نگاهی به قسمت اول مجموعه فیلیمویی جوکر

جوکر؛ مسابقه محترمی که شما را می‌خنداند

هرگاه نام جوکر به میان می‌آمد، بسیاری به یاد فیلم سینمایی جوکر با بازی واکین فینیکس می‌افتند. حالا اما هر وقت اسم «جوکر» می‌آید، نگاه‌ها به سمت جوکر ایرانی می‌چرخد. مسابقه‌ای که به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش می‌شود و حسابی سروصدا کرده است. رئالتی شو محترمی که از همان قسمت اول، مخاطبان را جذب خود کرد.

برنامه‌ی موفق، مثل برف نیست که از آسمان بیاید و مردم را خوشحال کند. برای ساختن یک مسابقه و رئالتی شو خوب که رضایت مردم را جلب کند، باید هدف و برنامه مشخصی داشت. با دیدن قسمت اول جوکر معلوم شد که سازندگان این برنامه، گام‌های درستی را برای موفقیت برداشته‌اند. اولین حرکت درست این برنامه، این بود که از همان ابتدا و قبل از همه موضع گیری‌ها اعلام کرد که جوکر ایرانی، کپی از برنامه «داکیومنتال» است.

همه چیز درباره مسابقه رئالیتی شوی جوکر

شاید اگر این خبر از سوی سازندگان اعلام نمی‌شد، الان آنها به جای لذت بردن از ذوق مخاطب از برنامه‌شان، باید جواب کسانی را می‌دادند که به دنبال اثبات کپی بودن این برنامه بودند. حالا با این تصمیم درست با خیال راحت پا را روی پا می‌گذارند و از موفقیت برنامه خود لذت می‌برند.  تصمیم درست دیگر این سازندگان، انتخاب سیامک انصاری بود. بسیاری از مردم انصاری را به خاطر بازی‌هایش در سریال‌های طنزی مثل شب‌های برره، قهوه تلخ و درحاشیه می‌شناسند. مردی پوکر فیس که همیشه با ظاهری جدی در میان کسانی بود که با کارها و صحبت‌های عجیب خود دیگران را می‌خندانند.

این ظاهر انصاری به خوبی مخاطب را قانع می‌کند که او باید میزبان این مسابقه باشد. مسابقه‌ای که سراسر خنده است ولی در آخر شرکت کننده‌ای برنده است که نخندد. برای چیدن بازیکنان این مسابقه جذاب، کارگردان و تهیه کننده باید به سراغ کسانی می‌رفتند که توانایی خلق شوخی در لحظه را دارند. بازیگران فصل اول به جز یکی، دو مورد همه توانایی ایجاد شوخی‌های فی البداهه را دارند. رضا نیکخواه را ببیند. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد او با آن چهره به قول امیر مهدی ژوله «دیپلماتیک» چنین توانایی در خلق موقعیت‌های فوق خنده‌‎دار داشته باشد.

دکور این برنامه هم دیگر جذابیت این رئالتی شو خاص است. انتخاب دقیق وسایل صحنه، نقش بسزای رنگ‌ها و نام گذاری درست اتاق‌ها، مثل اتاق «اونجا» کمک بسیاری به دیده شدن بیشتر این برنامه می‌کند. در برخی از برنامه‌هایی که ما در شبکه نمایش خانگی یا تلویزیون شاهد آن هستیم، هیچ اهمیتی به دکور برنامه نمی‌دهند و هیچ استراتژی برای آن ندارند. گاهی اگر مبلی را در گوشه‌ای پیدا کنند، از آن برای برنامه خود استفاده می‌کنند اما در جوکر اینگونه نیست و مشخص است که سازندگان این مسابقه، برای ساخت دکور زحمت و وقت بسیاری صرف کرده‌اند.

میزان رضایت از این مسابقه در پلتفرم فیلیمو، ۹۹ درصد است. در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم مخاطبان از این برنامه به خوبی تعریف می‌کنند. این نشان می‌دهد که جوکر به هدف خود رسیده است.  بسیاری از مخاطبان با شوخی‌های شرکت کنندگان خندیده‌اند و حتی بسیاری سعی کردند خود را بخشی از این بازی قرار دهند و تا جایی که می‌شود نخندند. این همراه کردن مخاطب و اینکه تا قسمت بعدی، از آن حرف زده می‌شود نشان می‌دهد که سازندگان این رئالتی شو، فعلا نمره قبولی گرفته‌اند.

باید دید که این صلابت و هدفگذاری درست در فصل‌های بعد این مسابقه ادامه دارد یا خیر. البته اگر شما آجر اول را درست بگذارید باقی دیوار درست چیده خواهد شد. سازندگان این برنامه آجر خود را درست گذاشته‌اند که جوکر توانسته است در ۱۶ ساعت نخست انتشار به یک رکورد بی‌نظیر در شبکه نمایش خانگی برسند.

نکته مهم‌تر و آخر در مورد جوکر این است که در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی که مردم درگیر آن هستند، این مسابقه سراسر خنده توانسته است، حال مردم را خوب کند. بسیاری با دیدن جوکر برای لحظاتی مشکلات زندگی‌شان را فراموش کردند و این از هر مسئله دیگری مهم تر است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 نظر
  1. ستاره می‌نویسد

    بهترین برنامه طنز که باعث شد حال روحی خانواده ام خوب بشه.
    خداقوت به همه دست اندرکاران این برنامه

  2. مهدی می‌نویسد

    ساعت نه و نیم شد جوکر نیومد!!! چرا سر قولتون نیستید؟ اصلا نخواستیم، فقط بگین کی برنده شد؟!

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      به صفحه «همه چیز درباره جوکر» مراجعه کنید، جوابتون اونجاست!

  3. مونا می‌نویسد

    درود سپاسگزار و خدا قوت برای تمامی افرادی که در ساخت مسابقه جوکر همکاری داشتند🙏🏻 من از فضای مجازی و تلویزیون به دلیل محتوای پوچ دوری میکنم ولی این مسابقه تازگی دارد که علاقمند به دیدن آن شدم🌹

  4. مهدی می‌نویسد

    عالیییییییییییییییییییییی………. بود. فقط آقای نیکخواه

fosil