وقتی سینما خودش را به تصویر می‌کشد، نتیجه چه می‌شود؟

فیلم های سینمایی محشر در ستایش خود سینما

سینما همیشه قصه‌های مختلف را به تصویر می‌کشد و برایمان داستان‌سرایی می‌کند. هر داستان قابل روایت و حاوی درامی در سینما جا دارد و از آنجایی که فیلم‌سازی خودش فرایندی پر از زیروبم و حادثه است، می‌تواند سوژه‌ای بکر برای ساختن فیلم باشد! در تاریخ سینما فیلم‌های درجه‌یکی در مورد خود سینما ساخته شده، در مورد فیلم‌سازها و فیلم‌ها و پشت‌صحنه و حواشی شاهکارهای بزرگ سینمایی و حتی فیلم‌های بد. در این مطلب ۱۰ فیلم دیدنی تاریخ سینما که سوژه‌شان فیلمسازی است را به شما معرفی می‌کنیم. اگر عاشق سینما باشید، دیدن فیلم‌های این فهرست شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

آرتیست | ۲۰۱۱ | The Artist

فیلم اسکاری میشل آزاناویسوس دوستداران سینما را شگفت‌زده کرد، چون کسی تصور نمی‌کرد در این دوره و زمانه یک فیلم سیاه‌وسفید آن‌هم از نوع صامت بتواند مشتری برای خودش دست‌وپا کند! اما آرتیست در مورد ذات سینما و عشق به آن بود، به همین دلیل احساسات تمام سینمادوستان دنیا و البته داوران اسکار را حسابی قلقلک داد و اشک‌ها و لبخندهای زیادی روی صورت بینندگان پرتعدادش جاری کرد و شد یکی از بهترین فیلم ها درباره سینما.

فیلم آرتیست در مورد تغییر است و دردی که تغییر کردن به همراه دارد. فیلمی در مورد تبعات گذر از سینمای صامت به ورود جادویی صدا به سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سینما.

بنر فیلم آرتیست

 سینما پارادیزو | ۱۹۸۸ | Cinema Paradiso

مگر می‌شود عاشق سینما باشید و به این اثر جادویی جوزپه تورناتوره دل نباخته باشید؟ سینما پارادیزو نامه عاشقانه‌ای است از طرف تمام عاشقان سینما به سینما به قلم کارگردانی خوش‌ذوق که فیلم‌هایش همیشه گرم و انسانی بوده است.

به زبان ساده، سینما پارادیزو فیلمی است درباره طول و عرض یک عمر را صرف تماشای و ساخت فیلم کردن.

بنر فیلم سینما پارادیزو

۸½ | ۱۹۶۶

بهترین فیلم این فهرست است؟ احتمالا. یک ایتالیایی دیگر که از بزرگ‌ترین فیلمسازان تاریخ سینماست، به سینما ادای دین کرده! آن هم چه کسی؟ فدریکو فلینی، یکی از خبره‌ترین جادوگران عرصه هنر هفتم. فیلم را حدیث نفس کارگردانش می‌دانند. فیلم درباره کارگردانی است که به لحاظ ذهنی و عاطفی دچار مشکل شده و نمی‌تواند با فیلم جدیدش ارتباط برقرار کند. هشت‌ونیم یکی از شخصی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست که در عین حال برای میلیون‌ها بیننده‌اش در طول چند دهه کاملا ملموس و قابل همذات‌پنداری بوده.

فیلم 8½

منک | ۲۰۲۰ | Mank

تصور کنید یکی از بهترین کارگردانان سینما، فیلمی در مورد بهترین فیلم تاریخ سینما و حواشی پرشمار پیرامون آن بسازد! حاصل این اتفاق، سومین فیلم سیاه‌وسفید این لیست است: «منک». «همشهری کین» سال‌های طولانی در مهم‌ترین نظرسنجی‌های سینمایی، به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما از سوی منتقدین معرفی شده بود. فیلمی که نبوغ کارگردانش «اورسون ولز» در آن بعدها به دستور زبانی برای فیلم‌سازی تبدیل شد و قواعد کارگردانی را تغییر داد.

نقد فیلم منک

فیلم منک در مورد نقش هرمن جی.منکه‌ویچ نویسنده مشهور و شوریده‌حال هالیوود در رقم خوردن بهترین فیلم تاریخ سینماست. در طول دهه‌ها، همواره سر این‌که همشهری کین را باید حاصل نبوغ ولز دانست یا حاصل خلاقیت منکه‌ویچ بحث وجود داشته و خب جک فینچر پدر مرحوم دیوید فینچر کارگردان فیلم که نویسنده فیلمنامه بوده، جزء اقلیتی بوده که حق را یک‌سره به منکه‌ویچ داده‌اند.

به این‌که موضع‌گیری و قضاوت فیلم چقدر با مستندات تاریخی و حقیقت جور است کاری نداریم، فیلم منک واقعا اثر بازیگوش و جذابی است و شما را در یکی از طلایی‌ترین دوران هالیوود غرق می‌کند. بازی گری اولدمن در نقش منک معرکه است!

بنر فیلم منک

روزی روزگاری در هالیوود | ۲۰۱۹ | Once Upon a Time… in Hollywood

همه می‌دانیم که تارانتینو یک خوره فیلم و عاشق سینماست و تسلط عجیبی به تاریخ سینما دارد. او چند سالی کارمند یک ویدئوکلوپ بوده و حجم عظیمی از فیلم‌های تاریخ سینما را درو کرده، از شاهکارهایش بگیرید تا فیلم‌های بنجل و درجه‌چندی که این نابغه آمریکایی بارها در آثار مختلفش به آن‌ها ارجاع داده و ادای دین کرده است.

حالا فکر کنید چنین عاشق سینمایی فیلمی در مورد روزگار درخشان سینما در دهه ۷۰ و نوستالژی‌های آن بسازد. روزی روزگاری در هالیوود ادای دینی به سینما و بدل‌کاران سینماست. یکی از نکات محیرالعقول آن هم این است که با وجود سوژه کردن یکی از تلخ‌ترین و سیاه‌ترین جنایت‌های تاریخ آمریکا (قتل شارون تیت و مهمانانش توسط دارو دسته چارلز منسون) فیلمی کاملا مفرح و سرشار از رنگ و روح است.

و البته تارانتینو اینجا هم مثل فیلم اراذل بی‌آبرو به نفع سینما، حقیقت تاریخ را مصادره و قلب کرده و پایانی خوش و به میل خودش برای آن اتفاق سیاه رقم زده است!

بنر فیلم روزی روزگاری هالیوود

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil