خاطره‌بازی با کارنامه تورج نصر به بهانه بازی در نارگیل

مرد دو هزار صدا

خاطره‌سازی یک هنر است و چه پرشمارند هنرمندان عرصه دوبله که سهمی انکار ناشدنی در بخشی از خاطرات سینمایی و تلویزیونی ما دارند؛ هنرمندانی از جنس تورج نصر که هنر خاطره سازی را بلد بودند.

یکی از نسل طلایی دوبله

تقریبا یک دهه زودتر از بازیگری، حرفه دوبله را در پیش گرفت و در اوج دوران طلایی دوبله در ایران، تبدیل به یکی از چهره‌های پرکار و موفق در این عرصه شد. تورج نصر از همان دوران، به‌واسطه صدای خاصی که داشت پای ثابت دوبله بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های کمدی بود و بخشی از خاطرات ما از طنزهای تلویزیونی و حتی رادیو، با صدای او و کارنامه او گره خورده است. یازده سال همراهی در اجرای برنامه پرمخاطب صبح جمعه با شما تنها بخشی از این تلاش هنرمندانه برای خاطره سازی محسوب می‌شود، خاطراتی که حتی نمی‌توان آن‌ها را محدود به یک نسل کرد و تا به امروز و در نسل‌های مختلف تبدیل به یک فصل اشتراک شده است.

 

یادش به خیر شیپورچی!

خودش در جایی گفته است نزدیک به دو هزار نقش را در انیمیشن‌های مختلف صداپیشگی کرده که از میان آن‌ها ۲۰ کاراکتر همچنان در خاطره مخاطبان ماندگار است. وودی وودی بیکر، یوگی و دوستان، دانل داگ، بارپاپاپا و جیمبو تنها بخشی کوچک از کارتون‌هایی هستند که با صدای تورج نصر، کاراکترهایشان را در حافظه داریم و بخشی از خاطرات کودکان و نوجوانان دهه ۶۰ و ۷۰ را شکل داده‌اند. در این میان اما بی‌راه نیست اگر محبوب‌ترین خاطره از صدای تورج نصر را مربوط به صداپیشگی او در مجموعه پسر شجاع بدانیم. نصر در آن مجموعه به جای شیپورچی صحبت می‌کرد و ضرباهنگ و شیطنت خاص صدایش، تبدیل به شناسنامه این کاراکتر شده بود.

 

 

تورج نصر و ورود به عرصه بازیگری

تورج نصر از همان سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ که صداپیشگی را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد، همزمان فعالیت در حوزه تئاتر را هم در پیش گرفت و علاقه او به ایفای نقش در مقام بازیگر ریشه در همان سال‌ها دارد. بااین‌همه او در دهه ۶۰ بود که برای نخستین بار به‌عنوان بازیگر مقابل دوربین تلویزیون ظاهر شد و یکی از کاراکترهای ماندگار با نقش‌آفرینی او در همان سال‌ها آقای شرمنده بود. تورج نصر در دهه ۷۰ بازی در سینما را هم تجربه کرد اما علاقه‌اش به بازیگری هیچ‌گاه باعث فاصله گرفتن او از هنر دوبله نشد و در تمام این سال‌ها همچنان صداپیشه‌ای پرکار و البته در اوج باقی ماند. در میان نقش‌آفرینی‌های سینمایی تورج نصر یکی از مهم‌ترین‌ها می‌توانست فیلم سینمایی صداست که می‌ماند باشد. فیلمی که در سال ۹۰ براساس شخصیت حرفه‌ای تورج نصر کلید خورد و او در این فیلم نقش خود به عنوان یک دوبلور پیشکسوت را ایفا کرد. فیلمی که ایده اولیه‌ای قابل قبولی داشت اما ضعف در اجرا آن را به تجربه‌ای شکست‌خورده و تا به امروز دیگر فراموش‌شده در سینمای ایران بدل کرد.

همه چیز درباره سریال نارگیل

تورج نصر در نارگیل

اما برسیم به آخرین اثر در کارنامه کاری تورج نصر که سریال نارگیل است. این سریال از اساس مجموعه‌ای فانتزی و مملو از موقعیت‌های خیال‌پردازانه است. بخشی از این دنیای فانتزی هم با خلق کاراکترهای بامزه و خیالی شکل گرفته است. گوشی یکی از همین کاراکترهاست که تورج نصر با گریمی متفاوت ایفای نقش آن را در سریال بر عهده دارد. او همسر وروره با بازی شراره رخام است که به نوعی قطب منفی داستان محسوب می‌شود و با ورد و جادو، خانواده راستگو را دچار بحران کرده است. تورج نصر مثل همیشه در ایفای این نقش هم از ظرفیت‌های صداپیشگی خود بهره گرفته و موقعیت‌های بامزه‌ای را در طول داستان خلق می‌کند.

سریال نارگیلخاطره بازی با فیلم‌های مهدی فقیه

خاطره‌بازی با کارنامه حسین رفیعی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. نازنین می‌نویسد

    بازیگر وروره آشا محرابی است نه شراره رخام

fosil