وقتی روابط خانوادگی بر پرده سینما جان می‌گیرد

بهترین فیلم های خواهر برادری سینما

فیلم‌هایی که با موضوع برادری و خواهری ساخته می‌شوند اغلب کلیشه‌‌‌های رایج و بسیار تصنعی دارند. این حجم از تکرار و کلیشه در سایر فیلم‌ها در حد قابل‌توجهی کمتر به چشم می‌خورد. جملاتی مانند «آبجی! گل گفتی!» یا «داداش! من همیشه ازت حمایت می‌کنم» نمونه‌هایی از این دست مکالمات هستند که حتی بهترین هنرپیشه‌ها هم نمی‌توانند آن‌ها را طبیعی جلوه دهند؛ چرا که تقریباً هیچ‌کس از چنین جملاتی در گفت‌وگو با خواهر و برادرش استفاده نمی‌کند! در واقع فیلم‌هایی که روابط خانوادگی در آن‌ها مطرح هستند باید چنان با ظرافت و دقیق طراحی شوند که برای مشخص شدن ارتباط فامیلی افراد نیازی به چنین جملات عجیبی نباشد.

فیلم کریم عینوز برزیلی با عنوان زندگی نامرئی (The Invisible Life of Euridice Gusmao) را می‌توان از جمله آثاری دانست که بسیار حساب‌شده و دقیق و به‌دور از هرگونه کلیشه به روابط خانوادگی افراد می‌پردازد و نوعی فیلم خواهر برادری محسوب می‌شود. این فیلم از کتابی محبوب نوشته مارتا باتالها اقتباس شده است.

داستان این فیلم درباره عشق خواهرانه‌ای است که در طی دهه‌ها جدایی و بد اقبالی همچنان پا برجاست. دو خواهر به نام‌های کلوز، با بازی کارول دوارته و گوئیدا با بازی جولیا استوکلر سال‌هاست که از یکدیگر جدا شده‌اند. دلیل این جدایی دروغی از سر لجبازی بوده که توسط پدرشان برای تنبیه گوئیدا به آن‌ها گفته شده است. کلوز دختر آرام و مطیع و گوئیدا خواهر سرکش داستان هستند و پدر گوئیدا را به عنوان تنبیه به خاطر ازدواج ناگهانی و بدون اجازه‌اش این‌گونه از خواهرش جدا کرده است. عینوز در فیلم خود زندگی کاملاً متفاوت دو خواهر را به دور از هم در طی سالیان دراز و به طور موازی دنبال می‌کند و نشان می‌‌دهد که هر یک چقدر مشتاق بوده‌اند در کنار دیگری است. این فیلم را می‌توان همچون فیلم‌هایی دانست که در دوران طلایی هالیوود تصویری ویژه از زنان به دست می‌دادند. اما عینوز در ساخت فیلم خود تنها به ارائه داستانی پر احساس اکتفا نکرده است؛ بلکه داستان با شور و هیجان و بسیار آراسته به پیش می‌‌رود و اجرای بازیگران نیز کاملاً تاثیرگذار و تحسین‌برانگیز است. بر همه این‌ها باید موسیقی متن دل انگیز و تصویرپردازی با کیفیت فیلم را با تصاویر چشم‌نوازی که همچون تابلوهای نقاشی زیبا هستند نیز افزود.

فیلم برادران اسپارکس | ۲۰۲۱

نمونه دیگری از نمایش صمیمیت میان اعضای یک خانواده، فیلم برادران اسپارکس (The Sparks Brothers) ساخته ادگار رایت است. این فیلم به روابط برادرانه‌ای می‌پردازد که برای بیش از ۵۰ سال رون و راسل میل را به عنوان برادران اسپارکس در کنار هم نگاه داشته است. آنچه که نمایش روابط این ۲ برادر را از مستندهای مشابه ساخته شده تا کنون متمایز و جالب‌تر می‌کند جلوه محبت مشهود و درک متقابلی است که به وضوح میان آن‌ها جریان دارد و مسلماً داستان هر یک از برادران به تنهایی ناقص و نا کامل خواهد بود.

نقد فیلم مستند برادران اسپارکس

بنر فیلم برادران اسپارکس

فیلم می‌توانی روی من حساب کنی | ۲۰۰۰

در خصوص رابطه خانوادگی که شخص خود آن را انتخاب نکرده، اما در تمام عمر صمیمانه به آن پایبند مانده به یقین چیزی یگانه و منحصر به فرد وجود دارد. فیلم تحسین برانگیز، می‌توانی روی من حساب کنی (You Can Count on Me) ساخته کنت لونرگان به شیوه‌ای دقیق و دلپسند به روابط خواهر و برادری می‌پردازد. برادر و خواهری که در کودکی یتیم شده‌اند و رنج‌هایی که با هم تجربه کرده‌اند وابستگی و اتصال آن‌ها را به یکدیگر مستحکم نگه می‌دارد؛ حتی اگر سرنوشت مسیر زندگی آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده باشد. این فیلم رابطه‌ای ساده اما ضروری را به نمایش در می‌آورد و می‌توان اذعان داشت که لورا لینی و مارک رافالو یکی از بهترین بازی‌‌های خود را در این فیلم ارائه داده‌اند. رافالو در مینی سریال می‌دانم حقیقت دارد (I Know This Is True) نیز اجرایی بی‌نظیر داشته است. او در این مینی سریال همزمان نقش دو برادر دوقلو را بازی می‌کند و روابط پر از نگرانی و اضطراب آن‌ها را به تصویر می‌کشد؛ دو برادر همزاد که بیماری روانی بر روابط آن‌ها سایه افکنده است.

بنر فیلم می‌توانی روی من حساب کنی

فیلم خواهر کوچک ما | ۲۰۱۵

یکی دیگر از فیلم‌هایی که با مهارت تمام به پیچیدگی‌‌های روابط خواهران پرداخته است فیلم خواهر کوچک ما (Our Little Sister) ساخته هیروکازو کورئیدا محصول کشور ژاپن است. در این داستان دوست‌داشتنی، سه خواهر که در سنین بزرگسالی به سر می‌برند، پس از مرگ پدرشان با خواهر ناتنی خود روه‌برو می‌شوند و او را خواهرانه می‌‌پذیرند. این داستان تاثر برانگیز مملو از لحظات توأمان تلخ و شیرین است که در پس زیبایی‌های درخشان شکوفه‌های گیلاس رخ می‌دهد. در صحنه‌‌ای که خانواده مشغول صرف غذا هستند بار دراماتیک غنی فیلم، در ذهن مخاطب اثر فوق‌العاده انگ لی با نام بخور بنوش مرد زن (Eat Drink Man Woman) را تداعی می‌کند.

مروری بر ۱۰ فیلم برتر آنگ‌لی

در خصوص روابط برادرانه گاه آنچه بر روی صحنه می‌رود بسیار رواقی‌گرایانه است. اما در این میان اثر رابرت ردفورد با نام رودخانه‌‌ای از میان آن می‌گذرد (A River Runs Through It) را می‌توان اثری درخشان و متمایز دانست که با نمایش عشق دو برادر به یکدیگر در به اشک نشاندن چشمان مخاطب نیز موفق بوده است.

بنر فیلم خواهر کوچک مافیلم روکو و برادرانش | ۱۹۶۰

فیلم کلاسیک و حماسی روکو و برادرانش (Rocco and His Brothers) ساخته لوکینو ویسکونتی محصول مشترک ایتالیا و فرانسه نیز با ارائه دنیایی مردانه اما پر احساس رقابت بی‌رحمانه برادران را در عین کشش قدرتمند رابطه خونی آن‌ها به تصویر کشیده است. از سوی دیگر در فیلم در بارانداز (On the Waterfront) به کارگردانی الیا کازان و بازی زیبای مارلون براندو، عشق بی‌قید و شرط برادرانه موج می‌زند و در فیلم دیگر همین کارگردان یعنی شرق بهشت (East of Eden) با پختگی بیشتری روابط برادران داستان به تصویر در آمده است. در قسمت دوم فیلم‌های سه گانه پدرخوانده (The Godfather Part II) نیز تا حدودی می‌توان این ارتباط خانوادگی را جستجو کرد؛ گرچه به سختی می‌توان آن را عشق نامید.

فیلم Rocco and His Brothers

فیلم خواهران وحشت‌ انگیز | ۱۹۶۲

با این همه در مقایسه با آنچه که میان خواهران وحشت انگیز فیلم چه بر سر بیبی جین آمد (Whatever Happened to Baby Jane) روابط در فیلم پدرخوانده را هنوز می‌‌توان گرم و صمیمانه خواند؛ در فیلم اخیر که در سال ۱۹۶۲ توسط رابرت آلدریچ ساخته شده است، علی رغم پیوند خونی، میان بت دیویس و جوآن کرآوفورد بازیگران نقش‌های جین و بلانش هاتسون، ترس و اضطرابی مرگ بار جریان دارد. در سال ۱۹۹۱ این فیلم دوباره برای پخش در تلویزیون بازسازی شد و در آن دو خواهر به نام‌های ونسا و لین ردگریو در نقش‌های جین و بلانش ظاهر شدند. شاید به دلیل عشق خواهرانه حقیقی که میان ونسا و لین وجود داشت این نسخه تلویزیونی به تلخی و ترسناکی فیلم اولیه از کار در نیامد.

 

فیلم حرکت ناگهانی ممنوع | ۲۰۲۱

به تازگی ساخته زیبا و درخشان استیون سودربرگ با نام حرکت ناگهانی ممنوع (No Sudden Move) برای تماشا در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این فیلم به دلیل تبلیغات بسیار کم رنگی که برای آن صورت گرفت توجهات فراوانی را به خود جلب نکرده است. داستان فیلم ماجرای سرقت نافرجامی است که در سال ۱۹۵۲ در شهر دیترویت اتفاق می‌‌افتد. در این فیلم مسائل مربوط به اتفاقات جنایی به همراهِ تعارضات ناشی از تبعیض نژادی در ایالات متحده در اواسط قرن بیستم به شیوه خاص سودربرگ بر روی پرده سینما رفته است. به حق باید پذیرفت که فیلم حرکت ناگهانی ممنوع سزاوار تبلیغاتی بسیار وسیع‌تر و در خور نام سازنده‌اش است.

بنر فیلم حرکت ناگهانی ممنوع

پیر | ۲۰۲۱

درباره ام . نایت. شیامالان کارگردان فیلم پیر (Old) یک نکته تحسین برانگیز وجود دارد: او هیچ اهمیتی نمی‌دهد که برای فیلم پر سر و صدایی که می‌سازد، چه آن‌ها که از محتوایی عمیق بهره می‌‌‌برند و چه آن‌هایی که چندان مورد پسند واقع نمی‌شوند، چه مقدار مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ او با هیجان و پر انرژی راه خود را ادامه می‌‌دهد و به ساختن و دنبال کردن ایده‌های شگفت‌انگیز و خاص خود کاملاً متعهد است. فیلم‌ پیر ایده‌ای عجیب و حتی احمقانه دارد! به طور خلاصه در این فیلم تعدادی گردشگر در تعطیلات در ساحلی گیر افتاده‌اند که دچار پیچیدگی‌هایی در سپری شدن زمان است. در این مکان افراد در هر ساعت به اندازه یک سال پیرتر می‌شوند! این داستان به خودی خود چندان خاص و جذاب نیست اما شیامالان آن را چنان با آب و تاب تعریف می‌کند که مخاطب مجذوب آن می‌گردد.

نقد فیلم پیر یا Old

فیلم بهترین فروشندگان | ۲۰۲۱

فیلم بهترین فروشندگان (Best Sellers) که از شبکه آمازون و اپل تی وی پخش شد از فیلمنامه قوی برخوردار نیست. اما با در نظر داشتن بازی زیبای مایکل کین می‌توان از این ضعف اساسی چشم پوشید. با این همه این کمدی کم مایه که سرمای زمستان هم به آن اضافه شده به شکل خارق‌العاده‌ای دلنشین است! شاید دلیل این امر رابطه بی‌تکلفی باشد که میان کین در نقش نویسنده‌ای فرتوت اما جادویی که زندگی بسیار دیر روی خوش به او نشان داده و ناشر بد خلق او با بازی آبری پلازا شکل گرفته است.

بنر فیلم پرفروش‌ترین‌هافیلم سواران عدالت | ۲۰۲۰

آخرین فیلم در این دسته‌بندی فیلم سواران عدالت (Riders of Justice) است. سربازی پس از آن که همسرش به قتل می‌رسد مراقبت دختر نوجوانش را برعهده می‌گیرد و در عین حال درگیر ماجرای تعقیب و گریزی انتقام جویانه می‌‌شود. این فیلم دانمارکی که از بسیاری جهات غیر معمول است شبیه ادای دینی به لیام نیسون به نظر می‌رسد. در این فیلم مد میکلسون به عنوان بازیگر نقش اصلی به زیبایی از عهده وظایف خود برآمده است.

نقد فیلم سواران عدالت

بنر فیلم سواران عدالت

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    این فیلم بهترین فروشنده خیلی کسالت آور و حال بهم زن و چرت هسنش و واقعاً نباید در این لیست باشه

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

fosil