به بهانه سال‌پخش یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های کودکانه (و حتی بزرگسالانه!) تاریخ

۷ نکته غافلگیرکننده فیلم تنها در خانه

تنها در خانه 2021 را می‌توانید در فیلیمو ببینید

بله، نزدیک به ۳ دهه از زمانی که خانواده کوین مک‌کالیستر او را برای تعطیلات در خانه تنها گذاشتند و یک فیلم کلاسیک متولد شد گذشت.
اما حتی اگر فیلم تنها در خانه را مثل نگارنده بارها هم تماشا کرده باشید، احتمالا چیزهایی در مورد شاهکار مشترک جان هیوز و کریس کلمبوس وجود دارد که نمی‌دانید. بنابراین این شما و این هفت حقیقت غافل‌گیرکننده درباره فیلم تنها در خانه.

باورتان می‌شود ۳۱ سال از ساخت یکی از فیلم‌های محبوب دوره کودکی‌مان گذشته؟ نوامبر سال ۱۹۹۰ بود که کمپانی فاکس قرن بیستم به کریس کلمبوس ماموریت داد تا فیلمنامه جذاب جان هیوز را با بودجه نسبتا زیاد ۱۸ میلیون دلاری تبدیل به فیلم کند. فیلم در آستانه کریسمس ۴۸۴ میلیون دلار فروخت و بازیگر خردسالش مک‌کالی کالکین یک‌شبه به یک سوپراستار تبدیل شد و ساخت دنباله‌های دیگری برای فیلم در دستور کار قرار گرفت. الان هم تنها در خانه ۲۰۲۱ که آخرین نسخه این فیلم است در فیلیمو در دسترس است. ببینید و امتیاز بدهید!

عنکبوت داخل فیلم واقعی بود

اول عرض کنیم که عنکبوت‌های پشمالویی که در ایران به اسم رطیل شناخته می‌شوند، در واقع «تارانتولا» و از دسته عنکبوتیان هستند. زمانی که راهزن‌ها به منزل «مک‌الیستر» می‌زنند اتفاقات وحشتناکی برای‌شان می‌افتد، اما شاید هیچ‌کدام به ترسناکی لحظه‌ای که «کوین» تارانتولای غول‌پیکر برادرش را روی صورت «مارو» راهزن دیلاق می‌گذارد نباشد!

«دنیل استرن» بازیگر نقش «مارو» موافقت کرده بود تا برای ترسناک‌تر شدن صحنه یک تارانتولای واقعی روی صورتش بگذارند، به شرطی که کار با یک برداشت تمام شود! کار با یک برداشت و با جیغ خنده‌دار «مارو» به اتمام رسید.

۱۰ فیلم جذاب مخصوص کریسمس

فیلمنامه در کمتر از ۱۰ روز جمع شد

به گفته «جیمز» پسر «جان هیوز» نویسنده فیلمنامه، پدرش فیلمنامه را در منزل و در مدت زمانی کمتر از ۱۰ روز نوشت. ایده فیلمنامه از اولین سفر پراضطراب خانواده «هیوز» به اروپا در سال ۱۹۸۹ به ذهن پدر خانواده رسیده بود.

دوهفته بعد از بازگشت خاندان هیوز از سفر اروپا، «جان هیوز» به این فکر کرده بود که اگر هنگام سفر یکی از بچه‌ها به طور تصادفی در منزل جا می‌ماند چه می‌شد؟ بعد از همین فکر ترسناک بود که «هیوز» ظرف مدت ۹ روز پیش‌نویس فیلمنامه را تکمیل کرد. «جیمز» در مصاحبه‌ای گفته بود پدرش ۴۴ صفحه پایانی فیلمنامه را تنها ظرف ۸ ساعت نوشته بود!

نمایی از فیلم تنها در خانه

خانه «مک‌الیستر»ها اکنون ۱.۵ میلیون دلار می‌ارزد

این خانه با زیربنای ۱۳۰۰ متر مربع با آن آجرهای قرمز و استایل گرجستانی که توسط «کلمبوس» به عنوان لوکیشن پرماجرای فیلم انتخاب شد، سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱.۵۸۵ میلیون دلار به فروش رفت. بااین‌حال مالکان خانه با توجه به ارزش نمادین خانه انتظار داشتند ملک‌شان با قیمت بالاتری به فروش برسد. تخمین اولیه آن‌ها در مورد قیمت خانه، رقم ۲.۴ میلیون دلار بود.

فیلم صاحب یک رکورد ۲۷ ساله بود

«تنها در خانه» در فصل تعطیلات زمستانی در سال ۱۹۹۰ طوفان عظیمی به‌پا کرد و به تسطلش بر گیشه حتی تا نیمه اول سال بعد نیز ادامه داد. این فیلم به مدت ۱۲ هفته رتبه ۱ فروش هفتگی سینماهای آمریکا را قبضه کرده بود و تا ماه ژوئن سال ۱۹۹۱ همچنان بین ۱۰ فیلم پرفروش هفته حضور داشت!

«تنها در خانه» با فروش ۲۸۵,۷۶۱,۳۴۳ دلاری به پرفروش‌ترین فیلم سال و البته به پرفروش‌ترین فیلم «اکشن کمدی داخلی» تاریخ تبدیل شد و این رکورد را تا سال ۲۰۱۷ حفظ کرد.

جو پشی واقعا انگشت‌های مک‌کالی کالکین را گاز گرفته بود

کالکین سال ۲۰۰۴ در مصاحبه‌ای فاش کرد موقع تمرین صحنه‌ای که سرانجام دزدها «کوین» را گیر می‌اندازند و او را تهدید می‌کنند که تمام انگشت‌هایش را با دندان قطع می‌کنند، «جو پشی» یک‌بار به‌اشتباه واقعا انگشتان «کالکین» را گاز گرفته بود. جالب این‌جاست یادگار زخم به‌جا مانده از آن گاز هنوز روی دستان «کالکین» حضور دارد.

تنها در خانه اصلیرابرت دنیرو می‌توانست یکی از دزدها باشد

به گزارش سایت «منتال فلاس»، گزینه اول استودیو برای بازی در نقش «هری» سارق قدکوتاه‌تر، «رابرت دنیرو» بود. جالب این‌جاست که «دنیرو» و «جو پشی» بارها در فیلم‌های خشن و جنایی اسکورسیزی با هم هم‌بازی بودند.

عجیب این‌که «پشی» حتی گزینه دوم گروه سازنده فیلم هم نبود و وقتی گزینه دوم هم برای بازی در فیلم به توافق نرسید، این نقش به «پشی» رسید تا استاد بالاخره در یک فیلم کودکانه و کمدی هم نقش‌آفرینی کند. آیا می‌توان هیچ بازیگر دیگری را جای پشی تصور کرد؟!

فیلم به تئوری توطئه زنده بودن الویس، دامن زد

حتما می‌دانید که زنده بودن «الویس پریسلی» خواننده‌ افسانه‌ای راک‌اندرول آمریکا، از آن تئوری‌های توطئه مشهوری است که طرفداران زیادی هم دارد. مثل تئوری زنده بودن هیتلر. با وجود اکران «تنها در خانه» ۱۳ سال پس از مرگ «پادشاه راک‌اندرول»، صحنه‌ای از فیلم مجددا بحث زنده بودن الویس را به دهان‌ها انداخت.

در صحنه‌ای که مادر «کوین» مشغول دادوبیداد بر سر متصدی فروش بلیت هواپیما در فرودگاه برای بازگشت به خانه است، مردی ریشو با کت اسپرت و یقه‌اسکی مشکی در انتهای صف ایستاده که بی‌شباهت به «الویس» نیست و حضور او دوباره بازار تئوری توطئه را داغ داغ کرد!

تماشای آنلاین فیلم تنها در خانه

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil