معرفی و نقد سریال آرکین: لیگ افسانه ها

وقتی رویاها تبدیل به واقعیت می‌شوند

آرکین با نام کامل «آرکین: لیگ افسانه ها» سریال انیمشن تلویزیونی آمریکایی-فرانسوی است به کارگردانی کریستین لینکه و الکس یی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. این سریال انیمیشنی درام، اکشن، فانتزی و ماجراجویانه است که به روایت افسانه‌های قدیمی می‌پردازد.
این مجموعه که دارای امتیار ۹.۴ در ‌‌IMDB و امتیاز ۸.۸ در Rotten Tomatoes است، در دهمین جشن سالگرد ساخت بازی لیگ افسانه‌ها League of Legends رسما معرفی شد. آرکین توسط استودیوی ریوت گیمز و فورتیس، استودیوی فرانسوی مستقر در پاریس که خدمات انیمشن ارائه می‌دهد، تولید شده است. آرکین از شبکه نتفلیکس و تنسنت (شبکه چین) این روز‌ها در حال پخش است.
بیایید نقد و معرفی این سریال را با هم بخوانیم.

تمامی داستان‌های سریال انیمشین آرکین: لیگ افسانه ها در گذشته‌های دور اتفاق می‌افتد و روایات از زبان شخصیت‌های مختلف بازگو می‌شود. این مجموعه که اقتباسی از بازی ویدیویی به همین نام است برای گروه سنی بزرگسال ( بالای ۱۶ سال) ساخته شده و بیشتر به دغدغه‌های بزرگسالان می‌پردازد. در این انیمیشن هنرمندانی همچون شهره آغداشلو، جی بی بلانک، مایلز براون، رمی هیل، میا سینکلر جنس و جاش کیتون ایفای نقش کرده‌اند.

 

خلاصه داستان سریال آرکین: لیگ افسانه ها

آرکین بر دو شخصیت اصلی متمرکز است. دو شخصیت نمادین به نام های جینکس و خواهرش ووی. داستان درباره این دوخواهر است که در خیابان‌های شهرهای افسانه‌ای به نام زائون و پیلتوور بزرگ شده‌اند. دو شهری که نماد تکنولوژی، آرمان‌شهر و پادآرمان‌شهر هستند. جینکس و ووی روابطی دوستانه با یکدیگر ندارند و حتی در بازی جینکس تروریست بدنام و  علاقه‌مند به انفجار و تخریب است ولی ووی کلانتر است و برای نظم و قانونمندی تلاش می‌کند. آرکین به روابط این دو خواهر و به اینکه چرا سرنوشت های متفاوتی دارند می‌پردازد.

انیمیشن سریالی آرکین: لیگ افسانه‌ها

پیلتوور مرکز شهر والوران، شهری زیبا در بالا صخره‌ها و مشرف به اقیانوس، مرکز زیباشناسی استیم‌پانک (ژانر علمی تخیلی درباره دوره‌ای از تاریخ مربوط به اواخر ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰) است که معمولا این شهر به عنوان شهری خیالی در دوره رنسانس که از آن به عنوان نقطه عطف  هنر و تجارت و همچنین دوره اختراعاتی مثل کشتی‌های هوایی غول پیکر یاد می‌شود. از سوی دیگر زائون جنبه منفی و سیاه انقلاب صنعتی است.

موقعیت زائون نسبت یه پیلتوور شهر زیرزمینی محسوب می‌شود. پر از پیچ و خم، انباشت لوله‌ها و دود است. جایی مملو از مواد شیمایی صنعتی، دانمشندان دیوانه، بازار‌های سیاه و ناهنجاری‌های اجتماعی است. درواقع مردم این شهر زندگی نمی‌کنند، فقط برای بقا تلاش می‌کنند و تعداد زیادی از شخصیت‌های شرور زاده این شهرند.

بهترین انیمیشن های جهان تا سال ۲۰۲۱

نظر منتقدان درباره سریال آرکین: لیگ افسانه ها

پیست مگزین

تارا بنت | وقتی صحبت از اقتباس بر اساس یک بازی کامپیوتری می‌شود فرض بر این است جایی برای بزرگسالان وجود ندارد. بر اساس بازی‌های کودکانه سریال‌های زیادی ساخته شده‌است. مثل انگیری برد یا سونیک. به همین خاطر است که نتفیلیکس و استودیوی ریوت گیمز دست به چنین ریسکی زده‌اند و این سریال را بر اساس بازی کامپیوتری قدیمی لیگ افسانه‌ها به اختصار (LOL) ساخته‌اند.

سریال آرکین به طرز شگفت‌آوری ترکیبی از انیمیشن دو بعدی و سه بعدی در استودیو فرانسوی  Fortiche، توسط سازندگان نسخه اصلی بازی لیگ افسانه‌ها ساخته و نمایش داده شده است. این بازی طی ده سال ۸ میلیون بازیکن داشته که خود را غرق در دنیای افسانه‌ها کرده‌اند. اما مثل بسیاری از بازی‌های کامپیوتری که فیلم آن‌ها هم ساخته شده است بارها ثابت شده که این قبیل اقتباس‌ها می‌توانند کارهای بسیار موفق و پر طرفداری هم باشند اما این یک چالش همیشگی است که چگونه تعادل بین طرفداران بازی‌ها و مخاطبان  فیلم‌ها ایجاد شود که باعث جذب مخاطب غیر بازیکن هم شود.

شاید دلیل موفقیت سریال آرکین: لیگ افسانه ها همین باشد. سال‌ها شخصیت پردازی موفق لینکه و یی در روایتی که مدام در حال تحول است و گاهی هم غیر‌منتظره. آن‌ها این مجموعه را اختصاصی برای بزرگسالان ساخته‌اند تا در صورت لزوم بتوانند از خشونت و زبان بزرگسالان برای داستان‌های سیاه و تاریک آن استفاده کنند تا روی بزرگسالان نیز تاثیر بگذارند.

بر خلاف دیگر سریال‌های حماسی و افسانه‌ای مثل بازی تاج و‌ تخت و سایه ‌و ‌استخوان، آرکین بیشتر روی مسائل سیاسی و درگیری‌های خانوادگی متمرکز است، در جایی از جهان که جادو و سحر وجود دارد. اگر شما اهل بازی‌های کامپیوتری هستید زیبایی‌های بصری شهر‌های پیلتوور و زائون برایتان تحسین بر انگیز خواهد بود.  اگر هم اهل بازی‌های ویدیویی نباشید، دیدن هر سکانس از این انیمیشن از نظر بصری شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تمام جزعیات به خوبی رعایت شده‌اند. تصاویر طبیعی، نور پردازی و ترکیب رنگ‌هایی که حتی برای شهرها مجزا و اختصاصی ساخته شده‌اند شما را مجذوب می‌کند. کارگردان‌های این مجموعه، پاسکال چاررو و آرنو دلورد از تمام ظرفیت‌های دوربین برای به تصویر کشیدن پس‌زمینه‌ای فوق‌العاده زیبا هوشمندانه استفاده کرده‌اند و حرکت دوربین به صورت باور نکردنی باعث شده تصاویر پویا و زنده باشد.

آنها سکانس‌های اکشن ظریف و بسیار خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهند و در جنس حرکات این نکته که این انیمیشن براساس بازی کامپیوتری است را نیز لحاظ کرده‌اند. حتی بسیاری از مجموعه‌های پر مخاطب می‌توانند برای اجرای صحنه‌های اکشن و تجزیه و تحلیل و زمان بین ضربات، این انیمیشن را مرجع خود قرار دهند.

سریال آرکین: لیگ افسانه ها صداپردازی خارق‌العاده‌ای هم دارد که از نظر سمعی مناظره شنیداری به واقعیت بسیار نزیک هستند. هر اپیزود از این انیمیشن موسیقی مخصوص به خود را دارد که نبض داستان را در دست می‌گیرد و گاهی هم به بیننده تلنگری می‌زند. حتی آهنگ تیتراژ به اسم Enemy ساخته Imagine Dragons انقدر زیباست که شما از آن عبور نمی‌کنید. بازی ویدیویی لیگ افسانه‌ها آن آنقدر جذاب است که حتی اگر به هیچ بازی ویدیویی علاقه ندارید این بازی ارزش یکبار گم شدن در دنیای افسانه‌ها را دارد.

سایت پولیگان Polygon

آستین گاسلین | سریال آرکین: لیگ افسانه ها داستان مناسب بزرگسالانی با شور و حال جوانی است. آرکین شبیه برنامه‌های کودکان نیست. پر از ناسزا، حرف‌های سیاه، خون، صحنه‌های دلخراش و قسمت‌های ناراحت کننده است. اما هیچ کدام از آن‌ها افراطی نیستند و شخصیت‌ها را باور پذیر و قابل درک می‌کنند. این یکی از خصوصیات شیرین درعین حال سیاه فیلم‌های مارول است که البته از نشان دادن غم و فانتزی‌های بزرگسالان فراتر نمی‌رود. این راهی است تا بتوان شخصیت‌ها را بیشتر پردازش کرد تا لیگ افسانه‌ها ساخته شود.

یورو گیمر Eurogamer

کریس تاپسل | برای اینکه طرفدار سریال آرکین: لیگ افسانه ها شوید لازم نیست که حتما طرفدار بازی ویدیویی لیگ افسانه‌ها بوده باشید. این انیمیشن پیش درآمد این بازی است و در واقع هدف از ساخت این نمایش کاملا مشخص است. جذب موج جدید طرفداران از طریق روشی کاملا مبتکرانه که احتمالا طرفدار همیشگی این سبک از انیمیشین می‌شوند. داستان آرکین به گذشته‌های دور مربوط می‌شود. در دوره‌ای از تاریخ که البته مشخص نیست واقعیت داشته باشد. این انیمیشن فقط به تعداد معدودی از شخصیت‌های لیگ افسانه‌ها پرداخته است و همه در این سریال چند سالی جوان‌تر هستند.

انیمیشن سریالی آرکین: لیگ افسانه‌ها

دیسایدر Decider

جوئل کلر | انیمشن سریال آرکین: لیگ افسانه ها نوعی مکاشفه و ماجراجویی است. مخصوصا به عنوان سریال تلویزیونی. شخصیت‌های واقعی با بیانی واقعی، حرکات و واکنش‌های طبیعی که گاهی به نظر می‌رسد با فناوری ضبط حرکت ساخته شده‌اند و انیمیشن نیستند. صحنه‌های تعقیب و گریز و مبارزه دارای ارزش بصری‌اند و فقط یک اکشن درهم و بی هدف نیست. حرکت به حرکت حتی دست‌ها توسط بهترین نویسندگان انیمشینی ساخته و پرداخته شده‌اند تا نمایشی مورد قبول و رضایت‌بخشی را ارائه دهند. اما این انیمیشن پر از صحنه‌های خشن و گفت‌وگوهای سیاه است که البته برای نوجوان‌ها جذاب‌تر از هر قشر دیگری‌ است.

وان‌اسپورت Oneesport

آماندا تان | بهترین چیز درمورد انیمیشن سریال آرکین: لیگ افسانه ها از نظر یک بازیکن لیگ افسانه‌ها دیدن روابط بین شخصیت‌ها از دریچه تلویزین است. در بازی تنشی را بین شخصیت‌ها می‌بینیم که حالا بعد از دیدن روابط آن‌ها دلیل این چالش‌ها را می‌فهمیم. چرا بین جینکس و ووی فاصله افتاده؟ چرا جینکس از خواهرش تا این حد متنفر است؟ من بی‌صبرانه منتظرم تا تبدیل شدن ویکتور به هیولایی عظیم را ببینم. چه زمانی ووی و کیتلین با یکدیگر روبرو میشوند؟ و…

آرکین ما را به ماجراجویی می‌برد که حتی در بازی لیگ افسانه‌ها هم نمی‌توانستیم به آن دست پیدا کنیم. طرفداران انیمیشن می‌دانند که ساخت و تولید ۱۲ یا ۱۳ قسمت سریال انیمشینی بیش از یکسال طول می‌کشد. آرکین ۶ سال طول کشید و کاملا مشخص است که ساخت چنین سریالی چقدر زمان بر بوده است.

تماشای آنلاین انیمیشن سریالی آرکین: لیگ افسانه‌ها

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 نظر
  1. کاگامی (میراکلس) می‌نویسد

    رده سنیش چی هست؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      در فیلیمو نوشته شده: مناسب بالای ۱۸ سال

  2. علی می‌نویسد

    واقعا این هم چیزی بود که این حجم سانسور کنید؟ گند می‌زنید به اثار زیبا برید خجالت بکشید

  3. سعید شاه می‌نویسد

    بسیار عالی بود این نقد ممنون

fosil