نقد فیلم کودا (CODA) | داستان یک دوراهی

نکتۀ غافلگیرکنندۀ فیلم کودا این است که هدر (کارگردان و نویسنده) بدون متوسل شدن به کلیشه‌ها توانسته داستانش را به شکلی تأثیرگذار روایت کند.

اگر بپرسید که بهترین فیلم ساندنس ۲۰۲۱ کدام بوده است، باید بگوییم همین فیلم کودا. این فیلم برندۀ جایزۀ ویژه هیئت‌داوران جشنواره شد و اپل تی‌وی بلافاصله حق پخش آن را با مبلغ ۲۵ میلیون دلار خریداری کرد.

سیان هدر، کارگردان و نویسندۀ فیلم، عناصر و مولفه‌هایی مثل مسائل خانوادگی، لحظات دراماتیک، پایان خوش و ایجاد حس خوب در بیننده را که در جشنواره ساندنس برگ برنده محسوب می‌شوند باهم آمیخته است. کودا واقعیت‌هایی را از زندگی افراد ناشنوا (بازیگران شخصیت‌های ناشنوا واقعاً ناشنوا هستند) به شکلی تأثیرگذار و کاملاً نزدیک به واقعیت روایت می‌کند.

خلاصه داستان فیلم کودا

رابی (با بازی امیلیا جونز) هفده‌ساله تنها عضو شنوای یک خانوادۀ ناشنواست. بیشتر وقت او صرف ترجمه و تفسیر حرف‌های دیگران برای پدر و مادرش (مارلی متلین و تروی کوتور) می‌شود و صبح‌ها پیش از مدرسه به همراه پدر و برادربزرگترش (دنیل دورانت) روی قایق ماهیگیری‌شان کار می‌کند. اما وقتی که به گروه کر مدرسه ملحق می‌شود، متوجه می‌شود که در خوانندگی استعداد خوبی دارد و استاد موسیقی‌اش (اوگینو دربز) او را تشویق می‌کند که در یک کالج معتبر موسیقی ثبت نام کند. در این میان، رابی نمی‌داند که باید بماند و مراقب خانواده‌اش باشد یا به دنبال رویاهایش برود.

دنیل دورانت، مارلی متلین، تروی کوتور و امیلیا جونز در فیلم کودا

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم کودا

آن هورنادی | The Washington Post

امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰
با این فیلم هم می‌خندید و هم گریه می‌کنید؛ کودا چنین فیلمی است و خوشحالم که اینطور است.

جان اندرسون | The Wall Street Journal

امتیاز ۹۰ از ۱۰۰
نکتۀ غافلگیرکنندۀ فیلم این است که هدر (کارگردان و نویسنده) بدون متوسل شدن به کلیشه‌های شخصیت‌پردازی توانسته داستان رابی را به شکلی تأثیرگذار روایت کند.

برایان ترویت | USA TODAY

امتیاز ۸۸ از ۱۰۰
دلیل موفقیت فیلم کمدی درام زیبا و دوست‌داشتنی کودا، شکستن قالب فیلم‌های تینیجری یا داستان‌های امروزی نیست؛ بلکه درهم آمیختن این ایده‌ها و ایجاد یک خط داستانی شیرین و دلنشین است که باعث جذابیت آن شده.

بیل گودی کونتز | Arizona Republic

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰
گاهی اوقات یک فیلم «حال‌خوب‌کن» تمام چیزی است که نیاز داریم. کودا دقیقاً یکی از همان فیلم‌هاست.

کلینت وورثینگتون | Consequence

امتیاز ۶۷ از ۱۰۰
شاید رسالت این فیلم معرفی تجربه‌های زندگی گروهی از افراد است که پیش از این در دنیای رسانه به آنها کم‌لطفی شده است.

نقد فیلم کودا

رابی روسی هفده‌ساله به همراه خانواده‌اش در ایالت ماساچوست زندگی می‌کند. او تنها عضو شنوای خانواده‌ است و همیشه نقش یک مترجم را برای پدر و مادر ناشنوایش ایفا می‌کند. کسب‌وکار این خانواده با ماهیگیری می‌گذرد و رابی نیز کمک دست آنهاست، اما با پیوستن به گروه کر مدرسه، او متوجه می‌شود که استعدادی فوق‌العاده در خوانندگی دارد و می‌تواند بورسیه خوبی را از کالج دریافت کند، اما تنها در صورتی که قدرت رها کردن خانواده‌اش را داشته باشد.

واژه CODA که عنوان فیلم است مخفف Children of Deaf Adults (فرزند والدین ناشنوا) است. این فیلم که بر اساس فیلم فرانسوی La Famille Belier ساخته شده است، دو موضوع تعهد به خانواده و دنبال کردن رویاها را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. هدر در شکل دادن به حس خانواده بسیار عالی عمل کرده است. کوستور، پدری مهربان و اهل خانواده است و شوخی‌های خاص خودش را دارد. متلین نیز در نقش جکی، یک مادر نگران و دلسوز ظاهر شده و دنیل دورانت، در نقش پسر بزرگ خانواده بازی کرده و موضوعی که رنجش می‌دهد این است که پدر و مادرش بیشتر به خواهر کوچکترش اعتماد می‌کنند تا به او. سکانس‌های خانوادگی، مثل سکانس میز شام، زنده و واقعی هستند و لحظاتی کمدی را ایجاد می‌کنند و این حس به مخاطب منتقل می‌شود که ناشنوایی به روش‌هایی گوناگون می‌تواند اعضای خانواده را به یکدیگر نزدیک کند.

تعلیق فیلم زمانی ایجاد می‌شود که نمی‌دانیم رابی کدام مسیر را انتخاب می‌کند: اینکه به دنبال عشق و علاقه‌اش به موسیقی می‌رود یا در کنار خانواده‌اش می‌ماند. در این میان، نقش‌آفرینی جونز یکی از نقاط قوت فیلم است؛ او به شخصیت رابی گرما، آسب‌پذیری و روح بخشیده است و به این ترتیب شما نیز با او همذات‌پنداری می‌کنید و نگران مسائل و مشکلاتی هستید که او بر سر راه پذیرش مسئولیت‌های خانوادگی و پیدا کردن جایگاه خودش در جهان دارد.

فیلم کودا کاملاً باورپذیر و تأثیرگذار است و کمتر کسی پیدا می‌شود که تحت تأثیر بازی امیلیا جونز قرار نگیرد. تماشای این فیلم را پیشنهاد می‌کنیم.

تماشای فیلم کودا

عوامل و بازیگران فیلم کودا

کارگردان: سیان هدر
نویسنده: سیان هدر
ژانر: درام
تولید: Vendome Pictures
مدت زمان: ۱۱۱ دقیقه
کشورها: آمریکا، فرانسه
زبان: انگلیسی
بازیگران:  امیلیا جونز، اوگینو دربز، مارلی متلین، تروی کوتسور، فردیا والش پیلو، امی فورسیت، کوین چاپمن


منبع:
EmpireOnline
Metacritic

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

20 نظر
  1. فریبا می‌نویسد

    عالی عالی عالی
    حال خوب کن
    مسکن
    ژلوفن

  2. شهرزاد می‌نویسد

    زیبا ترین فیلمی که تو عمرم دیدم.

  3. Sad boy می‌نویسد

    فیلمو کامل دیدم
    چقد بد سلیقه اید اونایی که تایید کردین
    یه فیلم فوق العاده معمولی بود
    وقت تلف کردن بود

  4. و.. شکرالهی می‌نویسد

    فیلم در تمامی مراحل حس خوبی به بیننده القا میکنه. عشق به خانواده را به زیبایی نشون میده. لذت بردم…… و تبریک به عوامل فیلم.

  5. معصومه می‌نویسد

    سلام من از طریق مووی جوان دیدم. فیلمش عالی بود، زیرنویس(شرکت دیجی مویز) خیلی بهتر از دوبله(کینگ مووی) هست. صحنه خاصی نداره.

  6. H.E می‌نویسد

    دوبله فارسیش بهتره یا زیرنویس؟صحنه خاصی که نداره؟

  7. ali می‌نویسد

    دیدن فیلم دوبله،یعنی توهین به شعور خود!!!!

  8. ساحل می‌نویسد

    من با سانسور دیدم، پیشنهاد میکنم داورهای اسکار و سایر منتقدین هم با سانسور ارشاد حتما ببینند فیلم رو و با تمام وجود درک کنید که میشه بدون هییییییچ گونه فعل حرام هم فیلم خوب ساخت. ومن الله توفیق. واقعا گیری کردیما

  9. Saman89 می‌نویسد

    دوستان برداشت شما از سکانس آخر که پدر خانواده صحبت میکنه چیه؟

  10. سعید می‌نویسد

    اون لحظه اخر که همو چهارتایی بغل کردن اشک منو حسابی درآورد

  11. مجیدمرادی می‌نویسد

    فیلم رو تو فیلیمو‌ دیدم نظارت ارشاد طالبانی‌ داغونش‌ کرده بود

  12. مجیدمرادی می‌نویسد

    در دوبله‌ فیلیمو باید خوانندگی باصدای اصلی بود بازیرنویس‌ فارسی ولی چون خانم بود ارشاد مجوز‌ نمی ده دوبله‌ کرده بودند‌ به صورت دو صدا که واقعن به فیلم صدمه جدی‌ زده بود

  13. مجیدمرادی می‌نویسد

    در دوبله‌ فیلیمو باید خوانندگی باصدای اصلی بود بازیرنویس‌ فارسی ولی چون خانم بود ارشاد مجوز‌ نمی ده دوبله‌ کرده بودند‌ به صورت دو صدا که واقعن به فیلم صدمه جدی‌ زده بود داغونش‌ کرده بودند

  14. محسن می‌نویسد

    فیلم خوش ساخت فیلم داستان عشق – زندگی – داستان خانواده و وروابط بین خانواده – داستان فداکاری – داستان دو راهی – دیالوگ های خوب – قاب بندی و میزانسن ها و حرکات دوربین درست – شروع و پایان درست

  15. محمد می‌نویسد

    فیلم واقعا عالی و قوی بود. چالش های زندگی ناشنوایان رو به خوبی نشون داده بود، ناتوانی در ارتباط با دیگران بسیار آزار دهنده است.
    من اوتیسم دارم و این حس رو با تمام وجود درک میکنم.
    فوق العاده بود.

  16. محسن می‌نویسد

    فیلم واقعاً قشنگیه حس خوبی دارد از اول خصوصآ آخرش من لذت بردم البته من خودم کم شنوا هستم سخته ،ولی خوب ما باکسی زیاد رابطه نداریم
    در حق ظلم میشه ممنونم از سایت خوبتان

  17. مسلم می‌نویسد

    چند بار دیدم ولی برام تازه گی داشت

  18. Maziar می‌نویسد

    بسیاری از لحظه هات این فیلم با اشک خندیدم . بسیار فیلم اثر گذار و بدور از کلیشه ها، تا بحال این حد درگیر زندگی ناشنوایان نشدم ! لحظه هاتی از فیلم دوست داری بتونن فریاد بزنن خواسته شونو بخوان ! واقعا فوق العاده بود ،

  19. سارا می‌نویسد

    یک فیلم عالی با حس و حال خوب ، موزیک های قوی و زیبا و در پایان فیلم حال خوبی دارید

  20. nadi می‌نویسد

    یکی از بهترین فیلمای امسال بود بازی جونز فوق العاده طبیعی بود موضوع فیلم بی نهایت جذاب . حتما ببینید

fosil