جذاب و کنجکاوی‌برانگیز

از سریال بنیاد بیشتر بدانید

سریال علمی تخیلی Foundation بر اساس مجموعه داستان‌هایی به همین نام و به قلم آیزاک آسیموف ساخته شده است

فصل اول سریال علمی‌خیالی بنیاد Foundation روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ عرضه شد و خیلی زود چراغ سبز تولید فصل دوم داده شد که تازگی از چهاردهم ژوییه ۲۰۲۳ (یعنی ۲۳ تیر ۱۴۰۲) عرضه شده است. فیلمبرداری فصل سوم هم شروع شده است. فصل اول اغلب نقدهای مثبتی گرفت و بازی‌ها (به‌خصوص جرد هریس و لی پِیس)، ابعاد حماسی تولید، جلوه‌های بصری و موسیقی متن بِر مک‌کریئری تحسین شدند. با وجود این، ضرباهنگ به‌ویژه در خصوص پرش‌های زمانی، استفاده از گفتار متن و پیچیدگی پیرنگ سریال اغلب مورد انتقاد قرار گرفتند.
فصل دوم هم نقدهای مثبتی گرفته است و خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که در قیاس با فصل نخست، پیشرفت کرده است؛ و مثلا بر این موضوع تاکید شده است که ضرباهنگ و پیرنگ به‌مراتب بهتر شده و در مورد شخصیت‌پردازی‌ها نیز بهتر عمل شده است؛ و البته که از جلوه‌های بصری و بازی‌های بازیگران اصلی دوباره تمجید شده است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی سینما

خلاصه داستان سریال بنیاد

آنچه از قسمت اول فصل اول سریال بنیاد Foundation می‌بینیم از این قرار است: گال دورنیک اعجوبه در سال ۱۲۰۶۷ ای.آی. (عصر امپراتوری) از دنیای زادگاهش سیناکس که از نظر آموزشی سرکوب‌شده است، به ترانتور پایتخت امپراتوری کهکشان سفر می‌کند تا زیر نظر هری سِلدِن مشهور تحصیل کند؛ و این جایزه او است که از عهده حل مساله‌ای پیچیده برآمده است؛ اما هر دوی آن‌ها به جرم خیانت دستگیر می‌شوند. سلدن به این دلیل که الگویش، فروپاشی زودهنگام امپراتوری را پیش‌بینی کرده است و دورنیک به این خاطر که امپراتوری از او می‌خواهد که سایکوهیستوری را بدنام و بی‌اعتبار جلوه دهد؛ اما در عوض، دورنیک الگوی سلدن را در جریان محاکمه‌اش تایید می‌کند و هر دو محکوم می‌شوند. با وجود این، پس از اقدامی تروریستی برادر دِی آن‌ها را می‌بخشد ولی به دنیایی تبعید می‌کند که سلدن و دورنیک در آنجا «بنیاد» را بنا می‌گذارند.

خلاصه داستان فصل دوم سریال بنیاد Foundation

آنچه از قسمت اول فصل دوم سریال بنیاد Foundation می‌بینیم از این قرار است:  بازآفرینی هری سلدن می‌کوشد با استفاده از سرنخ‌ها راه خودش را به بیرون پرایم رادیانت پیدا کند. گال و سالوِر روی سیاره آبی سیناکس می‌کوشند سفینه سالور را دوباره فعال کنند تا بتوانند به سیاره ترمینوس برگردند. برادر دی از تروری جان سالم به‌در می‌برد و تصمیم می‌گیرد با ملکه‌ای ازدواج کند تا مسیر امپراتوری عوض شود؛ اما به‌اصطلاح عروس او از این معامله هیجان‌زده نیست. در این میان، امپراتوری به این موضوع پی می‌برد که ترمینوس از بین نرفته است.

تماشای سریال بنیاد در فیلیمو

عوامل و بازیگران سریال بنیاد Foundation

خالقان: دیوید اس. گویر و جاش فریدمن، کارگردانان: الکس گرِیوز، دیوید اس. گویر و… نویسندگان: دیوید اس. گویر، جاش فریدمن، سارا نولِن و… مدیران فیلمبرداری: اوئن مک‌پولین، کاتل واترز و… تدوینگران: پل تریو، میکلوش رایت و… آهنگسازان: بِر مک‌کریئری و…

بازیگران: جرد هریس (هری سِلدِن)، لی پِیس (برادر دِی)، لو لوبِل (گال دورنیک)، لئا هاروی (سالوِر هاردین)، لورا بیرن (اِتو دِمِرزِل) و…

 

آیا می‌دانید

  • بنیاد اثر آیزاک آسیموف – بر اساس ایده‌هایی که از اثر شش جلدی ادوارد گیبِن با عنوان «تاریخ زوال و سقوط امپراتوری روم» گرفته شد – در اصل به عنوان یک مجموعه داستان کوتاه در مجله اَستوندینگ در خلال ماه مه ۱۹۴۲ تا ژانویه ۱۹۵۰ به چاپ رسید.
  • زِفیرس (یا زفیر، خدای باد غربی در اساطیر یونان) در این سریال پیرو مذهبی است با عنوان لومینیسم که به الهه سه‌گانه باور دارد: دختر (جوانی)، مادر (بلوغ) و زن فرتوت (کهنسالی). او در واقعیت وامدار الهه یونان باستان هکاته (Hecate or Hekate) است که با عنوان الهه سه‌گانه هم شناخته می‌شود؛ و الهه سحر، مه، غیب‌گویی، جادوگری، ارواح و ماه است و… نقطه مقابل او در رومی، تریویا نام دارد.
  • اولین بار ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ بود که گزارش شد «اسکای‌دَنس تلویژن» روی اقتباسی تلویزیونی از مجموعه کتاب‌های علمی‌خیالی آیزاک آسیموف با عنوان «بنیاد» کار می‌کند و دیوید اس. گویر و جاش فریدمن نویسندگان آن خواهند بود.
  • گویر ایده‌اش برای این سریال را با چنین جمله بلندی ارایه کرد: «بازی شطرنجی هزارساله میان هری سلدن و امپراتوری که تمام شخصیت‌های بین‌شان پیاده هستند اما برخی از آن‌ها در پایان این حماسه به شاه و ملکه بدل می‌شوند.»

سریال بنیاد

نقد و بررسی منتقدان درباره فصل اول سریال بنیاد

کولایدر | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

لیز شانن میلر | بنیاد با این همه ایده بزرگ و خطوط داستانی پیچیده، گاهی وقت‌ها کمی درهم‌وبرهم به نظر می‌رسد که به دلیل داشتن چند روایت است که هم‌زمان پیش می‌روند؛ اما این موضوع هم در نهایت به یکی از موارد تحسین‌برانگیز سریال بدل می‌شود چون با وجود این بزرگی و مقیاس عظیم تولید، تماشاگر همچنان درگیر شخصیت‌های مختلف می‌شود و می‌خواهد از سرنوشت آن‌ها سر دربیاورد.

ورایتی | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

کِرولاین فرامکه | بله، این سریال را می‌توان افراط‌کارانه، پرپیچ‌وخم و پیچیده‌تر از آنچه لازم است ارزیابی کرد؛ اما این امر با در نظر گرفتن ابعاد کاری که دست گرفته شده، به‌نوعی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. سوای این موضوع، بنیاد سریالی درگیرکننده است، حتی برای آن‌هایی که با اثر منبع الهامش آشنایی ندارند.

گاردین | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

لوسی مَنگِن | بنیاد به عنوان یک سریال علمی‌خیالی جدید، می‌تواند خوب و قابل قبول باشد؛ اما به عنوان تولیدی پرهزینه که برچشب اپل را بر خود دارد، بیش‌تر حکم فرصت خوبی را دارد که هدر شده است.

نیویورکر | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

جولین لوکاس | سریال می‌کوشد رمان‌های منبع اقتباس خود را از محدودیت‌های عصر اتمی‌شان نجات دهد اما تا حد زیادی مصالح در اختیارش را در مسیر شبیه‌سازی جست‌وجوی فانتزی‌ای مشابه دیگر بلاک‌باسترها هدر کرده است. مشکل بزرگ‌تر هم این‌که انگار بنیاد در هنگام پرداختن به منبع اقتباس خود دچار ملال شده است.

سریال بنیاد

منتقدان درباره فصل دوم سریال بنیاد چه می‌گویند؟

کولایدر | امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

چِیس هاچینسِن | جاه‌طلبی تماتیک و احساسی،‌ شالوده فصل دوم بنیاد را شکل داده و همه چیز را محکم و منسجم در کنار هم قرار داده است، درست بر خلاف وضعیت شخصیت‌ها که انگار در حال فروپاشی است. بنیاد در هر حال موجودی متفاوت با اثر آسیموف است اما فصل دوم سریال ثابت می‌کند که ارزش دارد به تماشای این سریال بنشینید و عازم این سفر و ماجراجویی شوید.

امپایر | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

هلن اوهارا | همراهی با این سریال همیشه آسان نیست، البته بجز دیدن تصاویر و جنبه‌های بصری آن که مدیون طراحی خارق‌العاده هنرمندان مربوطه‌اند؛ اما این سریال علمی‌خیالی ارزش وقت گذاشتن دارد چون هیچ چیزی به اندازه یک امپراتوری خوب وجود ندارد که خودتان را در آن غوطه‌ور کنید.

راجرایبرت‌دات‌کام | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

نیک الن | ریاضیات و علمی که به شکل‌گیری جهان بنیاد کمک کرده‌اند، مثل انجام مشق شب به نظر می‌رسند. البته شگفت‌انگیز است که چنین سریال حماسی پرجزییاتی تولید شده است اما «بنیاد» به‌واسطه افزایش ابعاد جاه‌طلبی‌اش در معرض خطر قرار گرفته و از قدرتش کاسته شده است.

 

امتیازهای تماشاگران و منتقدان به سریال Foundation

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان (تا تاریخ نهم مرداد ۱۴۰۲) می‌توانید بخشی از نظرهای چند منتقد مطرح را هم درباره فصل‌های اول و دوم سریال بنیاد مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۷.۵ از ۱۰ ۷۲ هزار کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۶۴ از ۱۰۰ بر اساس ۳۱ نقد
۳ راتن تومیتوز (فصل اول) عموم منتقدان ۷.۱ از ۱۰ بر اساس ۸۸ نقد
۴ راتن تومیتوز (فصل دوم) عموم منتقدان ۷.۹ از ۱۰ بر اساس ۲۱ نقد

 

پوستر سریال بنیاد

پوستر سریال بنیاد

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. حامد می‌نویسد

    به شدت پیشنهاد میکنم ببینید

fosil