مصاحبه با آرماندو یانوچی، خالق سریال‌های «اونیو ۵» و «معاون ر‌ئیس‌جمهور»

مصاحبه با آرماندو یانوچی توسط هالیوود ریپورتر انجام شده است؛ در این گفتگو، یانوچی در مورد گذر از سیاست، شوخی با شخصیت‌های بزرگ و بانفوذ و بازی با لهجه‌های لوری صحبت کرده است.

خالق سریال محبوب «معاون رئیس‌جمهور» با عنوان اصلی «Veep» بار دیگر به شبکه اچ‌بی‌او بازگشته است. آرماندو یانوچی در سریال «اونیو ۵» با عنوان اصلی «Avenue 5» داستان یک کشتی فضاپیما را روایت‌ می‌کند که در میانه سفر، دچار مشکل می‌شود. هیو لوری نقش کاپیتان فضاپیمای «اونیو پنج» را ایفا می‌کند. یانوچی پس از فصل چهارم سریال «ویپ»، از این کمدی کناره‌گیری کرد و حالا با یک کمدی دیگر که در فضا رخ می‌دهد به شبکه HBO بازگشته است. مصاحبه با آرماندو یانوچی به همین مناسبت انجام شده است.

اتفاقات سریال «اونیو ۵» در سال ۲۰۶۰ رخ می‌دهند؛ جایی که یک فضاپیمای لوکس مسافری در میانه فضا دچار نقص فنی شده و کاپیتان و خدمه کشتی نمی‌توانند آن را تعمیر کنند. کاپیتان رایان کلارک (با بازی هیو لوری) هدایت‌کننده کشتی فضایی «اونیو پنج»، متعلق به هرمان جاد (با نقش‌آفرینی جاش گد) است. از دیگر بازیگران سریال می‌توان به سوزی ناکامورا، زک وودز، اتان فیلیپس، نیکی آموکا-برد و لنورا کریکلو اشاره کرد. موفقیت این سریال، بر جذابیت مصاحبه با آرماندو یانوچی افزوده است.

پس از چند سال دوری از تلویزیون و نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های سینمایی «مرگ استالین» و «سوابق شخصی دیوید کاپرفیلد»، مصاحبه با آرماندو یانوچی توسط هالیوود ریپورتر انجام شده است؛ در این گفتگو، یانوچی در مورد گذر از سیاست، مسخره کردن شخصیت‌های بزرگ و بانفوذ و بازی با لهجه‌های لوری صحبت کرده است. با فیلیمو شات همراه باشید.


ایده ساخت سریال کمدی درباره یک کشتی مسافربری فضایی چطور به ذهنتان خطور کرد؟

آرماندو یانوچی: من همیشه هوادار فیلم‌های علمی-تخیلی بوده‌ام. بعد از سریال «معاون رئیس‌جمهور»، قصد نداشتم دوباره به سیاست بازگردم زیرا این کار را در سریال «The Thick of It» نیز انجام داده بودم و نمی‌خواستم موضوعی تکراری را دست‌مایه طنزم قرار دهم. به نظرم ژانر علمی-تخیلی ظرفیت بالایی برای نشان دادن جنون جوامع، پویایی گروه‌ها و نحوه رفتار مردم داشت. در طول سه یا چهار سال گذشته، روابط مردم در رسانه‌های اجتماعی خوب پیش نرفته است: آنها بر سر هم فریاد می‌‎زنند و تنها به یک گروه خاص وابستگی دارند و گروه‌های دیگر را طرد می‌کنند. سرنوشت این اتفاقات، مسلماً خوب نخواهد بود و ما باید از خود بپرسیم: «چرا سعی نداریم اوضاع را مرتب کنیم؟». این سوال، اولین نقطه‌ای بود که باعث شد به سریال «اونیو ۵» فکر کنم. بنابراین این ایده به ذهنم رسید که می‌توانیم «گروهی از مردم را در یک محیط محصور گرد هم جمع کنیم و در مرکز این گروه، افرادی را قرار دهیم که تصور می‌کنند می‌دانند باید چه کارهایی انجام دهند، اما زمانی که مشکلات بر سر راهشان قرار می‌گیرند متوجه اشتباهشان می‌شوند.»

چرا تصمیم گرفتید داستان سریال در سال ۲۰۶۰ رخ دهد؟

آرماندو یانوچی: این فاصله ۴۰ ساله با دنیای امروز، به ما این فرصت را می‌داد تا سفر‌های تفریحی فضایی به چیزی باورپذیر تبدیل شوند؛ البته شاهد تغییرات بسیار زیادی نیستیم و دنیا به طور کامل تغییر نکرده است. تنها برخی از جنبه‌ها پیشرفت کرده‌اند ولی جنبه‌های اساسی، مطابق با دنیای امروز هستند.

هیو لوری در سریال «معاون رئیس‌جمهور» حضور داشت؛ چه چیزی باعث شد بار دیگر با او همکاری کنید؟

آرماندو یانوچی: او در ۲۰ قسمت از سریال «ویپ» بازی کرد و ما همکاری خوبی داشتیم. هیو، همیشه یکی از اسطوره‌های کمدی من بوده است. هنگامی که با مدیران اچ‌بی‌او در مورد مجموعه بعدی صحبت می‌کردیم، مطمئن بودم که می‌خواهم هیو مرکزیت آن را بر عهده داشته باشد. من در همان ابتدا با هیو صحبت کردم و ایده‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. او کاملاً متوجه نقش بود و درک عمیقی از کاراکتر کاپیتان کلارک داشت. او در بریتانیا به‌عنوان کمدینی بامزه و تا حدودی دست‌وپا چلفتی شهرت دارد. «اونیو پنج» ترکیبی از این دو ویژگی است: فردی که در ظاهر به تمامی امور آگاه است اما در باطن هیچ‌چیز بلد نیست و با نقص فنی کشتی، جهنمی برای او به وجود آمده است.

سریال اونیو 5

کاراکتر هیو بسته به اتفاقاتی که رخ می‌دهند، تغییر لهجه می‌دهد. هدف شما از این تغییر لهجه چه بود؟ آیا در متن فیلمنامه به آن اشاره کرده بودید یا به صورت بداهه توسط هیو خلق شده است؟

آرماندو یانوچی: نه ما از قبل درباره آن صحبت کرده‌بودیم؛ در بحثی که داشتیم او از من پرسید: «آیا باید با لهجه آمریکایی صحبت کنم یا با لهجه مردم بریتانیا که من را یک آمریکایی می‌دانند؟» ما تصمیم گرفتیم در تریلر‌های اولیه، از لهجه بریتانیایی رونمایی نکنیم؛ بنابراین با دیدن تریلر‌ها شما شاهد یک کاپیتان خوش‌مشرب و مشابه با مجموعه «پیشتازان فضا» هستید. با جلو رفتن قسمت‌ها لهجه بریتانیایی بیشتر قوت می‌گیرد.

یک تأخیر ۲۶ ثانیه‌ای میان ارسال و دریافت پیام بین زمین و فضا به‌طور دائم ایجاد شده است. آیا بازیگران واقعاً این زمان را صبر می‌کردند و سپس ادامه دیالوگ‌های سکانس را بیان می‌کردند؟ آیا این کار عجیب نبود؟ چطور به آن عادت کردید؟

آرماندو یانوچی: بله؛ این تأخیر در عمل هم رخ می‌داد و گاهی اوقات بازیگران هم خسته می‌شدند. بااین‌حال، سعی کردیم از این تاخیر در سکانس‌های طولانی استفاده شود. درواقع، ما به قوانین فیزیک پایبند بودیم؛ منظورم این است که در واقعیت، امکان ارسال پیام سریعتر از این زمان وجود ندارد و شاید افرادی مثل هرمان جاد فکر کنند که با پول می‌شود این تأخیر را از بین برد اما این حقیقت ندارد.

حالا که از هرمان جاد صحبت کردید، آیا هنگام خلق این شخصیت از ایلان ماسک و ریچارد برانسون الهام گرفته بودید؟

آرماندو یانوچی: او همانند اشخاصی است که در تجارت موفقیت‌هایی به‌دست آورده‌اند و درنتیجه فکر می‌کنند تمام ایده‌هایشان به موفقیت ختم خواهد شد؛ اما پس از مدتی متوجه می‌شوند که اینطور نیست. آنها فکر می‌کنند هیچ قانونی شاملشان نمی‌شود و هر چه بخواهند باید عملی شود. منظورم این است که شخصیت هرمان جاد تا حدودی شبیه به دونالد ترامپ در اولین روزهای کاری‌اش در کاخ سفید است. او نمی‌توانست درک کند که چرا وقتی می‌گوید: «آیا ما می‌توانیم این کار را بکنیم؟» پاسخش را این‌گونه دریافت می‌کرد: «خیر قربان، این مخالف قانون است. شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. این کار شما نیست، کار کنگره است. ما از آنها می‌خواهیم که این کار را انجام دهند.». او عادت داشت همه‌چیز را همانند شرکتش اداره کند.

آیا در ساخت سریال «اونیو ۵» از فیلم‌ها یا سریال‌های فضایی دیگری الهام گرفته‌اید؟

آرماندو یانوچی: «اُز» یکی از مجموعه‌هایی بود که تاثیری زیادی در من داشت. من هر چیزی را که جنب و جوش یک گروه در فضایی محدود به تصویر می‌کشید تماشا کردم. همچنین تماشای سریال بازسازی‌شده «بتل‌استار گالکتیکا» را خیلی دوست داشتم.

تنوع شخصیتی و رابطه متفاوت افراد داخل کشتی را چطور خلق کردید؟

آرماندو یانوچی: تحقیقات زیادی انجام دادم؛ از آزمایشگاه‌های «ویرجین گلکتیک»، «اسپیس‌اکس» و «پیش‌رانش جت» در پاسادینا کالیفرنیا بازدید کردم و با متخصصان آنها صحبت کردم. در صحبت با آنها، تنها به موضوعات علمی دقت نمی‌کردم بلکه صفات شخصیتی‌شان را نیز بررسی می‌کردم و سعی داشتم افراد مشغول در این شرکت‌ها را درک کنم. همچنین چند کشتی مسافربری فضایی را دیدم و ایده سفرهای لوکس را در ذهنم پرورش دادم. حقیقت این است که مردم تنها می‌خواهند غذای خوب بخورند و برایشان مهم نیست که در آشپزخانه چه خبر است.

در مقایسه با سریال «معاون‌ رئیس‌جمهور»، این مجموعه جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آرماندو یانوچی: تفاوت این دو سریال، در پویایی قدرت و پویایی گروه است؛ سریال «معاون رئیس‌جمهور» در مورد افرادی بود که سعی داشتند یک روز دیگر جان سالم بدر ببرند، بنابراین شاهد رفتارهایی آشفته، و افرادی از کوره دررفته بودیم که دوربین‌ها آنها را محاصره کرده بودند. اما سریال «اونیو ۵» در مورد افرادی است که می‌خواهند سه سال در این سفر فضایی باشند، پس روند زندگی کاراکترها تند پیش نخواهد رفت. ما قصد نداشتیم سبک تندوتیز دیالوگ‌های سریال «Veep» را تکرار کنیم و به این و آن توهین کنیم. تمام مسافران کشتی باید به زندگی خود ادامه دهند. البته برخی از آنها هنگام عصبانیت لب‌هایشان را گاز می‌گیرند تا به دیگران توهین نکنند، زیرا آنها می‌دانند که درهرصورت این سفر چند سال طول خواهد کشید، پس باید آرامششان را حفظ کرده و زنده بمانند.

به‌عنوان آخرین سوال، نظرتان در مورد فصل آخر سریال «ویپ» چیست؟

آرماندو یانوچی: من در مورد فصل آخر، ایده‌ای مبهم داشتم، اما قسمت آخر بسیار خوب بود و عاشق پایان‌بندی فلش‌فوروارد سریال شدم: صحنه‌ای که تام هنکس در آن حضور داشت و ما دوباره به قسمت اول سریال باز‌گشتیم را خیلی دوست داشتم؛ زیرا در قسمت اول، زمانی که آنها درگیر بحران شده‌اند، مایک (با بازی مت والش) می‌گوید: «اگه تام هنکس بمیره چی؟» و آنها پاسخ می‌دهند: «مایک؟ تو داری کل استراتژیت رو به این امید طراحی می‌کنی که تام هنکس بمیره؟ این پیشنهاد توئه؟». من از دیو مندل و تیمش برای این بازگشت به گذشته، متشکرم.


منبع: Hollywood Reporter

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil