همه چیز درباره سریال چرخ زمان The Wheel of Time

بازی تاج و تخت به سفارش جف بزوس

چرخ زمان یک مجموعه تلویزیونی آمریکاییِ تخیلی، حماسی و ساخته­ سرویس آمازون پرایم ویدیو است. مدیر اجرایی و تهیه کننده  این پروژه ریف جادکینز است و رزمند پایک، دنیل هینی، مدلین مدن، مارکوس راترفورد، جاشوا استرادوسکی، زوئی رابینز، بارنی هریس در آن به ایفای نقش می­پردازند.

خلاصه داستان سریال چرخ زمان

داستان سریال چرخ زمان در یک دنیای فانتزی حماسی می‌گذرد. در دنیایی که جادو وجود دارد، اما فقط برخی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، مویرین با (بازی رزمند پایک)، در جست‌وجوی کسی که جهان را نجات داده یا نابود می­‌کند سفری خطرناک را به سراسر جهان آغاز می­‌کند. او یکی از اعضای سازمان فوق‌العاده قدرتمند آئس سدای است که تمامی اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند. مویرین سفر خود را از شهر کوچکی به نام Two Rivers آغاز می­‌کند. او گروهی از پنج جوان را به سفری به دور دنیا و خطرناک می‌برد و باور دارد که یکی از آن‌ها، احتمالا تناسخی انسانی از دراگون است. دراگون، فردی قدرتمند است که در پیشگویی‌ها آمده که او یا جهان را نجات خواهد داد یا آنکه آن را نابود می‌کند.

در دنیای چرخ زمان، جادو را با نام قدرت واحد می­‌شناسیم، که از یک چیزی به نام منبع حقیقی ایجاد می­‌شود. این منبع حقیقی یک نیمه مونث و یک نیمه مذکر دارد که در گذشته نیمه مذکر آن از بین رفته و به همین دلیل فقط آئس سدای زن قادر به استفاده از جادو هستند.

 

آشنایی با منبع الهام و اقتباس چرخ زمان

سریال بر اساس مجموعه رمانی به همین نام نوشته رابرت جردن ساخته شده است. این مجموعه کتاب شامل ۱۴ جلد است، جردن نوشتن این کتاب را در سال ۱۹۸۴ شروع کرد و جلد اول آن در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. او در سال ۲۰۰۷، در حالی که مشغول نوشتن فصل پایانی کتاب بود، درگذشت، اما قبل از مرگش یادداشت­‌های زیادی از خود به جای گذاشت تا نویسنده دیگری بتواند این کتاب را با توجه به خط فکری او به پایان برساند.

براندون ساندرسون فانتزی نویس دیگری بود که برای این منظور انتخاب شد اما در طول نگارش فصل آخر تصمیم گرفت تا به جای یک جلد آن را در سه جلد به پایان برساند. چرخ زمان به دلیل طولانی بودن، دنیای تخیلی دقیق و سیستم جادویی و شخصیت‌های بزرگ آن قابل توجه است. کتاب‌های هشتم تا چهاردهم هر کدام به رتبه یک فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز رسیدند و پس از اتمام آن، این مجموعه نامزد دریافت جایزه هوگو شد. از سال ۲۰۲۱، این مجموعه بیش از ۹۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است که آن را به یکی از پرفروش‌ترین چند جلدی­‌های فانتزی حماسی از زمان ارباب حلقه‌ها تبدیل کرده است.

رزمند پایک در نمایی از سریال چرخ زمان

سریال چرخ زمان فصل دوم دارد؟

نمایش اولیه سریال در فستیوال فیلم استکهلم شروع شد و سپس، ۳ قسمت ابتدایی فصل اول این سریال که شامل ۸ قسمت است، در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ در پرایم ویدئو منتشر شد و پنج قسمت باقی‌مانده قرار است تا ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ به صورت هفتگی پخش شوند. سریال پیش از انتشار برای فصل دوم هم تمدید شده و کمپانی آمازون علاقه دارد تا این سریال را به مجموعه‌ای مانند بازی تاج و تخت تبدیل کند. فصل اول عمدتا نقدهای مثبتی دریافت کرد، با وجود اینکه باور عمومی بر این است که اقتباس از این کتاب­‌ها به دلیل تعداد داستان‌ها و شخصیت‌ها کار بسیار دشواری است. در این مجموعه کتاب رابرت جردن بالغ بر ۲۸۷۲ کاراکتر وجود دارد.

 

نظر منتقدان درباره چرخ زمان

نظر منتقدان در وب سایت راتن تومیتوز درباره سریال چرخ زمان بر این است که این سریال سعی دارد تا نسبت به دیگر آثار ژانر فانتزی، متفاوت به نظر برسد، به همین دلیل ممکن است انقلاب‌ها و چرخش‌های این سریال نسبت به دیگر آثار فانتزی و حماسی، اندکی تکراری و قدیمی به نظر برسند. اما نکته قابل توجه این است که، سریال چرخ زمان موفق شده تا نظر کسانی که با رمان‌های رابرت جردن آشنا نیستند را به این سریال جلب کند.

سریال چرخ زمان نقدها و نظرات متفاوتی دریافت کرده است. این سریال در وب سایت راتن تومیتوز، از ۴۴ نقد منتشر شده برای آن، امتیاز ۶۸ درصد را گرفته است. در وب سایت متاکریتیک امتیاز سریال ۵۵ درصد است. این امتیاز بر اساس ۲۱ نقد منتشر شده در نظر گرفته شده است.

برخی از این نقدها را با هم می‌خوانیم:

منتقد کالیدر –  امتیاز ۱۰۰/۱۰۰

کارلی لین | اگرچه The Wheel of Time دارای بازیگران اصلی و فرعی گسترده‌ای است، اما قسمت زیادی از داستان بر روی شانه‌های رزمند پایک استوار است. چرخ زمان گرفتار تعدد اصطلاحات ساختگی گیج کننده یا سیاست‌های بیش از حد پیچیده نمی‌شود و هنگامی که گروه کوچک قهرمانان ما سفر خود را به تار والون آغاز می‌کنند، در واقع به راحتی می‌توان داستان آن‌ها را دنبال کرد و به جای تکیه بیش از حد به وقایع اکشن بزرگ یا موجودات افسانه‌ه­ای بیشتر به لحظات معمولی می‌پردازد. واقعاً احساس می‌شود که ماجراجویی جدیدی با این فیلم شروع شده و کسانی از شما که از پایان بندی سریال حماسی دیگر (بازی تاج و تخت) بیش از حد سوخته‌اید (و من خودم هم در آن گروه هستم!) ممکن است تازه‌ترین علاقه فانتزی خود را پیدا کرده باشید.

رزمند پایک در نمایی از سریال چرخ زمان

منتقد pastemagazine –  امتیاز ۸۵/۱۰۰

آلیسون کین | سریال، برخلاف سرعتش در تمام جنبه‌های دیگر عجله‌ای برای فاش کردن داستان ندارد. نکته‌ای که در این داستان تازگی دارد این است که فرد برگزیده برای نجات یا از بین بردن جهان هم برای بیننده و هم برای مویرین که دنبالش می­‌گردد نامشخص است و فرد را وا می‌دارد تا مشتاقانه برای فهمیدن آینده دنیا و نتیجه این جستجو منتظر باشد. اقتباس از کتاب به خوبی شکل گرفته اما شخصیت پردازی‌­ها می‌توانست عمیق‌تر باشد. در کل تماشایش تجربه جدیدی برای علاقه­‌مندان به فانتزی خواهد بود.

تلگراف: «چرخ زمان در عوض ارائه تعداد زیادی از زنان و مردان قهرمان و شگفت انگیز، جادوگران عجیب و آدم کش و غول­‌های موفرفری  را به کار می‌گیرد و بنابراین طرفداران بازی تاج و تخت ممکن است از نبودن سوپراستارهای متعدد خوشحال نشوند»

منتقد تلگراف | امتیاز ۸۰/۱۰۰

ادپاور | چرخ زمان در عوض ارائه تعداد زیادی از زنان و مردان قهرمان و شگفت انگیز، جادوگران عجیب و آدم کش و غول­‌های موفرفری  را به کار می‌گیرد و بنابراین طرفداران بازی تاج و تخت ممکن است از نبودن سوپراستارهای متعدد خوشحال نشوند اما برای دیگران این سریال فانتزی جدید پتانسیل این را خواهد داشت که یک داستان حماسی جذاب را به شیوه خودش ابداع و روایت کند.

منتقد TV Line | امتیاز ۷۵/۱۰۰

جان نگرونی | چرخ زمان به لطف داشتن بازیگران متعهد و بودجه هنگفت مطمئنا از این مشکلات ابتدایی و ناامیدی­‌ها عبور خواهد کرد و به زودی به یکی از بهترین فیلم‌ها در ژانر فانتزی و حماسی تبدیل خواهد شد. بینندگان سریال بهتر است به جای تمرکز بر مفاهیم استعاری، خط اصلی داستان را دنبال کنند که یافتن فرد نجات دهنده است، هر چند که ممکن است برای برخی آن فرد مشخص باشد.

منتقد دی سایدر | امتیاز ۷۰/۱۰۰

مگان اوکیف | با توجه به اینکه نسخه فانتزی سخت و بی‌­رحمانه جورج آر آر مارتین ارائه شده در بازی تاج و تخت برای مخاطبان جذاب بوده است اما نباید امیدوار بود که این نسخه رمانتیک و عرفانی و امیدوارکننده در چرخ زمان در همه جا مورد استقبال قرار بگیرد. این فیلم نمی­‌تواند بازی تاج و تخت بعدی باشد زیرا اساس داستان­‌ها با هم متفاوت است اما این شانس را دارد تا هویت و سبک خاص خود را ایجاد کند و در آن بسیار موفق باشد.

نقد و بررسی سریال چرخ زمان

منتقد گاردین | امتیاز ۶۰/۱۰۰

لوسی منگان | چرخ زمان کاملا یک فیلم خوب است که استایل و هویت خاص خودش را دارد و به قدر کافی اتفاقات عجیب و ناگوار موجود در کتاب را پوشش می­‌دهد. مویرین در حالی که او و روستائیان جوان به راه می‌افتند، می‌گوید: «چرخ زمان می‌چرخد، و زمان‌ها می‌آیند و می‌گذرند و خاطراتی از خود به جا می‌گذارند که تبدیل به افسانه می‌شوند.»

منتقد  Entertainment Weekly  | امتیاز ۵۸/۱۰۰

چنسلور آگار | با وجود شخصیت‌پردازی بسیار ضعیف و سطحی، همچنان سریال چرخ زمان، اثری دیدنی و قابل توجه محسوب می‌شود. سریال چرخ زمان رویدادها و اتفاقات بسیار زیادی از کتاب نوشته­ جردن را پوشش می‌­دهد. اتفاقات فانتزی و جادو به قدر کافی در فیلم دیده می­‌شوند و سکانس‌های اکشن به اندازه کافی هستند. نویسندگان سریال نیز موفق عمل کرده‌­اند و باعث جذابیت داستان برای تماشا شده‌اند.

منتقد نیویورک تایمز | امتیاز ۵۰/۱۰۰

جیمز پونیووزیک | خبر خوب برای طرفداران تشنه سریال­‌های فانتزی این است که این سریال باشکوه و جاه‌طلبانه به سرعت به بازی تاج و تخت نزدیک می‌شود و  به‌عنوان یک فیلم اقتباس شده، به نظر می‌رسد که بدش نمی‌آید که با بازی تاج و تخت اشتباه گرفته شود.

تماشای آنلاین سریال The Wheel of Time

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. حسن محسنی می‌نویسد

    ✅ “حلال مشکلات کینگزتاون” یا “جنگل آسفالت”!؟؟

    ▪️واقعا نمی توان شعف و لذت کشف و تماشای سریال جدید تیلور شریدان را پنهان کرد..
    ▪️تماشای این نئونوآرِ تلخ و خشن و بی تعارفِ شریدان که انگار به متخصص کاراکترهای سخت و وازده و افسرده اما اهل عمل و اقتدار و خشونت بدل شده (از یللو استون تا رودخانه ویند و …)، برای دوستداران نوآر و به خصوص نئونوآرهای برجسته ای این سالها، یک ضیافت کامل است..
    ▪️ فصل اول سریال “شهردار کینگزتاون” (که بهتر است به جای «شهردار»، «حلال مشکلات» ترجمه شود؛ درست مثل حلال مشکلات در «پالپ فیکشن»، یعنی هاروی کایتل) با یک “کَست” بازیگری عالی, از جِرِمی رنر (به عنوان هنرپیشه محبوب شریدان”) تا کایل چندلر و هیو دیلون و دایان ویست و آیدان گیلن, اتمسفر نوآر به شدت تیره و تباه اما مدرن و جذابی دارد از شهر نسبتا کوچکی که می شود حتی “زندان آباد”!! هم نامیدش؛ چون هفت زندان! را در خود جا داده با بیش از ۲۰ هزار زندانی از همه جنس! .. و اغلب ساکنان شهر هم یا خانواده زندانیان و پلیس ها و قاضی ها و زندانبانانند یا شغل و زندگی و معیشتشان به نحوی با زندان ها و خلافکاری و فساد و مواد مخدر و قتل در ارتباط است!!!
    ▪️در چنین فضایی, شهردار (یا حلال مشکلاتِ) این شهر (کایل چندلر که همان قسمت اول شوک بزرگی درباره اش اتفاق می افتد!!) و برادرش (جرمی رنر), در مرز باریک نفسگیر خطرناک قانون و فساد حرکت می کنند و به شیوه خود, این “جنگل آسفالت” را اداره می کنند!!
    ▪️در این «جنگل آسفالت»، از پلیس گرفته تا زندانی و زندانبان و قاچاقچی و دزد، اگرچه به انواع و اقسام مختلف، غرق در فساد و تباهی و جرم و جنایتند، اما نوعی «مرام» و «معرفت»!! میانشان جریان دارد که عجیب تماشایی است؛ خلافکاران عمده یا خرده کاری که مدام به یکدیگر حال می دهند و امتیاز می گیرند و امتیاز می گیرند!!
    ▪️فراتر از این ها، باید اتمسفر سیاه و غمبار اما ملتهب و پرتنش سریال را؛ دیالوگ های قصار و از یاد نرفتنی سریال را؛ سکانس های شب نشینی جرمی رنر با خرسی گرسنه در دل جنگل؛! یا جلسات خیابانی و درد و دل های او با بزرگ ترین قاچاقچی سیاهپوست شهر را به چشم خریدار دید و شنید تا معنای این ضیافت تلویزیونی هفتگی (متأسفانه فقط ۱۰ قسمتی) مشخص شود!!!

fosil