ناامیدکننده بود.

و بالاخره وودی آلن وارد می‌شود

برای آقای نابغه ناامیدی معنی نداشت؛ در سال ۱۹۷۷ با فیل کمدی رمانتیک آنی هال با بازی دایان کیتون به موفقیت رسید و لباس‌های دایان کیتون در آن فیلم مد شد. همین فیلم و موفقیتی که برای وودی آلن داشت باعث شد تا حضورش در هالیوود تثبیت شود.

بهترین فیلم های فلسفی تاریخ سینما

موفقیت و شکست آلنی

فیلم «هانا و خواهرانش» آلن در سال ۱۹۸۶ اکران شد و به موفقیت ۴۰ میلیون دلاری رسید. بعدها یک سال پس از موفقیت فیلم «هانا و خواهرانش»، فیلم «سپتامبر» را اکران کرد اما با کمتر از ۴۸۶ هزار دلار شکست سختی خورد. اما فیلم کمدی-درام رمانتیک «منهتن» که او در سال ۱۹۷۹ کارگردانی کرد و به عنوان بازیگر هم در آن حضور داشت. با فروش بیش از ۳۹ میلیون دلار بزرگترین موفقیت آلن به عنوان یک کارگردان پیشرو بود. اما شاید بزرگ‌ترین شکست تجاری وودی آلن -تا کنون- فیلم کمدی-جنایی «نفرین عقرب جید» باشد که در سال ۲۰۰۱ با ۳۳ میلیون دلار ساخته شد و تنها توانست ۹/۱۸ میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد.

مورد عجیب یک اسم

وودی یکی از طرفداران سرسخت کلارینیست جاز «وودی هرمان» بود. هرچند که اسم اصلی‌اش استوارت کانینگزبرگ بود، او نام هنری خود را از نام هنرمند محبوب خود انتخاب کرد و در ۱۷ سالگی نامش را به هیوود آلن یا وودی آلن تغییر داد. حالا خودش یک نوازنده جاز است و اغلب دوشنبه‌ها با گروهش در هتل کارلایل در منهتن می نوازد.

ازدواج می‌کنی یا روانکاوی می‌شوی

بیش از ۳۷  سال، ۳ روز در هفته به طور مداوم جلسات روانکاوی را پشت سر می‌گذاشت، اما پس از آشنایی با همسر فعلی اش، این روند متوقف شد. حالا کدام همسر؟ آلن ۳ بار ازدواج کرده؛ با هارلین روزن، لوئیز لاسر و این اواخر با سون یی پرهوین. به علاوه اینکه ۱۲ سال با میا فارو، بازیگر رابطه داشت. او ۵ فرزند هم دارد: رونان فارو، دیلان اوسالیوان فارو، مانزی تیو آلن، موزس فارو و بچت آلن.

جوایز وودی آلنجوایزی بیشتر از چارلی چاپلین

وودی آلن ۲۴ نامزدی اسکار و ۴ مجسمه اسکار در کارنامه دارد. او همچنین برنده ۹ جایزه بفتا و۲ جایزه گلدن گلوب شده است. به طور کلی وودی -تا امروز!- ۱۳۶ جایزه، بیشتر از مجموع چارلی چاپلین، باستر کیتون، و هارولد لوید دریافت کرده است. او همچنین جایزه یک عمر دستاورد انجمن کارگردانان آمریکا را هم دریافت کرده است.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

نقل قول های ماندگار از وودی آلن

نقل قول‌های وودی آلن بسیار معروف هستند. تا جایی که برای آنها دسته‌بندی موضوعی هم می‌توان در نظر گرفت. اینجا ۱۰ تا از جالب‌ترین‌ها را برایتان دستچین کرده‌ایم:

  1. اگر می خواهید خدا را بخندانید، از برنامه‌های خود به او بگویید.
  2. مردها یاد می‌گیرند عاشق زنی شوند که جذبش شده‌اند. زنان یاد می‌گیرند جذب مردی شوند که عاشق او می‌شوند.
  3. دوست داشتن یعنی رنج کشیدن. برای دوری از رنج، نباید عاشق شد. اما بعد آدم از دوست نداشتن رنج می‌برد. بنابراین، دوست داشتن رنج کشیدن است، دوست نداشتن رنج کشیدن است، رنج کشیدن یعنی رنج کشیدن. شاد بودن یعنی دوست داشتن. پس شاد بودن یعنی رنج کشیدن، اما رنج آدمی را ناراحت می‌کند. بنابراین، برای شاد بودن یک نفر باید عاشق باشد، یا عاشق رنج بردن باشد یا از شادی بسیار رنج برده باشد.
  4. من نمی‌خواهم با کارم به جاودانگی برسم، می‌خواهم با نمردن به جاودانگی برسم. من نمی‌خواهم در قلب هموطنانم زندگی کنم. می‌خواهم در آپارتمان خود زندگی کنم.
  5. من باید دست از خراب کردن زندگی‌ام با جست‌وجوی پاسخ‌هایی که هیچ‌گاه قرار نیست به دست بیاورم، بردارم و فقط تا زمانی که ادامه دارد از آن لذت ببرم.
  6. من از مردن نمی‌ترسم، فقط نمی‌خواهم وقتی این اتفاق می‌افتد آنجا باشم.
  7. غیرممکن است که مرگ خود را به طور عینی تجربه کنیم و همچنان آهنگی را به همراه داشته باشیم.
  8. اگر هرازگاهی شکست نمی‌خورید، نشانه آن است که هیچ کار خلاقانه‌ای انجام نمی‌دهید.
  9. شما می‌توانید تا صد سالگی زندگی کنید البته اگر تمام چیزهایی را که باعث می‌شود بخواهید صد ساله شوید را کنار بگذارید.
  10. زندگی کوتاه است. کوتاه و نه در مورد چیزی جز آنچه می‌توانید لمس کنید و آنچه شما را لمس می‌کند.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil