در هشتمین سالگرد اکران داغ فیلم یخی، هشت حقیقت یخی بخوانید!

ناگفته‌هایی درباره فروزن

Frozen پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینماست

فروزن یکی از مهم‌ترین انیمیشن‌های تاریخ است. اولا توانست به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما تبدیل شود، ثانیا به واسطه همین استقبال، با مردم تمام نقاط جهان ارتباط برقرار کرد و فرهنگ مشترکی را بین کودکان اقصی نقاط زمین پایه‌ریزی کرد. در طول سال‌های اخیر نه فقط در اروپا و آمریکا، که حتی در کشورهایی مانند ایران یا افغانستان هم گرفتن جشن تولد با تم فروزن و فروش کالاها و لوازم جانبی با تصویر شخصیت‌های این فیلم رواج پیدا کرده و «فروزن» یک خرده‌فرهنگ بین کودکان این نسل تشکیل داده است.
به مناسبت ۸ سالگی اکران این انیمیشن، برویم سراغ ۸ حقیقت جذاب در مورد فیلم.

سالروز اکران انیمیشن فروزن Frozen به عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما فرا رسیده. باورش سخت است که دقیقا ۸ سال پیش اکران فروزن در آمریکا آغاز شد و پس از استقبال عجیب از این فیلم در ینگه‌دنیا، مردم جهان فهمیدند که Winter واقعا Is Coming!

 

ساخت فروزن ۷۰ سال طول کشید

درست خواندید. والت دیزنی کبیر زنده و در دوره اوج کارش بود که می‌خواست این انیمیشن را در سال ۱۹۳۰ بسازد. اما داستان فیلم هرگز درست جمع‌وجور نشد و تا دهه ۹۰ آن را گذاشتند کنار. در دهه ۹۰ و حتی در سال ۲۰۰۰ هم سناریوی فیلم جفت‌وجور و باب طبع نشد تا این‌که سال ۲۰۰۸ سرانجام دیزنی به فیلمنامه کم‌نقصی که دهه‌ها انتظارش را می‌کشید رسید و پیش‌تولید فیلم کلید خورد. اما نتیجه فیلم طوری بود که ارزش ۷۰ سال انتظار را داشت!

تماشای آنلاین انیمیشن فروزن 2013السا قرار بود نقش منفی فیلم باشد

در پیش‌نویس‌های اولیه، السا در واقع شخصیت شرور بود. اتودهای اولیه موجود، او را با پوست آبی و موهای مشکی نشان می‌دهد و بسیار ترسناک به نظر می‌رسد! او همچنین قرار نبود خواهر آنا باشد، بلکه یک ملکه یخی شیطانی بود که پادشاهی را نفرین کرد. اما با گذشت سال‌ها، دیزنی متوجه شد که می‌خواهد فیلمی درباره خواهری و برادری و عشق خانوادگی داشته باشد و به این ترتیب فروزن امروزی متولد شد!

بهترین انیمیشن های جهان

باز هم پای اندرسن در میان است

فروزن بر اساس داستان ملکه برفی اثر هانس کریستین اندرسن نویسنده شهیر حوزه کودک و نوجوان اهل دانمارک ساخته شده است. داستان اصلی درباره ۲ کودک به نام‌های کای و گردا بود. کای یک تکه یخ در قلبش فرو می‌کند و ملکه برفی شیطانی او را می‌دزدد. دوستش گردا باید قبل از اینکه خیلی دیر شود او را از قصر ملکه برفی نجات دهد! در فیلم به داستان اصلی اشاره می‌شود، از جمله نام شخصیت‌ها و فضای شمال اروپا.

تماشای آنلاین فروزن 2019فروزن اولین فیلم دیزنی به کارگردانی یک زن

عجیب است، نه؟ ولی حقیقت دارد. فروزن اولین انیمیشن بلند دیزنی است که توسط یک زن کارگردانی می‌شود. البته لی تنها کارگردان فیلم نبود و کارگردانی فیلم را در کنار کریس باک مشترکا انجام داد. لی می‌خواست به جای روبه‌روی هم قرار دادن ۲ خواهر برای رقابت بر سر به‌دست آوردن دل یک شاهزاده، فیلمی درباره دوستی و خواهرانگی بسازد.

 

حضور مهمانان ناخوانده در فیلم

اگر چشمان تیزبینی داشته باشید، می‌توانید حضور ۲ تن از کاراکترهای محبوب فیلم دیگری از دیزنی را در صحنه‌ای گذرا از فروزن تشخیص دهید. زمانی که آنا پس از گذشت چندین سال برای اولین بار از قصر خارج می‌شود، راپونزل و فلین هم جزء مهمانان حاضر در قصر هستند و از آن‌جایی که موهای راپونزل کوتاه است، به نظر می‌رسد فروزن به لحاظ زمانی بعد از ماجراهای فیلم گیسوکمند (Tangled) اتفاق افتاده باشد.

راپونزل در فروزنیک گوزن زنده در استودیو

برای اطمینان از درستی طراحی جزئیات شخصیت اسون، یک گوزن شمالی زنده به استودیوی دیزنی آورده شد تا انیماتورها به صورت زنده و سه‌بعدی بتوانند جزئیات بدن او را طراحی کنند! استفاده از مدل‌های زنده برای طراحی، یکی از ترفندهای رایج و قدیمی دیزنی است که از همان نخستین فیلم‌های این کمپانی مانند سفیدبرفی رواج داشته. گاهی خود انیماتورهای دیزنی تبدیل به مدل زنده کاراکترها شده‌اند!

 

الهام از ایمی واین‌هاوس برای خلق السا

قبل از این‌که السا تبدیل به شاهزاده خانوم برفی شود که همه ما می‌شناسیم و دوستش داریم، چندین ظاهر مختلف را با الهام از کاراکترهای مختلف واقعی تجربه کرده بود. در اتودهای اولیه او شخصیتی پرزرق و برق و شیطانی شبیه به بازیگرانی نظیر بت میدلر و مگان مولالی داشت.

بعد خالقان انیمیشن از ظاهر غمگین ایمی واین‌هاوس خواننده جوان‌مرگ‌شده انگلیسی برای خلق السا الهام گرفتند. اما نهایتا این آدینا مِنزل صداپیشه السا بود که به منبع اصلی الهام شخصیت السا تبدیل شد.

تماشای آنلاین انیمیشن فروزن 2021دستکش در فیلم حضوری نمادین دارد

دستکش در فروزن نماد پنهان‌کاری و تظاهر است. اگر دقت کرده باشید، السا در قسمت اول فیلم هرجا دستکش به دست دارد، قدرت‌هایش آشکار نمی‌شود. او وقتی دستکش دستش می‌کند که می‌خواهد خود واقعی‌اش را پنهان کند. زمانی که او در کوه حضور دارد و احساس آرامش می‌کند، دستکش‌هایش را نیز درمی‌آورد. هانس هم زمانی که در فیلم چیزی را پنهان می‌کند و قابل اعتماد نیست، دستکش بر دست دارد.

تماشای آنلاین انیمیشن فروزن 2015

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. Farzane می‌نویسد

    عزیزم السا و آنا هم صحنه های بد داشت حتما شما سانسور شده دیدین😹💔

  2. السا و انا می‌نویسد

    بهترین انمیشنی هست که دیدم و واقعا بعد اون همه ی انیمیشن ها پوچ درست شدند مثل دخترکفشدوزکی که اصلا متحوای خوبی نداره و‌ صحنه های خیلی زشتی در ان کارتون دخترکفشدوزکی هست ولی السا همه ی صحنه هاش خوبه

  3. السا و انا می‌نویسد

    بهترین انمیشنی هست که دیدم و واقعا بعد اون همه ی انیمیشن ها پوچ درست شدند مثل دخترکفشدوزکی که اصلا متحوای خوبی ندازه

fosil