برندگان جوایز جشنواره برلین ۲۰۲۱ مشخص شدند

جشنواره‌ فیلم برلین ۲۰۲۱ روز گذشته برندگان خود را معرفی کرد. فیلم رومانیایی جنجال بدفرجام یا… (با عنوان اصلی Bad Luck Banging or Loony Porn)، به کارگردانی رادو ژوده، موفق به دریافت خرس طلایی بهترین فیلم این دوره‌ شد. برای آشنایی با برگزیدگان جشنواره‌ فیلم برلین امسال با فیلیمو شات همراه باشید.

هیئت‌داوران جشنواره‌ فیلم برلین ۲۰۲۱ که همگی از برنده‌های خرس طلایی و نقره‌ای سال‌های گذشته هستند، در فضایی متفاوت از دوره‌های دیگر، به ارزیابی فیلم‌های این دوره پرداختند.
ایلدیکو اینیدی، نداو لاپید، آدینا پینتیلی، جانفرانکو رزی، یاسمیلا ژپانیچ در کنار محمد رسول‌اف، شش عضو هیئت داوری جشنواره‌ امسال بودند. همچنین امسال یک فیلم از ایران هم در بخش اصلی جشنواره حضور داشت. فیلم قصیده گاو سفید به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها، یکی از پانزده فیلم جشنواره‌ امسال بود که البته جایزه‌ای نصیبش نشد.


هیئت‌داوران جشنواره‌ امسال، خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره را به فیلم رومانیایی بحث‌برانگیز و نامتعارف جنجال بدفرجام یا…، به کارگردانی رادو ژوده، اهدا کردند. این فیلم یک داستان هجوآمیز درباره‌ معلم زنی است که پس از پخش شدن یک ویدئوی خصوصی از او، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. این فیلم با لحن هجوگونه، ساختارشکنی‌های جسورانه و محتوای بحث‌برانگیز خود، مخاطبان را به دودسته‌ موافقان و مخالفان تقسیم کرده است. به همین دلیل، انتخاب شدن آن به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره، حواشی و بحث‌های زیادی را در پی داشت.
جایزه‌ بزرگ هیئت‌داوران یا همان خرس نقره‌ای بهترین فیلم به درام سه-قسمتی چرخ بخت و خیال (Wheel of Fortune and Fantasy)، به کارگردانی ریوسوکی هاماگوچی تعلق گرفت. هاماگوچی که به خاطر داستان‌های عاشقانه و کاوش‌های عمیق خود درباره‌ زنان شناخته می‌شود، در چرخ بخت و خیال هم سراغ سه قصه‌‌ای زنانه رفته است.
خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی به فیلم نور طبیعی (Natural Light) به کارگردانی دینش نای رسید. اولین ساخته‌ این فیلم‌ساز جوان مجارستانی، در دوران جنگ جهانی دوم می‌گذرد. نور طبیعی، داستان گروهی از سربازان مجارستانی است که در جنگل‌های یخ‌زده‌ اوکراین به دنبال پارتیزان‌های شوروی می‌گردند. سال ۲۰۱۵، لاسلو نمش با اولین فیلم خود، فیلم پسر شائول (با عنوان اصلی Son of Saul)، علاوه بر درخشش در جشنواره‌ کن برنده‌ جایزه‌ اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. فیلمی مجارستانی‌ که از زاویه‌ تازه، داستانی از جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشید. به نظر می‌رسد بعد از نمش، اکنون باید منتظر استعداد نوظهور دیگری در سینمای مجارستان باشیم.
لیلا کیزلینگز برای فیلم مجارستانی جنگل: همه‌جا تو را می‌بینیم (Forest I See You Everywhere)، به کارگردانی بنسه فیلگوف، به‌عنوان برنده‌ جایزه‌ بهترین بازیگر نقش مکمل شناخته شد. این بازیگر بیست‌ساله توانست این جایزه را در نخستین تجربه‌ حرفه‌ای خود به‌دست بیاورد، آن‌هم در فیلمی که مجموعه‌ای از بازیگران حرفه‌ای و آماتوری در آن ایفای نقش می‌کنند. به‌این‌ترتیب هر دو جایزه‌ بازیگری جشنواره‌ برلین امسال نصیب زنان شد.
هونگ سانگ سو، فیلمنامه‌‌نویس و کارگردان مؤلف کره‌ای، یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره‌ برلین ۲۰۲۱ است. این فیلم‌ساز پرکار کره‌ای که با هر فیلمش پای ثابت جشنواره‌های رده الف جهانی است، با آخرین فیلم خود به نام مقدمه (Introduction)، جایزه‌ بهترین فیلمنامه‌‌ جشنواره‌ برلین را تصاحب کرد. مقدمه، در میان فیلم‌های سیاه‌وسفید هونگ قرار می‌گیرد و همانند دیگر فیلم‌های او، یک درام مینیمالیستی بازیگوشان است. هونگ سال گذشته هم برای فیلم زنی که فرار کرد برنده‌ جایزه‌ خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره برلین شد.

خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری چشم‌گیر به ییبران آسواد برای تدوین فیلم مکزیکی یک فیلم پلیسی (A Cup Movie) اهدا شد. یک فیلم پلیسی به کارگردانی آلونسو روئیس‌پالاسیوس، کاوشی در زندگی افسران پلیس در مکزیکو است. فیلمی که با تدوین ظریف و هوشمندانه‌ آسواد، جهان داستانی و مستند را به هم می‌آمیزد.

ماریا اشپیت، فیلم‌ساز تجربه‌گرای آلمانی، برای مستند آقای باخمان و کلاس او (Mr Bachmann and His Class)، برنده‌ جایزه‌ ویژه‌ هیئت‌داوران شد. این مستند به رابطه‌ یک معلم با شاگردانش که اکثراً مهاجر هستند می‌پردازد.
در بخش اینکانترز، جایزه‌ بهترین فیلم به ما (We) به کارگردانی آلیس دیوپ تعلق گرفت. بخش اینکانترز، به فیلم‌هایی توجه نشان می‌دهد که ازلحاظ زیبایی‌شناسی و ساختاری، جسورانه و خلاقانه باشند. فیلم طعم (Taste) به کارگردانی لی بائو، جایزه‌ ویژه‌ هیئت‌داوران این بخش را به‌دست آورد. جایزه‌ کارگردانی این بخش به دو فیلم اعطا شد. رامون و سیلوان زورکر برای فیلم دختر و عنکبوت (The Girl and the Spider) و دنی کوت برای فیلم بهداشت اجتماعی (Social Hygiene)، به‌عنوان برگزیدگان این بخش شناخته شدند. 
جشنواره‌ فیلم برلین ۲۰۲۱ در حالی به‌کار خود خاتمه داد که امسال به شیوه‌ای متفاوت از دوره‌های گذشته‌‌ خود برگزار شد. جشنواره‌ امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به دو بخش تقسیم شد. بخش مجازی دیروز با معرفی برگزیدگان به‌پایان رسید. اما بخش فیزیکی جشنواره با نمایش‌ فیلم‌های منتخب و برگزیدگان، تابستان امسال، از ۱۹ تا ۳۰ خرداد، با حضور مخاطبان برگزار می‌شود.


لغو جشنواره برلین ۲۰۲۱ | خطری جدی برای اقتصاد آلمان

خبر منتشر شده در ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
جشنواره برلین ۲۰۲۱ در گیرودار شیوع کرونا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود؛ برای اطلاعات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.

برلین پس از شیوع کرونا، حالا سایه‌ای هم از آنچه بوده، نیست!
هرچند مردم محلی هنوز هم در شهر تردد دارند و با برداشتن قدم‌هایی محتاطانه همچنان نبض خیابان‌های این سرزمین را زنده نگه‌داشته‌اند؛ اما در این میان لغو شدن و یا تغییر شیوه برگزاری برخی رویدادها باعث شده تا شهر تنها بماند و اقتصاد برلین نیز آسیب ببیند!
یکی از معدود رویدادهای مهم صنعت این کشور، جشنواره برلین است که سال گذشته پیش از شیوع ویروس کرونا در ماه مارس (اسفند ۱۳۹۸) در اروپا برگزار شد؛ اما در سال جدید به‌دلیل محدودیت‌هایی که بابت COVID-1۹ اعمال شد، جشنواره‌های مهم درجه یک به‌صورت آنلاین برگزار شدند! چنین شیوه‌ای برای برگزاری جشنواره‌ها به‌معنای خالی شدن نمایشگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها و ویران شدن سرمایه و شغل و درآمد قشری عظیم از جامعه این محیط است.
توماس لنگفلدر، مدیر اجرایی هتل و رستوران Assn در برلین می گوید: کل صنعت ما در بدترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم تا به الان قرار دارد.

وی ادامه داد: حتی امروز نیز همچنان نمی‌توان گفت که شیوع این ویروس منحوس ما را به کجا خواهد کشاند. متأسفانه، رهبران سیاسی نیز هیچ چشم‌اندازی از نهایت این کابوس تلخ به ما نمی‌دهند.

لنگفلدر در رابطه با عمق این آسیب می‌گوید: هتل‌های برلین دچار آسیب جدی شده‌اند؛ در این هتل‌ها درآمد هر اتاق در سال ۲۰۲۰ نسبت به‌ سال قبل ۶۴٪ کاهش داشته و بین ماه مارس تا ابتدای شیوع کرونا این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ به ۷۷٪ کاهش رسیده است و در ژآنویه امسال این تنزل به ۸۶٪ رسیده!

لنگفلدر اضافه می کند: لغو جشنواره برلین فاجعه‌ای تمام عیار است! هتل‌ها و رستوران‌های اطراف پوتسدامر پلاتز همیشه در طول جشنواره به طور کامل رزرو شده‌اند. در این محیط مکان‌های اصلی مانند گراند هایت، ریتز کارلتون، ماندالا و ماریوت وجود دارند که دیگر از شور و شوق منفک و از سکوت سرشاراند!

لنگفلدر بر این باور است که جشنواره برلین بخشی از داستان موفقیت برلین بوده و تأثیر زیادی در جهان داشته است، بنابراین چنین جشنواره‌ای نه‌تنها برای درآمد هتل و رستوران‌ها، بلکه برای معرفی برلین به دنیا نیز موثر بوده است.
او آماری در این رابطه اعلام کرده که در سال ۲۰۱۹ برلین حدود ۳۴.۵ میلیون توریست داشته و این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۲ میلیون توریست کاهش پیدا کرده است. رستوران‌ها نیز به همان اندازه آسیب دیده‌اند و درآمد سالانه غذاخوری‌های برلین نیز در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۵٪ نسبت به سال دیگر کاهش یافته و این خسران‌ها همه ناشی از برگزاری آنلاین جشنواره برلین است.
همچنین این تغییر در شیوه برگزاری جشنواره برلین ۲۰۲۱ باعث شده تا سینماهای محلی نیز آسیب ببینند و هرآنچه در این شهر با رفت و آمدها و حضور مردم رونق می‌گرفته، امروز دچار رکود و و بحران است!

منبع: Variety

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil