بیشتر جزییاتی که می‌خواهید درباره اثر جدید مارگو رابی و رایان گاسلینگ بدانید

فیلم باربی؛ یک رویای دخترانه +نکته ها و حاشیه ها

فیلم Barbie برای بچه‌ها مناسب است یا نه؟

ماه ژوییه ۲۰۱۹ بود که مارگو رابی ساخت اقتباسی زنده از باربی Barbie را تأیید کرد و گفته شد که گرتا گرویگ با همکاری نوا بامباک فیلمنامه را خواهد نوشت. بعدش هم اعلام شد که گرویگ کارگردانی را نیز بر عهده خواهد داشت. این اخبار در شصتمین سال پیدایش این عروسک موطلایی مشهور اعلام شد. اینجا سعی کردیم اطلاعاتی که از این فیلم منتشر شده، جمع‌آوری کنیم.

آنطور که می‌گویند فیلم باربی Barbie با دستی پر و کلی خاطره و نوستالژی می‌آید تا به میراث این عروسک ادای احترام کند. البته مارگو رابی (بازیگر اصلی) به این موضوع اشاره کرده است که دست پر فیلم می‌تواند راه‌های زیادی را برای حمله به آن در دسترس برخی قرار دهد: «مردم معمولاً وقتی اسم باربی را می‌شنوند فکر می‌کنند که می‌دانند با چه فیلمی سروکار خواهند داشت؛ اما وقتی خبرش می‌رسد که گرتا گرویگ نویسنده و کارگردان فیلم خواهد بود، آن وقت دچار تردید می‌شوند و می‌گویند شاید هم نمی‌دانیم چه فیلمی خواهد بود.»

فهرست بهترین فیلم های فانتزی

بازیگران و عوامل فیلم باربی ۲۰۲۳

مارگو رابی (در نقش باربی)، رایان گاسلینگ (در نقش کن)، آمریکا فررا، سیمو لیو، کیت مک‌کینون، آریانا گرینبلات، الکساندرا شیپ، اما مکی، ویل فرل (در نقش مدیر عامل یک شرکت اسباب‌بازی) و… بازیگران فیلم باربی ۲۰۲۳ هستند. گرتا گرویگ کارگردان این فیلم است، او به همراه همسرش نوآ بامباک فیلمنامه باربی را نوشته اند. مارک رانسون و اندرو ویات موسیقی این فیلم را تنظیم کرده‌اند و طراحی لباسش را ژاکلین دوران برعهده داشته است.

فیلمبردار مکزیکی نامزد اسکار، رودریگو پریتو، پشت دوربین باربی قرار داشته است. در کارنامه پریتو، فیلمبرداری آثار مطرحی مانند مرد ایرلندی، سکوت و گرگ وال استریت از مارتین اسکورسیزی و سه گانه مرگ الخاندرو گونسالس اینیاریتو، دیده می‌شود. نیک هوی که در فیلم قبلی گرویگ، زنان کوچک، با او همکاری کرده بود، در اینجا نیز به عنوان تدوینگر مشارکت داشته است. سارا گرینوود نامزد اسکار به عنوان طراح تولید و ژاکلین دوران به عنوان طراح لباس، از دیگر عوامل مطرح باربی هستند. الکساندر دسپلا برنده جایزه اسکار در ابتدا برای آهنگسازی فیلم انتخاب شد، اما طبق گزارش‌ها از این پروژه انصراف داد. در نهایت مارک رانسون و اندرو ویات که برای فیلم ستاره‌ای متولد شده است (A Star Is Born)، جایزه اسکار بهترین موسیقی اورجینال را دریافت کردند، جایگزین دسپلا شدند.

کارگردان باربی را بیشتر بشناسیم

باربی، چهارمین تجربه کارگردانی گرتا گرویگ، بازیگر و نویسنده آمریکایی نامزد اسکار، است. گرویگ پیش از آنکه به عنوان یک کارگردان نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، بیش‌تر بخاطر همکاری‌هایش با شریک زندگی‌اش نوآ بامباک، به عنوان بازیگر و نویسنده، شناخته می‌شد. او همراه با بامباک فیلمنامه ۲ فیلم تحسین شده فرانسیس‌ها و دلبر آمریکا را به نگارش درآورد. گرین‌برگ، فرانسیس‌ها، دلبر آمریکا، داستان‌های مایروویتز و نویز سفید (همگی به کارگردانی بامباک)، در کنار فیلم‌هایی مانند تقدیم به رم با عشق از وودی آلن، بهشت به کارگردانی میا هانسن-لووه و زنان قرن بیستم از مایک میلز، از جمله فیلم‌هایی هستند که گرویگ در آن‌ها نقش آفرینی کرده است.

اما این دومین فیلم گرویگ، لیدی برد بود که نام او را به عنوان یک کارگردان مطرح ساخت. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از جانب منتقدان و مخاطبان همراه شد و ۵ نامزدی اسکار به دست آورد. فیلم بعدی گرویگ، زنان کوچک که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته لوییزا می‌ الکات بود نیز در جوایز اسکار در ۶ بخش از جمله بهترین فیلم، نامزد کسب جایزه شد. گرویگ که فیلمنامه هر دوی این فیلم‌ها را نوشته، فیلمنامه باربی را با همکاری نوآ بامباک به نگارش درآورده است.

مارگو رابی و رایان گاسلینگ در فیلم باربی 2023

تاریخ اکران فیلم باربی Barbie

فیلم باربی Barbie در ۲۱ جولای ۲۰۲۳ (یعنی ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۲ خودمان) بر روی پرده‌های سینماهای جهان رفت. هنوز تاریخ عرضه آن در پلتفرم‌های پخش فیلم مشخص نشده است.

 

آیا فیلم باربی برای کودکان مناسب است؟

صنعت مد در دنیا از ابزارهای مختلفی برای ایجاد حس هماهنگی و نفوذ در فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌کند. از گذشته مجموعه انیمیشن‌های باربی تلاش کردند نوعی از پوشش و حتی تناسب اندام را در میان دختران همه‌گیر کنند که همین موضوع باعث شده است تا بارها و بارها مورد انتقاد نهادها و سازمان‌های حمایت از حقوق کودکان قرار گیرد. هرچند تماشای چنین فیلمی با این همه از انگار‌های مبتنی بر مد توصیه نمی‌شود، اما سازندگان این فیلم معتقدند تصویری متفاوت ارائه داده‌اند و باربی ‌آنها برای نسل جدید الهانم‌بخش است و نه گمراه‌کننده. با این‌حال توصیه ما این است که این فیلم بدون حضور والدین به نمایش درنیاید.

 

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم باربی

آبزرور | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

امیلی زملر | باربی برای هر مخاطبی دلپذیر است، حتی اگر شما از آن دسته از مخاطبانی باشید که معمولا از فیلم‌های مفرح و رنگارنگ دوری می‌کنید. گرویگ به نوعی میان دمدمی مزاجی افراطی، انسانیت عمیق و سرخوشی مضحک، توازن برقرار کرده است. این فیلمی سرکش و البته خنده‌دار است که همچنین شما را به گریه می‌اندازد.

The Film Verdict | امتیاز: ۹۵ از ۱۰۰

آلونسو دورالده | گرویگ و بامباک بر قدرت تخیل تکیه می‌کنند، اما هرگز در انتقاد از این شی مشهور آمریکایی کوتاهی نمی‌کنند. شاید بهترین کاری که فیلم انجام می‌دهد، فهمیدن و توضیح این موضوع باشد که چرا آدم‌ها این دنیاها را می‌سازند. دنیاهایی که می‌توانند سیستم‌های واقعی سرکوب باشند یا مجموعه بازی‌های تخیلی (یا موارد دیگر).

آریزونا ریپابلیک | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

بیل گودی کونتز | این فیلمی از گرتا گرویگ است. این برداشت التقاطی و منسجم گرویگ از کودکی، مرد سالاری، فمینیسم، عشق و مرگ، هر لحظه شما را شگفت‌زده می‌کند. بنابراین بله، این فیلم از آنچه که شما فکر می‌کنید، اثر بهتری است.

آستین کرونیکل | امتیاز: ۸۹ از ۱۰۰

کیمبرلی جونز | بحث‌های فرهنگی و تربیتی درباره عروسک باربی در دو نقطه مقابل هم قرار می‌گیرند: آیا او یک فیگور الهام‌بخش محسوب می‌شود یا سریع‌ترین راه برای مغشوش کردن رابطه یک کودک با بدنش است؟ آیا دروازه‌ای به تخیل است یا مانعی سر راه آن؟ فیلم باربی، یک کمدی مفرح، بزرگ و عمیقا واقعی درباره محصولی با بازاریابی انبوه است که از این تضادها و مناقشه‌ها لذت می‌برد.

مجله اسلنت | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

گرگ نوسن | این فیلم در عین حال سفری به سمت خودشکوفایی و گواهی بر همبستگی زنانه است.

گیمزریدار+ | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

جین کراوتر | پی بردن به اینکه قصه کارگردان لیدی برد و زنان کوچک درباره این عروسک، عمیق، خنده‌دار، تاثیرگذار، هوشمندانه، هستی‌گرایانه و یا به قول کن شگفت‌انگیز است، باعث آسودگی‌خاطر می‌شود.

واشینگتن پست | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

ان هورنادی | مخاطبانی که با رابطه‌ای عاشقانه و پیچیده با باربی بزرگ شده‌اند، شاید در پایان فیلم با او احساس نزدیکی کنند. البته اینکه آن‌ها آیا احساس رضایت خواهند کرد یا نه کاملا یک پرسش دیگر است.

ونتی فر | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

ریچارد لاوسون | چیزهای لذت‌بخش و حتی تاثیرگذار زیادی در باربی وجود دارد. من شک ندارم که این فیلم به موفقیتی بزرگ خواهد رسید و برای تبدیل یک پروژه بدبینانه به یک رساله خنده‌دار و مفرح درباره وجود، تشویق خواهد شد. اما این فیلم شاید می‌توانست ظریف‌تر، جستجوگرانه‌تر و ماندگارتر باشد، اگر بخشی از انرژی افسارگسیخته خود را مهار می‌کرد و واقعا می‌دانست چه می‌خواهد بگوید.

Vulture | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

آلیسون مور | نوعی حالت تدافعی در باربی وجود دارد. گویی که فیلم سعی می‌کند هرگونه انتقادی که نسبت به آن مطرح می‌شود را از قبل پیش‌بینی و تصدیق کند. نتیجه آن فیلمی است که علی رغم تلاش‌ برای حیرت‌انگیز بودن، از لحاظ احساسی بی‌روح بنظر می‌رسد.

وال استریت جورنال | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

کایل اسمیت | باربی الگویی است برای اینکه چگونه یک فیلم هالیوودی عامه‌پسند را ننویسیم.

رایان گاسلینگ در فیلم باربی

نقد فیلم باربی برگرفته از سایت راجر ایبرت

کریستی لمیر | فیلم پرسروصدا و تابستانی باربی به کارگردانی گرتا گرویگ و با فیلمنامه‌ای از او و نوآ بامباک، هم از لحاظ تکنیکی و هم از نظر لحن، یک دستاورد خیره‌کننده است. یک ضیافت بصری که هم به عنوان یک فانتزی مفرح و هم به عنوان یک مانیفست ستیزه‌جویانه، موفق عمل می‌کند. باربی آنچنان سرشار از توجهی بی‌نظیر به جزئیات است که نمی‌توانید همه آن‌ها را با یکبار تماشا ببینید. طراحی لباس (با مدیریت ژاکلین دوران برنده دو جایزه اسکار) و طراحی تولید (به رهبری سارا گرینوود نامزد شش جایزه اسکار)، در تمام طول فیلم هوشمندانه و رنگارنگ و متنوع است و همچنین رودریگو پریتو فیلمبردار (نامزد اسکار)، به همه چیز جلوه‌ای درخشان و تماشایی می‌بخشد. گرویگ و همکارانش نیامده‌اند که تنها مجموعه‌ای از باربی‌ها را دوباره از نو بسازند و آن‌ها را با انواع لباس‌ها و مدل‌ موها تزیین کنند و در خانه‌های رویایی بکر قرارشان بدهند. بلکه آن‌ها آمده‌اند که این فیگورها را با ذوق و شوری بسیار و به شکلی آیرونیک، جان ببخشند.

باربی با لحظات فوق‌العاده خنده‌داری که به شکل سخاوتمندانه‌ای در سراسر فیلم دیده می‌شوند، می‌تواند بطور دیوانه‌واری بامزه و سرگرم‌کننده باشد. لحظات خنده‌داری که از قلمرو دلپذیر پر از صورتی‌های فیلم، طنز موقعیت و کمدی فیزیکی آن و اشارات به فرهنگ عامه، نشات می‌گیرند. احتمالا خط داستانی را از قبل بدانید: باربی (مارگو رابی)، محبوب‌ترین باربی در باربی‌لند، شروع به تجربه یک بحران وجودی می‌کند. او باید بخاطر درک خود و کشف هدف واقعی‌اش راهی دنیای انسانی بشود. معشوق او، کن (رایان گاسلینگ)، با باربی در این سفر همراه می‌شود. هر دو در طول این سفر روشنگرانه، حقایق ناخوشایندی کشف می‌کنند – و همچنین دوستان جدیدی پیدا می‌کنند -. این هجوم واقعیت خشن به یک دنیای فانتزی به شکل وسواس‌گونه‌ای مهندسی شده، افشاگری‌های نمایش ترومن (The Truman Show) و فیلم لگو (The Lego Movie) را به یاد می‌آورد.

در حالیکه باربی به شکل هیجان‌انگیزی بسیار جاه‌طلبانه است، گاهی بطرز ناامیدکننده‌ای نامتوازن پیش می‌رود. پس از اینکه فیلم پشت سر هم لحظه‌های جذاب و مفرح ارائه می‌دهد، برای ارائه مفاهیم جدی‌تر خود، رویکردی معمولی در پیش می‌گیرد

این فیلمی است که نسبت‌های فیزیکی غیرواقعی باربی را بیان می‌کند –و انواع مشکلات بدنی بسیار واقعی‌ای که می‌تواند در دختران جوان باعث شود-، در حالی‌که نقش او را به عنوان یک نماد فمینیستی گرامی می‌دارد. مارگو رابی به عنوان ستاره فیلم، تعادل مناسبی میان هجو و خلوص، پیدا می‌کند. او بهترین انتخاب برای این نقش است. تصور کردن بازیگر دیگری در این نقش غیرممکن بنظر می‌رسد. او با موهای بلوند و چشمان آبی، کاملا متناسب با این نقش است. او همچنین نوعی خوش‌بینی مفرط و مداوم که برای این دنیای فانتزی رنگارنگ لازم است را از خود منعکس می‌کند. علاوه بر این، رابی در ادامه و به دنبال گسترش درک و شعور انسانی باربی، بطرز ماهرانه‌ای دیالوگ‌های پیچیده‌تر گرویگ و همکار فیلمنامه‌نویسش نوآ بامباک فیلمساز را مدیریت می‌کند. رابی از یک لبخند زیبا گرفته تا یک قطره اشک و هر احساس دیگری که در میان است، انرژی و لحنی ایده‌آل را در تمام مدت زمان فیلم به وجود می‌آورد. علکمرد او واقعا لذت‌بخش است.

با اینحال، رایان گاسلینگ نیز در مرکز توجه قرار دارد، زیرا او از ضعف درونی کن به عنوان شخصیتی جذاب اما خنگ، لذت می‌برد. او نسنیجده خود را در این موقعیت قرار می‌دهد که فکر می‌کند یک مرد واقعی چه رفتاری باید داشته باشد و به این ترتیب از یک آدم وابسته به یک احمق متکبر مردسالار تبدیل می‌شود. علاوه بر این دو، در گروه گسترده بازیگران فیلم – که در آن همه به استنثای چند مورد، نسخه‌های مختلف زنان باربی و یا مردان باربی را بازی می‌کنند – چندین چهره برجسته وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به کیت مک‌کینون شگفت‌انگیز در نقشی به عنوان باربی عجیب و غریب که شخصیت باربی را در مسیر خود قرار می‌دهد، اشاره کرد. عیسی رای به عنوان یک باربی رئیس جمهور جدی و سرسخت، الکساندرا شیپ در نقش یک باربی دکتر مهربان و بااستعداد، سیمو لیو به عنوان کن بددهانی که کن گاسلینگ را آزار می‌دهد و آمریکا فررا در یک نقش حیاتی به عنوان کارمند شرکت متل، برخی دیگر از این چهره‌های برجسته هستند. البته نباید مایکل سرا را در نقش آلن فراموش کنیم که به شکل ناخوشایندی در میان انبوهی از کن‌های جذاب و خوش‌تیپ، سرگردان است.

اما در حالیکه باربی به شکل هیجان‌انگیزی بسیار جاه‌طلبانه است، گاهی بطرز ناامیدکننده‌ای نامتوازن پیش می‌رود. پس از اینکه فیلم پشت سر هم لحظه‌های جذاب و مفرح ارائه می‌دهد، برای ارائه مفاهیم جدی‌تر خود، رویکردی معمولی در پیش می‌گیرد. البته غیرممکن است که گرویگ را بخاطر تلاشش برای ارائه مفاهیم جسورانه در فصلی که معمولا در سیطره بلاکباسترهای بی‌مغز است، تحسین نکنیم. اما او آنقدر بیانگرانه عمل می‌کند که گاهی در روند رو به جلوی فیلم توقفی به وجود می‌آید تا خودش را به ما توضیح بدهد. اشاره‌ها و نکاتی که بارها و بارها، شرح داده می‌شوند. در واقع رویکرد هجو‌آمیز و مفرح گرویگ – که قبل‌تر به آن اشاره شد – برای انتقال ایده‌هایش درباره مردانگی سمی، حقوق نابرابر، قدرت اعتماد به نفس و همدستی زنانه، شیوه موثرتری بود.

یکی از شخصیت‌ها در پرده سوم یک سخنرانی طولانی درباره معمای زن بودن و معیارهای متناقضی که جامعه برای زنان تعریف می‌کند، ارائه می‌دهد. صحبت‌های او اگرچه واقعا ملموس و قابل درک بنظر می‌رسند، اما این لحظه علی رغم بصیرت‌های زیادش، بیش از حد آشکار، زمخت و موعظه‌گرانه است. با اینحال، اگر چنین نمایش گزافه‌گو و مخاطب‌پسندی بتواند گفتگوهای متفکرانه‌ای را حول خود به وجود بیاورد، چندین هدف را همزمان محقق کرده است.

 

امتیازهای سایت های سینمایی به فیلم باربی

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۵ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۵.۱ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۸۹ درصد بر اساس ۳۹۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۸۶ درصد
منتقدان متاکریتیک ۸۰ درصد براساس ۶۷ نقد

 

فیلم باربی barbie؛ ۷ نکته جالب که باید درباره‌اش بدانید!

  1. بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین جنبه‌های فیلم Barbie این است که گرتا گرویگ آن را کارگردانی می‌کند. او که پیش از این فیلم‌های موفق لیدی برد (۲۰۱۷) و زنان کوچک (۲۰۱۹) را در کارنامه‌اش ثبت کرده، با سبک به‌خصوص کارگردانی‌اش شناخته می‌شود. گرویک اغلب مضامین فمینیستی و تجربه‌ها و دیدگاه شخصی‌اش را به نمایش می‌گذارد. بنابراین، این عناصر متمایز، برداشتی جدید و تازه به فیلم سینمایی باربی خواهند داد. برای مثال می‌شود به طرح و تیزر این فیلم اشاره کرد که مشخص می‌کند باربی فیلمی را به بینندگان خود ارائه می‌دهد که انتظارهای ما را زیر سوال می‌برد و ممکن است از آن دنیای صورتی و شکننده فاصله داشته باشد. به همین ترتیب، مشخص می‌شود که یکی از اشاره‌های این فیلم، نیاز به تحلیل تاثیر فشارهای جامعه بر دختران نوجوان است.
  2. یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی فیلم جدید باربی بازیگران آن است. مارگو رابی که نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند، بدون تردید گزینه مناسبی برای قهرمان فیلم است. ماجرا فقط زیبایی او نیست (ضمن اینکه نمی‌شود انکار کرد که او بسیار شبیه به یک باربی واقعی است)، حقیقت این است که او علاوه بر جذابیت ظاهری از توانمندی خوبی در بازیگری برخوردار است که این را در فیلم‌های قبلی‌اش ثابت کرده است. بنابراین او را برای نقش باربی نه تنها کافی که حتی زیادی هم هست. رایان گاسلینگ هم همینطور. اگرچه انتخاب او برای نقش کن با برخی انتقادهای آنلاین روبه‌رو شد، اما هیجان او برای فیلم و تعهدش به این نقش گویای این موضوع است که او انتخاب درستی است.
  3. نکته جالب دیگری که درباره فیلم سینمایی جدید باربی وجود دارد این است که گرویگ این فیلمنامه را به کمک همسرش نوآ بامباک نوشته و آن‌ها از تمام خلاقیت خود برای تولید این اثر استفاده کرده‌اند. همین باعث شده تا با فیلمی هیجان‌انگیز طرف باشیم. آنچه درباره – فیلم جدید باربی ۲۰۲۳ مسلم است این است که این فیلم برای همه بچه‌ها نیست، بلکه برای بچه‌هایی است که با عروسک‌های باربی بزرگ شده‌اند.
  4. یکی دیگر از دلایل هیجان‌انگیز بودن فیلم، حضور چندین باربی و کن‌های متعدد است. اول از همه، این تعدد اجازه می‌دهد تا فیلم به‌طور کامل انواع عروسک‌های باربی را که در دسترس کودکان است، نمایش دهد. همچنین امکان معرفی کامل‌تر دنیای باربی را فراهم می‌کند، زیرا تغییرات باربی همه متفاوت به‌نظر می‌رسند و مشاغل و علایق متفاوتی دارند. به عنوان مثال، ما باربی روزنامه نگار (ریتو آریا)، باربی فیزیکدان (اما مکی) و حتی باربی رئیس جمهور (عیسی رائه) را داریم، بنابراین به سلیقه‌ها و افراد مختلف اجازه می‌دهیم خودشان و عروسک‌های باربی مورد علاقه‌شان را روی پرده سینما ببینند. علاوه بر این، گرتا گرویگ ثابت کرده که می‌تواند به‌خوبی با گروهی از بازیگران کار کند، همانطور که در آخرین کارگردانی‌اش برای فیلم زنان کوچک این مهم را ثابت کرد.
  5. همانطور که موسیقی یکی از جنبه‌های مهم انیمیشن باربی بود، حالا ممکن است یکی از دلیل‌های محکم برای دانلود فیلم جدید باربی نیز باشد. موسیقی این فیلم را هنرمندان مختلفی اجرا می‌کنند که صدای غالب بر آن توسط خوانندگان و ترانه‌سرایان زن اجرا می‌شود. مانند آوا مکس، چارلی ایکس سی ایکس، گیل و لیزو. مهم‌تر از همه، آهنگ اصلی و شناخته شده باربی گرل از گروه آکوا پخش نخواهد شد. بلکه این فیلم نسخه جدیدی از آهنگ باربی را با نام دنیای باربی، معرفی می‌کند که توسط نیکی میناژ، آیس اسپایس و آکوا اجرا می‌شود و هیجان بیشتری را در این فیلم به جریان می‌اندازد.
  6. در حالی‌که تا امروز چندین فیلم انیمیشن در مورد باربی ساخته شده، این اولین فیلم باربی است که به سبک لایو اکشن خواهد بود و به نظر می‌رسد که مراحل تولید آن بسیار زمان برده است. این سبک برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ انتخاب شد و سپس تغییرات مختلفی را در کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازیگران تجربه کرد. دیدن اینکه فریم‌های انیمیشنی در نهایت به تصاویر حقیقی با حضور بازیگران تبدیل می‌شود بسیار رضایت‌بخش است. به‌خصوص به لطف پالت رنگی سورئال آن هم در طراحی صحنه و هم لباس‌هایی که فضای باربی را شبیه سرزمین افسانه‌ها می‌کند و انگار مستقیم از رویاهای کودکی بیرون می‌آید. جالب اینجاست که لباس‌های فیلم توسط ژاکلین دوران انجام شده که پیش از این طراحی لباس‌های فراموش نشدنی فیلم‌های آنا کارنینا (۲۰۲۱) و زنان کوچک را از او دیده‌ایم. او برای طراحی لباس‌هایش تا امروز نامزد هشت جایزه اسکار شده است.
  7. صورتی، صورتی و صورتی. هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از این نیست که بدانید در طول تولید فیلم باربی تمام رنگ‌های صورتی را به‌کار گرفته‌اند. چه چیزی در دنیا باربی‌تر از رنگ صورتی است؟ در طراحی صحنه فیلم هر آنچه را که می‌دانیم و دوست داریم از اسباب‌بازی‌های باربی ببینیم، دوباره خلق شده و مقابل دوربین قرار گرفته است. از نظر صحنه و فضا، باربی قصد دارد صحنه موسیقی دهه ۱۹۵۰ را با فضاهایی از نظر زیبایی شناختی جعلی اما از نظر احساسی معتبر بازسازی کند. در این طراحی صحنه خانه رویایی و نمادین باربی: نه تنها صورتی است، بلکه مصنوعی و زیبا است، مانند همه چیز در باربیلند.

مارگو رابی در فیلم باربی 2023

همه حاشیه‌های فیلم باربی

مارگو رابی در مورد این فیلم در مصاحبه‌ای با «هالیوود ریپوتر» گفته است: «مردم تا اسم من میاد میگن او… مارگو داره نقش باربی رو بازی می‌کند، می‌دونم قرار چطوری باشه؛ اما هدف ما اینه که دقیقاً یه چیزی رو بسازیم که کاملاً متفاوت باشه؛ می‌خواهیم چیزی بسازیم که حتی خود آدما هم ندونن که می‌خواستنش.»

۱۴ فیلمی که از مارگو رابی می‌توان دید

ملاقات با باربی و کِن

همان‌طور که اشاره شد مارگو رابی و رایان گاسلینگ به‌ترتیب نقش‌های اصلی باربی و کن (عاشق دلخسته باربی) را در این فیلم بازی می‌کنند. اگر کمد لباس‌های شخصیت مارگو رابی در «گرگ وال استریت» (مارتین اسکورسیزی) را بشود مبنایی برای جهان باربی در نظر گرفت – بر اساس پیرنگی که شایعه‌اش پخش شده – باید منتظر یک باربی کاملاً صورتی‌پوش باشیم که از دنیای عروسکی و فانتزی خود می‌گریزد تا واقعیت را تجربه کند.

تجربه تازه سیمو لیو پس از «شانگ-چی»

فوریه ۲۰۲۱ بود که حضور سیمو لیو در درامدی (درام-کمدی) «باربی» به‌طور رسمی اعلام شد. او به «ونیتی فِر» گفت که پس از موفقیت فیلم ابرقهرمانی مارول «شانگ-چی و ده حلقه» (Shang-Chi and the Ten Rings) نمی‌خواست دوباره در نقش مشابهی برای بازی انتخاب شود: «فکر کردم اگر خودم به فکر نباشم و نقش متفاوتی را انتخاب نکنم، با همین شمایل شانگ-چی شناخته خواهم شد. من هنوز تا حد زیادی احساس می‌کنم در هالیوود یک غریبه‌ام… البته دارم به این نتیجه می‌رسم که لازم نیست به کسی یا خودم ثابت کنم که شایسته شرایط فعلی‌ام هستم…»

کیت مک‌کینِن و همبازی‌اش در «مثل بمب»

مک‌کینن که در «مثل بمب» (Bombshell) با مارگو رابی همبازی بود، دوباره در «باربی» کنار او قرار می‌گیرد. رابی در گفت‌وگویی اشاره کرده بود که آن‌ها خیلی زود با هم ارتباط برقرار کردند: «همبازی شدن با کیت خیلی مفرح بود و شیمی ما بلافاصله و خیلی راحت شکل گرفت. او خیلی بداهه عمل می‌کند و واقعاً بامزه است. او بسیار بااستعداد است و در کل، آدم معرکه‌ای است. می‌توانم یک ساعت درباره این موضوع صحبت کنم که چه‌قدر کیت را دوست دارم.»

ویل فرل هم روی «عرشه» است!

این ستاره کمدی افسانه‌ای، همین ماه گذشته (در آوریل) اعلام کرد که به ترکیب بازیگران «باربی» ملحق شده است؛ و البته این موضوع را هم تأیید کرد که نقش مدیرعامل یک کمپانی تولید اسباب‌بازی را بازی می‌کند. شایعه شده که این کمپانی از روی «متل» الگوبرداری شده است. در هر حال به نظر می‌رسد ویل فرل پس از «اِلف» (Elf) دوباره پا به بازار اسباب‌بازی می‌گذارد!

انتخاب «نویدبخش» امرالد فنل

اگرچه هنوز پیرنگ و داستان «باربی» مشخص نیست اما حضور امرالد فنل در ترکیب بازیگران «باربی»، روی کاغذ هم یکی از انتخاب‌های هوشمندانه سازندگان فیلم به شمار می‌رود. اغلب سینمادوستان فنل را با نویسندگی و کارگردانی «زن جوان نویدبخش» (Promising Young Woman) و جایزه اسکاری می‌شناسند که او برای فیلم‌نامه اریژینال خود دریافت کرد. البته امرالد فنل بازیگر هم هست و تازه‌ترین نقشی که ایفا کرده در سریال «تاج‌وتخت» (The Crown) و نقش کامیلا پارکر بولز است. او این روزها به عنوان نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان درگیر دو فیلم بلند است که یکی از آن‌ها، فیلم ابرقهرمانی «دی‌سی کامیکز» با عنوان «زاهانا» (Zahanna) است.

ایسا ری هم تأثیرش را خواهد گذاشت

ری که یکی از دو خالق سریال تحسین‌شده و برنده جایزه «اچ‌بی‌او» با عنوان «متزلزل» (Insecure) است، پس از فصل آخر این سریال کمدی درام – که در آن بازی هم می‌کرد – به ترکیب بازیگران «باربی» اضافه شد. البته هنوز هیچ خبر یا شایعه‌ای درباره نقش او شنیده نشده است. ایسا ری که نامزدی جایزه امی را هم در کارنامه دارد، این روزها در سریال جُنگی «اپل تی‌وی پلاس» با نام «غریو» (Roar) بازی می‌کند و بعدش هم قرارست در فیلم «انتقام» (Vengeance) به نویسندگی و کارگردانی بی.جِی. نووَک ظاهر شود.

رایان گاسلینگ در فیلم باربی 2023

فیلم باربی Barbie از کجا شروع شد؟

فرنچایز باربی ابتدا قرار بود اولین فیلم سینمایی‌اش را به‌واسطه تلاش و پیگیری دیابلو کودی بر پرده سینما ببیند؛ کسی که فیلمنامه سال ۲۰۱۴ جِنی بیکس برای کمپانی «سونی» را بازنویسی کرد ولی در نهایت پروژه‌اش راه به جایی نبرد. ایمی شومر در سال ۲۰۱۶ با فیلم‌نامه‌ای جدید از هیلاری وینستن، دوباره این پروژه را احیا کرد تا داستان زنی را روایت کند که از «باربی‌کده» بیرون انداخته می‌شود چون معیارهای فیزیکی مورد نظر را ندارد؛ اما شومر هم به دلیل تداخل برنامه‌هایش و ساخت فیلم «احساس زیبایی دارم» (I Feel Pretty) کناره‌گیری کرد.

البته بعداً اعلام شد که دلیل انصراف شومر، اختلاف نظر هنری در ساخت فیلم «باربی» بوده است! او به «هالیوود ریپورتر» چنین توضیح داد: «آن‌ها قطعاً نمی‌خواستند فیلم را به شیوه‌ای بسازند که من می‌خواستم. من هم فقط دوست داشتم «باربی» را به شیوه خودم بسازم.» شومر می‌خواست باربی، یک «مخترع جاه‌طلب» باشد اما کمپانی اسباب‌بازی‌سازی «مَتل» و استودیو چنین چیزی را نمی‌خواستند. شومر به خاطر دارد که برای او یک جفت از کفش‌های مانولو بلانیک را فرستادند تا قراردادش برای ساخت «باربی» را جشن گرفته باشند: «احساس کردم گروهم را ناامید کردم چون پیشنهاد «باربی بودن» را رد کردم. ایده آن‌ها این بود که هر زنی می‌خواهد باربی باشد ولی جواب من هم به آن‌ها این بود: سراغ زن اشتباهی آمده‌اید.»

سرانجام سال ۲۰۱۹ بود که مارگو رابی به عنوان بازیگر زن اصلی فیلمی انتخاب شد که کمپانی «برادران وارنر» تصمیم به ساختش گرفت و هم‌زمان از گرویگ و بامباک به عنوان فیلم‌نامه‌نویسان «باربی» نام برده شد. پیرنگ این فیلم هنوز فاش نشده است اما تا این‌جا می‌دانیم که «باربی» ترکیب بازیگران پرستاره‌ای دارد و رابی درباره آن به «هالیوود ریپورتر» این را هم گفته است: «باربی فیلمی خواهد بود که شما نمی‌دانید آن را می‌خواهید.»

دانلود فیلم باربی از فیلیمو

مروری بر باربی‌های امروزی!

جالب این‌که «باربی» این روزها علاقه‌مندان بیش‌تری دارد و کمپانی‌های «متل» و «مترو گولدوین مِیِر» در ماه ژوئن ۲۰۲۱ اعلام کردند که لینا دانِم نیز در حال نویسندگی و کارگردانی فیلمی است با بازی لی‌لی کالینز در نقش اصلی. دانم به نقل از «ددلاین» گفته است: «شرکت اسباب‌بازی‌سازی «پالی پاکت» ساعت‌های بی‌شماری از خیال‌پردازی را در کودکی برای من به ارمغان آورد و دنیای کوچکی از جادو و داستان‌گویی را برایم به وجود آورد. پس خیلی شاعرانه است که پرداختن به چنین ایده‌هایی را در مقام کارگردان و در همکاری با لی‌لی کالینزِ فوق‌العاده، رابی برنر، متل و مترو گولدوین میر در سینما تجربه کنم… من خیلی هیجان‌زده‌ام که هم می‌توانم عشقم به این محصولات و دارایی‌های تاریخی را نشان بدهم و هم باور عمیق و دیرینه‌ام به این موضوع را که زنان جوان به فیلم‌های بازیگوشانه و هوشمندانه‌ای نیاز دارند که بدون تمکین با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.»

گفتنی است این‌ها تنها پروژه‌های «مَتل فیلمز» نیستند و این کمپانی، «دختر آمریکایی»، «بارنی»، «هات ویلس»، «یوان‌او» و «اربابان کیهان» را هم در دست تولید دارد.

 

رقابت جذاب باربی و اوپنهایمر

باربی از ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ اکران خود را در سراسر جهان آغاز کرد. باری و اوپنهایمر کریستوفر نولان دو فیلم پرهیاهوی اکران این فصل هستند که نمایش همزمانشان رقابت سخت و هیجان‌انگیزی میانشان ایجاد کرده، بطوریکه بحث‌ها و صحبت‌های طرفداران دو فیلم فضای اینترنت را فرا گرفته است. گرویگ در اولین نمایش باربی در لس آنجلس درباره این رقابت صحبت کرد:«فکر می‌کنم شما باید ببینید که چه تجربه‌ای در انتظارتان است. اول باربی سپس اوپنهایمر یا اول اوپنهایمر بعد باربی. فکر می‌کنم شما باید کل این سفر را انجام بدهید». ایسا رائه که نقش باربی رئیس جمهور را بازی می‌کند واکنشی سیاست‌مدارانه می‌دهد:«من دوست دارم که این یکپارچگی وجود داشته باشد. اگرچه مردم سعی دارند ما را در مقابل هم قرار بدهند، اما اکنون مانند یک رویداد دو فیلمه شده است. بدیهی است که ابتدا باید اوپنهایمر را ببینید و سپس با باربی کام خود را تازه کنید».

فیلم باربی

درباره آلبوم موسیقی باربی

در حالیکه در ابتدا گفته شده بود آهنگ کلاسیک دختر باربی از گروه دانمارکی آکوآ، پخش نمی‌شود. اما با ورود نیکی میناژ و آیس اسپایس برای اجرای نسخه تازه‌ای از این آهنگ موفق، این تصمیم تغییر کرد. این آهنگ بصورت رسمی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ به شکل آنلاین منتشر شد. دوآ لیپا که همچنین نقشی فرعی در فیلم به عهده دارد، آهنگی اورجینال با عنوان Dance the Night برای فیلم ضبط کرد که به اختصار در انتهای اولین تریلر فیلم شنیده می‌شود. این هنرمند رسما در ۲۲ مه اعلام کرد که این تک آهنگ در ۲۶ مه منتشر می‌شود. در یک ژوئن، دومین تک آهنگ فیلم، WATATI از کارول جی (به همراه الدو رنکس)، منتشر شد. سومین تک آهنگ به نام Angel از پینک‌پانترس، پنجمین آهنگ با نام Speed Drive از چارلی ایکس‌سی‌ایکس و شمشین آهنگ با عنوان Barbie Dreams از گروه فیفتی فیفتی، به ترتیب در ۹ و ۳۰ ژوئن و ۶ ژوئیه، عرضه شدند.

آلبوم موسیقی متن فیلم باربی همچنین شامل‌ آهنگ‌هایی از ایوا مکس، دومینیک فیک، گیل، هایم، کالی، خالید، لیزو، تیم ایمپالا و د کید لروی، می‌شود. موسیقی متن فیلم همچنین شامل آهنگی از خود رایان گاسلینگ به نام I’m Just Ken است. این آهنگ در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ منتشر شد. در ۶ ژوئیه اعلام شد که برنده جایزه اسکار و گرمی، بیلی آیلیش آهنگی با عنوان What Was I Made For? برای فیلم ساخته است. این آهنگ نیز در ۱۳ ژوئیه در دسترس قرار گرفت.

 

پوستر شخصیت های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

 

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

 

 

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

 

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

 

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

پوستر شخصیت‌های فیلم باربی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

8 نظر
  1. اریا می‌نویسد

    فیلمش کو فیلیمو

  2. علی می‌نویسد

    واقعا باربی نسلی از دختران رو نابود و افسرده کرد
    خودنمایی ظاهری سبب شادی نشد
    تجاوز و افسدگی زیاد شد

  3. رها می‌نویسد

    به سختی فقط سی دقیقه اش را تماشا کردم… اصلا توصیه به دیدنش نمیکنم؛ بسیار شعارزده و سطحی… کارگردان اثر هم شخصی هست که هر فیلم و فیلمنانه ضعیفی رو جلو ببره به شدت ازش حمایت میشه و اثرش رو حسابی بولد میکنن همین اثر آخرش باربی حتی قسمت موزیکال کار هم جالب در نیومده اما مطمین باشین نامزد چند،تا جایزه اسکارش میکنن… سیاستهای پشت پرده

  4. آرزو می‌نویسد

    فیلم باربی عالیه.راستش بهترین فیلمی بود که امسال دیدم.داستانش هم خیلی آموزنده و پیچیده است که هرکسی نمی تونه درکش کنه.داره دنیایی رو نشون میده که زنان توش محدود نیستند و به جایی میرسند که میخوان.داره نشون میده که اگه زنان در طول تاریخ فقط سرکوب شدند.

  5. آرزو می‌نویسد

    فیلم باربی عالیه.راستش بهترین فیلمی بود که امسال دیدم.داستانش هم خیلی آموزنده و پیچیده است که هرکسی نمی تونه درکش کنه.

  6. ثنا می‌نویسد

    خیلی قشنگ بود ولی خب الان ما ایرانیا نمیتونیم ببینیم چون فقط روی پرده ش اومده و کیفیتش افتضاحه امیدوارم وقتی دیجیتالی ش اومد فیلیمو هرچه زودتر بزارتش

  7. N,K می‌نویسد

    باربی برعکس اوپنهایمر خیلی خیلی فیلمنامه ضعیفی داره، کلا فیلمش هم فانتزی هست، و این سبک فانتزی مخصوص سن های تا ۲۰ ساله، کارگردان باربی نتونسته سبک بچگونه رو به بزرگسالی انتقال بدهخون، جالبش اینه که یک کودک هم نمیتونه اینو تنها ببینه

  8. جهان می‌نویسد

    فیلم باربی با صحنه ه‍ائی دیجیتالی در سطح بسیار پائین،بازیگرانی کم مایه،داستانی بی منطق،شروعی سبک و ادامه ای کسل کننده،گفتمانی دم دستی و خسته کننده ، میزانسن های نامربوط، رنگ مایه های بیش از حد لوس و اتفاقات کلیشه ای و .. ملغمه ای زمان و پول حرام کن است که با تبلیغات فراوان به خورد مردم بی درد و پولدار آمریکا که آدم گاه از سلیقه و انتخابشان به عقلشان شک میکند، داده اند.تماشای این پدیده بی ارزش را که اتفاقا بنا به دعوت بکی از دوستان دیدم، به هیچ عنوان توصیه نمیکنم.

fosil