نقد و بررسی فیلم سینمایی جاندار

فیلم سینمایی جاندار اولین تجربه کارگردانی دو کارگردان جوان به نام‌های پدرام پور امیری و حسین امیری دوماری است که موضوعی تکراری اما با روایتی پرکشش دارد.

فیلم سینمایی جاندار اولین تجربه کارگردانی دو کارگردان جوان به نام های پدرام پور امیری و حسین امیری دوماری است که موضوعی تکراری اما با روایتی پرکشش دارد. کارگردان های فیلم اولی که در نویسندگی فیلمنامه هم نقش داشتند و فیلمنامه ای نفس گیر با ریتم تند و دیالوگ های جذاب را کارگردانی کردند. معمولا در اولین تجربه ها، کمتر پیش می آید که بازیگران بزرگ با کارگردان های فیلم اولی همکاری کنند. با این حال فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد و باران کوثری از بازیگران نقش اول جاندار هستند که علاوه بر اعتبار بخشیدن به این فیلم، برای بازی های درخشان شان کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین هم شدند.

فیلم سینمایی جاندار درباره قتل و قصاص است. قتلی که ناموسی است و قصاصی که به پای ناموس در مرحله اجرا قرار دارد. فیلمنامه فیلم سینمایی جاندار آنقدر دقیق و با جزئیات نوشته شده است که قصاص تنها موضوعی برای آشفتگی های خانواده می شود و آنچه در طول داستان اهمیت پیدا می کند رفتار و نگرش کاراکترها درباره این موضوع هست. هر کدام رفتاری را نشان می دهند و در موقعیتی حساس قرار می گیرند که موجه دورنی شان با خودشان سرنوشت هرلحظه این قصاص را تغییر می دهد. اما در نهایت تصمیم گیرنده آخر قاتل است و اوست که با انتخابش به تلاش های خانواده اش که بیرون زندان قرار دارد پایان می دهد.

درباره پایان فیلم سینمایی جاندار البته نقدهای فراوانی مطرح شده است. تمامی منتقدان و اکثریت تماشاگران بر این باور هستند که پایان باز در فیلم فیلم سینمایی جاندار اشتباه ترین انتخاب از سوی این دو کارگردان بوده و رها کردن مخاطب با تصمیم درونی این تعداد کاراکتر او را دچار آشفتگی می کند. با این حال فیلمنامه جاندار آنقدر قوی است که قابلیت تدریس در کلاس های فیلمنامه نویسی را دارد و نوید آینده ای درخشان برای این دو کارگردان و نویسنده تازه وارد به سینما را می دهد.


نقد فیلم معکوس؛ نشانی از کیمیایی پسر از پدر


فیلم سینمایی جاندار

نشست خبری پرحاشیه فیلم سینمایی جاندار

نشست خبری فیلم سینمایی «جان‌دار» با حضورکارگردان، تهیه‌کننده، بازیگران و دیگر عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این نشست، حسین امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مشکل این فیلم قصاص است، گفت: در این فیلم، حادثه‌ای رخ می‌دهد که باعث می‌شود، شاکله زندگی این خانواده بر هم خورده و دوپارگی ایجاد شود. در حقیقت، با رخداد این اتفاق، هر کس هویت درونی خود و نوع نگرشش را نشان می‌دهد. در این فیلم، قانون مهم نیست بلکه این آدم‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند که زنده بمانند یا خیر. او در مورد فیلم‌نامه این فیلم، گفت: باید بگویم که نوشتن فیلم‌نامه این اثر، یکسال به طول انجامید. پیش از این فیلم‌نامه، ۳ فیلم‌نامه کوتاه دیگر نیز داشتیم و فیلم «ما همه با هم هستیم» نیز قبل از این کار نوشته شده بود.

امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش فیلم‌هایی که به مشکلات مکرر اجتماعی می‌پردازد گفت: برخلاف عقیده شما، فکر نمی‌کنم که این جریان بعد از فیلم ابد و یک روز ایجاد شده باشد و قبل از آن نیز چنین فیلم‌هایی را داشتیم. اگر بخواهیم مثالی را بیان کنیم، باید به خانم بنی‌اعتماد اشاره کنم. به هر حال، یک عده علاقه‌مند به این ژانر هستند و بر همین اساس، کار می‌سازند. من هم این ژانر را دوست دارم و فیلمم را با این دید ساختم. باید بگویم که ما نمی‌خواستیم بدبختی‌ها را نشان بدهیم بلکه می‌خواستیم فیلمی بسازیم که مخاطب با آن درگیر شود.

پدرام پور امیری در توضیح این فیلم گفت: دقت کنید که قبل از این اتفاق، این خانواده زندگی درست و با شرافت داشته است، اما از زمانی که این مشکل برایشان به وجود می‌آید باعث می‌شود که هر کس ماهیت درونی خود را نشان بدهد.


فیلم ایستگاه اتمسفر | کوچک، انسانی و استاندارد


کامران مجیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از پول‌های مشکوک در ساخت فیلم سینمایی جاندار گفت: واقعا تعجب می‌کنم که چرا چنین سوالاتی پرسیده می‌شود؟ آیا بهتر نیست که به جای این سوال بپرسید که بر چه اساسی از دو کارگردان جوان حمایت کردید و آنان را به سینمای ایران معرفی کردید؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که اصلا چنین صحبتی وجود ندارد. خیلی شفاف می‌گویم که ۵۰ درصد پول ساخت این فیلم توسط خود من تامین شده است و ۵۰ درصد مابقی را نیز آقای علی اسدزاده که از سرمایه‌گذاران هستند، تامین کردند. باید بگویم که هیچ اثری از وجود آقای امامی نبوده است.

حامد بهداد در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا از وجود چنین پولی در این فیلم خبر داشته است یا خیر، گفت: در ابتدا باید بگویم که بابت فیلم گربه‌های ایرانی به سوالات زیادی پاسخ دادم و حتی بی‌احترامی نیز به من شد. وقتی با یک فیلم‌نامه روبه‌رو می‌شوم، اگر در راستای دغدغه‌های اجتماعی‌ام باشد، آن را می‌پذیرم. من از خواندن این فیلم‌نامه لذت بردم و از هیچ چیز دیگر خبر نداشتم.

هومن بهمنش در پاسخ به همین مساله گفت: وقتی یک فیلم می‌خواهد مجوز بگیرد، وزارت فرهنگ، یک فرمی را در اختیارشان می‌گذارد که سرمایه‌گذار را معرفی کنند تا مورد تایید قرار گیرد؛ بنابراین وقتی آن پروانه شکل می‌گیرد، تمام عوامل براساس آن‌چه که بهشان پیشنهاد شده است، وارد کار می‌شوند.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil