گفتگو با نسیم ادبی به بهانه اکران آنلاین «مهمانخانه ماه نو»

اکران آنلاین فیلم «مهمانخانه ماه نو» در فیلیمو آغاز شد؛ به همین بهانه، با نسیم ادبی به گفتگو نشسته‌ایم. با فیلیمو شات همراه باشید.

اکران آنلاین فیلم «مهمانخانه ماه نو» از ۳۱ اردیبهشت ۹۹ در سینمای آنلاین فیلیمو آغاز شد؛ فیلمی به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی تاکفومی تسوتسویی که محصول مشترک دو کشور ایران و ژاپن است. این فیلم برای اولین بار در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و روایتگر داستان زنی بود که به‌همراه دخترش زندگی آرامی داشت اما با ورود مردی ژاپنی همه‌چیز به‌هم می‌ریخت.
اکران آنلاین فیلم «مهمانخانه ماه نو»، چهارمین تجربه سینمای ایران در حوزه اکران اینترنتی است؛ این موضوع بهانه‌ای شد تا با نسیم ادبی به گفتگو بنشینیم. با فیلیمو شات همراه باشید.


نسیم ادبی در پاسخ به این پرسش که چرابازی در فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» را قبول کرده است، گفت: «پیش از این هم با آقای نوروز بیگی (تهیه‌کننده این فیلم) کارکرده بودم. ایشان تماس گرفتند و گفتند قرار است پروژه ای مشترک بین ایران و ژاپن ساخته شود؛ کارگردان، ژاپنی و از کارگردان‌های خوب آن کشور است. از من برای یکی از نقش ها دعوت کردند و گفتند البته قرار است کارگردان، تاکفومی تسوتسویی، من را ببیند؛ چون اصلا بازیگران ایرانی را نمی‌شناسد. رفتم دفترشان و کارگردان بسیار خوشرو و خوش‌برخورد بود و به‌محض اینکه من از در وارد شدم گفت این بازیگر،همانی است که در ذهنم بود: دنبال یک دختر مهربان با یک چهره شیرین می‌گشتم. کاراکتری که قرار بود بازی کنم دوست کودکی نقش اصلی (با بازی مهناز افشار) بود. من و مهناز افشار هم از سال‌های گذشته با هم دوست بودیم و در تئاتر و در سینما با یکدیگر همکار بودیم. به‌هرحال، شاید این دوستی و ارتباط خوبی که ما دو نفر با یکدیگر داشتیم تاثیر داشت در اینکه نقش خوب‌تر دربیاید.

نسیم ادبی درباره تجربه کار با کارگردانی ژاپنی گفت: «همیشه کار کردن با کارگردان بین‌المللی و غیرایرانی برای همه ما جالب است؛ حتی برای بازیگرهای دیگر کشورها هم کار کردن با کارگردان‌هایی که خارج از کشورشان هستند، جذاب است. سینمای ژاپن را بسیار دوست دارم و همیشه دنبالش می‌کنم و همیشه برایم جالب بود که بخواهم با یک کارگردان این شکلی کار کنم. یکی از چیزهایی که درباره این کارگردان وجود دارد این است که از نظر ارتباط با بازیگر، بسیار مهربان و درجه‌یک هستند. محسن قرائی هم به‌عنوان بازی‌گردان و مشاور در کنار او قرار داشت. یک اتفاق جالبی که وجود داشت این بود که بسیار برای تمام بازیگرها و عوامل پشت دوربین ارزش قائل بود. هر وقت کات می‌داد و از برداشت راضی بود، بلند می‌شد و به بازیگر تعظیم می‌کرد. خیلی برایم جالب بود. ندیده بودم و اصلا در ایران رسم نیست که کارگردان تشکر خاصی از بازیگر بکند. ولی تشکر او فقط زبانی نبود و بلند می‌شد و تعظیم می‌کرد و از بازیگر به سبک ژاپنی‌ها تشکر می‌کرد. برای من، کار کردن با او تجربه بسیار بسیار خوبی بود. او اینقدر دلبسته بازیگران و گروه ایرانی شده بود که یادم هست در اولین اکران که حدود یکسال پیش بود و قرار بود بعد از آن ایران را ترک کند، در سینما احساساتی شده بود؛ ناراحت بود از اینکه می‌خواهد ایران را ترک کند. خروجی کار برایش خوشایند بود و خیلی به بازیگرها علاقه‌مند شده بود. او خیلی انسان، اخلاق مدار و احساساتی بود.

بازیگر سریال «شهرزاد» در ادامه درباره نقشی که در فیلم« مهمانخانه ماه نو» بازی کرده است، توضیح داد: «مهناز افشار نقش مادر یک دختر در سن بلوغ را بازی می‌کرد و من نقش دوست صمیمی مهناز افشار را بازی می‌کردم. دختر این زن، سرکش بود و ما به زندگی این زن ورود پیدا می‌کنیم. اصولا من خیلی سعی نکردم چیز متفاوتی از این نقش دربیاورم. ولی شما می‌بینید که این فیلم خیلی نزدیک به زندگی است. یک زن شوخ‌وشنگی است که دوست کاراکتر اصلی است و سعی می‌کند با شوخی همه‌چیز را بپذیرد. رفاقتی قدیمی را نشان می‌دهد. کاراکتر اصلی، همه حرف‌ها و تصمیماتش در مورد دخترش را به دوستش می‌گوید. من خودم کاراکترش را دوست داشتم. قابل‌باور است. از فیلم بیرون نزده است و خیلی صمیمی و نرم و مهربان پیش می‌رود.»

مهمانخانه ماه نو

او در ادامه درباره تشابهات سینمای ایران و ژاپن گفت: «هر کشوری با هر فرهنگی، سینمای خاص خود را دارد. درواقع با توجه به فرهنگ و اتفاقات تاریخی‌ای، داستان‌ها خاص خود را دارند. سینمای ژاپن بسیار پیشرفته است و کارگردان های درجه‌یکی دارد و این بر کسی پوشیده نیست. اتفاقی که وجود داشت این بود که کارگردان خیلی اعتقاد داشت فیلم باید ریتم کندی داشته باشد. اصولا اغلب فیلم‌های ژاپنی با طمانینه پیش می‌رود و شاید ریتم کندی هم داشته باشند. این فیلم از فیلم‌های ایرانی، ریتم خیلی کندتری دارد؛ اما قاب‌بندی‌هایش اصولی، درست، قابل‌باور و جذاب است. امیدوارم مخاطبان دوست داشته باشند.»

ادبی درباره نغمه ثمینی گفت: «او نمایشنامه‌نویسی درجه‌یک و همچنین فیلمنامه‌نویس خوبی است؛ من قبلا تجربه سریال «شهرزاد» را با او داشتم. کار را بسیار درجه‌یک نوشته بودند. هنوز هم که هنوز است بازتاب «شهرزاد» را در جامعه می‌بینیم و هنوز مردم راجع به این سریال حرف می‌زنند. او هم در تئاتر و هم در سینما درجه‌یک است و موفق عمل می‌کند. وقتی کارت را بلد باشی، در هر مدیومی که قرار بگیری خوب و درست عمل می‌کنی.»

او همچنین درباره اکران آنلاین گفت: «هر شرایطی یک‌چیزی را می‌طلبد . شرایطی که به وجود آمده اینطور است که شاید هیچ‌کس از قبل کسی را فکرش را نمی‌کرد که یک روزی کار به جایی بکشد که قرار باشد فیلم‌ها به‌صورت آنلاین نمایش داده شود و سینماها بسته شود. الان مدتی است که سینماها و تئاترها بسته‌اند. به‌محض اینکه اکران فیلم سینمایی «بی‌وزنی» شروع شد، مصادف با کرونا شد؛ مجبور شدیم اکران نکنیم. نمی‌دانم سرانجامش چه خواهد شد. برایش زحمت زیادی کشیدیم و دوست داشتیم نتیجه کار را ببینیم که متاسفانه نشد.»

اکران آنلاین باعث می‌شود فیلم در شرایط فعلی دیده شود.

بازیگر سریال« برادرجان» تاکید کرد: «اکران آنلاین باعث می‌شود فیلم در شرایط فعلی دیده شود و فیلم‌ها اکران شوند؛ یعنی سینمای ما تعطیل نباشد. درست است که سالن سینما تعطیل است ولی دیدن فیلم‌های جدید که درزمان خودش باید اکران می‌شد نباید تعطیل شود. من با اکران آنلاین خیلی موافق هستم .شاید حتی فیلم‌ها تماشاچی بیشتری داشته باشند. در مورد تئاتر هم همینطور است. هفته پیش یک نمایش آنلاین داشتیم که برای اولین بار این کار را کردیم. تئاتر آنلاین را با آقای آریان رضائی که کارگردان هستند تجربه کردیم. خیلی خوب جواب داد و مورد استقبال قرار گرفت.»

اکران آنلاین فیلم «مهمانخانه ماه نو» از چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۹ آغاز شده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، کارگردانی تاکفومی تسوتسویی و بازی مهناز افشار، نسیم ادبی، لاله مرزبان، علی شادمان، ماساتوشی ناگاسه و آیاکو کوبایاشی را در سینمای آنلاین فیلیمو ببینید.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil