عشق و جنایت در آدانا

نقد سریال رامو

فهرست بهترین و دیدنی ترین سریال های ترکی

وقتی که قانون نمی‌تواند از مردم محافظت کند و عدالت را برقرار سازد و مجریان قانون خود آلوده باشند به فساد، در چنین شرایطی است که مردم با توسل به زور سعی می‌کنند که خودشان کنترل امور را به دست بگیرند. ریشه شکل‌گیری بسیاری از جنایت‌های سازمان‌یافته و مافیا هم در ابتدا همین بوده؛ تلاش برای حمایت از هم‌قبیله‌‌ای در مقابل رقبای قوی‌تر. به دلیل گرچه مافیا نمادی از قانون‌شکنی و اعضای آن خلافکار و مجرم به حساب می‌آیند، در خیلی از داستان‌ها سران مافیا به دلیل تلاش برای حمایت خانواده و اطرافیان خود، جلوه‌ای مثبت و همدلی‌برانگیز پیدا می‌کنند و گاه می‌توانند حتی تا حد یک قهرمان محبوب باشند. نکته‌ای که در خیلی از فیلم‌ها و سریال‌های اصطلاحا مافیایی به چشم می‌خورد.

یکی از فرمول‌های رایج برای ساخت سریال‌های عامه‌پسند در ترکیه، پیوند عناصری از فیلم‌های مافیایی با ملودرام‌های عاشقانه است. چنین فرمولی وقتی به موفقیت می‌رسد که تعادل در دوگانه مافیا و ملودرام حفظ شود وگرنه در صورت لغزیدن به هر سمت، بخشی از مخاطبان از دست می‌روند و روایت تک‌بعدی خواهد شد. جدیدترین نمونه از این سریال های عاشقانه و مافیایی ترکی رامو (با عنوان اصلی Ramo) است که پخش آن از زمستان گذشته آغاز شد و خیلی زود تولید فصل دوم سریال نیز در دستور کار قرار گرفت. در ادامه برای معرفی و بررسی سریال ترکی جدید رامو با فیلیموشات همراه باشید.

ماجرا درباره جوانی به نام رامو (با نقش‌آفرینی مراد ییلدریم) است که در شهر آدانا و در محله‌ای فقیرنشین و بدنام یک گنگ مافیایی را اداره می‌کند. مافیای شهر توسط چند خانواده اداره می‌شود که هر خانواده در یک حوزه و ناحیه تسلط دارد اما همه زیر نظر خانواده چنگیز عمل می‌کنند و رویکرد سختگیرانه و استعماری چنگیز با زیردست‌ها همه را به ستوه آورده. خانواده رامو با قاچاق سوخت در شهر امورات را می‌گذرانند و به دلیل رویکرد منصفانه، رابطه بهتری با مردم محلی دارند. از سوی دیگر رامو دلباخته سیبل (با نقش‌آفرینی اسرا بیلگیج) دختر چنگیز و وکیل خانواده رقیب و بالادست است. شرایط و مرزها اجازه نمی‌دهد که رابطه میان آن‌ها شبیه یک عاشقانه عادی باشد. ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بعد از درگیری در یک ماموریت، رامو تصمیم می‌گیرد تا جلوی چنگیز بایستد و با از میان برداشتن او قدرت را به دست بگیرد. اینجاست که تقابل عشق و قدرت به اوج می‌رسد…

مافیا و جدال بر سر قدرت در سریال نقش پررنگی دارند. الگویی که برای تصویر کردن نسخه‌ای خیالی از مافیا به کار رفته، برگرفته از نمونه‌های عینی و رایج در فیلم‌ها و سریال‌های مشهور دنیاست؛ مثلا، آدانا در رامو تا حدود زیادی سیسیل و مناطق جنوبی ایتالیا را یادآوری می‌کند که به عنوان خاستگاه مافیا در آثار زیادی حضور داشته. اما نحوه اداره این مافیا توسط چند خانواده و در قالب کمیسیون، برگرفته از مافیای نیویورک و سیستم پنج خانواده است که در پدرخوانده، سوپرانوها و… مفصل به آن پرداخته شده. جدای از این در قصه‌گویی نیز مشخصا ماجرای عشق ممنوع میان دختر و پسری از دو قبیله در حال جنگ یادآور تراژدی رومئو و ژولیت شکسپیر است.

رامو موفق شده تا به طرز قابل قبولی این عناصر مختلف را به نحوی تازه کنار هم بچیند و با بهره‌گیری از فضا و اتمسفر شهر آدانا که برای مخاطبان سریال های ترکی تازگی دارد و همچنین خلق شخصیت‌هایی جذاب و باورپذیر، توجه و رضایت مخاطبانش را جذب کند و زیر سایه آثار مشابه دیگر قرار نگیرد.
بعد از پایان فصل اول سریال که شیوع کرونا هم برای تولید آن مشکلاتی ایجاد کرده بود، فصل دوم سریال از اواخر تابستان جلوی دوربین رفت. این وقفه و البته کرونا موجب تغییرات گسترده در پشت صحنه و تیم سازندگان سریال شد و عوامل تازه‌ای به رامو اضافه شدند که بنا با سابقه و تجربه آن‌ها این اتفاق را می‌توان موجب ارتقای کار در فصل دوم نیز دانست.

در مجموع برای مخاطبان سریال‌های ترکی، رامو تمام موارد لازم و عناصر جذابیت را داراست و حتی خیلی درخشان و بدیع نباشد، در مقایسه با دیگر سریال‌های محبوب سال‌های اخیر هم چیزی کم ندارد و از این رو تماشای آن را می‌توان به علاقه‌مندان محصولات عامه‌پسند و سرگرم‌کننده ترکیه پیشنهاد کرد.

سریال ترکی رامو محصول ۲۰۲۰ و با نقش‌آفرینی مراد ییلدریم، اسرا بیلگیج، محمت سعید ارگنج، بولات گنج، ایلکر آکسوم و… هم‌اکنون بر روی فیلیمو با دوبله فارسی اختصاصی برای تماشا موجود است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil