فرزین محدث: جامعه امروز ایران به‌سختی می‌خندد

با فرزین محدث بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون درباره خوب، بد، جلف، سینمای کمدی و پلتفرم‌های VOD به گفتگو نشسته‌ایم؛ با فیلیمو شات همراه باشید.

فرزین محدث که پیش‌تر با فعالیت‌هایش در حوزه تاتر شناخته می‌شد، در سال‌های اخیر حضوری جدی بر پرده سینما داشته است. او که پس از نقش‌آفرینی در شاعر زباله‌ها به شهرت رسید، در ادامه مسیر هنری‌اش نقش‌های متعدد و متفاوتی را در سینما و تلویزیون پذیرفت و با شبکه نمایش خانگی هم همکاری کرد. جدیدترین تجربه محدث، سریال خوب، بد، جلف: رادیواکتیو است که روزهای جمعه از فیلیمو پخش می‌شود. با فرزین محدث درباره خوب، بد، جلف، سینمای کمدی و پلتفرم‌های VOD به گفتگو نشسته‌ایم؛ با فیلیمو شات همراه باشید.


فرزین محدث بازیگر سریال خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو با اشاره به حضورش در این سریال گفت: «من خوب، بد، جلف یک را دیده بودم و قسمت دوم این فیلم را به‌صورت آنلاین در فیلیمو دیدم و وقتی آقای قاسم‌خانی به من نقش را پیشنهاد کردند و گفتند قرار است قسمت سوم آن در فضای متفاوتی ساخته شود، برای من خیلی جذاب بود. هر دو قسمت فیلم سینمایی در میان مردم خیلی خوب دیده شده بود و مردم آن را دوست داشتند و حالا قرار بود که سری سوم آن در قالب سریال ساخته شود.»

وی افزود: «وقتی که نقش به من پیشنهاد شد، فیلمنامه کامل نبود ولی یک طرح کامل از سریال وجود داشت که من آن را خواندم و دیدم یک کاراکتری را قرار است بازی کنم که دانشمند هسته‌ای است و در یک فضای طنز قرار است اتفاق‌های بامزه‌ای رقم بخورد. من تا پیش از این با آقای چگینی و قاسم‌خانی کار نکرده بودم و خیلی دوست داشتم که این اتفاق بیفتد و از ماحصل این همکاری راضی هستم.»

وی با اشاره به ویژگی‌های کاراکتری که بازی کرده است گفت: «کاراکتر سینا که دانشمند هسته‌ای هم هست در قسمت‌های پایانی تکلیفش معلوم می‌شود. تجربه همکاری با آقای چگینی خیلی جالب و خوب بود. به نظرم ایشان در عین آرامش و ایجاد فضای مناسب برای بازیگران به خوبی می‌دانستند که از بازیگران چه دریافتی داشته باشند و درست و به‌اندازه از بداهه‌پردازی‌ها و روند قصه استفاده کردند. من در نقش سینا تلاش کردم چه در ظاهر و لباس و گریم و چه در نوع دیالوگ‌ها و ویژگی‌های جسمانی شبیه کاراکترهایی که قبلا کار کرده بودم نباشد.»

وی با اشاره به رشد سینمای کمدی و ساخت آثار طنز گفت: «به لحاظ ساختاری و موقعیت‌سازی در بسیاری از فضاها خیلی خوب کار شده و نتیجه خوبی داشته اما در برخی جاها هم روند خوبی نداشته است. در دو دهه گذشته، شاهد حضور و درخشش کمدی‌سازانی همچون رضا عطاران، سعید آقاخانی، مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی بودیم که آثار بسیار خوبی را خلق کردند. اما در کنار اینها هم شاهد ساخت آثاری بودیم که نتوانسته است به خوبی از پس آن چیزی که می‌خواستند بر بیایند. حتی تلویزیون با تمام محدودیت‌هایی که در ساخت سریال طنز دارد باز هم توانسته است آثار موفقی را بسازد. اما آنچه که مسلم است در ساخت آثار کمدی هر زمان که کارگردان و عوامل یک فیلم یا سریال سعی کنند به زور از مخاطب خنده بگیرند آن فیلم لزوما کمدی نیست و فضای درون آن شکل نمی‌گیرد. اساسا کمدی بعضی اوقات در سادگی شکل می‌گیرد. گاهی به جای آن همه زور زدن و تلاش کردن برای خنداندن مخاطب، اگر هیچ تلاش بیهوده‌ای نکنیم کمدی خودش شکل می‌گیرد. اصرار بر خندیدن مخاطب به هر قیمتی باعث می‌شود کمدی به سمت هجوگویی حرکت کند.»


کمدی‌ غلبه می‌کند؛ نقش پیمان قاسم‌خانی در کمدی‌های موفق

درباره‌ بازی رضا عطاران در شیشلیک و روشن | جوکر ایرانی!

سریال جدید دراکولا (هیولا ۲) ساخته مهران مدیری | آن‌ها که خون مردم را می‌مَکَند…


بازیگر سریال طنز پرانتز باز درباره تاثیرات هنرمند از جامعه‌اش گفت: «هنرمندی می‌تواند در عرصه طنز موفق باشد که جامعه‌اش را به خوبی بشناسد. در آن فضا تنفس کرده باشد و جنس دغدغه‌های آنها را بداند. جامعه امروز ایران به دلیل اتفاقات تلخی که پشت سر گذاشته است به‌شدت نیازمند فضاهای متفاوت در عرصه طنز است. خنداندن جامعه ایرانی در شرایط فعلی کار بسیار سختی است؛ چرا که در فضایی به سر می‌بریم که فضای جامعه آماده گریه کردن و بغض کردن است و اساسا ساخت فیلم‌های تراژدی در چنین فضایی بسیار ساده است.»

وی در ادامه افزود: «جامعه امروز ایران به دلیل شکاف طبقاتی و فاصله افتادن در میان اقشار مختلف جامعه به دلیل گسترش فقر، دارای چالش‌های متفاوتی است. در چنین فضایی، جنسی از کمدی رشد پیدا می‌کند که به کمدی گروتسک معروف است؛ طنزی که در پس آن هشدار و ترس و تفکر وجود دارد و خود به خود مخاطب را به فکر فرو می‌برد و به او تلنگر می‌زند. ما این گروتسک را در تئاتر بیشتر تجربه کردیم و در فضای تصویری در فیلم‌ها و سریال‌های مطرح دنیا هم وجود دارد. برای همین می‌گویم کمدی ساختن خیلی کار سختی است چرا که هنرمند باید در همان فضا و جامعه زندگی کند و تمامی آنچه که می‌خواهد تصویر کند را از نزدیک لمس کرده باشد.»


۲۵ نمونه از بهترین فیلم های کمدی ایرانی تا سال ۱۴۰۰


فرزین محدث با بیان اینکه در مقام مخاطب سریال خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو به آن نمره قبولی می‌دهد، گفت: «سریال خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو از لحاظ خلق موقعیت‌های طنز و کمدی هشداردهنده و نگاه‌های انتقادی که داشت توانست موفق عمل کند. اینکه بگوییم تمامی قسمت‌ها می‌توانست مخاطب را راضی نگه دارد، شاید توقع بالایی است. کمااینکه در تمام صنعت سریال‌سازی در دنیا هم در یک مجموعه‌ای مانند خوب، بد، جلف؛ رادیواکتیو طبیعی است که چند قسمت هم نتواند مخاطب را راضی نگه دارد. در واقع اینکه بخواهیم بگوییم صد درصد یک سریال موفق عمل کرده است درباره هیچ اثری چه در ایران و چه در دنیا وجود ندارد. وظیفه برخی از قسمت‌ها این است که بتواند قصه را پیش ببرد. در این سریال اما کاراکترها و سکانس‌های بسیار به یادماندنی و خوبی وجود داشت که سرشار از موقعیت‌های جذاب طنز بود؛ مثل بازی حامد کمیلی در سکانس‌هایی که فیلم‌های عاشقانه می‌بیند. تصور اینکه یک آدم خشن و تروریست به تماشای فیلم‌های عاشقانه می‌نشیند موقعیت بامزه‌ای را خلق می‌کند.کاراکتری که امیرمهدی ژوله با نام حسام بوالهوس بازی کرد پر از صحنه‌های طنز است. طعنه و کنایه‌ای که به مصرف مواد کیک زرد به جای مواد مخدر می‌زند و یا وقتی که می‌خواهد با پول بسیار کمی خانه بخرد و متوجه تفاوت قیمت‌ها نمی‌شود بسیار هوشمندانه اجرا شده است. سکانس‌های دونفره پژمان جمشیدی و سام درخشانی هم به‌خوبی توانستند از پس این نقش بدون آنکه به ورطه تکرار بیفتند بر بیایند. سکانس گم شدن در جنگل و اعتراف‌هایی که در جنگل می‌کردند پر از صحنه‌های جذاب و خنده دار است. یا مثلا کاراکتری که محمد بحرانی بازی می‌کند که یک پلیس خنگ در عین جدی بودن دست به کارهای عجیب می زند، بسیار منحصربه‌فرد است. در مجموع می‌توان گفت سریال پر از صحنه‌های جذاب و خنده‌دار است و همان کارکردی که از یک سریال طنز می‌توان توقع داشت را برآورده کردند.»

پلتفرم‌ها مخاطبان را از سریال‌های جِم دور کردند

فرزین محدث در پایان با اشاره به فعالیت پلتفرم‌های VOD گفت: «یک حسن بزرگی که پلتفرم‌ها داشتند این بود که مخاطب ایرانی را از پای سریال‌های جم و mbc به سمت سریال‌های ایرانی هدایت کردند و این یک اتفاق بزرگ برای فرهنگ کشور است. به گواه آمار، الان مخاطب شبکه‌های ماهواره‌ای بسیار کمتر شده و مخاطبان زیادی فیلم‌های موردعلاقه‌شان را از طریق پلتفرم‌ها دنبال می‌کنند. تغییر ذائقه مخاطب ایرانی باعث شده است حتی شبکه‌های ماهواره‌ای برای جذب تماشاگر سریال‌های ایرانی را به صورت قاچاق و غیرقانونی پخش کنند. پس این نشان می‌دهد مسیر و هدفی که سریال‌سازی در نمایش خانگی در پیش گرفته است، درست و دقیق است.»


مروری بر بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

همه چیز درباره سریال خوب بد جلف ۳ رادیواکتیو + نقد و بررسی

تماشای سریال خوب بد جلف رادیواکتیو

مصاحبه‌کننده: علی نعیمی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil