فهرست جذابی برای مستی گیمرها

بهترین فیلم های اقتباسی از بازی های کامپیوتری

دنیای گیم و دنیای سینما هردو طرفداران دوآتشه و اصطلاحا خوره‌ای دارد. گیمرها گاهی حتی بیش از سینه‌فیل‌ها در مورد دنیای مورد علاقه‌شان تعصب دارند و به همین دلیل اقتباس از بازی‌های مشهور برای ساخت فیلم سینمایی یک‌جورهایی بازی با آتش است! در طول سال‌های اخیر اقتباس‌های آبرومند و قابل دفاعی از بازی‌های محبوب کامپیوتری شده و در این مطلب قصد داریم لیستی از بهترین‌ فیلم‌هایی که بر اساس بازی های کامپیوتری ساخته شده‌اند را معرفی کنیم.

شاید باورش سخت باشد، اما در دنیای امروز بازار بازی کامپیوتری آن‌قدر بزرگ و پرسود شده که چرخه مالی آن از مجموع چرخه‌ مالی ۲ صنعت بسیار پرسود دیگر (یعنی صنعت سینما و صنعت موسیقی) بزرگ‌تر شده و در سال ۲۰۲۰ با رشدی ۲۷ درصدی به ۵۷ میلیون دلار رسیده است! بنابراین حواس تولیدکنندگان فیلم باید به کیفیت فیلم‌های اقتباسی از بازی‌ها حسابی باشد، چون حاصل کارشان اگر جذاب و باب طبع گیمرها نباشد، شکستی سخت در گیشه در انتظار آن‌هاست. پس یافتن بهترین فیلم اقتباس شده از بازی های کامپیوتری نباید کار سختی باشد!

سریال آخرین بازمانده از ما | ۲۰۲۳ | The Last of Us

۲۰سال پس از نابودی تمدن انسانی، جوئل که بازمانده سرسختی است استخدام می‌شود تا دختر ۱۴ساله‌ای به نام اِلی را به صورت مخفیانه از یک منطقه قرنطینه ظالمانه بیرون بیاورد. آن دو مسیر طاقت فرسایی را با هم آغاز می‌کنند و باید برای زنده ماندن به یکدیگر تکیه کنند. «آخرین بازمانده از ما»، بر پلتفرم اچ بی‌او مکس عرضه شده است.

معرفی و نقد سریال آخرین بازمانده از ما

فیلم برادران سوپر ماریو | ۲۰۲۳ | The Super Mario Bros. Movie

«برادران سوپرماریو»، محصول یونیورسال پیکچرز است. لوله کشی به نام ماریو در هزارتویی زیرزمینی به همراه برادرش لوییجی پیش می‌رود و سعی دارد شاهزاده خانمی زندانی را نجات دهد. این فیلم، اقتباسی از بازی معروف سوپرماریو است.
فیلم برادران سوپر ماریو The Super Mario Bros انیمیشنی است که بر اساس فرنچایز بازی ویدیویی «ماریو» یا همان قارچ خور خودمان ساخته شده و محصول کمپانی ژاپنی چندملیتی «نینتندو» است. آرن هورواث و مایکل جِلِنیک این انیمیشن ماجراجویانه را کارگردانی کرده‌اند؛ دو انیماتوری که این فیلم مهم‌ترین اثر کارنامه‌شان است و ۵ سال پیش در انیمیشن کمدی و ابرقهرمانی «تایتان‌های نوجوان به سینما می‌روند!» با هم کار کردند و در حالی که هورواث نخستین انیمیشن بلند سینمایی‌اش را کارگردانی کرد (و همین‌طور نویسندگی و تهیه‌کنندگی) جلنیک به عنوان تهیه‌کننده، نویسنده و ترانه‌نویس او را یاری داد.

تماشای آنلاین فیلم برادران سوپر ماریو در فیلیمو

کارآگاه پیکاچو | ۲۰۱۹ | Pokémon Detective Pikachu

کارآگاه پیکاچو شاید بهترین فیلم بازی کامپیوتری این فهرست باشد. فیلمی که می‌توانست اعتبار برند محبوب پوکمون را بر باد دهد، اما تبدیل شده به اثری سرزنده، باطراوت و دیدنی. پیکاچو در این فیلم با جوانک ۲۱ساله‌ای به اسم تیم گودمن همراه می‌شود تا در کنار هم بتوانند پدر گم‌شده تیم را پیدا کنند. فیلم نگاهی هوشمندانه به ارتباطات مردانه دارد و آمیزه‌ای است از کمدی و ترس با چرخش‌های داستانی معرکه.

سونیک خارپشت | ۲۰۲۰ | Sonic the Hedgehog

اگر متولد نیمه اول دهه ۶۰ باشید و شانس بازی با کنسول معرکه سگا را در کارنامه افتخاراتتان داشته باشید، با پدیده سونیک آشنایید. این جوجه‌تیغی سریع‌السیر نماد سگا بود، همان‌طور که سوپر ماریو (در ایران مشهور به قارچ‌خور!) نماد کنسول نینتندو (در ایران میکرو) محسوب می‌شد. طرفداران سونیک سال‌ها منتظر بودند یک اقتباس سینمایی درجه‌یک از بازی محبوبشان راهی پرده‌های سینما شود و این اتفاق به لطف پیشرفت خیره‌کننده تکنولوژی و البته ذوق کارگردانش جف فاولر افتاد و این خارپشت آبی‌رنگ ۳۲۰ میلیون دلار به جیب تولیدکنندگانش واریز کرد.

البته تصاویر ابتدایی منتشره از فیلم و نوع رنگ‌آمیزی کاراکتر سونیک واکنش‌های تند طرفدارانش را در فضای مجازی به همراه داشت، تا جایی که سازندگان مجبور شدند برگردند پای صفحات دیجیتال طراحی و در پرداخت ظاهر سونیک بازنگری کنند.

گرگینه‌های درون | ۲۰۲۱ | Werewolves Within

بین فیلم‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی، این یکی بهترین رتبه را در سایت‌های حرفه‌ای نقد فیلم به خودش اختصاص داده و از سایت Rotten Tomatoes که سایتی بسیار سخت‌گیر است، ۸۶٪ نقد مثبت دریافت کرده! فیلم گرگینه‌های درون ترکیب موفقی است از چند ژانر با قصه‌گوی جذاب و نفس‌گیر که نیروی محرکه‌اش را از ترکیب خوب بازیگران و دیالوگ‌های خنده‌دار و جنون‌آمیز آن‌ها می‌گیرد.

توم رایدر | ۲۰۱۸ | Tomb Raider

آنجلینا جولی در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ در دو فیلم پرهزینه توم رایدر، ایفاگر نقش لارا کرافت به عنوان یک زن ماجراجو بود. اما آن دو فیلم قصه خیلی جذابی نداشتند و بیشتر نان حضور جولی و وفاداری ساختاری به خود بازی توم رایدر را خوردند. سال ۲۰۱۸ آلیشیا ویکاندر جایگزین جولی شد تا در اقتباسی که از نسخه جدید بازی که در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شده بود، ایفاگر نقش لارا کرافت باشد.

در این نسخه هم بعضی از خشن‌ترین صحنه‌ها مستقیما از خود بازی به امانت گرفته شده، اما به گونه‌ای که توی ذوق نمی‌زند و حسابی در ساختار سینمایی فیلم جا شده است. استقبال تماشاچی‌ها از توم رایدر جدید باعث شده تا دنباله جدید آن در مرحله پیش‌تولید باشد.

رمپیج | ۲۰۱۸ | Rampage

یک بازی ویدیویی محبوب + دوین جانسون مشهور به راک! ترکیبی از این برنده‌تر سراغ دارید؟ فیلم با بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری تولید شد و در زمان اکران تقریبا ۲ برابر بودجه‌اش را برگرداند. فیلم رمپیج به همان اندازه که برای سرگرمی لازم است، مضحک و مفرح است.

تصور کنید یک گوریل غول‌پیکر، یک هیولای گرگ‌مانند عجیب و یک جانور دریایی با هم متحد شوند تا شهری مدرن و پر از آسمان‌خراش را با خاک یکسان کنند. چه کسی می‌توانند جلوی این ارتش دیوانه بایستد؟ راک عزیز! فیلم شاید ساختار درست‌ودرمانی نداشته باشد، اما در عوض از ابتدا تا انتها سرگرم‌کننده و مفرح است و با کمی اغماض جزو بهترین فیلم برداشت شده از بازی کامپیوتری محسوب می‌شود.

لارا کرافت: مهاجم مقبره | Lara Croft: Tomb Raider

رضا حسینی | آنجلینا جولی هزاره جدید را با اقتباس سینمایی از بازی ویدیویی لارا کرافت در سال ۲۰۰۱ شروع کرد و با آن لباس‌ها و نگاه و موهای بافته‌شده، همچنان روی پوستر فیلم جلب توجه می‌کند. پدر واقعی جولی، جان وویت، هم در نقش لُرد ریچارد کرافت بازی کرد تا دختر و پدر با هم در رقابتی بین‌المللی برای دستیابی به اشیای باستانی و نجات جهان از دست اهریمن حضور داشته باشند.

لیست بهترین فیلم های اقتباسی

مهاجم مقبره | Tomb Raider

هفده سال گذشت و فرنچایز «مهاجم مقبره» با حضور آلیسیا ویکاندر در نقش اصلی دوباره احیا شد. با وجود این، لارا مصمم است که پدر گم‌شده‌اش (دامینیک وِست) را پیدا کند و در این راه با زامبی‌ها، نفرین‌های باستانی و ویروسی مرموز روبه‌رو می‌شود تا در نهایت، میراث به‌حق خود را بپذیرد. کیت اِربلند در بخشی از نقدش برای «ایندی‌وایر» نوشت: «لارا از این مخمصه جان سالم به‌در می‌برد اما پایان فیلم از آینده خبر می‌دهد؛ و هم یک آدم‌بد بزرگ و کاملاً جدید را معرفی می‌کند و هم یادی از نسخه‌های اولیه بازی منبع اقتباس خود می‌کند. بازگشت لارا با فیلم‌های بعدی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد؛ اما شاید دفعه بعد، کل فیلم بتواند کمی بیش‌تر روی پای خودش بایستد.»

تماشای آنلاین فیلم مهاجم مقبره

فیلم پوکِمون: کارآگاه پیکاچو | Pokémon: Detective Pikachu

او جذاب است، او نرم است،‌ او پیکاچو است. این شخصیت محبوب پوکمون، اولین حضور سینمایی‌اش را با صدای راین رینولدز در «کارآگاه پیکاچو» تجربه کرد و حتی کلاهی با الهام از شرلوک هولمز به سر کرد! بیل نای در نقش یک میلیاردر اهریمنی ظاهر شد و جهان بزرگ و مقتدرانه‌ی پوکمون را دوباره به ما معرفی کرد.

تماشای آنلاین فیلم پوکمون کارآگاه پیکاچو

فیلم جنون | Rampage

دواین جانسن ملقب به راک با یک گوریل غول‌پیکر زال همراه می‌شود تا شیکاگو را نجات دهد؟ برای یک جمعه‌شب ایده خیلی جذابی به نظر می‌رسد. «جنون» (۲۰۱۸) در زمان اکرانش بالاترین امتیاز را در فهرست اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی در «راتن تومیتوز» گرفت؛ و راک هم توییت زد: «به نظر می‌رسه که ما بالاخره نفرین ترسناک بازی ویدیویی را شکستیم.» با وجود این، منتقدان چندان استقبالی از فیلم نکردند.

تماشای آنلاین فیلم رمپیچ

فیلم رستاخیز | Doom

نقطه تلاقی بازی «رستاخیز» و راک در نقشی با سلاح‌های بزرگ، همین اقتباس سینمایی سال ۲۰۰۵ است که یک شکست تمام‌عیار را رقم زد. آیا از همان ابتدا همه چیز محکوم به فنا بود؟ پاسخ به شما بستگی دارد. البته نباید فراموش کنیم که این اقتباس در نهایت نامزد دریافت جایزه‌ای هم شد: نامزدی دریافت جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر مرد برای راک.

تماشای آنلاین فیلم رستاخیز

فیلم سایلنت هیل | Silent Hill

این فیلم ترسناک از سال ۲۰۰۶، هنوز باعث کابوس تماشاگرانش می‌شود؛ و مثلاً مدیون بازی واقعاً هراس‌انگیز جودِل فِرلند در نقش دختری تسخیرشده است که مادرخوانده‌اش (با بازی رادا میچل) را با تهدیدهایی روبه‌رو می‌کند؛ زمانی که مادر برای یافتن دخترش پا به شهر وهم‌آور سایلنت هیل می‌گذارد. ترس‌های ناگهانی، فصل‌های رویای پیچیده و مراسم مذهبی اهریمنی، یک تجربه ترسناک تمام‌عیار را سروشکل داده‌اند.

تماشای آنلاین فیلم سایلنت هیل

فیلم سونیک خارپشت | Sonic the Hedgehog

تولید این اقتباس – که بالاخره در سال ۲۰۲۰ به نتیجه رسید و حالا دنباله‌اش هم در دست ساخت است – بارها متوقف شد؛ و شاید مهم‌ترین دلیلش در برهه‌ای، به تجدید نظر در طراحی ویژگی‌های چهره انیمیشنی سونیک برمی‌گشت. دست‌آخر بن شوارتز صداپیشه این خارپشت پرانرژی و فوق‌العاده سریع در فیلمی ماجرایی شد که یک پلیس محلی (جیمز مارسدِن) می‌کوشد در برابر دکتر روبوتنیک شرور (جیم کری) از سونیک محافظت کند.

تماشای آنلاین فیلم سونیک

فیلم وارکرفت | Warcraft

«ما با هم می‌جنگیم یا با هم می‌میریم.» این شعار اقتباس سینمایی سال ۲۰۱۶ است که بر اساس مجموعه بازی محبوب «جهان وارکرفت» ساخته شد. اورک‌ها، دروازه‌های جادویی و قبیله‌های درگیر در جنگ به اقتباسی گروتسک انجامیدند که دیوید ارلیش، منتقد ایندی‌وایر، آن را چنین توصیف کرد: «فاجعه‌ای که در هر نسل یک بار روی می‌دهد.» با وجود این، باز هم می‌شود دورهمی و کاملاً تفریحی، این فیلم را دوباره تماشا کرد.

تماشای آنلاین فیلم وارکرفت

شاهزاده ایران: شن‌های زمان | Prince of Persia: The Sands of Time

خیلی‌ها پس از دیدن فیلم احساس کرده‌اند ۱۱۶ دقیقه از زمان‌شان به هدر رفته است؛ آن هم فیلمی که جما آرتِرتِن، بن کینگزلی و آلفرد مولینا در کنار جیک جیلنهالی بازی کرده‌اند که بعدها حضور در این فیلم را «تجربه‌ای آموزنده» توصیف کرد و گفت: «فکر می‌کنم چیزهای زیادی از این فیلم یاد گرفتم و پس از آن، زمان زیادی را صرف انتخاب نقش‌هایم و چرایی هر انتخابم کردم.»

 

مبارزه مرگبار | Mortal Kombat

نسخه سال ۲۰۲۱، چهارمین اقتباس سینمایی از این مجموعه بازی محبوب است؛ و در واقع، احیای دوباره این اقتباس‌ها را رقم زد. واقعیت هم این است که خیلی‌ها می‌خواستند ۳ فیلم قبلی به‌خصوص «مبارزه مرگبار: نابودی» (۱۹۹۷) را فراموش کنند و هر سه را از حافظه جمعی‌شان پاک کنند. «مبارزه مرگبار»ی که جیمز وان تهیه‌کننده‌اش است، بی‌تردید ارزش دیدن دارد. دیوید ارلیش درباره فیلم به نکته جالبی اشاره دارد: «سخت است خلاصی از این احساس ملال‌آور که حالا اقتباس‌های سینمایی از بازی‌های ویدیویی، ما را بازی می‌دهند (بازی می‌کنند).» آیا همین موضوع بخشی از جذابیت گریز از واقعیت‌شان نیست؟

تماشای آنلاین مبارزه مرگبار

اهریمن مستقر | Resident Evil

میلا یووُویچ نقش آلیس، یک مأمور سابق حفاظت را بازی می‌کند که حافظه‌اش را یک هوش مصنوعی با نام «ملکه سرخ» پاک کرده است. آلیس می‌جنگد تا حقیقت پنهان در پس آزمایشگاه ژنتیکی فوق‌محرمانه شرکت آمبرلا با نام «هایو» را برملا کند و بشریت را از ویروسی مرگبار برهاند. شش فیلم «اهریمن مستقر» در خلال سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ توسط پل دبلیو.اس. اندرسن (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده) ساخته شدند که در مجموع، بیش از یک میلیارد و دویست میلیون دلار فروش کردند. پس با چنین موفقیتی عجیب نیست که تازگی فرنچایز کپ‌کام، دوباره با فیلمی به نام «اهریمن مستقر: به شهر راکون خوش آمدید» (۲۰۲۱) و با حمایت نتفلیکس احیا شده و قرار است یک مجموعه رایانه‌ای انیمه هم بر اساس آن تولید شود.

تماشای آنلاین فیلم رزیدنت اویل

گرگینه‌های درون | Werewolves Within

جاش روبن این اقتباس سینمایی از بازی واقعیت مجازی شرکت یوبی‌سافت را کارگردانی کرد و یک کمدی سیاه درباره شکار هیولاها را خلق کرد؛ فیلمی که مورد توجه بیش‌تر منتقدان قرار گرفت و تحسین شد.

تماشای آ نلاین گرگینه های درون

رالف خرابکار | Wreck It Ralph

یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های لیست بهترین فیلم بازی کامپیوتری این انیمیشن و دنباله‌اش «رالف اینترنت را قطع می‌کند» Ralph Breaks the Internet است که از اقتباس‌های محبوبی هستند از یک بازی آرکید که به لحاظ فنی یک بازی ویدیویی حساب می‌شود، فقط از نوع قدیمی این بازی‌هاست. جان سی. رایلی، صداپیشه شخصیت رالف است که در مسیرش با دیگر شخصیت‌های بازی ویدیویی هم دیدار می‌کند.

تماشای آنلاین رالف خرابکار

تشنه سرعت | Need for Speed

به محض خواندن درباره این اقتباس سال ۲۰۱۴ شاید فکر کنید که چطور چنین ترکیب بازیگران پرستاره‌ای برای فیلمی در نظر گرفته شده که بر اساس یک بازی ویدیویی، آن هم درباره مسابقه‌های اتومبیل‌رانی، ساخته شده است؛ اما در نهایت اقتباسی ساخته نشد که مورد توجه اغلب منتقدان و تماشاگران قرار بگیرد و بازی‌های اِرِن پل، دامینیک کوپر، ایموجِن پوتس، داکوتا جانسن، رامی مالک، مایکل کیتن و کید کادی به‌نوعی هدر شد.

تماش آنلاین جنون سرعت

باور آدمکش | Assassin’s Creed

مایکل فاسبِندر در دو نقش، آدمکشی از سده پانزدهم و تبهکاری امروزی، بازی کرده است و جرمی آیرونز، ماریون کوتیار و برندن گلیسن یک ترکیب بازیگران فوق‌العاده را برای فیلم سروشکل داده‌اند. نمی‌شود گفت که همه طرفدار این اقتباس سینمایی هستند اما دیوید ارلیش در بخشی از نقدش نوشت: «اسم بردن از این فیلم به عنوان بهترین اقتباس تاریخ سینما از یک بازی ویدیویی، شاید کمی مبالغه‌آمیز به نظر برسد اما می‌توان درباره‌اش بحث کرد؛ بماند که این تنها بلاک‌باستر سال ۲۰۱۶ بود که واقعاً برای دیدن دنباله‌اش لحظه‌شماری می‌کنم.»

تماشای آنلاین فرقه قاتل

مبارز خیابانی | Street Fighter

طرفداران بازی به لطف این اقتباس کالت در سال ۱۹۹۴ با بازی‌های ژان-کلود ون دم، رائول جولیا، بایرن مان، مینگ-نا وِن و کایلی میناگ در قالب شخصیت‌های مشهور بازی ویدیویی، با ضیافتی دیدنی از رویارویی عضله‌ها روبه‌رو شدند.

تماشای آنلاین مبارز خیابانی

مکس پین | Max Payne

آخرین فیلم بهترین فیلم بازی کامپیوتری این پیشنهاد است؛ مارک والبرگ نقش مکس پین را در این فیلم نئو-نوآر بر اساس مجموعه‌ای محبوب از بازی‌های ویدیویی بازی کرد و میلا کونیس، لوداکریس و بو بریجز دیگر نقش‌های اصلی را ایفا کردند. «مکس پین» هم اقتباسی دیدنی است درباره مردی که انتقام قتل همسر و فرزندش را می‌گیرد.

تماشای آنلاین فیلم مکس پین

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil