خاطره بازی با فیلم‌های مهدی فقیه

بیش از نقش‌هایش، خودش بر ای‌مان آشناست؛ مهدی فقیه، پیرمرد خوش‌لهجه و شیرین‌زبان شیرازی که در تازه‌ترین نقش‌آفرینی خود در سریال نارگیل مقابل دوربین حاضر شده است. برای آشنایی بیشتر با این هنرمند با فیلیمو شات همراه باشید.

پدر چشم‌انتظار هور در آتش

مهدی فقیه در تمام سال‌های حضورش در مقابل دوربین فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، بیش از هر چیز در شمایل یک پدربزرگ شیرین‌زبان و دوست‌داشتنی در حافظه مخاطبان تصویر خود را ماندگار کرده است. پیرمردی مهربان و دلسوز که بی‌راه نیست اگر بگوییم یکی از نخستین خاطره‌هایمان از مواجهه با او در فیلم هور در آتش به کارگردانی عزیز‌الله حمیدنژاد بود، آدرس بی‌راهی نداده‌ایم. مهدی فقیه در یکی از نخستین تجربه‌های بازیگری خود در سینما، در فیلم هور در آتش ایفاگر نقش پدری به نام باباعقیل بود که در جست‌وجوی فرزندش به نام رحمت عازم خط مقدم جنگ می‌شود. شمایل مهدی فقیه در آن فیلم در ادامه کارنامه بازیگری‌اش تبدیل به شناسنامه‌ای ثابت و قابل‌پذیرش از سوی مخاطب برای این بازیگر شد.

این لهجه شیرازی دوست‌داشتنی

شنیدن نام مهدی فقیه، خواه‌ناخواه شنونده را به یاد لهجه شیرازی می‌اندازد. فقیه در تمام سال‌های بازیگری خود در سینما و تلویزیون همواره اهتمام ویژه به حفظ اصالت شیرازی خود داشته و تکرار تکه کلام‌هایی چون «گمپ گلم» از اصطلاحات ریشه‌دار در شیراز، تبدیل به یک امضا برای نقش‌های خاطره‌ساز او شده است. واقعیت این است که در میان بازیگران خاطره‌ساز سینما و تلویزیون در طول چهار دهه گذشته، کمتر بازیگری را می‌توان نام برد که نام و خاطره‌اش با یک لهجه مشخص گره خورده باشد و مهم‌تر از آن اینکه این استمرار استفاده از یک لهجه، باعث محبوبیت بیشتر بازیگر در میان مخاطبان شده باشد. او این ویژگی را دارد و به‌راحتی می‌توان او را یکی از نمادهای ماندگار لهجه شیرازی در سینما و تلویزیون به‌حساب آورد.

مهدی فقیه در سلیمان

حضور غیرمنتظره در «ملک سلیمان»

از شمایل پیرمرد خوش لهجه و دوست‌داشتنی نوشتیم و اینکه بخش عمده‌ای از خاطرات تصویری ما از کارنامه بازیگری مهدی فقیه مرهون همین شمایل مهربان است اما بد نیست بدانید تنها سیمرغ بلورین کارنامه این بازیگر حاصل یک نوبت شکستن این شمایل است! بازی مهدی فقیه در نقش یک «جادوگر» در فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی آنقدر غیرمنتظره و عجیب بود که بخشی از مخاطبان در مواجهه اول او را نشناختند و داوران جشنواره فیلم فجر هم آنقدر از این نقش‌آفرینی به ذوق آمدند که پس از سال‌ها حضور فعال در عرصه بازیگری، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به نام این بازیگر زدند. مهدی فقیه با گریمی سنگین و انرژی بسیار زیاد در این فیلم یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های بازیگری خود را به ثبت رساند.

مهدی فقیه در سریال نارگیل

مهدی فقیه، در جهان داستانی سریال نارگیل همان پیرمرد دوست‌داشتنی با لهجه شیرازی است. پدربزرگی که پایبند وعده اجداد خود باقی‌مانده و قصد دارد تا طلسمی که عروسک‌های سریال به آن گرفتار شده‌اند را باطل کند. او درواقع بزرگ خاندان راست‌گو است و سعی دارد در مسیر آزمایش‌های خود به معجونی برای بازگرداندن نارگیل خان، لنگه و لیوه به اصالت مهربانشان دست پیدا کند.

همه چیز درباره سریال نارگیل


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. مهشید افلاکی می‌نویسد

    من این پیرمرد را خیلی دوست دارم.
    به دیلیل که خیلی بچه دوست و مهربان و دوست داشتنی هستند

    عاشقتونم دوست دار شما مهشید افلاکی

fosil