تحلیل و بررسی فینال فینالیست‌های شب‌های مافیا

آخرِ هیجان

دیگر فینال فینالیست‌ها و همه چیز در بالاترین سطح از بازی مافیا قرار دارد. برای همین نوشتن این مطلب‌های سریالی و انتخاب ترین‌ها سخت می‌شود. اختلاف سلیقه و نظر هم همیشه هست. پس اگر نظرتان با این انتخاب‌ها یکی نبود، حتما بنویسید.

۹ نکته خواندنی درباره قسمت اول فینال فینالیست‌ها

دقیق‌ترین تارگت

ترلان پروانه که در مسابقه فینال سوم توانسته بود بلافاصله بعد از شروع بازی سه مافیای اصلی را شناسایی کند، این‌بار هم در همان نقطه شروع، به امید حاجیلی، بهنام تشکر، مجید یاسر و نیما شاهر‌خ‌شاهی تارگت زد. از میان این چهار نفر، سه نفر مافیا بودند و اگر مسیر درستی را پیش می‌گرفت این تارگت‌ها می‌توانست شهروندها را به سمت و سوی درستی ببرد.

قسمت اول فینال مافیا

شلوغ‌کن‌ترین

سمانه پاکدل با وجود تمام ادعایی که داشت یکی از بدترین بازی‌ها را انجام داد. از همان ابتدا با اعتمادبه‌نفس بالایی به میدان آمد و تک‌به‌تک با همه وارد چالش شد. در ادامه هم با وجود واضح بودن تمام شواهد، کماکان روی مواضع نادرستش باقی ماند. کاملا هیجانی بازی کرد و مدام تحلیل‌های اشتباهی ارائه می‌کرد و نهایتا هم تمام قد از امید حاجیلی دفاع کرد و یکی از مهم‌ترین عوامل باخت شهر بود.

سمانه پاکدل در فینال مافیا

هوشمندانه‌ترین

بازی مجید یاسر و امید حاجیلی و بده‌بستان‌هایی که برای تغییر مسیر بازی و ایجاد شک بین شهروندان به کار گرفته بودند، بسیار هوشمندانه بود. امید حاجیلی در دور اول، با هشت رای به دفاع رفت، اما شهردار بازی را ملغی کرد. در ادامه امید خیلی دقیق خودش را هوادار امیرعلی نبویان جا زد و در اجماع برای حذف برزو ارجمند با سایرین همراه شد. در ادامه ذهن‌ها را خیلی هوشمندانه به سمت بهاره افشاری کشید و یاسر هم با حفظ موضع قبلی‌اش این شک را تقویت کرد که افشاری مافیاست. بعد هم که هردو خیلی ظریف اسم پژمان بازغی را مطرح کردند.

امید حاجیلی و مجید یاسر در فینال شب های مافیا

باز هم پرریسک‌ترین

پوریا پورسرخ اولین هدف مافیاها برای شلیک شبانه بود اما به عنوان یک حرفه‌ای، بازی دقیقی از خودش به نمایش گذاشت. همان شب اول درست بعد از اینکه مافیا به او شلیک کرد، اسلحه را گرفت و به سمت بهنام تشکر شلیک کرد. او در قسمت سوم فینال مافیا هم با شلیک به علی صبوری، چنین ریسکی انجام داده بود، اما اینبار شواهد درباره بهنام تشکر آنقدر زیاد نبود که بتواند تصمیم قطعی بگیرد.

پوریا پورسرخ در فینال شب های مافیا

سخت‌ترین شرایط

حذف برزو ارجمند در شرایطی اتفاق افتاد که روان‌پزشک اجازه حرف زدن را از او گرفته بود. او نمی‌توانست از خودش دفاع کند به همین دلیل بی‌دفاع با رای تمامی شرکت کننده‌ها، یعنی هر ده نفر، حذف شد. نکته جالب اینجا بود که حتی هنگام خروج هم اجازه حرف زدن نداشت. او کارت سرگیجه را انتخاب کرد. طبق معمول باید می‌توانست با در دست داشتن این کارت یک دروغ بزرگ به سایرین بگوید، اما اجازه گفتن همین را هم نداشت.

سردرگم‌ترین

بعد از حذف امیرعلی نبویان و ترلان پروانه، عملا شهروندان سردرگم شدند و هرکس ساز خودش را می‌زد. در این میان اشتباهات چشم‌گیر نیما شاهرخ‌شاهی، سمانه پاکدل و نگار فروزنده باعث شد انسجام از بین برود. اصرارهای بهاره افشاری برای دقت بیشتر هم جواب نداد و نهایتا کار به جایی رسید که همه روی غیرمحتمل‌ترین گزینه‌ها یعنی ارسلان قاسمی و پژمان بازغی اجماع کردند و آنها را بیرون فرستادند.

بهترین بازی

باز هم می‌توانیم از امیرعلی نبویان، بهاره افشاری و ترلان پروانه به عنوان بهترین بازیکن‌های این قسمت صحبت به میان بیاوریم. البته که امید حاجیلی و مجید یاسر هم این‌بار بسیار قدرتمند ظاهر شدند. پوریا پورسرخ هم با شلیک دقیق به مافیا توانست قدم بلندی برای بازی بردارد، اما سایر بازیکن‌ها تسلط چندانی روی بازی نداشتند.

بهاره افشاری در فینال شب های مافیا

حیف‌ترین رخداد

همان روز اول، با تارگت‌هایی که زده شد تا حدودی معلوم بود مافیاها چه کسانی هستند. بیشترین شک روی امید حاجیلی و برزو ارجمند بود و از طرف دیگر عده‌ای هم از مجید یاسر و بهنام تشکر صحبت به میان می‌آوردند. با حرکت حرفه‌ای و حذف تشکر، انتظار می‌رفت بازی در همان روز دوم به پایان برسد، اما این موقعیت عملا از دست رفت و بازی به دست مافیاها افتاد.

جنگنده‌ترین

بهاره افشاری تا لحظه آخر با قدرت پای شهر ایستاد و حرص و جوش زیادی خورد و سعی کرد با تحلیل درست شهروندان را متقاعد کند که امید حاجیلی و مجید یاسر مافیا هستند. حتی زمانی که ارسلان قاسمی به امید حاجیلی شلیک کرد خیلی دقیق توضیح داد که وقتی دکتر داخل بازی نیست حتما یکی از آنها دکتر لکتر است، که خودش یا دیگری را ایمن کرده. با این حال کسی به حرفش گوش نداد.

بررسی قسمت به قسمت فینال شب‌های مافیا

نگاهی آماری به قسمت اول فینال فینالیست‌های شب‌های مافیا

احمد شاهوند | در فینال فینالیست‌های این دوره شاهد حضور بهترین‌های سری جدید در کنار ناکامان سری‌های قبل بودیم و این عدم تعادل باعث تعجب خیل کثیری از علاقه‌مندان شب‌های مافیا شد. البته در برنامه لایوی که از طرف صفحه رسمی اینستاگرام شب‌های مافیا با حضور سعید ابوطالب (کارگردان برنامه) و کامبیز دیرباز (گرداننده سری جدید) انجام شد، ابوطالب اشاره کرد که قرار است فصل جدید شب‌های مافیا که با حضور ۳۶ بازیکن انجام خواهد شد، به بازیکنان سری‌های قبل شانس مجدد داده شود. بنابراین در سری جدید شاهد حضور برخی از بهترین‌های سری قبل مثل حسین سلیمانی، علی صبوری، رزیتا غفاری، شبنم قلی‌خانی و… خواهیم بود.

پژمان بازغی در فینال شب های مافیا

در فینال فینالیست‌ها تعدادی از منتخبان فینال سری سوم (پوریا پورسرخ، امیرعلی نبویان، برزو ارجمند، مجید یاسر، بهاره افشاری و ترلان پروانه) و تعدادی از جاماندگان فینال‌های سری اول (سمانه پاکدل، امید حاجیلی و بهنام تشکر) و سری دوم (نیما شاهرخ شاهی، ارسلان قاسمی) و تعدادی از جاماندگان سری دوم (نگار فروزنده و پژمان بازغی) کنار هم قرار گرفتند. این در حالی بود که برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری شب‌های مافیا با اضافه شدن نقش شهروند ساده و باقی ماندن نقش جوکر، فینال این مسابقات با حضور سیزده نفر انجام شد.

ساید مافیا

در قسمت اول، امید حاجیلی، مجید یاسر، برزو ارجمند و بهنام تشکر مافیا شدند. تا قبل از این بازی، هر ۴ نفر در ۶ قسمت حضور داشتند که سوابق مافیایی‌شان به این صورت بود؛

امید حاجیلی ۳ بار مافیا بود و ۲ بار پیروز شد. مجید یاسر ۳ بار مافیا بود که تنها یک‌بار طعم پیروزی را چشید. برزو ارجمند ۳ بار مافیا بود که در هر ۳ بار شهروندها پیروز شدند و بهنام تشکر هم ۲ بار تا به حال مافیا بوده که تنها یک‌بار پیروز شده است.

مرور این سوابق نشان می‌دهد که تنها امید حاجیلی در ساید مافیا تقریبا موفق بوده و برعکس او برزو ارجمند هیچگاه موفق نبوده است. در قسمت اول فینال فینالیست‌ها هم امید حاجیلی بسیار موفق عمل کرد و مجید یاسر برخلاف قسمت‌های قبل، این بار نشان داد که می‌تواند مافیای خوبی باشد. برزو ارجمند هم برخلاف ظاهر و رفتارش که به شدت لو دهنده است، تا حدودی با فکت‌ها و استدلال‌هایش توانست ذهن شهروندهای ضعیف را به سمت بهاره افشاری منحرف کند. بهنام تشکر هم در شب اول با شلیک حرفه‌ای کشته شد و فرصت نشد بازی او ارزیابی شود. او در روز اول از چند بازیکن تارگت خورد اما از خودش دفاع نکرد و تارگت‌هایش را به روزهای بعد موکول کرد. همین بلاتکلیفی باعث شد تا حدودی نقشش لو برود.

بهنام تشکر در فینال شب های مافیا

در قسمت اول فینال فینالیست‌های شب‌های مافیا چرا مافیا برد؟

مهم‌ترین دلیل پیروزی مافیا، کشته‌های درست و به جای آن‌ها در شب بود: ۱.پوریا پورسرخ ۲.ترلان پروانه (سیو دکتر) ۳.امیرعلی نبویان ۴.ترلان پروانه و کشته پنجم را هم یکی از شهروندها (ارسلان قاسمی) هنگام خروج با کارت شلیک نهایی به مافیا تقدیم کرد (پژمان بازغی).

و دلیل مهم دیگر علاوه بر بداهه پردازی‌های هوشمندانه، عکس‌العمل‌ها و ری‌اکشن‌های امید حاجیلی و مجید یاسر در هنگام اتهام خوردن‌ها بود. خونسردی حاجیلی و شلوغ کاری یاسر باعث شد تا شهروندهای کم هوش به راحتی گول بخورند.

امیرعلی نبویان، ترلان پروانه و بهاره افشاری که بهترین بازیکنان ساید شهر در این قسمت بودند یک نکته مهم را که در سری اول بیشتر رواج داشت و البته به تدریج تغییر شکل داد را فراموش کردند. مافیاهای این قسمت کاملا سنتی رفتار کردند و بهترین بازیکنان شهر را در شب های متوالی از صحنه بازی محو کردند. اتفاقی که داشت به فراموشی سپرده می‌شد. مافیاها بهترین بازیکنان را حذف کردند و برای این کار هم دلایل قانع کننده‌ای از تک تک حرف‌های شهروندها داشتند. به طور مثال ترلان پروانه توسط مافیا کشته شد و به راحتی حذف پروانه افتاد گردن بهاره افشاری و شهروندان کم هوش هم به راحتی پذیرفتند.

۹ نکته خواندنی درباره قسمت دوم فینال فینالیست‌ها

سردرگم‌ترین

بعد از قسمت اول فینال فینالیست‌ها نوشتیم که شهروندها از یک جایی به بعد در بازی سردرگم شدند. این‌بار باید بگوییم که شهروندها از همان ابتدا سردرگم بودند. مدام درباره این حرف می‌زنند که باید روی یک نفر اجماع کنند اما موقع رای‌گیری کنار می‌کشیدند و همین هم باعث شد در ۲ روز اول هیچ کس از بازی بیرون نرود و نهایتا مافیاها تا پایان بمانند.

پرقدرت‌ترین

اگر قرار باشد سه نفر را به عنوان برترین بازیکنان مافیا انتخاب کنیم، امیرعلی نبویان، بهاره افشاری و ترلان پروانه در صدر جدول قرار می‌گیرند. در شب اوم این سه نفر در کنار امید حاجیلی مافیا بودند و از همان شب اول مشخص بود شهروندها توان مقابله با این گروه پرقدرت را ندارند. در ادامه با اینکه امیرعلی و ترلان، تا حدودی دستشان برای همه رو شده بود اما باز هم کسی جرأت نداشت آنها را از بازی بیرون کند.

امیرعلی نبویان

خراب‌کن‌ترین

یکی از بدشانسی‌های شهروندان در قسمت دوم فینال فینالیست‌ها این بود که کارت حرفه‌ای به دست نگار فروزنده افتاد. اگر حرفه‌ای به نحو احسن کارش را انجام می‌داد این احتمال وجود داشت در ۲ شب، ۲ تا مافیا از بازی حذف شوند اما نگار فروزنده همان شب اول با اینکه هیچ اطمینانی به انتخابش نداشت، انتحار کرد و با یک انتخاب غلط از بازی بیرون رفت. شهروندان عملا مهمترین مهره‌شان را از دست دادند.

بلاتکلیف‌ترین

در آنالیز قسمت اول فینال فینالیست‌ها از مجید یاسر به عنوان بازیکنی صحبت به میان آوردیم که با هوشمندی توانست ذهن شهروندها را بهم بریزد و باعث برد مافیا شود اما این‌بار یاسر کاملا بلاتکلیف بازی کرد. ابتدای بازی به ترلان پروانه تارگت زد. در دور دوم امیرعلی را هم به جمع تارگت‌هایش اضافه کرد و تحلیلش این بود که امیرعلی همیشه تحلیل‌های خوبی دارد این‌بار کاری نمی‌کند. آخر بازی که دیگر همه‌ نگاه‌ها به سمت امیرعلی بود یک مرتبه رفت پشت دست او بازی کرد و در جایگاه شهردار به حذف نیما شاهرخ‌شاهی رای داد.

امیرعلی نبویان در فینال مافیا

عصبی‌ترین

به طور کلی شب دوم فینال فینالسیت‌ها شبی خشن و پر از دعوا بود. برزو ارجمند و بهنام تشکر برای اینکه بتوانند اثبات کنند امیرعلی نبویان مافیاست آن‌قدر عصبی شده بودند که تقریبا بهم پرخاش می‌کردند. تا جایی که کامبیز دیرباز از آنها خواست به خودشان مسلط باشند و با آرامش بیشتری بازی کنند. علاوه بر آنها امیرعلی نبویان هم یکی دو باری کاملا عصبی شد اما نه به اندازه تشکر و ارجمند.

تکنیکی‌ترین

بهاره افشاری تنها مافیایی بود که بازی‌اش با زمان شهروند بودنش فرقی نداشت. او از همان ابتدا به امیرعلی نبویان و ترلان پروانه تارگت زد. هربار هم که امیرعلی از خودش دفاع می‌کرد گارد می‌گرفت و می‌گفت الکی دارد از خودش دفاع می‌کند. . او در این زمینه با شهروندان همراه شده بود و هیچکس شک نمی‌کرد که خودش هم مافیا باشد. جالب اینجاست که در کنار تارگت به امیرعلی سعی می‌کرد ذهن‌ها را به سمت یکی دیگر از شهروندان ببرد.

ترلان پروانه در فینال مافیا

دقیق‌ترین

نیما شاهرخ‌شاهی جزو بازیکن‌های حرفه‌ای مافیا نیست و بخصوص در شب اول فینال فینالیست‌ها بازی بسیار بدی از خودش به نمایش گذاشت اما این‌بار با اینکه بیشترین تارگت از ابتدا رویش بود انتخاب‌های درستی داشت. ابتدا گفت بیایید روی امید حاجیلی و ترلان پروانه اجماع کنیم. در ادامه باز هم تاکید کرد که ترلان مافیاست. آخرین دور اسم ترلان و امیرعلی و بهاره و امید را به عنوان مافیای صددرصد اعلام کرد. اگر یک مقدار به حرفش گوش می‌دادند بازی به سمت دیگری می‌رفت.

تابلوترین

در اینکه امیرعلی نبویان و ترلان پروانه جزو بهترین بازیکن‌های شب‌های مافیا هستند، شکی نیست. در همین شب دوم هم قدرت بازی آنها در کنار بهاره افشاری بود که باعث شد مافیاها هیچ کشته‌ای نداشته باشند اما نوع بازی آنها این‌بار طوری بود که هم شرکت‌کننده‌ها و هم مخاطب‌ها متوجه شدند که هردو آنها در جایگاه شهروند بازی بهتری دارند تا مافیا. از یک جایی به بعد کاملا تابلو شده بوده بود که این دو نفر مافیا هستند در صورتی که در شب‌های قبل کسی اصلا به آنها شک هم نمی‌کرد.

یک ذره بهتر

سمانه پاکدل در دست پیش بدترین بازی را به نمایش گذاشت و حتی در صفحه اینستاگرامش با گلایه‌های زیادی روبه‌رو شد.  این‌ قسمت بازی پرقدرت‌تری به نمایش نگذاشت اما از اواسط بازی مدام به همه می‌گفت به میز ما توجه کنید و انگشت اشاره‌اش را می‌گرفت طرف ترلان پروانه و بهاره افشاری. روز آخر هم مدام اصرار می‌کرد یکی از آنها را بفرستند بیرون اما نهایتا فایده‌ای نداشت.

پس از گذشت چهل قسمت از شب‌های مافیا ۱۷ بار مافیاها برنده بازی بودند و ۲۳ بار شهروندها و کفه ترازو همچنان با ۵۷.۵ درصد به نفع شهروندها سنگینی می‌کند.

بنر شب‌های مافیا

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. Elaheh. A می‌نویسد

    بجز خانما بهاره افشاری و ترلان پروانه و آقای امیرعلی نبویان بازیکنای بد یا متوسط هر فصل توی فینال فینالیستا بودن، اگر آقای حسین مهری، حسین سلیمانی، مجید واشقانی، خداداد عزیزی، حامد آهنگی، امیرعلی نبویان، کامبیز دیرباز، و خانم بهاره افشاری، ترلان پروانه، آشا محرابی بودن و حالا دونفر دیگه که بشن ۱۲ نفر، گرداننده هم آقای علیمردانی بود بازی خییییییلی بهتر و جذاب تر میشد

  2. محمود می‌نویسد

    آقای ابوطالب با انتخاب این بازیکنان در قسمت فینال فینالیستها سطح بازی رو در حد فروزنده و بازغی و پاکدل پایین اورده واقعا چرا؟

fosil