نقد و بررسی فیلم سینمایی سونامی

فیلم سینمایی سونامی یکی از فیلم‌های ورزشی سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر، ساخته میلاد صدر عاملی است که در این مقاله به نقد و بررسی این فیلم پرداخته‌ایم.

دومین فیلم ورزشی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی سونامی بود. اولین فیلم یعنی تختی روایتی از زندگی قهرمان تختی با سکانس هایی از نبردهای او بر تشک کشتی و دومین فیلم یعنی فیلم سینمایی سونامی با روایتی داستانی از یک اتفاق واقعی ورزشی. فیلم سینمایی سونامی را میلاد صدرعاملی ساخته است و اولین تجربه فیلم بلند داستانی او محسوب می شود. او فرزند رسول صدرعاملی کارگردان بزرگ ایران است که استعدادهای فیلمسازی را از پدرش به ارث برده. البته دنیای ذهنی او در فیلم سینمایی سونامی دنیایی برای تصویر کشیدن یک درام ورزشی است و این ایده زمانی در ذهن او شکل گرفت که ویدیو ورزشکار ایرانی علیرضا کاظمی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. همان ویدیویی که «باید ببازی» کلید واژه اصلی آن بود و به باخت ورزشکار ایرانی برای رویارو نشدن با ورزشکار اسرائیلی اشاره داشت.

ایده اولیه ساختن این فیلم بسیار جذاب است و اتفاقا پرداختن به موضوعات ورزشی هم در سینمای ایران به دلیل کم کاری در این ژانر مورد توجه قرار می گیرد. اما فیلم اول میلاد صدرعاملی با وجود بازیگران نقش اول آن از جمله بهرام رادان و مهرداد صدیقیان فیلم موفقی در این ژانر نبود. تلاش های صدر عاملی در این فیلم بسیار قابل احترام است و فیلمبرداری سخت و پرهیجان صحنه های رقابتی هم خوب از آب درآمده. اما تمام این ها برای نتیجه نهایی خوب فیلم کافی نیست. کمبودهایی مثل ارتباط نگرفتن مخاطب با شخصیت مربی تیم ملی تکواندو که ویژگی های یک مربی در سطح ملی را نداشت و بازی علیرضا شجاع نوری هم در این بخش بازی خسته کننده ای بود. اتفاق دیگر وارد کردن دو ماجرای عاشقانه برای دو شخصیت اصلی در طول داستان بود که این سناریو عاشقانه هم نه تنها به کمک شخصیت ها نیامد بلکه در بعضی مواقع داستان اصلی را از توجه روی «بباز علیرضا» دور کرد.


نقد فیلم ریشه های ناشناخته | بازآفرینی فیلم «هفت» با الهام از ابرقهرمان‌ها


با این حال فیلم سینمایی سونامی فیلم خوبی است چون ایده ان قابل احترام است و صدر عاملی هم آنقدر ناامید کننده کارگردانی نکرده است که نگران ادامه فیلمسازی او در اینده باشیم.

فیلم سینمایی سونامی

بهرام رادان: آرزوی بازی کردن در یک فیلم ورزشی مثل فیلم سینمایی سونامی را داشتم

نشست خبری فیلم سینمایی سونامی پس از اکران این فیلم در کاخ رسانه ای جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای نشست میلاد صدر عاملی، کارگردان این فیلم گفت: وقتی فیلم‌نامه را به آقای رادان دادم، آن را بسیار دوست داشت و به تعامل خوبی با هم رسیدیم. با توجه به این که ماهیت این فیلم کاملا ورزشی بود، باید از بازیگرانی استفاده می‌کردم که هیکل ورزشی و مناسبی داشته باشند. متاسفانه این موضوع کمتر در بین بازیگران ما دیده می‌شود. بر همین اساس، خیلی انتخاب‌های گسترده‌ای نداشتم و به همین دلیل از زوج مهرداد صدیقیان و بهرام رادان استفاده کردم.


جهان‌پهلو؛ نقد و بررسی فیلم غلامرضا تختی


بهرام رادان در واکنش به سوالی مبنی بر این که زوج صدیقیان و رادان، همدیگر را در فیلم‌های مختلف معرفی می‌کنند، گفت: در پاسخ به این سوال باید بگویم که سینمای ما محترم و شریف است و این که بگوییم من و مهرداد همدیگر را معرفی می‌کنیم، واقعا کودکانه است. دوستی من و مهرداد صدیقیان خیلی قدیمی‌تر از سابقه همکاری‌هایمان است. این که در دو سال اخیر، کارهای زیادی را در کنار هم انجام دادیم، قطعا اتفاقی بوده است. شاید این اتفاق در سال‌های دیگر نیز رخ ندهد. علاوه بر این، من با بازیگران زیادی کار کرده‌ام و خیلی از آنان برحسب اتفاق بوده است.

در ادامه مهرداد صدیقیان در پاسخ به همین سوال گفت: من و بهرام رادان، حدود ۹ سال است که دوست هستیم اما اولین کارمان را در سال ۹۵ انجام دادیم. اگر قرار بود همدیگر را پیشنهاد بدهیم، باید خیلی قبل‌تر همکاری می‌کردیم. مطمئنا این موضوع یک اتفاق بوده است که البته برای من اتفاق بسیار خوبی بوده است چرا که بهرام رادان به بازیگر مقابلش توجه می‌کند، کمک می‌کند و شاید اگر ایشان نبود، نقش من کمتر دیده می‌شد.

بعد از آن میلاد صدرعاملی در مورد انتخاب این زوج برای فیلم خود گفت: دقت داشته باشید که دو کاراکتر اصلی فیلم من باید از دو نسل متفاوت می‌بودند؛ یکی دهه ۶۰ و دیگری دهه ۷۰. این موضوع نیز بر انتخاب این زوج بازیگر تاثیر زیادی داشت.

صدرعاملی درادامه درباره آماده‌سازی بهرام رادان و مهرداد صدیقیان برای بازی در نقش ورزشکار گفت: در این پروژه یک مشاور ورزشی بسیار خوب داشتیم. کورورش رجلی، از ۳ ماه قبل، تمرینات خود را همراه با بهرام رادان و مهرداد صدیقیان انجام دادند تا بتوانند نقش یک قهرمان المپیک را بازی کنند. ایشان هم‌چنین به آقای شجاع‌نوری و غفاری نیز بسیار کمک کردند تا بتوانند در نقش یک مربی کنار زمین عمل کنند. باید بگویم که کوروش این دوستان را در مسابقات ورزشی زیادی می‌بردند تا یاد بدهند که چگونه از کنار زمین، بازیکن را کوچ‌ کنند.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil