مهدی فقیه نگاهی متفاوت به تنها سریال کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی دارد

تماشای سریال نارگیل را از دست ندهید

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، در مجموعه نارگیل که به‌تازگی در ویترین فیلیمو در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است، ایفاگر نقش یک پدربزرگ است. بزرگ خاندان راستگو که قرار است با کمک نوه‌هایش یک طلسم را باطل کند. فقیه که در زمینه تولید آثار ویژه کودک و نوجوانان صاحب تخصص است، تأکید دارد که بیش از این‌ها باید برای تولید آثار ویژه این گروه سنی کار کنیم و محصولات متنوع‌تری را ارائه کنیم. فیلیمو شات به بهانه آغاز پخش مجموعه نارگیل، گفت‌وگوی کوتاهی با این هنرمند شیرازی داشته که در ادامه می‌خوانید.

 

  • از حس و حال خودتان نسبت به مجموعه نارگیل بگویید، به‌خصوص که جزو آثار کودک و نوجوان در کارنامه شما محسوب می‌شود.

بله من تجربه حضور در کارهای کودک و نوجوان را در کارنامه‌ام داشته‌ام و اساساً تخصص اصلی من هم کارهای عروسکی بوده است. پیش از این هم کارهایی مانند سرزمین سبز را در همین قالب برای کودکان کار کرده بودم. همواره دغدغه‌ام این بوده که چرا ما برای کودکان کم کار کرده‌ایم. کودکان باید کارهای خوب و فاخر ببینند و داستان‌های خوب تماشا کنند تا در بزرگ‌سالی هم بتوانند کارهای خوب را بهتر انتخاب کنند. ما اما کمتر به این حوزه توجه داشته‌ایم.

  • یعنی معتقدید محصولات ویژه کودک و نوجوان ضمن ارائه محتوا، می‌توانند در پرورش سلیقه مخاطبان هم موثر باشند؟

دقیقا همین‌طور است. درباره مجموعه نارگیل هم همین ویژگی را شاهد هستیم. متن کار بسیار خوب به ماجرای خیر و شر پرداخته که من پیش‌تر هم در مجموعه جی‌جی بی‌جی به آن پرداخته بودم. آقایان عامریان و صالحی هم کارگردانی بسیار خوبی داشتند و در مجموع محیط بسیار خوبی فراهم آمد. امیدواریم از حاصل کار هم مردم و به‌خصوص بچه‌ها لذت ببرند و آن را دوست داشته باشند.

  • با توجه به تجربه و تخصصی که در حوزه کارهای کودک و نوجوان دارید، برگ برنده نارگیل را چه می‌دانید؟

این مجموعه حتما برای بچه‌ها جذابیت‌هایی دارد. از خانه قدیمی پدربزرگ گرفته تا ماجراهای متنوعی که در داستان روایت می‌شود. مطمئناً این فضا برای کودکان فضای جذابی خواهد بود و تردید ندارم که این سریال در زمینه ارتباط با مخاطبان کودک و نوجوان موفق خواهد بود.

  • فکر می‌کنید با توجه به تغییر ذائقه نوجوانان امروز نسبت به نوجوانان نسل‌های قبلی، همچنان می‌توان محصولات جذابی برای آن‌ها خلق کرد؟

طبیعتا در نسل‌های گذشته وسایل ارتباطی امروز نبود. امروز هر کودک و یا نوجوانی یک موبایل در اختیار دارد که غیر از مسائل مربوط به آموزش مجازی در دوران کرونا، به چیزهای دیگری هم دسترسی پیدا کرده‌اند. کودکان امروز از مایی که ۷۶ سال سن داریم، خیلی بیشتر سر درمی‌آورند. به همین دلیل لازم است که نگاه ویژه‌ای به حوزه کار برای کودکان داشته باشیم. کودک امروز، کودک دیروز نیست. باید این واقعیت را مدنظر داشته باشیم که کودکان امروز خیلی جلوتر از نسل‌های قبل از خود هستند. خیلی خوب همه‌چیز را می‌بینند و خیلی بهتر دارد اطراف و پیرامو‌نش را می‌فهمد و درک می‌کند. به همین دلیل پرداختن به حوزه مسائل کودکان و نوجوانان امروز، دامنه وسیعی را دربر می‌گیرد.

  • نارگیل به‌عنوان یکی از معدود محصولات ویژه کودکان و نوجوانان در ویترین شبکه نمایش خانگی هم محسوب می‌شود. در این حوزه چقدر نیاز به حرکت‌های جدی‌تری داریم؟

حتما باید به این سمت حرکت کنیم کما اینکه تاکنون هم شاهد حرکت شبکه نمایش خانگی به این سمت بوده‌ایم و موفقیت‌هایی هم داشته‌ایم. در همین چند سال اخیر شاهد پیشرفت شبکه نمایش خانگی و استقبال از محصولات این حوزه در میان مردم بوده‌ایم. زمانی آثار شبکه نمایش خانگی در قالب دی‌وی‌دی عرضه می‌شد، امروز دیگر همه‌چیز در خانه‌ها در دسترس است و به‌واسطه خرید یک حق اشتراک، از تلویزیون منزل به همه آثار دسترسی پیدا کرده‌اند. تکنولوژی تا این اندازه پیشرفت کرده؛ به همین دلیل هم تأثیرگذاری این حوزه به‌مراتب بیشتر از قبل شده است. آثار خوبی هم توسط سامانه‌ها در این سال‌ها تولیدشده و مردم هم متقاضی این آثار هستند و از آن‌ها استقبال می‌کنند. به‌طور خاص برای کودکان و نوجوانان باید در این حوزه آثاری تولید شود. لازم است در این زمینه شاهد تعدد تولیدات باشیم.

  • نارگیل یک سریال عروسکی محسوب می‌شود و می‌دانیم که در میان آثار ماندگار و محبوب کودکان و نوجوانان، عروسک‌ها معمولا جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. کمی درباره ۳ شخصیت اصلی این سریال که هر ۳ عروسک هستند بگویید.

بله عروسک‌ها همواره محبوب و نوستالژیک بوده‌اند. شما همین امروز اگر رفتار دختربچه‌ها را دقت کنید می‌بینید که هرچه مادرشان به آن‌ها می‌گوید، آن‌ها با عروسک‌هایشان مطرح می‌کنند. کودک به‌راحتی می‌تواند با عروسک ارتباط برقرار کند و این نکته بسیار مهمی است. من تجربه کارهای عروسکی داشته‌ام و می‌دانم که این رابطه میان کودک و عروسک چقدر می‌تواند حائز اهمیت باشد؛ این رابطه، رابطه عجیبی است. مطمئنم نارگیل‌خان، لنگه و لیوه، که ۳ عروسک اصلی سریال نارگیل هستند، هم می‌توانند با کودکان ارتباط خوبی را برقرار کنند.

  • به‌خصوص که این سریال موزیکال هم هست و این ویژگی هم می‌تواند در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان موثر باشد.

مهم این است که همه اجزای یک کار کودک باید حساب‌شده باشد. در یک اثر ویژه کودکان و نوجوانان، حرف اول را موسیقی می‌زند. موسیقی اهمیت بسیار زیادی دارد و بسیار تأثیرگذار است. وقتی سراغ از روان‌شناسی کودک بگیریم، درباره تک‌تک این اجزا و تأثیرگذاری آن‌ها می‌توانیم مطالعه کنیم. یکی از مولفه‌ها از همین منظر همواره موسیقی است که می‌تواند تأثیرگذاری یک اثر را چندین برابر کند.

  • توصیه و پیشنهاد شما برای مخاطبانی که قرار است با مجموعه نارگیل همراه شوند چیست؟

حتما توصیه می‌کنم سریال نارگیل را تماشا کنید. سریالی که جذابیت‌های بسیاری دارد و مطمئن هستم به خوبی می‌تواند با مخاطبان کودک و نوجوان و حتی بزرگ‌ترهایشان ارتباط برقرار کند.

  • فکر می‌کنید این مجموعه ظرفیت تولید برای فصل‌های بعد را هم دارد؟

قطعا این‌گونه است. ظرفیت داستان و جذابیت‌های این سریال به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌تواند برای فصل‌های بعدی تمدید شود. همه عوامل این سریال هم از دوستان بنده هستند و برای همه آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم. پیش‌بینی هم می‌کنم که این دوستان در مسیری که در پیش دارند بسیار موفق باشند.

خاطره بازی با فیلم‌های مهدی فقیه

همه چیز درباره سریال نارگیل


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil