وضعیت قرمز؛ دزد و پلیسی دهه نودی

نقد و معرفی فیلم وضعیت قرمز +آخرین خبرها

فیلم وضعیت قرمز جدیدترین محصول یونیورسال پیکچرز است که به نمایش درآمد. این فیلم اکشن-کمدی به نویسندگی و کارگردانی راسِن مارشال تربر، ابتدا قرار بود توسط کمپانی یونیورسال پیکچرز در سینماها اکران شود ولی در نهایت، اکران محدودی را تجربه کرد و از حدود ۲۰ روز پیش در نتفلیکس عرضه شد. فیلم اعلان قرمز نقدهای خوبی از منتقدان نگرفته است اما در همان هفته اول نمایشش در نتفلیکس، به پربیننده‌ترین فیلم این غول عرصه پخش مجازی و آنلاین بدل شد. پس تعجبی ندارد که ۲ دنباله آن در دست تولید است و پشت‌سرهم فیلمبرداری خواهند شد.

خلاصه داستان فیلم وضعیت قرمز

دواین جانسون یا راک نقش مأمور اف‌بی‌آی را ایفا می‌کند که برخلاف میل باطنی خود با یک دزد هنری مشهور (رایان رینولدز) همکاری می‌کند تا یک خلافکار (گل گدوت) را دستگیر کند. این تازه آغاز ماجرای فیلم وضعیت قرمز یا اعلان قرمز است.

 

حاشیه‌های اکران اعلان قرمز

هشتم فوریه ۲۰۱۸ (نوزدهم بهمن ۱۳۹۶) اعلام شد که جنگی میان استودیوهای بزرگ هالیوود بر سر تصاحب حقوق این فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری راه افتاده است! یونیورسال پیکچرز، برادران وارنر، سونی پیکچرز و پارامونت پیکچرز همه درگیر به‌دست‌آوردن حقوق پخش فیلمی اکشن-کمدی با بازی دواین جانسن ملقب به راک و به نویسندگی و کارگردانی راسن مارشال تربر بودند. فیلم وضعیت قرمز ششمین فیلم بلند تربر و سومین همکاری متوالی‌اش با راک پس از فیلم‌های اکشن اطلاعات مرکزی (Central Intelligence) و آسمان‌خراش (Skyscraper) است. به هر حال، فقط یک روز زمان برد تا کمپانی‌های یونیورسال و لجندری پیکچرز برنده جنگ شوند و حقوق پخش اعلان قرمز را کسب کنند.

هزینه ساخت فیلم اعلان قرمز

چراغ سبز تولید فیلم وضعیت قرمز با بودجه‌ای ۱۶۰ میلیون دلاری داده شد ولی تا زمانی که آماده اکران شود این رقم به ۲۰۰ میلیون رسید و باعث شد پرهزینه‌ترین فیلم در تاریخ نتفلیکس عنوان بگیرد.

دواین جانسن یا راک برای اولین بار دستمزدی -می‌گویند دست‌کم- ۲۰ میلیون دلاری گرفت و گل گدوت هم با دریافت همین مبلغ، به سومین بازیگر زن سال ۲۰۲۰ با بالاترین دستمزد در جهان بدل شد. ریچارد آر. هووِر، متخصص و هنرمند جلوه‌های بصری که آثاری چون آرماگدون (Armageddon)، سوپرمن بازمی‌گردد (Superman Returns) و بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049) را در کارنامه دارد، مسئولیت نظارت بر جلوه‌های بصری را بر عهده گرفت. اعلان قرمز یکی از اولین فیلم‌های بلندی است که به شکل گسترده از پهپاد نمای اول‌شخص برای فیلمبرداری استفاده کرده است. از این رو، جانی شِئا به عنوان متصدی هدایت این پهپاد، عضوی از گروه فیلمبرداری بود.

دوئین جانسون، رایان رینولدز و گل گدوت در فیلم اعلان قرمز

استقبال مخاطبان و آمار تماشای فیلم وضعیت قرمز

به دلیل بودجه دویست میلیون دلاری فیلم و گفته اسکات استوبر (رییس بخش سینمایی نتفلیکس) مبنی بر این‌که فیلم‌های پرهزینه این کمپانی باید در ۲۸ روز ابتدای عرضه‌شان بیش از ۷۰ میلیون تماشاچی داشته باشند، نشریه نیویورک آبزِروِر تخمین زد که فیلم وضعیت قرمز باید حدود ۲۰۰ میلیون ساعت دیده شود (یعنی چیزی در حدود ۸۳ میلیون کاربر خانگی آن را کامل تماشا کنند) تا یک موفقیت به حساب آید.

وضعیت قرمز پربیننده ترین فیلم تاریخ نت‌فلیکس

فیلم وضعیت قرمز به طور رسمی به پربیننده‌ترین فیلم تاریخ نتفلیکس تبدیل شد. این فیلم ۳۲۸ میلیون بیننده داشته و رضایت ۹۲ درصد بینندگان را در سراسر دنیا به دست آورده است.

پیش از این، وضعیت قرمز در ۳ روز اول عرضه‌اش در امریکا نیز حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تماشاچی، در انگلیس ۷۲۱ هزار، در آلمان ۳۳۲ هزار و در استرالیا ۴۲ هزار بیننده داشت. تی‌وی تایم هم گزارش داد که فیلم وضعیت قرمز در نخستین هفته پخش مجازی‌اش به دومین فیلم پربازدید در ایالات متحده بدل شد. فهرست ۱۰ فیلم برتر انگلیسی‌زبان هفتگی نتفلیکس هم که بر اساس بالاترین ساعت بازدید چیده می‌شود، نشان داد که فیلم اعلان قرمز با ۱۴۸ میلیون و ۷۲۰ هزار ساعت، پربیننده‌ترین فیلم بوده است.

رکورد قبلی به فیلم «آشیانه پرنده» با بازی ساندرا بولاک تعلق داشت که محصول سال ۲۰۱۸ بود و ۲۸۲ میلیون ساعت در نتفلیکس دیده شد.

فهرست بهترین فیلم اکشن های سال

نظر منتقدان درباره فیلم وضعیت قرمز

در سایت راتن تومیتوز درباره فیلم وضعیت قرمز ۳۵ درصد از نقدهای ۱۵۰ منتقد مثبت هستند و امتیاز میانگین ۴۷ از صد حاصل شده است. اما در سایت متاکریتیک که نقدها و امتیازهای ۳۸ منتقد گردآوری شده، امتیاز ۳۷ از صد ثبت شده است. در ادامه بخش‌هایی از ۳ نقد را مرور می‌کنیم.

ورایتی | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | وضعیت قرمز که عنوانش را از فهرست تحت‌تعقیب‌ترین‌های پلیس بین‌الملل (اینترپول) گرفته است، جست‌وجویی پر از پیچش‌های داستانی و مملو از مسخره‌بازی است برای یافتن گنجینه‌های پنهان. فیلم، مرز میان آدم‌های خوب و بد را از بین می‌برد و در عوض، روی این متمرکز می‌شود که کدام‌یک از دزدان بدنام آثار هنری، در شکستن قانون بهتر عمل می‌کند: نولان بوث که استاد جعل است و کنایه‌زن (رایان رینولدز) یا الهه انتقام اعیانی‌اش که فقط با لقب «بیشاپ» شناخته می‌شود (گل گدوت)… ما با این فیلم انگار به قلمروی فیلم‌های اکشن دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ پا می‌گذاریم و تربر (که امر غیرمحتمل را با فیلم قبلی‌اش آسمان‌خراش با بازی راک به سطح جدیدی برد) بی‌تردید می‌داند چه‌طور صحنه‌های مبارزه، تعقیب‌وگریزها و دیگر صحنه‌های بدل‌کاری دیوانه‌وار را کارگردانی کند… تأثیر ایندیانا جونز هم بر فیلم پرسروصدا و پرماجرای تربر انکارناپذیر است؛ و همین طور تأثیرپذیری از دروغ‌های حقیقی جیمز کامرون؛ اما جالب‌تر از این تأثیرپذیری‌ها از سینمای اکشن، پویایی محافظه‌کارانه میان سه شخصیت اصلی است که دوست-دشمن یکدیگر به حساب می‌آیند و باید با هم کار کنند تا بتوانند جای تمام تخم‌های گران‌بهای کلئوپاترا را پیدا کنند. از این حیث، حاضرجوابی‌ها از کیفیت کمدی‌های اسکروبال برخوردار شده است.

دوئین جانسون، رایان رینولدز در فیلم اعلان قرمز

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

دیوید رونی | حتی اگر با یک فیلم سرگرم‌کننده‌ی فاقد کالری مثل وضعیت قرمز طرف باشید، نمی‌توانید ارزش همنشینی دواین جانسن، رایان رینولدز و گل گدوت در یک اکشن تریلر ماهرانه با ضرباهنگی تند و چاشنی کمدی بازیگوشانه را انکار کنید. این فیلم هم مثل خیلی از فیلم‌های پرستاره نتفلیکس، بیش‌تر جذابیت و زرق‌وبرق صنعت سینما را دارد تا شخصیتی منحصربه‌فرد؛ اما آن قدر سرگرم‌کننده هم هست که با این‌که خیلی از تماشاگران پس از عنوان‌بندی پایانی آن را فراموش خواهند کرد، حق بدهیم دنباله‌ای بر آن ساخته شود…

فیلم اسامی لوکیشن‌های بین‌المللی مهمی را در سراسر ۵ قاره به نمایش می‌گذارد اما به دلیل شیوع جهانی کووید-نوزده و محدودیت‌های ناشی از آن، «وضعیت قرمز» در نهایت به طور کامل در آتلانتا فیلم‌برداری شد؛ و طراح تولید، اندی نیکلسن، کار خوبی در خصوص بازآفرینی مکان‌های مشهوری چون قلعه سنت آنجلو – که در اولین صحنه‌های فیلم دیده می‌شود – انجام داده است. با وجود این، تماشاگران دقیق می‌توانند به هویت استودیویی این مکان‌ها پی ببرند… در حالی که فیلم‌نامه تربر هرگز حال‌وهوای آشناپندارگونه – یا دِژا وو مانندش، را به‌کل از دست نمی‌دهد، پیوسته دیالوگ‌های بامزه و خنده‌داری را عرضه می‌کند که اغلب‌شان در دهان شخصیت بانمک رینولدز جای گرفته‌اند، مثل زمانی که می‌پرسد: «تو رویی یا زیر؟» تا مشخص شود هم‌سلولی‌اش تخت بالایی را انتخاب می‌کند یا پایینی!

نیویورک تایمز | امتیاز ۲۰ از ۱۰۰

بئاتریس لوآیزا | جایی میان سال‌های اول فعالیت دواین جانسن به عنوان یک کشتی‌گیر حرفه‌ای و ظهورش به عنوان یکی از گران‌ترین بازیگران سینما در صنعت نمایش امروز، چیزی درباره او به گونه‌ای ناخوشایند تغییر کرد. این ستاره اکشن به شهرت رسید چون جذابیت یک مرد ازخودراضی را داشت که به‌راحتی و به‌سرعت می‌توانست از شدت رفتاری شیرگونه به حالتی نرم و ضعیف تغییر کند؛ اما در روزگاری که هالیوود هر روز بیش از پیش به پرده‌های سبز متکی می‌شود، جانسن همچنان در مقابل پس‌زمینه‌های دیجیتال تیره از شهرهای روبه‌ ویرانی و جنگل‌هایی به رنگ آب‌نبات مقاومت کرده است.

با وجود این، من دلم برای روزهایی تنگ شده است که همه کارها به ابروهای او سپرده می‌شد… تمام قاره‌نوردی‌های شخصیت‌های اصلی، فاقد سرگرمی و جذابیت است چون همه چیز پلاستیکی به نظر می‌رسد. در ضمن، برای فیلمی از زیرژانر سرقت که ظاهراً بذرهای یک مجموعه (فرنچایز) سینمایی به سبک‌وسیاق فیلم‌های مومیایی (The Mummy) یا گنجینه ملی (National Treasure) را می‌کارد، فیلم وضعیت قرمز فاقد هر گونه حسی از اکتشاف یا هیجانی کنجکاوی‌برانگیز در سفر قهرمانانی است که مثلاً سرنخ‌ها را پیدا و آن‌ها را به هم وصل می‌بود توسط کمپانی یونیورسال پیکچرز در سینماها اکران شود ولی در نهایت، اکران محدودی را تجربه کرد و از حدود ده روز پیش (دوازده نوامبر) در نتفلیکس عرضه شد. فیلم اعلان قرمز نقدهای خوبی از منتقدان نگرفته است اما در همان هفته اول نمایشش در نتفلیکس، به پربیننده‌ترین فیلم این غول عرصه پخش مجازی و آنلاین بدل شد. پس تعجبی ندارد که دو دنباله آن در دست تولید است و پشت‌سرهم فیلم‌برداری خواهند شد.

تماشای آنلاین فیلم اعلان قرمز

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil