چه بلایی سر پروژه کوئینتین تارانتینو آمد؟

آخرین فیلم تارانتینو طلسم شده

کمپانی پارامونت در هفته اخیر اعلام کرد که مت شاکمن، کارگردان سریال Wanda vision در اواخر امسال سری جدید مجموعه «پیشتازان فضا» را خواهد ساخت. کریس پاین، زکری کوئینتو، زویی سالدانا، کارل اوربان، جان چو و سایمون پگ، نقش‌های خود را در این مجموعه بازآفرینی خواهند کرد. برای طرفداران کوئنتین تارانتینو، این خبر یادآور این موضوع است که پیشتازان فضای برنده اسکار، حداقل فعلا مرده و از دست رفته است.

برای طرفداران کوئینتین تارانتینو خبر تصمیم او برای ساخت سری جدید «پیشتازان فضا» دیوانه‌کننده بود. در اواخر سال ۲۰۱۷ اعلام شد که کمپانی پارامونت و جی جی آبرامز، تهیه‌کننده پیشتازان فضا، از ایده تارانتینو برای ساخت قسمت جدید این فیلم استقبال کرده و برای به تصویر کشیدن این ایده مشغول فکر کردن به گروهی از بهترین نویسندگان هستند. در نهایت مارک ال. اسمیت، نویسنده فیلم از گور برخواسته (The Revenant) با تارانتینو همکار شد.

او وظیفه داشت فیلمنامه «پیشتازان فضا» را بر اساس ایده تارانتینو بنویسد، در حالی که تارانتینو مشغول اتمام مراحل پس از تولید و تور جهانی برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» بود. اسمیت در ماه اوریل ۲۰۲۱ فاش کرد که شرکت فیلمسازی آبرامز از طرف تارانتینو با او تماس گرفته‌اند: «آن‌ها تماس گرفتند و از من پرسیدند آیا می‌خواهی در این پروژه با ما همکاری کنی؟ چون تارنتینو مایل است تو این کار را انجام دهی و من گفتم حتما! چرا که نه!»

«اولین باری که تارنتینو را دیدم او در یک اتاق مشغول خواندن و تمرین یکی از بهترین صحنه‌های گانگستری بود که اخیرا نوشته بود. او همزمان با خواندن سعی می‌کرد صحنه را بازسازی کند و من آنقدر تحت تاثیر قرار گرفته بودم که فراموش کردم با تلفن همراهم از او فیلم بگیرم چون به نظرم صحنه بسیار ارزشمند و شگفت‌انگیزی بود. تارانتینو سعی داشت با ایده یک داستان عمدتا زمینی و با استفاده از یک فضای گانگستری در دهه ۱۹۳۰، فضا و حال و هوای فیلم «داستان عامه پسند» (pulp fiction) را وارد فیلم پیشتازان فضا کند.»

به نظر می‌رسید که طرح مور نظر تارانتینو از قسمت هفدهم از فصل دوم «پیشتازان فضا: سری اصلی» با نام «قطعه‌ای از اکشن»، الهام گرفته شده بود. این قسمت که در سال ۱۹۶۸ پخش شد، درباره خدمه سفینه اینترپرایز بود که از سیاره‌ای مانند زمین با فرهنگ گانگستری دهه ۱۹۲۰ بازدید می‌کردند. اسمیت همچنین اعلام کرد که روند فیلمنامه‌نویسی تقریباً بلافاصله پس از موافقت او برای همکاری با تارانتینو آغاز شد و افزود: «گاهی شب‌ها به خانه‌اش می‌رفتم و فیلم‌های گانگستری قدیمی را تماشا می‌کردیم. ساعت‌ها آنجا بودیم، فقط داشتیم فیلم‌های گانگستری را تماشا می‌کردیم، به دیالوگ‌های بد می‌خندیدیم و در مورد اینکه چطور تماشای این فیلم‌ها می‌تواند به کار ما کمک کند و چطور می‌خواهیم ایده‌مان را عملی کنیم، صحبت می‌کردیم.»

به گفته اسمیت ایده پیشتازان فضای تارانتینو مانند خودش بسیار شگفت‌انگیز و خارق‌العاده بود. طرح داستان شامل چندین مرتبه سفر در زمان بود و اتفاقات جالبی برای شخصیت «کاپیتان کرک» با بازی کریس پاین در نظر گرفته شده بود. با توجه به علاقه بیش از اندازه تارانتینو به بازی پاین، طرفداران او انتظار دیگری هم نداشتند. فیلم توقف ناپذیر (Unstoppable) با بازی پاین یکی از فیلم‌های اکشن مورد علاقه تارانتینو است و بازی پاین در پیشتازان فضا همواره مورد تحسین او بوده است.

تارانتینو یک بار در گفت‌وگویی به MTV گفت: «فکر می‌کردم کریس پاین با بازی در نقش کاپیتان کرک کار خارق‌العاده‌ای انجام داد، اما او فراتر از این‌هاست چون نه فقط نقش کاپیتان کرک، بلکه نقش کاپیتان کرکی که متعلق به «ویلیام شاتنر» بود را بازی کرد. او یک بازیگر جدید برای این نقش نیست بلکه دقیقا کاپیتان کرکِ ویلیام شاتنر است. و زاخاری کوئینتو به معنای واقعی کلمه مال لئونارد نیموی است. هر دوی آن‌ها به شکل خارق العاده‌ای از پس این نقش‌ها بر آمده‌اند. دقیقا مانند بازیگرانی که پیش از این، این کاراکتر‌ها را بازی کرده بودند.»

با توجه به کارنامه کاری تارانتینو، طرفداران او انتظار داشتند که تماشای پیشتازان فضای ساخت او با توجه به صحنه‌های ترسناک یا پرخشونت محدودیت سنی داشته باشد (مساله‌ای که البته هیچ وقت تایید نشد) همچنین هیچ وقت تایید نشد که تارانتینو خودش قصد کارگردانی آن را دارد. تارانتینو مدعی است که پس از دهمین تلاش کارگردانی‌اش از فیلمسازی کناره‌گیری می‌کند و این بدان معناست که پس از «روزی روزگاری در هالیوود» تنها یک فیلم برای ساختن دارد. طرفداران این سوال را مطرح کردند که آیا تارانتینو می‌خواهد فیلمی مانند «پیشتازان فضا» به عنوان امضای پایانی او باشد یا نه.

تارانتینو در دسامبر ۲۰۱۹ فاش کرد که از کارگردانی فیلم پیشتازان فضا کناره می‌گیرد. ضربه نهایی در ژانویه ۲۰۲۰ وارد شد، زمانی که تارانتینو تأیید کرد: «فکر می‌کنم آن‌ها ممکن است آن فیلم را بسازند، اما فکر نمی‌کنم من آن را کارگردانی کنم. به نظرم فیلم ایده خوبی دارد و آن‌ها قطعا باید این کار را انجام دهند و من خوشحال می‌شوم که بیایم و نظرات و نوشته‌هایم را در مورد ایده اولیه فیلم به آن‌ها بدهم.»

پس از اینکه فیلم جاستین لین در سال ۲۰۱۶ با نام فراتر از پیشتازان فضا «Star Trek Beyond» در باکس آفیس کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروش رفت، کمپانی پارامونت ساخت ادامه این فیلم را متوقف کرد تا راه چاره‌ای پیدا کند. فیلمنامه تارانتینو و اسمیت یکی از سه فیلمنامه بالقوه «پیشتازان فضا» بود. هم‌زمان، نوح هاولی، خالق فیلم‌های «فارگو» و «لژیون» در حال کار بر روی فیلم‌نامه «پیشتازان فضا» خودش بود که قرار بود بازیگران جدیدی را به کار بگیرد، در حالی که کمپانی پارامونت در حال ساخت دنباله سنتی‌تری برای «فراتر از پیشتازان فضا» با همان بازیگران بود. S. J. کلارکسون (فیلمنامه نویس) مدتی به پارامونت در نوشتن سومین ایده فیلمنامه کمک می‌کرد.

اطلاعیه پیشتازان فضا در این هفته تایید کرد که دنباله فراتر از پیشتازان فضا «Beyond star trek» با بازیگران قبلی به طور رسمی عرضه می‌شود. کمپانی پارامونت در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که شاکمن (Shakman) برای کارگردانی فیلم جدید با بازیگرانی که در آن زمان مشخص نبود، استخدام شده است، شاکمن یک کارگردان تلویزیونی پرکار است که آثاری از جمله «WandaVision»، «Six Feet Under»، «House»، «It’s Always Sunny in Philadelphia»، «Game of Thrones» و «Succession» را کارگردانی کرده است. خارج از تلوزیون او تنها یک فیلم را کارگردانی کرده بود، فیلم مستقل «Cut Bank» در سال ۲۰۱۵ با لیام همسورث و بیلی باب تورنتون.

با توجه به گزارش پایگاه Variety، کمپانی پارامونت تحقیقات میدانی زیادی انجام داد تا مشخص کند که آیا با توجه به دوره انتظار طولانی بین «Beyond» و یک فیلم جدید «Trek»، هنوز هم علاقه تماشاگران به کریس پاین و بازیگران فیلم سال ۲۰۰۹ وجود دارد یا خیر. مدیران استودیو به این نتیجه رسیده‌اند که هنوز اشتیاق تماشاگران برای پاین، کوئینتو و بقیه بازیگران وجود دارد، که به استودیو اجازه می‌دهد تا با بازگرداندن آن‌ها به جلو حرکت کند.

یکی از افرادی که به احتمال زیاد از اینکه پارامونت بدون تارانتینو در حال ساخت فیلم «پیشتازان فضا» است، بسیار خوشحال شده، راد رودنبری، پسر خالق «پیشتازان فضا»، جین رودنبری، و مدیر عامل شرکت سرگرمی رودنبری است. رودنبری که به عنوان تهیه کننده اجرایی در چندین سریال «پیشتازان فضا» در پارامونت پلاس فعالیت می‌کند، در سپتامبر ۲۰۲۱ به فوربس گفت او در مورد ورود تارانتینو به بخش «پیشتازان فضا» احساس خوبی نداشته داشت.

او در پاسخ به سوالی درباره ایده پیشتازان فضای تارانتینو گفت: «من با این ایده مشکل دارم چون از دید من این ایده با پیشتازان اصلی فاصله دارد.» او همچنین گفت: «من در حالی بزرگ شدم که همیشه طرفداران به سراغم می‌آیند و از اینکه چگونه پیشتازان فضا الهام‌بخش آن‌ها بوده به آن‌ها امیدواری بخشیده و مسیر زندگی آن‌ها را تغییر داده صحبت می‌کنند. این خوش‌بینی و القای پیام موجود در فیلم است که «پیشتازان فضا» را به چیزی که هست تبدیل کرده است. من عمیقا اعتقاد دارم که اگر شما یک پیشتازان فضا با اکشن عالی بسازید آن فیلم یک پیشتازان فضای واقعی نخواهد بود زیرا خالی از مفهوم و هدف است. این چیزی است که پیشتازان فضا را از جنگ ستارگان متفاوت می‌کند. هر چند من بسیار به جنگ ستارگان علاقه دارم و معتقدم هر دوی این فیلم‌ها می‌توانند در کنار هم به مسیر خود ادامه دهند. من به تارانتینو و سبک فیلم‌سازی او بسیار علاقه مندم و سعی می‌کنم با ذهنی باز به این مسائل نگاه کنم.

او ادامه داد: «من بسیار کنجکاوم تا برداشت او را از فیلم بخوانم. صادقانه بگویم من نمی‌توانم که اتفاقات خارج از دایره پیشتازان فضا را بپذیرم اما تارانتینو هم یکی از طرفداران این فیلم است و فکر می‌کنم به عنوان یک طرفدار، احتمالاً تا حدودی درک می‌کند که «پیشتازان فضا» باید بخشی از پیام و هویت اصلی خود را همیشه داشته باشد. » تولید فیلم جدید «پیشتازان فضا» بدون تارانتینو اواخر امسال آغاز خواهد شد.

 

خبر انصراف تارانتینو از فیلم پیشتازان فضا

طرفداران مجموعه علمی-تخیلی «پیشتازان فضا»، به خاطر خبرهایی که در چند ماه گذشته منتشر شد بسیار هیجان‌زده و خوشحال بودند و بی‌صبرانه انتظار ساخت ادامه این مجموعه را می‌کشیدند؛ به‌تازگی خبرهای نه‌چندان خوشایندی به گوش می‌رسد: کوئنتین تارانتینو از حضور در ساخت پروژه «پیشتازان فضا» انصراف داد. فیلمنامه این فیلم توسط مارک ال. اسمیت، که پیش‌تر نوشتن فیلم‌نامه «بازگشته» را بر عهده داشت، نوشته شده است. اسمیت در سال ۲۰۱۷ و پس از صحبت با تارانتینو درباره پروژه جدید، نوشتن فیلم‌نامه را بر عهده گرفت.

تارانتینو، کارگردان فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» که به‌تازگی اکران و به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ انتخاب شد، اعلام کرده است که دیگر قصد ساخت فیلمی از مجموعه «پیشتازان فضا» را ندارد. پیش‌تر اعلام شده بود که این فیلم به کارگردانی تارانتینو و از مجموعه علمی-تخیلی «پیشتازان فضا» در رده سنی R ساخته خواهد شد؛ این در سیستم درجه‌بندی فیلم‌ها به این معنی است که افراد زیر ۱۷ سال برای تماشای فیلم باید با والدین خود همراه باشند، به عبارتی دیگر ممکن است این فیلم‌ها شامل صحنه‌های خشونت، نمایش استعمال مواد مخدر و مناسب بزرگسالان باشد. البته که خشونت و فضاهای متفاوت، از اجزای جدانشدنی فیلم‌های تارانتینو به‌حساب می‌آید و شاید یکی از علت‌های خاص بودن فیلم‌های او نیز همین باشد. کوئنتین تارانتینو در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که به‌تازگی هیچ مذاکره‌ای با پارامونت پیکچرز درباره ساخت فیلم تازه‌اش انجام نداده است و فعلا برنامه‌ای برای آن ندارد. وی پیش‌تر بارها در رسانه‌های مختلف اعلام کرده بود که تنها ۱۰ فیلم بلند را کارگردانی خواهد کرد؛ و اکنون بر این عقیده است که شاید بهتر باشد پروژه کوچک‌تری را به‌عنوان دهمین فیلم و آخرین اثرش در هالیوود انتخاب کند.

تارانتینو می‌گوید: «یکی از کارهایی که «روزی روزگاری در هالیوود» انجام داد، ایجاد این احساس بود که وظایفم را در حق هالیوود تمام و کمال انجام داده‌ام و شاید دیگر نیازی به ساخت دهمین فیلم هم نباشد.» وی هم‌چنین می‌افزاید: «اگر هرکدام از فیلم‌ها واگنی از یک قطار باشند، به نظر می‌رسد که نیازی نیست واگن آخر و فیلم دهم من پروژه‌ای بسیار بزرگ باشد. ممکن است ایده بزرگی برای فیلم آخرم داشته باشم، ولی در حال حاضر برای هالیوود و مخاطبانم می‌توانم ایده‌ای کوچک‌تر و درعین‌حال جذاب‌تر را به نمایش بگذارم.» آخرین فیلم تارانتینو، «روزی روزگاری در هالیوود» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و برد پیت، هم‌اکنون در رسانه‌های دیجیتال در دسترس طرفداران است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. AnnA 9۸ می‌نویسد

    نههه….نههه
    نه لاناتی با من این کارو نکن
    من رو این فیلم حساب باز کرده بودم –___–
    کنار نکش…الا وقت ول کردن استار ترک نیس کوئین !
    برشگردون به اوج لطفا:/

fosil