عاشقانه‌ای پرحادثه در دل جنایت و انتقام

سریال کلاغ چطور سریالی است؟

فهرست بهترین و دیدنی ترین سریال های ترکی

در چند سال اخیر سریال های ترکی به محبوبیت گسترده‌ای دست پیداکرده‌اند؛ نه‌فقط در ترکیه بلکه در کشورهای همسایه و حتی سایر نقاط دنیا. همین مسئله و سیاست‌های توجه به سلیقه بومی باعث شد که نتفلیکس هم به سراغ سریال‌های ترکی برود و علاوه بر مشارکت در تولید، روی پخش و عرضه سرمایه‌گذاری فیلم‌ها و سریال‌های ترکی هم سرمایه‌گذاری کند. این رویکرد موجب شد تا علاوه بر مخاطبان ترک و خاورمیانه‌ای، توجه مردم نقاط دیگری از دنیا هم به این محصولات جلب شود. یکی از همین آثار، سریال ترکی «کلاغ» (با عنوان اصلی Kuzgun) است که پخش آن از سال گذشته آغاز و با واکنش‌های مثبتی در داخل و خارج از ترکیه مواجه شده. برای آشنایی بیشتر با سریال «کلاغ»، این مجموعه عاشقانه و جنایی، با فیلیموشات همراه باشید.

قصه در گذشته آغاز و در زمان حال دنبال می‌شود. دو مأمور پلیس، که ازلحاظ خانوادگی به هم نزدیکند، در تعقیب یکی از خلاف‌کاران و قاچاقچیان خطرناک مواد مخدر در استانبول هستند‌. وقتی‌که زیادی پیشروی می‌کنند و می‌رسند به مرحله‌ای که بتوانند او را به دام بیندازند، با پیشنهاد رشوه و همکاری از سوی رییس باند خلاف‌کارها مواجه می‌گردند‌. یکی از پلیس‌ها به پیشنهاد جواب رد می‌دهد و دیگری می‌پذیرد. پلیسی که به خلاف تن می‌دهد، با همدستی در یک توطئه باعث می‌شود که همکارش محکوم شود و به زندان بیفتد. پلیس فاسد تبدیل می‌شود به یکی از مهره‌های اصلی مافیا و با قربانی کردن وجدان و همکارش به ثروت و قدرت می‌رسد.

زندگی پلیس پاکباخته از هم می‌پاشد و خانواده‌اش آواره می‌شوند. پسر بزرگش کوزگون در کوچه و خیابان و زیر دست خلاف‌کارها بزرگ می‌شود. بیست سال بعد کوزگون که در تمام زندگی‌اش منتظر انتقام بوده، با هویتی تازه برمی‌گردد تا تقاص زندگی ازدست‌رفته‌اش را از پلیس فاسد و دوست سابق پدرش بگیرد و در این راه باید به تشکیلات او نفوذ کند. قدم اول، نزدیک شدن به دیلا، دختر پلیس فاسد و عشق دوران کودکی کوزگون است‌. بااینکه نقشه دقیق و پیچیده‌ای برای انتقام در سر دارد، عشق می‌تواند همه‌چیز را به هم بزند.

این خلاصه داستان سریال ترکی «کلاغ» است که مایه‌های یک درام انتقامی با عاشقانه‌های عامه‌پسند را درهم‌آمیخته. نکته اینجاست که سریال در اصل به نام شخصیت اصلی یعنی کوزگون نام‌گذاری شده اما در خیلی از ترجمه‌ها به معنای نام او (یعنی کلاغ) توجه کرده‌اند. این بازی کلامی آگاهانه اشاره دارد به حس کینه و انتقام‌جویی شخصیت اصلی که مبنای درام سریال نیز به حساب می‌آید.

اصولاً انتقام یکی از تم‌های جذاب و رایج در سریال‌های عامه‌پسند در هر شکل و به هر زبانی است؛ داستان فردی که با هویتی دیگر و برای گرفتن تقاص نابود شدن زندگی‌اش به سراغ دشمنان سابق می‌رود اما بروز احساسات تازه، کار را برای به سرانجام رساندن نقشه‌ای که سال‌ها روی آن کار کرده، سخت می‌کند. نمونه این الگوی داستانی را چند سال پیش در سریال آمریکایی «انتقام» محصول شبکه ای‌بی‌سی شاهد بودیم که با استقبال فراوانی مواجه شد و بازیگر اصلی‌اش امیلی ون‌کمپ را هم به شهرت رساند. حالا در «کلاغ» همین الگوی روایی را از زاویه دید یک شخصیت مرد می‌بینیم.

سازندگان «کلاغ» تلاش کرده‌اند که با نگاه کردن به سریال‌های آمریکایی پرطرفدار در سال‌های گذشته، از نمونه‌های نوجوانانه و ابرقهرمانی مانند «پیکان» (با نام اصلی Arrow) گرفته تا «فرار از زندان» و «سرقت پول» برای رسیدن به یک فیلم‌نامه پر از تعلیق و غافلگیری الگو بگیرند. درنتیجه، خیلی از بینندگان و طرفداران سریال ترکی «کلاغ» بیشتر از مایه‌های همیشگی عاشقانه در سریال‌های عامه‌پسند ترکی جذب فیلم‌نامه پر از چرخش و چالش آن می‌شوند و از نقشه‌های کاراکتر اصلی‌اش به هیجان می‌آیند.

البته که نمی‌شود مایه‌های عاشقانه را از سریال‌های ترکی جدا کرد. در این زمینه هم «کلاغ» سعی کرده از کلیشه‌های رایج فاصله بگیرد و حاصل آن را در رابطه پرکشش دو شخصیت اصلی یعنی کوزگون و دیلا می‌بینیم؛ به‌ویژه کاراکتر دیلا با بازی بورجو بیریجیک که در نقش یک دختر مدرن و سرسخت حسابی به چشم آمده و محبوب شده است.

«کلاغ» در میان سریال‌های ترکی پرتعداد، نمونه جدید و متفاوتی است که کیفیت تولید بالای آن هم با تأیید و پخش از سوی نتفلیکس مواجه شده؛ همین می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای باشد برای علاقه‌مندان سریال‌های ترکی که تماشای آن را در برنامه خود قرار دهند. سریال عاشقانه و جنایی «کلاغ» محصول ترکیه و با نقش‌آفرینی ستارگانی چون باریش اردوچ، بورجو بیریجیک و لونت اولگن ازاین‌پس بر روی فیلیمو نیز قابل‌تماشا است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil