نقد و بررسی فیلم Free Guy | فیلمی بلندپروازانه و پرمدعا

جذابیت فوق‌العاده رینولدز در نقش اول فیلم مرد آزاد، شوخ طبعی‌های فیلمنامه و ارائه حرفه‌ای بخش‌های تکنیکی فیلم، آن را به سرگرمی لذت‌بخش تابستان امسال تبدیل کرده است.

فیلم مرد آزاد (Free Guy) روایتی از زندگی یک کارمند بانک با بازی رایان رینولدز است؛ ماجرای این اثر از لحظه‌ای شروع می‌شود که شخصیت اصلی قصه متوجه می‌شود زندگی او در یک بازی ویدیویی جریان دارد. برای نقد و بررسی فیلم مرد آزاد با فیلیمو شات همراه باشید.


خلاصه داستان فیلم مرد آزاد

یک کارمند بانک کشف می‌کند که در واقع یک شخصیت پس‌زمینه‌ای در یک بازی ویدیویی با تکنیک جهان باز است. او تصمیم می‌گیرد که از این به بعد قهرمان داستان خودش باشد؛ داستانی که خودش برای خودش بازنویسی خواهد کرد. حال در دنیایی که هیچ محدودیتی وجود ندارد، او می‌خواهد به شیوه خودش جهان را نجات دهد؛ قبل از آن‌که خیلی دیر شده باشد.

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم مرد آزاد

اد پاور از تلگراف

لوی در فیلم مرد آزاد تلاش می‌کند تا در آن واحد هم احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و هم سلول‌های خاکستری مغز او را به تکاپو وادارد. این فیلم قواعد برنامه‌ریزی‌شده را در هم می‌شکند و به شیوه خود، دنیا را مورد کنکاش قرار می‌دهد. این فیلم درباره مسائلی چون وفاداری، دوستی و عشق حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

مالی فریمن از اسکرین شات

فیلم مرد آزاد را می‌توان خلاقانه‌ترین و بی‌ریاترین و حتی شاید بهترین اثر بر مبنای بازی ویدیویی دانست که تابه‌حال تولید شده است. تماشای این فیلم پرانرژی، با ایده خاص و جدیدی که انتخاب کرده، می‌تواند برای همه لذت‌بخش باشد.

برایان ترویت از یو اس ای تودی

مرد آزاد فیلمی گرم و پر از محبت است که در آن عشق موج می‌زند. حتی اگر کسی از آدامس‌های بادکنکی، بستنی و تاب‌بازی لذت نبرد و مانند شخصیت اصلی خوش‌قلب فیلم که رایان رینولدز نقش او را بازی می‌کند از عاشقان ماریا کری نباشد، هم از تماشای آن لذت خواهد برد.

فرانک شک از هالیوود ریپورتر

جذابیت فوق‌العاده رینولدز در نقش اول فیلم Free Guy، شوخ طبعی‌های فیلمنامه و ارائه حرفه‌ای بخش‌های تکنیکی فیلم آن را به سرگرمی لذت‌بخش تابستان امسال تبدیل کرده است.

راجر موراز مودی نیشن

فیلم مرد آزاد فیلمی بلندپروازانه و پرمدعا است. اما در حقیقت همه‌چیز آن در قیافه خشک و بی‌روح رینولدز خلاصه می‌شود که با ظاهری جذاب اما احمقانه بر روی صفحه بزرگ نمایش ظاهر می‌گردد و به اتفاقاتی که برای شخصیت گای رخ می‌دهد واکنش نشان می‌دهد. برای دوستداران رینولدز تنها حضور او در فیلم برای دوست داشتن مرد آزاد کافی است؛ آیا اصلا کسی هست که رینولدز را دوست نداشته باشد؟!

نقد فیلم Free Guy

یک بازی درجه‌یک که همزمان سرگرم‌کننده و خنده‌دار است و قهرمان خود را نیز به خوبی می‌پروراند. رایان رینولدز در نقش یک شخصیت بازی کامپیوتری، در فیلمی باکیفیت به زیبایی می‌درخشد.

در فیلم مرد آزاد جودی کومر در نقش میلی یک طراح و توسعه‌دهنده بازی‌های کامپیوتری ظاهر می‌شود. او مدعی است که آنتوان (با بازی تایکا وایتیتی) کدهای بازی را که او و همسرش کیز (با بازی جو کری) طراحی کرده‌اند، دزدیده است و به‌این‌ترتیب بازی ‌فری سیتی (شهرآزاد) را تولید کرده است که به‌عنوان محبوب‌ترین بازی جهان شناخته می‌شود. او برای یافتن مستنداتی برای ادعای خود که سرقت ایده اولیه بازی اوست، به بازی نفوذ می‌کند؛ او باور دارد که شواهدی در این خصوص در اعماق خود بازی مخفی شده‌اند.

بسیار خوب! اگر فکر کرده‌اید که فیلم Free Guy درباره میلی است، در اشتباه هستید. فیلم مرد آزاد بیشتر بر شخصیت گای با بازی رایان رینولدز تمرکز دارد که با شهامت بر صفحه‌نمایش این‌طرف و آن‌طرف می‌رود و مزه می‌ریزد. فیلم بیشتر همچون نسخه‌ای از فیلم لگو می‌نماید که در آن شیوه دوست‌داشتنی استاپ‌موشن فیلم‌های لگو با موضوع بازی‌های کامپیوتری جایگزین شده باشد و مانند فیلم نمایش ترومن (Truman Show) قهرمان خود را دنبال می‌کند. حاصل کار، فیلمی لذت‌بخش است که البته گاهی عجیب‌وغریب نیز هست و در این روزهای تابستان سرگرمی مناسبی برای دوستداران مشترک بازی‌های کامپیوتری و سینما به شمار می‌رود.

گای با بازی رینولدز، شخصیت حاشیه‌ای یک بازی کامپیوتری است که توسط کاربر کنترل نمی‌شود. بازی شهر آزاد محبوب‌ترین بازی کامپیوتری دنیاست که شباهت فراوانی به نسخه آنلاین بازی جی‌تی‌ای (GTA) دارد که در آن بازی‌کنندگان باید ماموریت‌هایی را به سرانجام برسانند. در این ماموریت‌ها آن‌ها به بانک ‌ها دستبرد می‌زنند و افرادی را مورد ضرب و شتم قرار می ‌دهند.

از سوی دیگر در این بازی، گای در بانک کار می‌کند و کار او مهر کردن اسناد بانکی است. او به همراه بادی (با بازی لیل رل هاوری) که مامور امنیتی بانک و بهترین دوست اوست برای تفریح بیرون می‌روند. گای به‌صورت اتفاقی در فضای بازی به میلی برمی‌خورد و از اینجا زندگی او متحول می‌گردد. میلی به او یاد می‌دهد که چگونه می‌تواند کارهای برنامه‌ریزی‌شده روزانه خود را تغییر دهد و در دنیای بازی که پر از دزدان و جنایتکاران است، دیگر تنها شخصیت خوب و بی‌آزار شهر نباشد.

رینولدز در نقش گای بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است. فیلم Free Guy به او این امکان را داده تا در قالب داستانی بلند شخصیت محبوبی را از رسانه‌های اجتماعی را بیرون بکشد و آن را به کاراکتری پویا با صورتی شاد و خندان تبدیل کند. تنها اشکال آنجاست که شخصیت‌پردازی سطحی و کمی که برای گای انجام شده، جایی برای تبدیل کردن او به شخصیتی واقعی نمی‌گذارد. تمام خواسته‌ها و آرزوهای او در برنامه‌ریزی بازی برایش لحاظ گردیده و تنها چیزی که برای او تعریف شده آن است که باید به دیگران کمک کند. شخصیت میلی با بازی کمر که در شرکت تولیدکننده اصلی بازی منافعی دارد، هم در نقش خود به‌عنوان برنامه‌نویس در دنیای واقعی و هم به‌عنوان یکی از قهرمانان دنیای بازی ناامیدانه تلاش می‌کند تا برای آنچه که درست می‌دانند بجنگد. مایه تاسف است که فیلم بر اساس شخصیت گای که بسیار کم‌تحرک و بی‌محتواست پی‌ریزی شده است؛ شاید باید نسخه دیگری از فیلم وجود می‌داشت که در آن میلی شخصیت اصلی و راوی داستان می‌بود و گای همچنان به‌عنوان کاراکتر جانبی جذاب داستان باقی می‌ماند؛ این نسخه احتمالاً بسیار دوست‌داشتنی‌تر بود.

فیلم مرد آزاد ضعف قهرمانان اصلی خود را پشت توانایی‌های رایان رینولدز مخفی می‌کند. اما از سوی دیگر به‌وضوح توانایی‌های خود را در جلب نظر عاشقان بازی‌های کامپیوتری به رخ می‌کشد. به‌عنوان نمونه نینجاها، پوکی‌مان (Pokimane)Jacksepticeye ، DanTDM و LazarBeam همگی در بازی ظاهر می‌شوند و به ماجراجویی‌های گای در دنیای شهر آزاد کمک می‌کنند تا به آن اعتباری چون بازی‌های فورتنایت و GTA در دنیای واقعی ببخشند.

درمجموع باید گفت که فیلم مرد آزاد در بخش‌هایی که تمایل بیمارگونه عاشقان بازی‌های کامپیوتری را به سخره می‌گیرد، بسیار موفق عمل کرده است. در حقیقت برای کسانی که در شهرهایی زندگی می‌کنند که بستر بازی‌های کامپیوتری هستند، مواجه روزمره با بازیکنانی که با وحشی‌گری به شهرها حمله می‌کنند و تعداد بی‌شماری از شهروندان مجازی را به قتل می‌رسانند و خرابی‌های سهمناک بر جای می‌گذارند، قطعاً بسیار هراسناک است.
زندگی در دنیای یک بازی کامپیوتری می‌تواند واقعاً ترسناک باشد.

گای پس از مواجهه با آنچه در اطرافش جریان دارد تمایل پیدا می‌کند که شخصیت خوب ماجرا باشد؛ اما آنچه که در فیلمنامه برای او در نظر گرفته شده، چندان با خواسته گای هماهنگ نیست. فیلم مرد آزاد تا حد امکان تلاش دارد تا به استانداردهای یک فیلم اکشن نزدیک باشد و این عدم تطابق در فیلم کاملا مشخص است. فیلم شخصیتی چون تایکا وایتیتی را در خود دارد که بیش از هر شخصیت دیگری در کنار بازیگر درخشانی چون رینولدز حرف‌هایی برای گفتن دارد و بسیار هم دوست‌داشتنی است. او نه یک‌بار، بلکه دو بار درباره حرص و طمع شرکت‌های بزرگ، داد سخن سر می‌دهد؛ او درباره دنباله‌های تمام‌نشدنی فیلم‌ها و بازی‌ها با شخصیت‌های آشنایی که برای کمپانی‌های سازنده ثروت فراوانی تولید می‌کنند، صحبت می‌کند. تایکا وایتیتی به این موضوع اشاره دارد که این شرکت‌ها به‌جای خطر کردن با ارائه دیدگاه‌های جدید، ترجیح می‌دهند که همان شخصیت‌ها و ماجراهای امتحان پس داده را که محبوب مخاطب هستند، دنبال کنند.

فیلم مرد آزاد این موضوع را به‌عنوان نکته‌ای منفی عنوان می‌نماید؛ به‌عنوان نمونه در فیلمی چون هرج‌ومرج فضایی: میراثی جدید (Space Jam: A New Legacy) تبلیغات متقابل بازرگانی به چشم می‌خورد؛ هرچند که فیلم بر اساس نقاط قوت فیلم قبلی و با اتکا به جذاب‌ترین بخش‌های آن ساخته شده، باید بر روند پس از تولید فیلم نیز توجه داشت که پس از نهایی شدن تملک کمپانی قرن بیستم توسط کمپانی دیزنی به اتمام رسید.

در نهایت باید گفت پس از ماه‌ها تعطیلی سالن‌های سینما، تماشای فیلم مرد آزاد می‌تواند گذراندن یک یا دو ساعت دلپذیر را برای مخاطبان رقم بزند. اما مانند اکثر بازی‌های کامپیوتری که بیش‌ازحد دستمایه تولید آثار دیگر قرار گرفته‌اند در این فیلم نیز شلوغی و معلق بودن میان ژانرهای اکشن، عاشقانه و کمدی قابل‌مشاهده است. در مجموع فیلم مرد آزاد به‌جای آنکه یکی از این ژانرها را به‌عنوان تم اصلی خود انتخاب کرده و به سرانجام برساند به غرولند و ابراز نارضایتی از ساخت تعداد زیادی دنباله برای فیلم‌ها و بازی‌های مختلف پرداخته است.

عوامل و بازیگران:

  • نام اصلی: Free Guy
  • کارگردان: شان لوی
  • نویسندگان: مت لیبرمن و زک پن
  • تولیدکننده: ۲۱ Laps Entertainment
  • تاریخ اکران: ۳۱ آگوست ۲۰۲۱
  • مدت‌زمان: ۱۱۵ دقیقه
  • ژانر: ا اکشن، ماجرایی، علمی – تخیلی، کمدی

یادداشتی کوتاه درباره فیلم مرد آزاد یا Free Guy
دیزنی دنباله فیلم مرد آزاد را می‌سازد


منبع: TheVerge

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil