کوئنتین تارانتینو رمان روزی روزگاری در هالیوود را می‌نویسد

انتشارات هارپرکولینز یک خبر جنجالی‌ را اعلام کرد: کوئنتین تارانتینو برای نوشتن یک رمان اقتباسی از فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» با این کمپانی قرارداد بسته ‌است.

انتشارات هارپرکولینز روز سه‌شنبه یک خبر جنجالی را اعلام کرد: کوئنتین تارانتینو برای نوشتن یک رمان اقتباسی از فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood») با این کمپانی قرارداد بسته ‌است؛ این فیلم به کارگردانی تارانتینو در نود و دومین دوره‌ جوایز اسکار توانست نامزد دریافت جایزه‌‌ شود.

اگر فکر می‌کنید تارانتینو تنها برای نوشتن یک کتاب با انتشارات هارپرکولینز قرارداد بسته، سخت در اشتباهید؛چراکه او قرار است کتاب دیگری هم برای این انتشارات بنویسد. جالب است بدانید او برای اولین بار است که دست به نوشتن کتاب زده و تصمیم گرفته است فیلمش را به رمان تبدیل کند؛ رمان «روزی روزگاری در هالیوود» در تابستان ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌شود.

طبق جزئیاتی که از خبر روز سه‌شنبه منتشر شد، این رمان مستقیما داستان بازیگر سینما ریک دالتون و بدلش کلیف بوث را آن‌طور که در فیلم دیده‌ایم بازگو نخواهدکرد؛ بلکه از داستان اصلی جدیدتر، مفصل‌تر و گیراتر خواهد بود و قرار است با خواندن هر خط از آن شگفت‌زده شویم. داستان کتاب درباره‌ زیر و بم زندگی ریک و کلیف است.

هارپر این رمان را هم به‌صورت انبوه و کاغذی و هم به‌صورت کتاب صوتی و الکترونیکی منتشر می‌کند. نسخه نفیس این کتاب با طراحی زیبا و شیک در پاییز سال ۲۰۲۱ منتشر می‌شود.
تارانتینو ایده‌ نوشتن را از فیلم‌های کلاسیکی گرفته است که به رمان تبدیل شده‌اند. او می‌گوید: «در دهه‌ ۷۰ با خواندن رمان‌هایی بزرگ شدم که با الهام از فیلم‌ها و برای بزرگسالان نوشته می‌شدند. همیشه علاقه‌ زیادی به این ژانر داشتم؛ بنابراین به‌عنوان کسی که عاشق این ژانر است افتخار دارم که اعلام کنم با نوشتن رمان «روزی روزگاری در هالیوود» در یکی از زیرژانرهای دوست‌داشتنی اما فراموش شده‌ دنیای ادبیات سهیم خواهم بود. همچنین برای کشف‌جایگاه کاراکترهای فیلم در یک اثر ادبی هیجان‌زده هستم و امیدوارم این کتاب بتواند مکملی برای فیلم باشد.»

همان‌طور که گفته شد، «روزی روزگاری در هالیوود» تنها کتابی نیست که تارانتیتو به سفارش این انتشارات می‌نویسند؛ او وظیفه‌ نوشتن کتابی غیرداستانی به نام «اندیشه‌ سینما» (با عنوان اصلی « Cinema Speculation») را نیز بر عهده‌ دارد. این کتاب، نگاهی به دنیای سینما در دهه‌ ۷۰ دارد و همچنین شامل مقالات، نقدها و یادادشت‌های شخصی کارگردان است.
نوآ اکر مسئول و ویراستار انتشارات هارپرکولینز گفت: «استعداد کوئنتین تارانتینو در ادبیات و در نوشتن، از اولین فیلم‌نامه‌ای که نوشت مشخص بود. اما باید ببینیم با چه مهارتی در صفحات کتاب به کاراکترها زندگی می‌بخشد و چگونه خواننده را غافلگیر می‌کند؛ حتی اگر کسی فیلم را بارها دیده باشد منتظر است نتیجه‌ تلاش استاد داستان‌گویی برای امتحان یک فرم جدید و انحصاری را ببیند.»

فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» موفق به کسب ۱۰ نامزدی اسکار از جمله برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد. همچنین برد پیت جایزه‌ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و لئوناردو دی‌کاپریو برای بازی در نقش ریک دالتون در شاخه‌یبهترین بازیگر مرد تحسین هیئت‌داوران را برانگیخت.


نقد و بررسی «روزی روزگاری در هالیوود»؛ بازگشت مردی که سینما را زندگی می‌کند


منبع: Variety

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil