به بهانه نمایش قسمت دوم هرج و مرج فضایی

هفت حقیقت در مورد باگز بانی

سال ۱۹۹۶ بود که کمپانی برادران وارنر تصمیم گرفت پای تمام قهرمان‌های انیمیشن‌های تولیدی‌اش را به یک فیلم سینمایی بلند باز کند. این ایده به اندازه کافی بلندپروازنه و هیجان‌انگیز بود، اما وقتی دیوانه‌وار شد که پای مایکل جردن بهترین بسکتبالیست تاریخ و یکی از بهترین ورزشکار‌های تاریخ هم به قصه باز و قرار شد فیلم به صورت لایو-اکشن و ترکیبی از فیلم و انیمیشن تولید شود. به این ترتیب بود که Space Jam با نام فارسی، هرج‌ومرج فضایی، متولد شد.
ایده بامزه فیلم (ربوده شدن ستارگان بزرگ بسکتبال آمریکا توسط موجودات فضایی برای ایجاد سرگرمی در یک سیاره دیگر!) و البته حضور جردن و ده‌ها ستاره محبوب کارتونی باعث شد فیلم فروش خوبی را تجربه کند…

همیشه صحبت‌هایی مبنی بر ساخت قسمت دوم فیلم هرج و مرج فضایی شنیده می‌شد، اما به شکل عجیبی دنباله‌ای بر آن ساخته نشد تا سال ۲۰۲۰ که خبر رسید برادران وارنر تصمیم گرفته قسمت دوم فیلم را با همان ساختار و این‌بار با حضور بهترین بسکتبالیست فعلی جهان، لبران جیمز بسازد. منتقدها خیلی واکنش مثبتی به فیلم نشان ندادند و فروش فیلم به خاطر اکران در شرایط کرونا برخلاف قسمت اولش بسیار ضعیف بود و تنها نزدیک به ۱۳ میلیون دلار به جیب کمپانی واریز کرد، اما فیلم فیلمِ بازیگوش و سرحالی است و تماشای هر دو قسمت آن (که در فیلیمو موجود است) می‌تواند برای ساعاتی خوش و سرگرم‌تان کند و دیدن باگز بانی و رفقا خوشحال شوید.

به مناسبت اکران فیلم و قرار گرفتنش روی فیلیمو می‌خواهیم برویم سراغ قهرمان اصلی هر ۲ فیلم، باگز بانی، که یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی تاریخ تلویزیون و سینماست و حقایقی در موردش بنویسیم.

باگز بانی یا بنی خرگوشه

اسم اولیه باگز بانی چیز دیگری بود

۱. در اولین نسخه‌های کوتاه انیمیشنی که ظاهر شد اسم نداشت، بعد خرگوش شاد لقب گرفت تا چند سال بعد که انیماتورهای جدیدتر مجموعه به او لقب باگز بانی دادند. باگز بانی یعنی خرگوشِ باگز. بن باگز هارادوی نام اولین کارگردان خالق این خرگوش شاد و بی‌قید بود و به همین دلیل محبوب‌ترین مخلوقش را به اسم او مزین کردند.

این اسم ناخواسته بسیار خلاقانه و بهتر از خرگوش شاد بود. اولا در دهان بهتر می‌چرخید، ثانیا مثل سایر کاراکترهای انیمیشنی آن زمان مثل میکی ماوس و دانلد داک حرف اول اسم و فامیلش یکی بود!

بنی خرگوشه یا باگز بانی

منشا تکیه‌کلام تازه چه خبر دُکی جون؟

۲. جویدن بی‌عارانه هویج و تکیه‌کلام «تازه چه خبر دُکی (دکتر) جون؟» دو ویژگی بارز شخصیت استاد است. تکیه‌کلام باگز که به یکی از مشهورترین تکیه‌کلام‌های انیمیشنی تبدیل شد، خیلی بداهه در دهانش قرار گرفت.

این جمله یکی از جملات رایج در شهرهای مختلف تگزاس بوده و مردم این ناحیه وقتی هم را می‌دیدند به هم می‌گفتند «تازه چه خبر دُکی جون؟». تکس آوری که کارگردان یک‌سری از انیمیشن‌های باگز بانی بود پیش خودش فکر کرد این جمله به شخصیت خرگوش مشهور می‌خورد، به‌خصوص موقع گاز زدن هویج. و به این شکل آن را به یکی از تکیه‌کلام‌های مشهور تاریخ سینما تبدیل کرد.

باگز بانی

باگز اولین شخصیت انیمیشنی تاریخ که تصویرش روی تمبر نقش بست

۳. با وجود غول‌هایی مثل میکی ماوس، دانلد داک، گوفی و سایر مخلوقات دیزنی، خیلی عجیب است که افتخار حضور روی تمبرهای پستی برای اولین بار نظیر باگز بانی شده.

عجیب‌تر آن‌که این افتخار خیلی دیر و در سال ۱۹۹۷ افتاد و البته به دلیل محبوبیت بیش از حد «میکی ماوس» در آمریکا، سروصدای مردم به خاطر این انتخاب بلند شد!

علی‌رغم بلند شدن این سروصداها این تمبر در رده هفتم محبوب‌ترین تمبرهای پستی ایالات متحده قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد اگر این افتخار نصیب میکی ماوس می‌شد، احتمالا برای کسب مدال روی سکو می‌رفت! البته میکی ماوس بیشتر محبوب بچه‌ها بود و باگز بانی بین بزرگ‌سالان هم طرفداران زیادی داشت.

باگز بانی

صدای ماندگار بانی را چه کسی خلق کرد؟

۴. مثل تمام شخصیت‌های انیمیشنی که عمری طولانی داشته‌اند، باگز بانی هم صداپیشه‌های مختلفی داشته است، اما نخستین، مهم‌ترین و طولانی‌ترین صداپیشه‌اش مل بلانک بود که از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۸۹ (۵۹ سال!) جای بانی حرف زد!

تکس آوری کارگردان مشهور این مجموعه از بلانک خواسته بود که از صدای فرانک مک‌هیو ستاره عصر طلایی هالیوود برای ساخت صدای بانی الهام بگیرد، اما بلانک خودش تصریح کرده بود که بیشتر از لهجه‌های محله‌های مهاجر و رنگین‌پوست‌نشین نیویورک مثل برانکس و بروکلین برای خلق صدای خرگوش شاد الهام گرفته است.

باگز بانی

باگز بانی در یکی از فیلم‌های دیزنی هم حضور داشته

۵. «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟» یکی از بهترین لایو-اکشن‌های تاریخ سینماست که در آن یک کاراکتر انیمیشنی به اسم «راجر ربیت» در کنار کاراکترهای واقعی ایفای نقش می‌کند.

این فیلم تولید دیزنی بود و نویسندگان آن تصمیم گرفتند برای خلق شاهکار بامزه‌شان از حضور باگز بانی هم بهره بگیرند، آن هم در فیلمی که میکی ماوس هم درش حضور داشت!

شرط برادران وارنر برای حضور بانی تنها یک چیز بود: مدت‌زمان حضور مساوی با میکی ماوس. خوشبختانه این شرط توسط دیزنی پذیرفته و فیلمی محشر خلق شد.

باگز بانی در هرج و مرج فضایی ۲خرگوش شاد همان رئیس‌جمهور آمریکا بوده

۶. در یکی از شماره‌های یکی از کمیک‌بوک‌های باگز بانی، باگز خطاب به کاراکتر پورکی که در فیلم هرج‌ومرج فضایی۲ یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌هاست، اعتراف می‌کند که نام اصلی او جرج واشینگتن بانی بوده.

از آن‌جایی که این کمیک در اوج دوران جنگ جهانی دوم منتشر شده بود و دیدگاه‌های سیاسی و احساسات ناسیونالیستی در کتاب‌های کودکان هم جاری بود، احتمالا نویسندگان برای ادای دین به نخستین رئیس‌جمهور تاریخ کشورشان نام او را به باگز بانی داده بودند. البته خوشبختانه این نام به همان تک‌شماره محدود ماند و هیچ‌وقت از آن در انیمیشن‌ها استفاده نشد.

باگز بانی

فهرست دستاوردهای باگز بانی

۷. او صاحب افتخارات پرشماری است. در کتاب رکوردهای گینس اسم باگز بانی به عنوان شخصیت کارتونی که بیشترین نقش را در فیلم‌های کوتاه و بلند داشته ثبت‌ شده است. ضمن این‌که در دنیای شخصیت‌های تخیلی هم عنوان نهم تعداد حضور تصویری را به نام خودش ثبت کرده.

بانی همچنین دومین کاراکتر انیمیشنی است که در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ستاره دریافت کرده است. اولین ستاره هالیوودی نصیب رقیب همیشگی‌اش میکی ماوس شده بود!

دانلود و تماشای هرج و مرج فضایی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil