گفت‌وگوی فیلیموشات با آشا محرابی

بیایید پناه ببریم به خیال با نارگیل

آشا محرابی هم بر صحنه تئاتر،‌ هم بر پرده سینما و هم در قاب تلویزیون، چهره‌ای آشناست و در طول ۲ دهه فعالیت هنری مستمر،‌ بازیگر کم‌کاری نبوده است. خودش هم می‌گوید که انگیزه بالایی برای قبول نقش‌های عجیب و متفاوت دارد. وروره یکی از همین نقش‌هاست که آشا محرابی آن را در مجموعه نارگیل بازی کرده است. همزمان با پخش این سریال ویژه کودکان و نوجوانان از فیلیمو، فیلیمو شات گفت‌وگویی با این بازیگر داشته که در ادامه می‌خوانید.

  • در کارنامه حرفه‌ای شما حضور در آثاری با ژانرهای متنوع را شاهد بودیم، بازی در سریال نارگیل به‌عنوان یک فیلم فانتزی برای کودکان و نوجوانان چه جایگاهی در کارنامه‌تان دارد؟

اساسا من کار برای کودکان را دوست دارم، به‌خصوص اگر کاری باشد که کودک امروز را بشناسد. گاهی شاهد برخی از آثار ویژه کودکان و نوجوانان هستیم که به نظر می‌رسد کودکان را اساسا جدی نگرفته‌اند در حالی که این‌گونه نیست و کودک امروز اساسا متفاوت از کودکان نسل‌های گذشته است. سریال نارگیل هم کار ویژه کودکان بود و هم گروه تولید خوبی داشت. من هم نقش متفاوتی در این کار داشتم و همیشه از نقش‌های متفاوت استقبال کرده‌ام. درمجموع حضور در این سریال چالش بانمکی برایم بود.

  • شما نقش وروره را در این سریال بازی می‌کنید و همان‌طور که اشاره کردید نقش متفاوتی هم محسوب می‌شود. این نقش چه ویژگی‌هایی داشت که شما را برای ایفای آن وسوسه کرد و پذیرفتیدش؟

وروره از این زاویه برایم کاراکتر جالبی بود که هرچند قرار بود کاراکتر منفی داستان باشد اما در عین حال تمام تلاش خودمان را کردیم و حمزه صالحی هم خیلی هوشمندانه متن را این‌گونه نوشته بود که یک شیرینی و ناتوانی خاصی هم در این شخصیت شاهد باشیم. این کاراکتر در عین ادعا به توانمندی، ضعف دارد. به همین دلیل هم در لحظاتی مخاطب شاید انتظار قدرت ویژه‌ای را از این قطب شر داستان داشته باشد اما ناگهان با ناتوانی و بی‌قدرتی او مواجه می‌شود. این ویژگی وجوه جذابی به وروره بخشید که آن را از حالت یک کاراکتر تخت و یکدست خارج کرد. اینکه این کاراکتر کلیشه‌ای نبود باعث شد که آن را دوست داشته باشم.

  • از ارتباط با کاراکترهای عروسکی نارگیل هم بگویید. چگونه با آن‌ها تعامل داشتید؟

واقعیت این است که این ۳ کاراکتر عروسکی، ظاهر بی‌نهایت شیرینی دارند. واقعا هر تایمی که در طول ضبط بی‌کار می‌شدیم، شخصا دوست داشتم در کنار این عروسک‌ها باشم و از نزدیک آن‌ها را ببینم. جدای از کاراکتری که دارند، عروسک‌های شیرینی بودند که عروسک‌گردانی بسیار خوبی هم داشتند. صداپیشه‌های آن‌ها هم ۳ تن از دوستان قدیمی و هنرمندان شاخص این حوزه هستند. از محمدرضا علیمردانی گرفته تا مجید آقاکریمی و هومن حاجی‌عبدالهی. هر سه این‌ها آن‌قدر هنرمند هستند که می‌توان انتظار داشت در خروجی هم عروسک‌ها همین اندازه شیرین و دوست‌داشتنی شده باشند.

  • درباره ترکیب بازیگران سریال و مشخصاً نقش مقابل خودتان یعنی تورج نصر هم کمی بگویید.

خدا را شکر گروه این سریال،‌ گروه بسیار خوبی بود و همه عوامل از دوستان بنده بودند. هیچ مشکلی در طول کار نداشتیم و همه‌چیز خیلی خوب و حرفه‌ای بود. فکر می‌کنم درمجموع خروجی کار هم اثر خوش‌ریتم و دوست‌داشتنی‌ای شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم مخاطب هم می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند یا خیر؟ آقای تورج نصر را هم حقیقتا همواره در عرصه دوبله دیده بودم و به حدی حضورشان در اینجا برایم متفاوت بود که لذت بردم. ایشان پارتنر بسیار دوست‌داشتنی‌ای بودند. شخصا بسیار اهل تمرین کردن هستم و پارتنرهایی که در تمرین همراهی می‌کنند را خیلی دوست دارم. آقای نصر هم از این منظر بسیار همراه بود. بارها و بارها صحنه‌ها را باهم تمرین می‌کردیم و تجربه هم‌بازی شدن با ایشان برایم بسیار تجربه ارزشمندی بود.

  • نارگیل به‌عنوان تنها سریال ویژه کودک و نوجوان در شبکه نمایش خانگی عرضه‌شده است. فکر می‌کنید چرا تا این اندازه شاهد کمبود تولیدات در این حوزه هستیم و آیا نارگیل می‌تواند مسیر تازه‌ای را باز کند؟

این مسیر باز شده و مطلع هستم که در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی سریال ویژه کودک و نوجوان در شبکه نمایش خانگی در دست تولید قرار دارد. به نظرم حوزه کودک و نوجوان همواره جای کار دارد و بیشتر از این‌ها باید در این حوزه کار کنیم. به‌ویژه برای کودک و نوجوان امروز که هم سخت‌گیرتر است و هم دسترسی راحت‌تری به انیمیشن‌ها و فیلم‌های متعدد در فضای مجازی دارد. کودک امروز توانمندی‌ها و دسترسی‌هایی دارد که نمی‌‌توان به‌راحتی او را تحت تأثیر قرار داد و این ویژگی کار ما را سخت‌تر کرده است.

  • یکی از ویژگی‌های نارگیل اقتباس داستان آن از یک افسانه است. قوه خیال و تخیل در این اثر پررنگ است و این یکی از گمشده‌های سینمای امروز ماست که به‌شدت درگیر واقع‌گرایی شده است. از این منظر چقدر می‌توان نارگیل را تجربه‌ای متفاوت برای مخاطب محسوب کرد؟

این نکته بسیار مهم است که به آن اشاره کردید. معتقدم مهم‌ترین کاری که هر هنرنمایشی باید انجام دهد، گسترش دامنه خیال و تخیل در ذهن مخاطب است. ما داریم از فضای خیال فاصله می‌گیریم و همین اتفاق هم باعث شده دنیای امروز کمی زشت شود. چیزهایی که در دنیای امروز می‌بینیم،‌ زیبا نیست و بهتر است خیال‌ورزی را تمرین کنیم. اگر ما بتوانیم زیبایی‌ها را تخیل کنیم،‌ شاید بتوانیم روزی آن‌ها را واقعی کنیم. کارهای کودک اساسا باید این ویژگی را داشته باشند و در اکثر کارها هم غالبا وجه خیال در این آثار پررنگ است. من از افرادی هستم که انیمیشن‌های روز را می‌بینم،‌ چرا که گاهی به آن فضای خیالی و عاری از گناه نیاز دارم. نارگیل هم این ویژگی را دارد که در یک فضای رویاگونه و افسانه‌ای روایتگر تقابل خیر و شر باشد.

 

سریال نارگیلهمه چیز درباره سریال نارگیل

مهدی فقیه در سریال نارگیل

خاطره بازی با فیلم‌های مهدی فقیه

خاطره‌بازی با کارنامه حسین رفیعی

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil